Moro
Vessan ja eteisen remontti on valmis ja valitettavasti jouduin käyttämään kahta putkifirmaa apuina.
Itse kun en lämmitysjärjestelmistä mitään tajua, niin jälkikäteen jouduin tilanteeseen, että nyt patteriverkolle on manuaalishuntti ja patteriverkolta on vedetty jako lattialämmitykselle, jolle on oma shuntti. Molemmat on manuaalisia ja nyt olen huomannut, että patteriverkolle kun laitetaan lämpöisempää, niin tottahan lattialämmityskin menee lämpöisemmälle. Olen yrittänyt nyt tehdä niin, että patteriverkon lämpöjä nostettaessa käännän lattialämpöä pienemmälle, mutta ei se nyt kovin hyvin toimi.
Ongelma itsessään taitaa enemmän olla se, että kun putkarit hommia on tehnyt, niin kenelläkään ei tullut mieleen, että pitäisiköhän termostaatitkin laittaa paikoilleen...
Ei tullut minullakaan vasta kun jälkikäteen, että mites toi säätö tapahtuu. Kyseessä on Warmian lattialämmitys ja arvata saattaa, että sähköjä ei ole lähimainkaan...
No, jos nyt jostain sähköt tuohon saisin niin onko termareitten paikoilleenlaittaminen / säätäminen kovinkaan kummallinen juttu.
Sori, tyhmiä kysymyksiä, mutta minkäs teet...
Lattialämmityksen säätö (tyhmiä kysymyksiä)
Lattialämmityksen säätö (tyhmiä kysymyksiä)
öljyllä lämmittäminen on kallista
sähköllä lämmittää vielä kalliimmalla
maalämmön perustuskustannukset on älyttömät
eikä aurinkokaan Suomessa lämmitä tarpeeksi...
...taidanpa vetää villasukat jalkaan
sähköllä lämmittää vielä kalliimmalla
maalämmön perustuskustannukset on älyttömät
eikä aurinkokaan Suomessa lämmitä tarpeeksi...
...taidanpa vetää villasukat jalkaan
Re: Lattialämmityksen säätö (tyhmiä kysymyksiä)
Ilmeisesti lattialämmityksen putket lähtevät jakotukista?
Jakotukkiin tulee toimilaite (säätää jakotukissa olevaa karaa), toimilaite yhdistetään piuhalla lähellä olevaan "ohjausyksikköön", ohjausyksikkö saa langattomasti (tai myös langallisesti) dataa termostaatilta, joka haistelee tilan lämpötilaa tietyssä huoneessa. Nuo hilkkeet vaan maksaa melko paljon ja kun huomioidaan tilojen luonne, itse yrittäisin etsiä optimaalista virtausta jakotukin venttiilejä säätämällä, jotta tilojen lämpötila pysyisi siedettävänä.
Jos hilkkeet hankit ja sähköt vedät jakotukin lähelle, niin asennus ei ole iso juttu.
Jakotukkiin tulee toimilaite (säätää jakotukissa olevaa karaa), toimilaite yhdistetään piuhalla lähellä olevaan "ohjausyksikköön", ohjausyksikkö saa langattomasti (tai myös langallisesti) dataa termostaatilta, joka haistelee tilan lämpötilaa tietyssä huoneessa. Nuo hilkkeet vaan maksaa melko paljon ja kun huomioidaan tilojen luonne, itse yrittäisin etsiä optimaalista virtausta jakotukin venttiilejä säätämällä, jotta tilojen lämpötila pysyisi siedettävänä.
Jos hilkkeet hankit ja sähköt vedät jakotukin lähelle, niin asennus ei ole iso juttu.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
On myös omavoimaisia säätöyksikköjä jotka pitää kierrossa asetetun lämpötilan. Sellaisen voisi laittaa lattialämmölle. Ei tarvitse söhköjö. Vakiolämpötila siis. Putkari laittaa kyllä.
Tai laita kuva siitä tukista, jos tulisi ideoita :)
Tai laita kuva siitä tukista, jos tulisi ideoita :)
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Kannattaa myös huomioida, että lattialämmityksen PEX-putket eivät kestä samoja kiertoveden lämpötiloja kuin metalliset patteriputket. Liian suurella lämmöllä putkien elinikä lyhenee ja altistaa siten mahdollisille vuotovaurioille.