Moro,
Jotenkin on semmoinen kuva, että julkisivuremontit olisi tulleet jossain vaiheessa rakennuslupaa vaativaksi toimenpiteeksi? Mulla olisi jossain vaiheessa tarkoitus purkaa nykyinen julkisivulaudoitus/vinolaudoitus ja laittaa ekovilla purun sijaan. Ehkä myös 2x2 koolaus lisäksi, joten kokonaiseristevahvuudeksi tulisi 150mm. Mutta onko tähän yleensä vaadittu rakennuslupaa? Tiedän kyllä, että olisi kätevämpää soittaa kunnan rakennusviranomaisille, mutta kun olen kantapään kautta oppinut sen, että mitä enenmmän niiltä kysyy, niin sitä enemmän on kusessa. Heidän kanta kun on automaattisesti: "jos kysyt tämmöisiä, niin et tiedä ja siksi hommaa joku joka tietää" - nykyajan asiakas"palvelua"...
Tommi
Julkisivuremontti
Re: Julkisivuremontti
Kommentti Tampereelta. Rakennusvalvonta on täällä kunnostautunut kaikenlaisessa kyttäämisessä ja kyykyttämisessä, mutta julkisivuremonttia varten ei kuulemma olisi lupaa tarvinnut. Siis jos ulkonäkö eli lähinnä materiaalit ja aukot pysyy ennallaan. Värin vaihto olisi tarvinnut toimenpideluvan eli kertaluokkaa kevyemmän menettelyn. Tutustuin asiaan vuosi pari sitten kun vanha puuverhous lähti ja tilalle uusi samanlainen + tuulensuojalevyt + koolaukset. Asia muuttuu kokonaan jos yksikin aukko tms. muuttuu. Itäsaksalainen naapurikyttäys pitää huolen narahduksesta.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Kun purat tuon vinolaudoituksen kosket talon kantaviin rakenteisiin. Silloin tarvitset ehdottomasti lujuuslaskelmat uuteen rakenteeseen ja toteutustavan.....siis lupamenettelyllä se hoituu.
Ei siinä mitään jos kukaan ei valvo ja kyttää, mutta myydessä voi hyvin tulla eteen keskustelu tästä. Vaanpa harva talonostaja oikeasti tuollaisesta osaa mitään kysyä ....riskilläkin voi mennä.
Nyt ainakin tiedät
Ei siinä mitään jos kukaan ei valvo ja kyttää, mutta myydessä voi hyvin tulla eteen keskustelu tästä. Vaanpa harva talonostaja oikeasti tuollaisesta osaa mitään kysyä ....riskilläkin voi mennä.
Nyt ainakin tiedät
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Kyseisellä "energiaremontilla" taitaa tienata lähinnä rautakauppias?
- vesahy
- Jäsen

Korjata kai saa vanhaa ilman lupia, mutta missä menee korjauksen raja?
Minä uusin muutama vuosi sitten ulkolaudoituksen ja saunasiiven kohdalla alta paljastui aika lahoa vinolaudoitusta muutama neliö. Ne minä uusin lauta kerrallaan ja taatusti on parempi ja tukevampi rakenne kuin entinen!
Minä uusin muutama vuosi sitten ulkolaudoituksen ja saunasiiven kohdalla alta paljastui aika lahoa vinolaudoitusta muutama neliö. Ne minä uusin lauta kerrallaan ja taatusti on parempi ja tukevampi rakenne kuin entinen!
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?