Vanhojen ikkunoiden maalaus - vinkkejä ?
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Re: Vanhojen ikkunoiden maalaus - vinkkejä ?
Voisin heittää tähän poleemisen heiton: kuinka moni ryhtyy korjaamaan vanhaa autoa pelkän jakoavaimen ja ruuvimeisselin kanssa? Aivan. Käytetty Speedheater ja ikkunaklipsipyssy ovat mielestäni välttämättömät, muuten rikkoutuu ruutuja ja vedetty lasi on 90€/neliö..
Pellavaöljykitti pehmenee Speedheaterilla todella helposti poistettavaksi. Kun viime kesä kunnostin yläkerran ikkunat, tuli kitinpoistossa äkkiä nälkä: vuosikymmeniä vanhasta kitistä lähti ihana valkopippurin tuoksu! Tulevana kesänä ins'Allah kunnostan alakerran ikkunat, kaikessa rauhassa ja huolella.
Pellavaöljykitti pehmenee Speedheaterilla todella helposti poistettavaksi. Kun viime kesä kunnostin yläkerran ikkunat, tuli kitinpoistossa äkkiä nälkä: vuosikymmeniä vanhasta kitistä lähti ihana valkopippurin tuoksu! Tulevana kesänä ins'Allah kunnostan alakerran ikkunat, kaikessa rauhassa ja huolella.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Olen Pekan linjoilla sikäli, että kittiuraa en erikseen millään käsittele. Itse tosin teen pohjamaalauksen (myös siis kittiuraan) tärpätillä ohennetulla pellavaöljymaalilla jossa muistaakseni 10% sinkkinaftenaattiliuosta. "Muistaakseni" siksi että tein tätä joskus kolmen litran pönikän, jota ei saa loppumaan millään. Kittaan ekan pohjamaalauksen kuivuttua, ja kittinä käytän sitä tikkurilan (tanskalaista?) wanhan ajan tuubitavaraa, ihan vaan koska se on minusta kätevää. Siihen päälle sitten ripottelen valkopippurijauhetta, ja märällä sormella liippaan jauheen kittiin kiinni. Päälimaalissakin on sinkkinaftenaattia, varmuuden maksimoimiseksi.
Haperoita alapokia olen välillä öljynnyt pellavaöljyllä, mutta täytyyhän se hapero jokatapauksessa pois saada.
Haperoita alapokia olen välillä öljynnyt pellavaöljyllä, mutta täytyyhän se hapero jokatapauksessa pois saada.
-
lehmikangas
- Jäsen

Vanhat autothan nimenomaan voi korjata noilla kahdella. Tai varmaan vähän merkki- ja ikäriippuvaisuuksia, mutta eihän siellä tolkuttomia määriä työkaluja tarvita.PetteriKivimäki kirjoitti:kuinka moni ryhtyy korjaamaan vanhaa autoa pelkän jakoavaimen ja ruuvimeisselin kanssa? Aivan. Käytetty Speedheater ja ikkunaklipsipyssy ovat mielestäni välttämättömät
Kuitenkin, itselläni on sellainen tilanne että kunnostettavat ikkunat on jossain vaiheessa jo kunnostettu niin että kitin tilalle on laitettu osaan ikkunoista lista. Ja ne jotka on kitillä, irtosivat todella vaivattomasti. Eli speedheateria ei ainakaan tarvita. Johonkin muuhun sitä ehkä vois tarvita joskus.
Ikkunaklipsipyssy? Ihan uusi juttu.
Ensimmäinen karmi ja pokat maalattu pohjamaaliin. Ohensin x rosenttia Uulan omalla öljymaalin ohenteella. Hitaasti kuivuu, navetta vähän raitis (noin plus 10) eikä valoakaan ole kovin paljoa.
- vesahy
- Jäsen

Olen nähnyt sellaisen lasitusverstaalla, kätevä peli joka ampuu sellaisia pieniä peltisalmiakkeja joiden varassa lasi pysyy pokassa kiinni vaikka kaikki kitit tippuisivat. Viheliäisiä nykiä irti jos on tarvit, lasi rikkoutuu vielä varmemmin kuin kittiä irti naputellessa. Minulle kelpaa lasituslanka, sitä käyttivät jo esi-isätkin.lehmikangas kirjoitti:Ikkunaklipsipyssy? Ihan uusi juttu.
Viimeksi muokannut vesahy, Pe Maalis 01, 2013 16:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Kokemuksia "välttämättömyydestä" on kovin erilaisia. Sen Speedheaterin hommasin vasta kun olin jyystänyt riittävän monesta pokasta lasit irti kuumailmapistoolilla ja siinä samalla halkonut riittävän määrän laseja. Kuumailmapuhaltimella pärjää jos ei ole kohtuutonta määrää laseja talossa.
Niittipyssykin tarttui mukaan jostain käytettyjen kamppeiden huutokaupasta jossa myyjä ei tiennyt mitä oli myymässä. Se on erinomainen kapine, mutta tosiaan lasituslagalla pärjää pitkään. En ole kokenut niiden salmiakkienkaan poistoa mitenkään vaikeana, ne lähtee lasia pitkin raappaamalla aika äkkiä irti kun salmiakki pyörähtää osin puun sisään. Ruostuneita ja hapettuneita versioita en tosin ole poistanut, vain pari semmoista ruutua joissa työn aikana mennyt lasi muista syistä halki. Niinkin aina välillä käy.
Molemmat ovat hyvin suositeltavia vehkeitä, mutta eivät toki välttämättömiä. Molemmilla on puolensa: Speedheateria pitäisin hyödyllisempänä ja monikäyttöisempänä vekottimena. Se salmiakkipyssy on ainakin uutena niin riettaallisen kallis että aika puntin saa lasitusnauloja hakata pokiin ennen kuin se tulee takaisin maksettua. Lasituslangalla olen kyllä rikkonut melkein liian monta ruutua, lasitusnitojalla en vielä yhtään. Sen puolesta sekin haukkuu paikkansa kun enemmän hommia tekee.
Pekka
Niittipyssykin tarttui mukaan jostain käytettyjen kamppeiden huutokaupasta jossa myyjä ei tiennyt mitä oli myymässä. Se on erinomainen kapine, mutta tosiaan lasituslagalla pärjää pitkään. En ole kokenut niiden salmiakkienkaan poistoa mitenkään vaikeana, ne lähtee lasia pitkin raappaamalla aika äkkiä irti kun salmiakki pyörähtää osin puun sisään. Ruostuneita ja hapettuneita versioita en tosin ole poistanut, vain pari semmoista ruutua joissa työn aikana mennyt lasi muista syistä halki. Niinkin aina välillä käy.
Molemmat ovat hyvin suositeltavia vehkeitä, mutta eivät toki välttämättömiä. Molemmilla on puolensa: Speedheateria pitäisin hyödyllisempänä ja monikäyttöisempänä vekottimena. Se salmiakkipyssy on ainakin uutena niin riettaallisen kallis että aika puntin saa lasitusnauloja hakata pokiin ennen kuin se tulee takaisin maksettua. Lasituslangalla olen kyllä rikkonut melkein liian monta ruutua, lasitusnitojalla en vielä yhtään. Sen puolesta sekin haukkuu paikkansa kun enemmän hommia tekee.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Herrahenkilöllä täytyy olla työkaluja!
Meillä se on silleen, että jos en tuhlaa rahojani hyödyllisiin kapineisiin, niin rouva tuhlaa ne hyödyttömiin. No pikkuvikainen lasitusnaulain on pysyväislainassa kehystäjäkaverilta, sitä ei sentään ole tarvinnut ostella.
Mulla on vanha mersu W115 jota laitan hupina. Jösses mikä määrä mersu-työkalulaatikossa on erilaista tähtipäähylsyä ja ulosvetäjää..
Meillä se on silleen, että jos en tuhlaa rahojani hyödyllisiin kapineisiin, niin rouva tuhlaa ne hyödyttömiin. No pikkuvikainen lasitusnaulain on pysyväislainassa kehystäjäkaverilta, sitä ei sentään ole tarvinnut ostella.
Mulla on vanha mersu W115 jota laitan hupina. Jösses mikä määrä mersu-työkalulaatikossa on erilaista tähtipäähylsyä ja ulosvetäjää..
-
lehmikangas
- Jäsen

Tähän aikaisempaan kysymykseeni ei kukaan vielä kommentoinut mitään.
Tietenkin vaikea sitä kovin tarkkaan sanoa. Ostin yhden pienen purkin kokeeksi, pitää varmaan se levitellä alkuun ja sen jälkeen tietää paremmin.Lisäkysymys: minkälainen menekki kitille olisi hyvä laskea? Paikallisesti kaupasta oli saatavilla vain pieniä (ehkä puoli kiloa) purkkeja. Isommissa pakkauksissa hinta putoaa murto-osaan, mutta pitää erikseen tilata ja toimitusajasta ei tarkkaa tietoa, mutta hidasta kuitenkin.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Kyllä kitinkulungin saa aika tarkkaan laskettua. Voit laskea kittiuran ja palon koon aika tarkempaankin teoreettisesti, hihasta ravistellen päällikitti on 10x 6 mm kolmio ja pohjakitti pyöreästi rapian millin päälle. Reilun 20 metriä tekee litralla kittiä päässä laskien, mutta nuo kittipalon mitat vaikuttaa niin hirveästi ettei sitä voi tarkkaan sanoa. Riippuu pokan kittiuran dimensioista, lasin paksuudesta ja tekijän käsialasta niin että samoja pokia tehdessä kaksi tekijää saa eri määrän kittiä ajettua ihan identtisiin pokiin.
Pekka
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
- vesahy
- Jäsen

Jos kitin leipoo itse, niin kannattaisiko siihen lisätä mukaan booraksia? Mulla kun sattuu olemaan sitä iso pussillinen. Meillä sinne lasin ja pokan väliin on pesinyt mustaa hometta, jos se pysyisi kauemmin pissa kun ikkunat kunnsotaa. Samoin talitiaiset voisivat tuumia, että "mitä paskaa, en syö!".
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Mulla on Speedheater ja kuumailmapuhallin. Olen joskus käyttänyt Speedheateria pokiin, mutta omasta mielestä kuumailmapuhallin on paljon kätevämpi. Speedheater sopii paremmin isompiin pintoihin. Peiliovissakin käytän kuumailmapuhallinta profiileihin, vain suorat pinnat puhdistan Speedheaterilla. Näillä kokemuksilla en kyllä suosittele Speedheaterin ostamista ikkunahommiin.
Kuumailmapuhaltimella ei tietenkään pidä tohottaa suoraan lasiin minuuttikaupalla. Yksi tai kaksi ruutua olen ehkä liikalämmöllä rikkonut. Talosta olen 138 ruutua tehnyt.
Joskus tein kittiä itse, mutta käyttämäni liitujauho oli varmaan liian hienoa, koska kitti valui vaikka tuntui käteen hyvältä. Alussa laitoin aluskittiä, mutta en myöhemmin, aluskitti on minusta aivan turha. Vanhoissa kittauksissa en ole koskaan nähnyt varsinaista aluskittiä, lasin alle on laitettu kittiä vain silloin kun pokan osat ovat eri tasossa ja korkeuseroa on tarvinnut kompensoida, näin minäkin teen nykyään.
Lasitusnaulainta en ymmärrä. Langalla naulatessa ei ole yksikään ruutu hajonnut.
Uulaa en ole käyttänyt ekojen ikkunoiden jälkeen. Sinkkivalkoispohjamaaliakaan en ole alun jälkeen käyttänyt. Viime vuosina olen kyllästänyt ulkopuitteet raa'alla pellavaöljyllä ennen maalausta. Allbäckin valkoinen pilkuttuu. Ottoson vaikuttaa hyvältä. Gysingekin vaikuttaa hyvältä.
Vedetty lasi maksaa 30-40 euroa/neliö.
Kuumailmapuhaltimella ei tietenkään pidä tohottaa suoraan lasiin minuuttikaupalla. Yksi tai kaksi ruutua olen ehkä liikalämmöllä rikkonut. Talosta olen 138 ruutua tehnyt.
Joskus tein kittiä itse, mutta käyttämäni liitujauho oli varmaan liian hienoa, koska kitti valui vaikka tuntui käteen hyvältä. Alussa laitoin aluskittiä, mutta en myöhemmin, aluskitti on minusta aivan turha. Vanhoissa kittauksissa en ole koskaan nähnyt varsinaista aluskittiä, lasin alle on laitettu kittiä vain silloin kun pokan osat ovat eri tasossa ja korkeuseroa on tarvinnut kompensoida, näin minäkin teen nykyään.
Lasitusnaulainta en ymmärrä. Langalla naulatessa ei ole yksikään ruutu hajonnut.
Uulaa en ole käyttänyt ekojen ikkunoiden jälkeen. Sinkkivalkoispohjamaaliakaan en ole alun jälkeen käyttänyt. Viime vuosina olen kyllästänyt ulkopuitteet raa'alla pellavaöljyllä ennen maalausta. Allbäckin valkoinen pilkuttuu. Ottoson vaikuttaa hyvältä. Gysingekin vaikuttaa hyvältä.
Vedetty lasi maksaa 30-40 euroa/neliö.
- Kaikki uusi on paskaa -
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Hintaeroa melkoisesti: meilläpäin toimiva iso lasiliike ilmoitti viime kesänä, että vedettyä saa vain tilauksesta ja hinta on 90€/m2.
Mulla tippui älypuhelin näpeistä keskelle yhtä ikkunaa viime kesänä. Hain sitten paikalliselta ekocenteriltä kympillä vanhan (ihme kyllä sopivan kokoisen) pokan, josta otin korvauslasin.
Edit Lasitusliike Karhinen Töölössä myy "venäjäläistä konelasia" hintaan 45€/m2
Mulla tippui älypuhelin näpeistä keskelle yhtä ikkunaa viime kesänä. Hain sitten paikalliselta ekocenteriltä kympillä vanhan (ihme kyllä sopivan kokoisen) pokan, josta otin korvauslasin.
Edit Lasitusliike Karhinen Töölössä myy "venäjäläistä konelasia" hintaan 45€/m2
Vedetty lasi on Antiikkiverstas Wilmalla noin 34 € /neliö ( http://www.antiikkiverstas.com/verkkoka ... lasim2_35_ ). Jouduin ostamaan lasia, kun rikoin myös muutaman puhalletun ikkunalasin heti alkajaisiksi
.
Vuokrasin Wilmalta myös Speedheaterin, ja kyllä se helpotti työtä. Tosin poltin lähes mustaksi muutamasta kohtaa pokan puupinnan, koska osa kitistä oli niin tiukkaa tavaraa, ei pehmenneet millään. Mitä lie sementtikittiä. Pidin kosteaa pyyheliinaa lasin päällä lämmityksen ajan. Aluskittiä ei näytä ikkunoissa käytetyn. Kovin tervaksisia ovat pokat, liekö puun omaa tervaa, vai onkohan pokat käsitelty ohuelti tervalla ennen maalausta? Kyse on yli 100-vuotiaista pokista.
Taidan kyllä siirtyä keväällä lämpöpuhaltimen käyttöön, koska silloin näen sen kohdan mitä lämmitän. Speedeheater on vähän kompelö korkeudensäätöineen...
Kittaus menee uusiksi. Tein ensimmäiset ikkunat loppukesästä ja kitit ovat menneet parempiin suihin -lähes kaikki, maalista ja valkopippurista huolimatta. Kissan kuva ikkunalasissa saattoi säästää muutaman reunan...
koulukoti
http://aurinkolanka.blogspot.fi/
Vuokrasin Wilmalta myös Speedheaterin, ja kyllä se helpotti työtä. Tosin poltin lähes mustaksi muutamasta kohtaa pokan puupinnan, koska osa kitistä oli niin tiukkaa tavaraa, ei pehmenneet millään. Mitä lie sementtikittiä. Pidin kosteaa pyyheliinaa lasin päällä lämmityksen ajan. Aluskittiä ei näytä ikkunoissa käytetyn. Kovin tervaksisia ovat pokat, liekö puun omaa tervaa, vai onkohan pokat käsitelty ohuelti tervalla ennen maalausta? Kyse on yli 100-vuotiaista pokista.
Taidan kyllä siirtyä keväällä lämpöpuhaltimen käyttöön, koska silloin näen sen kohdan mitä lämmitän. Speedeheater on vähän kompelö korkeudensäätöineen...
Kittaus menee uusiksi. Tein ensimmäiset ikkunat loppukesästä ja kitit ovat menneet parempiin suihin -lähes kaikki, maalista ja valkopippurista huolimatta. Kissan kuva ikkunalasissa saattoi säästää muutaman reunan...
koulukoti
http://aurinkolanka.blogspot.fi/
Mää aikoinani yritin suojata pellavaöljykittiä pippurilla, tabascolla ja chilillä, ainoo mikä toimi oli jäteöljy. Jostain syystä nää mun pihan talitintit on semmosia happomahoja ettei ne pippurista välittäny muuta ko röyhtäs kiitokseks. Joten viime syksynä kun sain ikkunani viime tingassa valmiiksi ja paikoilleen niin katsoin parhaaksi suojata ne mekaanisesti. Eli hain agrimarketista pienisilmäistä, galvanoitua, hyvin ohuesta langasta tehtyä jyrsijäverkkoa, ja tein siitä suojat ulkopuolelle. Äkkiä niihin silmä tottui, ja oli jotenkin lysti seurata tinttejä, kun ne pörräs nokka soikeena siinä verkon takana
. Ei välttämättä ihan kaikille käypä ratkaisu, mutta jos vaihtoehtona on tuntien työ uudelleen kittailussa ja maalailussa niin...
Kun irroittelin laseja, niin suurin osa lähti helposti koska kittejä ei enää ollut, mutta missä sitä oli niin käytin irroitukseen dremelin tapaista pienoishärveliä missä oli pikkuruinen sirkkelinterä. Sahailin sillä kitit auki. Kävi se niinkin, hidasta tietty mutta kiirekös tässä, valmiissa maailmassa...
Kun irroittelin laseja, niin suurin osa lähti helposti koska kittejä ei enää ollut, mutta missä sitä oli niin käytin irroitukseen dremelin tapaista pienoishärveliä missä oli pikkuruinen sirkkelinterä. Sahailin sillä kitit auki. Kävi se niinkin, hidasta tietty mutta kiirekös tässä, valmiissa maailmassa...
Moi,
palailen tähän aiheeseen ja tarkemmin maalaukseen, josta on kyllä monessa muussakin ketjussa.
Tein koeluontoisen ikkunankunnostuksen toissa talvena yhteen kellarin ikkunaan. Putsasin, kittasin jne. ja maalasin sen Uulan pellaväöljymaalilla ohjeiden mukaan.
Nyt pitäisi ottaa kunnostustyön alle loput rintsikkamme akkunat.
Pellavaöljyllä maalaus jatkossakin on ollut mielessä, että sillä jatketaan. Kävin sitten vielä oikein tutkimassa tarkemmin sitä yhtä kunnostettua ikkunaa, että miltä näyttää.
Maalin pinta siinä on.. miten sen nyt kuvailisi, ei sileä. Siihen on tarttunut kaikki mahdollinen lika ja roska. Oli ollut tekevinäni suht ok hommaa, mutta herranjestas kun nyt katsoin tarkemmin, niin maalipinta ei ole peittävää, siveltimet vedot näkyy selvästi esim. kitin päällä, pinta on sellainen karhea johon tarttuu kaikki. Puun kohdalta maali oli alkanut kellastumaan. Toisin sanoen koko ikkuna on aivan järkyn näköinen.
Millainen pellavamaalin pinta kuuluu oikeasti olla?
Onko tässä nyt vain vika pensselin toisessa päässä..
palailen tähän aiheeseen ja tarkemmin maalaukseen, josta on kyllä monessa muussakin ketjussa.
Tein koeluontoisen ikkunankunnostuksen toissa talvena yhteen kellarin ikkunaan. Putsasin, kittasin jne. ja maalasin sen Uulan pellaväöljymaalilla ohjeiden mukaan.
Nyt pitäisi ottaa kunnostustyön alle loput rintsikkamme akkunat.
Pellavaöljyllä maalaus jatkossakin on ollut mielessä, että sillä jatketaan. Kävin sitten vielä oikein tutkimassa tarkemmin sitä yhtä kunnostettua ikkunaa, että miltä näyttää.
Maalin pinta siinä on.. miten sen nyt kuvailisi, ei sileä. Siihen on tarttunut kaikki mahdollinen lika ja roska. Oli ollut tekevinäni suht ok hommaa, mutta herranjestas kun nyt katsoin tarkemmin, niin maalipinta ei ole peittävää, siveltimet vedot näkyy selvästi esim. kitin päällä, pinta on sellainen karhea johon tarttuu kaikki. Puun kohdalta maali oli alkanut kellastumaan. Toisin sanoen koko ikkuna on aivan järkyn näköinen.
Millainen pellavamaalin pinta kuuluu oikeasti olla?
Onko tässä nyt vain vika pensselin toisessa päässä..
Aika mattaahaan siitä tulee, enkä ite kyllä ole moksiskaan jos pensselin vedot yms kädenjälki näkyy - se kuuluu tuohon "lookkiin". ja toisessaa ketjussa luki että pimeässä kellastuu.
Johtuisiko ihan siitä että on lähellä maata ja roiskuu rapa? Omat akkunat olen tehnyt museoviraston ohjeen mukaan ja ovat kuin uudet vielä 2.5v jälkeenkin. Ovat kuistin ikkunoita tosin, ei maan tasalla. Peittävyyden kanssa pitää malttaa tehdä riittävän monta pintamaalaus kertaa - 2-3 on itellä menny. Sinkkipohja (itetehty), välimaali (vernissalla ohennettu pintamaali), ja 2-3 pintamaalausta (Uulan pellavaöljymaali).
Tulihan sulla kitin alle - puuta vasten - myös kerros PÖ-maalia/pohjustusta? Muuten käy niin että puu imee itseensä öljyn kitistä ja kitti kovettuu ja ropisee pois...
Johtuisiko ihan siitä että on lähellä maata ja roiskuu rapa? Omat akkunat olen tehnyt museoviraston ohjeen mukaan ja ovat kuin uudet vielä 2.5v jälkeenkin. Ovat kuistin ikkunoita tosin, ei maan tasalla. Peittävyyden kanssa pitää malttaa tehdä riittävän monta pintamaalaus kertaa - 2-3 on itellä menny. Sinkkipohja (itetehty), välimaali (vernissalla ohennettu pintamaali), ja 2-3 pintamaalausta (Uulan pellavaöljymaali).
Tulihan sulla kitin alle - puuta vasten - myös kerros PÖ-maalia/pohjustusta? Muuten käy niin että puu imee itseensä öljyn kitistä ja kitti kovettuu ja ropisee pois...