Peltihuuvan maalaaminen
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Peltihuuvan maalaaminen
Noni. Meillä on keittiöremontti ihan loppusuoralla ja tällä viikolla tuli peltisepältä huuva hellan päälle. Milläs minä sen nyt maalaan? Jos yritän googlata "sinkityn pellin maalaamista" niin tulee vastaukseksi pelkkiä peltikattoja ja tuo nyt ei ole ihan sama asia kuitenkaan. En oo ikinä maalannut mitään metallia sisätiloissa, siksi kiitollinen vinkeistä.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Re: Peltihuuvan maalaaminen
Meinasin maalata sinkittyä peltiä ulkona (=piipun pellitys) ihan pellavaöljymaalilla, kelvannee sisälläkin.
Alle liuotinohenteinen tai vesiohenteinen tartuntamaali; riippuen pintamaalin ohenteesta. Pintaan voi nyt oikeastaan käyttää melkein mitä vaan maalia. Puhdistuksen kannalta järkevin lienee kalustemaali, lattiamaali tai laadukas puolihimmeä seinämaali. Pintahan lienee olisi hyvä olla suht sileä, joten kalustemaali olisi paras? Pellavaöljymaaliakin voi käyttää, silloinkin laittaisin tartuntapohjan koskapa helpottaa maalausta kummasti kun on hyvä pitävä pohja. Siveltimen jälkeähän tuosta jää ja puhdistettavuus on mielestäni vähän niin ja näin. Ennen tartuntapohjaa vielä pesu peltipesulla niin on taatusti puhdas ja hyvä alusta lähteä liikkeelle.
Entinen Uulatuotteen edustaja. Leipätyö Colorialla tällä hetkellä.
Uudessa sinkityssä pellissä on kai joku suojaöljy pinnassa, joka pitäisi pyyhkiä pois ennen maalausta.
alustan puhdistus aluksi tottakai
mietin vaan mitenköhän eri maalit kestää lämmönvaihteluita...tai "korkeitakin" lämpötiloja
Pesu peltipesu tai maalarinpesu
Pohjamaali futura aqua 3 futura 3 otex akva otex ta rostex super ferrex
Pintamaali futura aqua 40 futura 40/90
Pohjamaali futura aqua 3 futura 3 otex akva otex ta rostex super ferrex
Pintamaali futura aqua 40 futura 40/90
pelastin roskalavalta ennen 1930 rakennetun talon ISON liesi-huuvan joka on maalattu jollakin sen ajan maalilla..purkamisen kolhuja siinä on sen verran että pitää maalata uudestaan ennen käytttöönottoa ..mutta millä...pohjana on nopeasti ruostuva musta peltituuma kirjoitti:Käsittelemättä paras.
Hieno pelastaminen!Snowman kirjoitti:pelastin roskalavalta ennen 1930 rakennetun talon ISON liesi-huuvan joka on maalattu jollakin sen ajan maalilla..purkamisen kolhuja siinä on sen verran että pitää maalata uudestaan ennen käytttöönottoa ..mutta millä...pohjana on nopeasti ruostuva musta peltituuma kirjoitti:Käsittelemättä paras.
En mikään maalauksen asiantuntija ole, kaikkeen rautaan olen tottunut vetelemään Miranoolia, since -70
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Taisipa joku asiantuntija jo vastata alkuperäiseen kysymykseen....minun huuva on sittenkin tehty 1940 (googlaamalla sekin selvisi
) -98 sen roskista poimin itelleni , nyt tallessa kuivassa paikassa vanhan navetan ullakolla..Tehty neljästä kappaleesta hitsaamalla n.80x160 alhaalta,30x50 ylhäältä ,korkeus n,70 cm ! siis aika erikoinen tekele,,,kantikkuutta ja kaarevaa muotoa yhdistetty funkkis tyyliin. kuvaa ei ole..kun se myöhemmin kesällä saan tänne liitettyä niin kyselen sitte "raatilaisilta" lisää 
Peltipönttöuunien maalausta on foorumilla käsitelty joskus muinoin, varmaan ne konstit toimisivat huuvan maalauksessakin.
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Kiitokset kontribuutiosta kaikille. Luulen, että menen tuolla Janetskin linjalla, Otex alle ja joku noista vaihtoehdoista sitten pintaan. Ihan pelkkä pellavaöljymaali on minusta ulkomaali... ja se kuivuu niin pitkään että en jaksa odotella. Parasta nyt olis tietysti ollut, jos se huuva olisi tullut tontille valmiiksi maalattuna mutta kun ei tullut niin pakko itse jotain siihen sutia. Ei se oo nätti eikä sovi meidän viiskytluvun kyökkiin harmaana...
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja