Pakko vähän kammeta väärään suuntaan että kannattaa jo ja on kyllä ihan kiva harrastuskin
Täällä ollut 7 vuotta tyhjiöputkikeräimet lämmittämässä suihkuvesiä. Maksoivat itsensä takaisin n. kolmessa vuodessa ja nyt vain kilisee roposia kukkaroon aina kun paistaa.
Se miksi takaisinmaksuaika oli melkoisen lyhyt oli se että tuli hommattua Kiinasta edullisesti omatuontina, tietty melkoisella riskillä, sekä aurinkovaraaja että keräimet säätimineen.
Harrastuneisuutta toki kannattaa olla sen verran että itse tekee putkityöt ja haarukoi edullisimman toimittajan putkiosille. Niihin kaatuu kannattavuus viimeistään jos ei ole tarkkana. Itse tilasin putkiosat eli haitarirosteria briteistä ja samasta paikasta erikoissolukumit eristeiksi että ilmakellon ja muun sälän. Tavalliset eivät kestä kuumuutta, jolloin saattaa käydä huonosti, jonkin kierovesipumppu ongelman tjms. johdosta.
Säätimen jouduin lopulta ohjelmoimaan itse PLC:llä, sillä Kiinalainen säädin toimi siten että jos tuli pakkasta niin pakotti kiertoveden pyörimään. Tuo ihmetytti mutta selvisi kun lueskelin että ei ollut tarkoitettu glykolikiertoiseen ja oli tavallaan oma moka kun en huomioinut.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...