Olisiko foorumilaisilla vinkkejä seuraavaan: olemme hankkineet vanhaa (40cm x 40xm) kattolevyä, joista pitäisi tehdä kahteen huoneeseen sisäkatto. Levy on avopontillista (?), eli tarvitsee jonkun saumanauhan tms että tulee siisti.
Levyssä näkyy olevan ura, johon juuri ja juuri saa asetettua 1.9 cm nauhan, jota esim Domus Classica myy nupinauhana:
http://www.domusclassica.fi/tuote/nupin ... 310-010-3/
Mutta vaikka levyt ovat vielä irrallaan, on tuon saumanauhan asettaminen vaikeaa. Voin kuvitella miten vaikeaa se on kun saumoja menee katossa ristiin ja levyjä ei voi siirrellä. Itsesään tuo näkyvä osuus saumasta on noin 1cm.
--> Onko kokemusta aiheesta? Mitä saumanauhaa suosittelette ja miten se kannattaa asentaa?
Ps. Kunhan huoneet on tehty, niin näitä varmaan jää yli jos joku todella tarvitsee. Muutamia jätän varalta itselleni. Kyseessä siis ns. salmiakkipintainen levy, jota ei saa enää uutena.
Kattohalltex - saumanauha?
-
lehmikangas
- Jäsen

- Viestit: 1095
- Liittynyt: Ma Maalis 08, 2010 14:29
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kattohalltex - saumanauha?
Joskus kymmeniä vuosia siten vähän laittanut . Lähinnä jäi mieleen ettei ongelmia ollut .
Nauhan pää kavennetaan avosauman levyiseksi muutaman sentin matkalta . Siitä saa hyvän
otteen vetää . Olkapäät normaaliin leveyteen voi pyöristää tai vinota kokemuksen mukaan
että hyvin luistaa . En tiedä onko nupinauhan materiaali sitten hankalampaa käyttää .
Nauhan pää kavennetaan avosauman levyiseksi muutaman sentin matkalta . Siitä saa hyvän
otteen vetää . Olkapäät normaaliin leveyteen voi pyöristää tai vinota kokemuksen mukaan
että hyvin luistaa . En tiedä onko nupinauhan materiaali sitten hankalampaa käyttää .
Re: Kattohalltex - saumanauha?
Joskus 80-luvulla laitoin noita sellaisiin huoneen mittaisiin levyihin. Edellisen kavennusohjeen sijasta nauhan päähän muoviteippi joka sitten kavennettuna
kesti paremmin vetää katkeamatta kuin varsinainen saumanauha.
kesti paremmin vetää katkeamatta kuin varsinainen saumanauha.
-
lehmikangas
- Jäsen

- Viestit: 1095
- Liittynyt: Ma Maalis 08, 2010 14:29
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kattohalltex - saumanauha?
Kiitos vastauksista. Kai se vaan pitää alkaa noilla ohjeilla yrittämään.
Kyse muuten jo kertaalleen käytetystä levystä. Tänään alkoi lajittelu että valitaan parhaat käyttöön.
Kyse muuten jo kertaalleen käytetystä levystä. Tänään alkoi lajittelu että valitaan parhaat käyttöön.
Re: Kattohalltex - saumanauha?
Ehkä valikoidessa kannattaisi pyyhkäistä ura siklin tai lastan syrjällä . Jos ovat matkan varrella painuneet
tai muuten tukkeutuneet . Hieno katto siitä tulee .
tai muuten tukkeutuneet . Hieno katto siitä tulee .
-
lehmikangas
- Jäsen

- Viestit: 1095
- Liittynyt: Ma Maalis 08, 2010 14:29
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kattohalltex - saumanauha?
Kyllä vain, huomasin saman että pitää se saumaura ainakin aukaista ennen asennusta. Metalliviivottimella tuli tehtyä nauhalle tilaa.
Itse kattoa en ole suinkaan päässyt vielä tekemään. Koolingit sentään tuli jo tehtyä.
Itse kattoa en ole suinkaan päässyt vielä tekemään. Koolingit sentään tuli jo tehtyä.
