Kattohalltex - saumanauha?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
lehmikangas
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2010 14:29
Paikkakunta: Oulu

Kattohalltex - saumanauha?

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Olisiko foorumilaisilla vinkkejä seuraavaan: olemme hankkineet vanhaa (40cm x 40xm) kattolevyä, joista pitäisi tehdä kahteen huoneeseen sisäkatto. Levy on avopontillista (?), eli tarvitsee jonkun saumanauhan tms että tulee siisti.

Levyssä näkyy olevan ura, johon juuri ja juuri saa asetettua 1.9 cm nauhan, jota esim Domus Classica myy nupinauhana:
http://www.domusclassica.fi/tuote/nupin ... 310-010-3/

Mutta vaikka levyt ovat vielä irrallaan, on tuon saumanauhan asettaminen vaikeaa. Voin kuvitella miten vaikeaa se on kun saumoja menee katossa ristiin ja levyjä ei voi siirrellä. Itsesään tuo näkyvä osuus saumasta on noin 1cm.

--> Onko kokemusta aiheesta? Mitä saumanauhaa suosittelette ja miten se kannattaa asentaa?

Ps. Kunhan huoneet on tehty, niin näitä varmaan jää yli jos joku todella tarvitsee. Muutamia jätän varalta itselleni. Kyseessä siis ns. salmiakkipintainen levy, jota ei saa enää uutena.
tv43
Jäsen
Jäsen
Viestit: 221
Liittynyt: To Maalis 31, 2011 12:01
Paikkakunta: tampere

Re: Kattohalltex - saumanauha?

Viesti Kirjoittaja tv43 »

Joskus kymmeniä vuosia siten vähän laittanut . Lähinnä jäi mieleen ettei ongelmia ollut .
Nauhan pää kavennetaan avosauman levyiseksi muutaman sentin matkalta . Siitä saa hyvän
otteen vetää . Olkapäät normaaliin leveyteen voi pyöristää tai vinota kokemuksen mukaan
että hyvin luistaa . En tiedä onko nupinauhan materiaali sitten hankalampaa käyttää .
Limes
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1179
Liittynyt: Ma Heinä 23, 2007 14:31
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Kattohalltex - saumanauha?

Viesti Kirjoittaja Limes »

Joskus 80-luvulla laitoin noita sellaisiin huoneen mittaisiin levyihin. Edellisen kavennusohjeen sijasta nauhan päähän muoviteippi joka sitten kavennettuna
kesti paremmin vetää katkeamatta kuin varsinainen saumanauha.
lehmikangas
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2010 14:29
Paikkakunta: Oulu

Re: Kattohalltex - saumanauha?

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Kiitos vastauksista. Kai se vaan pitää alkaa noilla ohjeilla yrittämään.

Kyse muuten jo kertaalleen käytetystä levystä. Tänään alkoi lajittelu että valitaan parhaat käyttöön.
tv43
Jäsen
Jäsen
Viestit: 221
Liittynyt: To Maalis 31, 2011 12:01
Paikkakunta: tampere

Re: Kattohalltex - saumanauha?

Viesti Kirjoittaja tv43 »

Ehkä valikoidessa kannattaisi pyyhkäistä ura siklin tai lastan syrjällä . Jos ovat matkan varrella painuneet
tai muuten tukkeutuneet . Hieno katto siitä tulee .
lehmikangas
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2010 14:29
Paikkakunta: Oulu

Re: Kattohalltex - saumanauha?

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Kyllä vain, huomasin saman että pitää se saumaura ainakin aukaista ennen asennusta. Metalliviivottimella tuli tehtyä nauhalle tilaa.

Itse kattoa en ole suinkaan päässyt vielä tekemään. Koolingit sentään tuli jo tehtyä.
Vastaa Viestiin