Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Arbor
Jäsen
Jäsen
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 13:02

Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?

Viesti Kirjoittaja Arbor »

Olen lukenut tätä viestiketjua lähinnä uteliaisuudesta (oma lehmä ojassa), mutta nyt on pakko heittää oma kommentti peliin.

Meidän (rak. 1927) töllissä vesi- ja viemäriasiat on tehty 80-luvulla. Ilmastointiputki on vedetty lapetilaan, ei siitä pitemmälle. Lapetilamme korkeus on n. 250 ja putki törröttää n. 190 korkeudelle asti. Tila on pinta-alaltaan n. 5 m2, eli aika pieni. Ei lisärsistetty eikä lämmitetty, eli seinistä tulee ja menee ilma suorastaan luvattoman vapaasti. Talossa on pärekätto aluskatteena ja tiili päällä. Ilemisesti aikanaan tekijä on ajatellut että viemällä putken katosta läpi aiheutuu ongelmia läpiviennin tiivistämisessä.

Joka tapauksessa, meillä ei ole minkäänlaisia haju- tms. ongelmia kyseisessä lapetilassa. No ehkä sellaisen ihan vienon viemärinhajun saattaa aistia jos osaa sopivalla kelillä nuuskia ja tietää mitä nuuskia, mutta muuten mitään hajuaja tai ongelmia ei esiinny. Roinaa ja jotain työvaatteita on tilassa säilytetty vuodesta toiseen eikä niihin ole tarttunut mitään hajuja. Onko teidän tapauksessa mahdollista soveltaa samaa ratkaisua alkuun? Ja jos ei pelitä niin vasta sitten jatkaa putki katon läpi.
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17209
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Arbor kirjoitti:Olen lukenut tätä viestiketjua lähinnä uteliaisuudesta (oma lehmä ojassa), mutta nyt on pakko heittää oma kommentti peliin.

Meidän (rak. 1927) töllissä vesi- ja viemäriasiat on tehty 80-luvulla. Ilmastointiputki on vedetty lapetilaan, ei siitä pitemmälle. Lapetilamme korkeus on n. 250 ja putki törröttää n. 190 korkeudelle asti. Tila on pinta-alaltaan n. 5 m2, eli aika pieni. Ei lisärsistetty eikä lämmitetty, eli seinistä tulee ja menee ilma suorastaan luvattoman vapaasti. Talossa on pärekätto aluskatteena ja tiili päällä. Ilemisesti aikanaan tekijä on ajatellut että viemällä putken katosta läpi aiheutuu ongelmia läpiviennin tiivistämisessä.

Joka tapauksessa, meillä ei ole minkäänlaisia haju- tms. ongelmia kyseisessä lapetilassa. No ehkä sellaisen ihan vienon viemärinhajun saattaa aistia jos osaa sopivalla kelillä nuuskia ja tietää mitä nuuskia, mutta muuten mitään hajuaja tai ongelmia ei esiinny. Roinaa ja jotain työvaatteita on tilassa säilytetty vuodesta toiseen eikä niihin ole tarttunut mitään hajuja. Onko teidän tapauksessa mahdollista soveltaa samaa ratkaisua alkuun? Ja jos ei pelitä niin vasta sitten jatkaa putki katon läpi.
Luulen että ketjun aihe mennyt vähän tunnetasolle. Voihan aina laittaa jonkun pax:in kaltaisen tuulettamaan hajuja välipohjasta :lol:

Täällä kun ei ollut ennen mitään tuuletuksia ja kun puukkosahalla sahasin valurautaputkia pois luullen että varppina pyörryn/kaasuista mökki lentää taivaan tuuliin kaasujen johdoista kun terä alkoi käymään kuumempana kuin sahaaja mutta silti olen elossa ja torppa pystyssä. Voin demota uudelleen saman asian ettei sitä metaania ainakaan täällä ole räjähdykseen saakka ja jos on niin otan mukaan lämmitykseen. Muutaman määräyksenkin voinen polttaa samalla :lol: :lol: :lol:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
STN
Jäsen
Jäsen
Viestit: 126
Liittynyt: La Loka 11, 2014 12:08
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?

Viesti Kirjoittaja STN »

Meillä edellinen omistaja oli teettänyt wc/kylpyhuone-remontin joskus 2005-2007 välisenä aikana ja siinä yhteydessä vetänyt viemärin tuuletusputken portaikkoon, josta käydään yläkertaan. Päässä on kyllä sellanen punainen hattu, mutta muuten jäänyt kesken vienti katolle. Tarkoitus on ensi kesänä viedä se katon läpi. Jos ei tiivistäminen muuten onnistu niin viedään sittten tuuletusputkesta lapepelti harjalle saakka.
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen
Viestit: 691
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 10:44
Paikkakunta: Metsä

Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Alipaineventtiili ja tuuletusputki on kaksi eri asiaa. Alipaineventtiili voi olla vaikka makuuhuoneessa, mutta tuuletusventiilistä tulee kyllä shaissen haju ja muita myrkyllisiä kaasuja ulos. Puhumattakaan kosteudesta joka tiivistyy ja jäätyy ympäroiviin kylmiin pintoihin.
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
rintsikan repijä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2011 19:58
Paikkakunta: Ep

Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?

Viesti Kirjoittaja rintsikan repijä »

Joo, ongelmana ei niinkään ole haju vaan viemäristä nouseva lämmin ilma mikä aiheuttaa kondenssia varsinkin talvella.
vilpen läpivientikauluksen ja tuuletuströnön asennus ei oo paha homma, vie n. 15min, poraa ensin sisäpuolelta reijän kattoon konesaumojen väliin keskelle peltiä ja sitten katolle kuviosahan kanssa asentamaan kaulusta, tällä tavalla ei osu "vahingossa" niskan kohtaan :-D
Avatar
PanuP
Jäsen
Jäsen
Viestit: 364
Liittynyt: La Joulu 14, 2013 20:36
Paikkakunta: E-P

Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?

Viesti Kirjoittaja PanuP »

Tuntuu olevan tapauskohtaista, tuleeko löfää ja ilmaa miten paljon. Joissain taloissa putkesta melkein puhaltaa ja joissain ei sitten tunnu tulevan mitään.
STN
Jäsen
Jäsen
Viestit: 126
Liittynyt: La Loka 11, 2014 12:08
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?

Viesti Kirjoittaja STN »

rintsikan repijä kirjoitti:vilpen läpivientikauluksen ja tuuletuströnön asennus ei oo paha homma, vie n. 15min, poraa ensin sisäpuolelta reijän kattoon konesaumojen väliin keskelle peltiä ja sitten katolle kuviosahan kanssa asentamaan kaulusta, tällä tavalla ei osu "vahingossa" niskan kohtaan :-D
Vilpen läpivientikaulus ei kuulu konesaumakattoon ja ihan hyvin sen läpiviennin voi hoitaa sen niskankin kohdalta.
rintsikan repijä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2011 19:58
Paikkakunta: Ep

Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?

Viesti Kirjoittaja rintsikan repijä »

STN kirjoitti:
rintsikan repijä kirjoitti:vilpen läpivientikauluksen ja tuuletuströnön asennus ei oo paha homma, vie n. 15min, poraa ensin sisäpuolelta reijän kattoon konesaumojen väliin keskelle peltiä ja sitten katolle kuviosahan kanssa asentamaan kaulusta, tällä tavalla ei osu "vahingossa" niskan kohtaan :-D
Vilpen läpivientikaulus ei kuulu konesaumakattoon ja ihan hyvin sen läpiviennin voi hoitaa sen niskankin kohdalta.
Kerroppa miksi ei kuulu?
olen asentanut noita kymmeniä konesaumakattoihin?
Minun mielestä ei kannata välttämättä kattoniskoja ruveta sahailemaan katki.. :shock:
STN
Jäsen
Jäsen
Viestit: 126
Liittynyt: La Loka 11, 2014 12:08
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?

Viesti Kirjoittaja STN »

rintsikan repijä kirjoitti:Kerroppa miksi ei kuulu?
olen asentanut noita kymmeniä konesaumakattoihin?
Minun mielestä ei kannata välttämättä kattoniskoja ruveta sahailemaan katki.. :shock:
Ne sotivat konesaumakatteen perinteistä ideaa vastaan, eli katossa kaikki läpiviennit, piipunpellitykset jne. saumataan itse katteeseen kiinni ja saadaan siisti ja toimiva ratkaisu. Tämä siis oikean konesaumakatteen kohdalla, nämä profiilipeltikatot, jotka näyttää konesaumalta, Ruukin classicit, lukkosauma jne. katteiden kohdallahan noita voidaan käyttää koska niihin se on suunniteltukkin.

Tuskin mikään säädös estää niitä käyttämästä.
Avatar
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3553
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
Paikkakunta: Espoo
Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430

Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Aika jyrkkää. Kyllä vilpen läpivienti asian ajaa konesaumakatossakin. Kunhan ei yritä sauman kohdalle.

Toinen vaihtoehto on tietty peltisepän tekemä läpivienti. Taitavat käyttää läpivientiä hekin.
KariFS
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1284
Liittynyt: Pe Heinä 22, 2005 22:12
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Ihan kaikkia viestejä en lukenut mutta henk koht olen sitä mieltä että jos nyt ei aivan ryssi ja tupeloi läpivientiä niin paljon pienempi riski on muutaman tipan vuodosta kuin siitä että viemäri hönkii vinttiin.

Kukin tyylillään tietenkin, ja kyllähän kattoläpivientiin joutuu ostamaan (hui!) tarvikkeita ja näkemään vaivaa. Mutta ei se mitään avaruustekniikkaa ole.

Jos se ylimääräinen torvi katolla ei ole "siisti" tai ei "kuulu talon tyyliin" niin sitten ei taida sisävessakaan "kuulua tyyliin".
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
villelap
Jäsen
Jäsen
Viestit: 501
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 14:09
Paikkakunta: NOkia

Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?

Viesti Kirjoittaja villelap »

Olen samaa mieltä, että aika jyrkkä mielipide. Vilpe on mielestäni ihan hyvännäköinen kun sen asentaa oikein. Joskus näkee kun ei ole viitsitty säätää sitä pystysuoraan niin näyttää kuin katolla olis jokin tykin piippu osoittamassa johonkin.

Läpivienti on myöskin varma kun sen tekee huolella. Siihen tulee kuitenkin tiiviste mikä ruuvataan kattoa vasten ja lisävarmistukseksi tiivistemassaa. Kaikki läpiviennit kannattaa tehdä mahdollisimman harjalle niin vesikuorma ja lumikuorma on pienempi.

Varmasti vilpe on myöskin halvempi mikäli ei saa jotain peltiseppää suhteilla paikan päälle.
STN
Jäsen
Jäsen
Viestit: 126
Liittynyt: La Loka 11, 2014 12:08
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?

Viesti Kirjoittaja STN »

villelap
Jäsen
Jäsen
Viestit: 501
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 14:09
Paikkakunta: NOkia

Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?

Viesti Kirjoittaja villelap »

Niin olishan se kivaa jos kaikki olis täydellistä ja makuasioista on sinänsä turha kiistellä.

Vanhoissa taloissa asuvilla ei vaan useinkaan sitä rahaa ole liikaa ja joutuu päättäämään ostaako lapsille vaatteita vai laittaako katolle hienon peltitötterön. Tai sitten voi laittaa vähän halvemman muovisen tötterön itse asentaen ja ostaa vielä vähän niitä vaatteitakin.
STN
Jäsen
Jäsen
Viestit: 126
Liittynyt: La Loka 11, 2014 12:08
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?

Viesti Kirjoittaja STN »

villelap kirjoitti:Niin olishan se kivaa jos kaikki olis täydellistä ja makuasioista on sinänsä turha kiistellä.

Vanhoissa taloissa asuvilla ei vaan useinkaan sitä rahaa ole liikaa ja joutuu päättäämään ostaako lapsille vaatteita vai laittaako katolle hienon peltitötterön. Tai sitten voi laittaa vähän halvemman muovisen tötterön itse asentaen ja ostaa vielä vähän niitä vaatteitakin.
Tai sitten istuu pöydän ääreen ja laittaa kustannukset ylös paperille ja huomaa ettei se hieno peltitötterö maksa juurikaan sen enempää kuin muovinenkaan ja voi laittaa katolle hienon peltitötterän ja ostaa vielä vähän niitä vaatteitakin.
Vastaa Viestiin