ilmanvaihdon eristäminen
ilmanvaihdon eristäminen
Suunnittelija sanoo, että huoneiden tulo- ja poistoilmaputket (kylmässä tilassa, välikatossa) eristetään villalla jossa ei ole höyrynsulkua. Onko tosiaan näin?
Näin kyllä sanoo omakin järki, tulo ja poistoilma huoneisiin on lämpimämpää kuin ulkoilma. Mahdolliset ilmavuodot putkissa aiheuttaisivat sen, että kosteus tiivistyisi folion sisäpintaan väärälle puolelle.
Mutta ihmettelen vaan kun kaikkialla kun näkyy niin porukka on tehnyt foliopäällysteisestä villasta eristyksen.
Näin kyllä sanoo omakin järki, tulo ja poistoilma huoneisiin on lämpimämpää kuin ulkoilma. Mahdolliset ilmavuodot putkissa aiheuttaisivat sen, että kosteus tiivistyisi folion sisäpintaan väärälle puolelle.
Mutta ihmettelen vaan kun kaikkialla kun näkyy niin porukka on tehnyt foliopäällysteisestä villasta eristyksen.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: ilmanvaihdon eristäminen
..sulla ei ole paljoa luottamusta sun suunnittelijaan?
Tee niin kuin sanoo niin on suunnitelman mukainen. Kumminkin tehdään.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Voihan putket eristää esim Armaflex-solukumillakin, mutta pääasia on, että eristetään ja pidetään putken kondenssi aisoissa.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Niin notta se foliollinen pysyy selkeästi paremmin ehjänä kun käärii putken ympäri. Ja etenkin sidottaessa.
Ja kannattaa funtsia muitakin vaihtoehtoja edellä mainittujen armaleksin ja villan lisäksi.
Ja kannattaa funtsia muitakin vaihtoehtoja edellä mainittujen armaleksin ja villan lisäksi.
Jos kanavoit kierresaumakanavalla, pitää ottaa huomioon, että kanava ei ole ilmatiivis. Joskus kanavisto muovitetaan ullakolla ilmatiiviiksi (lämpöeristyksen lisäksi), jotta huoneilma ei kulkeudu kylmään ullakkotilaan ja kondensoidu siellä vääriin paikkoihin. Jos ilmanvaihtokoneet pidetään aina päällä, ei vaaraa ole. Kaikki rakenneläpiviennit pitää tietysti myös tehdä ilmatiiviisti. Ullakon hyvä tuuletus pienentää kondenssiriskejä aiheutuvat ne sitten mistä vain.
hahaa, ei ole kyse siitä vaan haluan vain tietää ja ymmärtää miksilmfmis kirjoitti:..sulla ei ole paljoa luottamusta sun suunnittelijaan?
Teen toki kuten suunnittelija on kertonut mutta ihmettelen vaan miksi myydään sitä foliollista kun sitä tarvii periaatteessa vain kun jäteilmaputken vie koneelta pois.
Lähialueen rautakaupoista ei meinannut löytyä millään. Taloon.com ei sekään myy.
Kaverit kun on vetäneet foliollisella, sanovat että kyllä se passaa jos ei teippaa saumoja. Mutta silti onhan se folio turha ja suorastaan haitallinen, sen sisäpintaanhan tuo mahdollinen ilmanvaihto tiivistyy.
Mihin perustuu tieto, että kierresaumakanava ei ole oikein asennettuna ilmatiivis?
Mutta eikös silloin ole asennuksessa jotain pahasti pielessä, jos putket vuotavat niin, että pitää ottaa vuotoilman vaikutus huomioon?
- lmfmis
- Jäsen

Ja ymmärryskin on nyt hukasssa. Se folio estää ilmankosteuden liikkumisen molempiin suuntiin. Kysy suunnittelijaltasi tätä ratkaisua ja perusteita.
Tiivis todellakin on kierresaumaputkisto, jos haluaa hifistellä, voi vielä popniitit kastaa asennuskittiin. Tai saihan niitä tiivisteellisiäkin...
Jos itse asentaa, niin parocin kouru on kätevää, helppo onnistua, ja omat nurkapalat on helppo tehdä, t-yhde vaikeampi, ne ostaisin. Jos ukot asentaa, niin rullavilla on vaikeaa saada asennettua - edes hyvin. Hidasta puuhaa myös. Itse en tekisi kuin aivan yksinkertaisia putkistoja tästä. Ehkä suorat osuudet ja mutkittelut kourulla....
Tiivis todellakin on kierresaumaputkisto, jos haluaa hifistellä, voi vielä popniitit kastaa asennuskittiin. Tai saihan niitä tiivisteellisiäkin...
Jos itse asentaa, niin parocin kouru on kätevää, helppo onnistua, ja omat nurkapalat on helppo tehdä, t-yhde vaikeampi, ne ostaisin. Jos ukot asentaa, niin rullavilla on vaikeaa saada asennettua - edes hyvin. Hidasta puuhaa myös. Itse en tekisi kuin aivan yksinkertaisia putkistoja tästä. Ehkä suorat osuudet ja mutkittelut kourulla....
meinasin jo aiemmin kommentoida näin mutta nyt on jo pakko: älä vastaa jos ei ole muuta sanottavaa kuin "kysy suunnittelijalta" tai provoilua popniittien asennuskittiin kastamisesta.lmfmis kirjoitti:Ja ymmärryskin on nyt hukasssa. Se folio estää ilmankosteuden liikkumisen molempiin suuntiin. Kysy suunnittelijaltasi tätä ratkaisua ja perusteita.
jos haluat asiallisesti perustella folion käytön niin vassokuu.
Takaisin asialinjalle: (lähes) ilmatiivis kanava ja sen päällä eriste plus höyrynsulku tekee tuplahöyrynsulun. Edelleenkin: "miksi kukaan haluaisi laittaa huoneiden tulo/poistokanaviin höyrynsulkua ulkopintaan. Vesihöyry ei etene lämpimän suuntaan joten folio on tarpeeton. Mahdollisen ilmavuodon vesihöyryt tiivistyvät folion sisäpuolelle ja kostuttavat eristeen --> folio suorastaan haitallinen".
itse jälkikäteen mietittynä uponorin kouruillalmfmis kirjoitti:Jos itse asentaa, niin parocin kouru on kätevää, helppo onnistua, ja omat nurkapalat on helppo tehdä, t-yhde vaikeampi, ne ostaisin. Jos ukot asentaa, niin rullavilla on vaikeaa saada asennettua - edes hyvin. Hidasta puuhaa myös. Itse en tekisi kuin aivan yksinkertaisia putkistoja tästä. Ehkä suorat osuudet ja mutkittelut kourulla....
-
kumpurinne
- Jäsen

Ketjun aloittaja tiesikin itse parhaiten vastauksen kysymykseen.
- lmfmis
- Jäsen

Ihan tyhjänpäiväisiä nämä rakennus- ja remontointiaiheiset foorumit kun kaikki asiat selviää kyllä suunnittelijoilta?lmfmis kirjoitti:Jokaikiseen ketjun aloittajan kysymyksiin se suunnittelija varmasti olisi osannut myös vastata....
Voisiko tosiaan pyrkiä näitä "kysy ystävällisestä ammattilaiseltasi" -tyyppisiä vastauksia pyrkiä välttämään näillä ti-painoitteisilla palstoilla? Se on ihan oleellista ymmärtää itse missä mennään jos meinaa välttyä suurimmilta vedätyksiltä ja mokilta, vaikka olisi minkälaiset ammattilaiset mukana projektissa.
Jos kietoo kierresaumakanavan ympärille foliotonta villaa niin eikö tilanne ja lopputulos ole likimain sama kuin 80-luvulla toteutetuissa ilmanvaihtoasennuksissa jolloin leikattiin villaa IV-kanavien sivuille ja ehkä allekin, ja päälle puhallusvillaa (tai kanavat haudattiin puhallusvillakasan alle. Märkiä villoja ja homehtuneita yläpohjia kait oli lopputuloksena.
Itse laitan ja olen laittanutkin jo (vaikka sitten koemielessä) oman talomme yläpohjassa kulkeviin uusiin kierresaumakanaviin 2 kerosta 10mm:n routasuojasta leikattua kerrosta päällekäin Sitko-teipillä saumattuna ja sen päälle kaksi kerrosta alumiinifolioista parocin 50mm:n eristettä (joo alempi kerros olisi voinut olla ilman foliota mutta kun satuin saamaan edullisesti tuota foliollista niin sitten käytin sitä ja teippasin molemmat kerrokset tiiviisti). Noiden putkien ympärille, sivuille ja päällekin tulee levy- ja puhallusvillaa reilusti. Yläpohjassa on todella tehokas tuuletus kolmisen vuotta sitten tehdyn kattorempan jälkeen.
Itse laitan ja olen laittanutkin jo (vaikka sitten koemielessä) oman talomme yläpohjassa kulkeviin uusiin kierresaumakanaviin 2 kerosta 10mm:n routasuojasta leikattua kerrosta päällekäin Sitko-teipillä saumattuna ja sen päälle kaksi kerrosta alumiinifolioista parocin 50mm:n eristettä (joo alempi kerros olisi voinut olla ilman foliota mutta kun satuin saamaan edullisesti tuota foliollista niin sitten käytin sitä ja teippasin molemmat kerrokset tiiviisti). Noiden putkien ympärille, sivuille ja päällekin tulee levy- ja puhallusvillaa reilusti. Yläpohjassa on todella tehokas tuuletus kolmisen vuotta sitten tehdyn kattorempan jälkeen.
- lmfmis
- Jäsen

Höpsis. Nyt on mennyt asiat sekaisin.Nihan kirjoitti: Ihan tyhjänpäiväisiä nämä rakennus- ja remontointiaiheiset foorumit kun kaikki asiat selviää kyllä suunnittelijoilta?
Voisiko tosiaan pyrkiä näitä "kysy ystävällisestä ammattilaiseltasi" -tyyppisiä vastauksia pyrkiä välttämään näillä ti-painoitteisilla palstoilla? Se on ihan oleellista ymmärtää itse missä mennään jos meinaa välttyä suurimmilta vedätyksiltä ja mokilta, vaikka olisi minkälaiset ammattilaiset mukana projektissa.
Nämä on keskustelupalstoja. Ei kysymys -vastaus palstoja.
Aloittaja voi oikeasti tentata suunnittelijaansa paremmin. Tee se itse jutut on erikseen. Tässä en nyt erottanut kummasta on kysekkään.