Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?
Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?
Olen lukenut tätä viestiketjua lähinnä uteliaisuudesta (oma lehmä ojassa), mutta nyt on pakko heittää oma kommentti peliin.
Meidän (rak. 1927) töllissä vesi- ja viemäriasiat on tehty 80-luvulla. Ilmastointiputki on vedetty lapetilaan, ei siitä pitemmälle. Lapetilamme korkeus on n. 250 ja putki törröttää n. 190 korkeudelle asti. Tila on pinta-alaltaan n. 5 m2, eli aika pieni. Ei lisärsistetty eikä lämmitetty, eli seinistä tulee ja menee ilma suorastaan luvattoman vapaasti. Talossa on pärekätto aluskatteena ja tiili päällä. Ilemisesti aikanaan tekijä on ajatellut että viemällä putken katosta läpi aiheutuu ongelmia läpiviennin tiivistämisessä.
Joka tapauksessa, meillä ei ole minkäänlaisia haju- tms. ongelmia kyseisessä lapetilassa. No ehkä sellaisen ihan vienon viemärinhajun saattaa aistia jos osaa sopivalla kelillä nuuskia ja tietää mitä nuuskia, mutta muuten mitään hajuaja tai ongelmia ei esiinny. Roinaa ja jotain työvaatteita on tilassa säilytetty vuodesta toiseen eikä niihin ole tarttunut mitään hajuja. Onko teidän tapauksessa mahdollista soveltaa samaa ratkaisua alkuun? Ja jos ei pelitä niin vasta sitten jatkaa putki katon läpi.
Meidän (rak. 1927) töllissä vesi- ja viemäriasiat on tehty 80-luvulla. Ilmastointiputki on vedetty lapetilaan, ei siitä pitemmälle. Lapetilamme korkeus on n. 250 ja putki törröttää n. 190 korkeudelle asti. Tila on pinta-alaltaan n. 5 m2, eli aika pieni. Ei lisärsistetty eikä lämmitetty, eli seinistä tulee ja menee ilma suorastaan luvattoman vapaasti. Talossa on pärekätto aluskatteena ja tiili päällä. Ilemisesti aikanaan tekijä on ajatellut että viemällä putken katosta läpi aiheutuu ongelmia läpiviennin tiivistämisessä.
Joka tapauksessa, meillä ei ole minkäänlaisia haju- tms. ongelmia kyseisessä lapetilassa. No ehkä sellaisen ihan vienon viemärinhajun saattaa aistia jos osaa sopivalla kelillä nuuskia ja tietää mitä nuuskia, mutta muuten mitään hajuaja tai ongelmia ei esiinny. Roinaa ja jotain työvaatteita on tilassa säilytetty vuodesta toiseen eikä niihin ole tarttunut mitään hajuja. Onko teidän tapauksessa mahdollista soveltaa samaa ratkaisua alkuun? Ja jos ei pelitä niin vasta sitten jatkaa putki katon läpi.
Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?
Luulen että ketjun aihe mennyt vähän tunnetasolle. Voihan aina laittaa jonkun pax:in kaltaisen tuulettamaan hajuja välipohjastaArbor kirjoitti:Olen lukenut tätä viestiketjua lähinnä uteliaisuudesta (oma lehmä ojassa), mutta nyt on pakko heittää oma kommentti peliin.
Meidän (rak. 1927) töllissä vesi- ja viemäriasiat on tehty 80-luvulla. Ilmastointiputki on vedetty lapetilaan, ei siitä pitemmälle. Lapetilamme korkeus on n. 250 ja putki törröttää n. 190 korkeudelle asti. Tila on pinta-alaltaan n. 5 m2, eli aika pieni. Ei lisärsistetty eikä lämmitetty, eli seinistä tulee ja menee ilma suorastaan luvattoman vapaasti. Talossa on pärekätto aluskatteena ja tiili päällä. Ilemisesti aikanaan tekijä on ajatellut että viemällä putken katosta läpi aiheutuu ongelmia läpiviennin tiivistämisessä.
Joka tapauksessa, meillä ei ole minkäänlaisia haju- tms. ongelmia kyseisessä lapetilassa. No ehkä sellaisen ihan vienon viemärinhajun saattaa aistia jos osaa sopivalla kelillä nuuskia ja tietää mitä nuuskia, mutta muuten mitään hajuaja tai ongelmia ei esiinny. Roinaa ja jotain työvaatteita on tilassa säilytetty vuodesta toiseen eikä niihin ole tarttunut mitään hajuja. Onko teidän tapauksessa mahdollista soveltaa samaa ratkaisua alkuun? Ja jos ei pelitä niin vasta sitten jatkaa putki katon läpi.
Täällä kun ei ollut ennen mitään tuuletuksia ja kun puukkosahalla sahasin valurautaputkia pois luullen että varppina pyörryn/kaasuista mökki lentää taivaan tuuliin kaasujen johdoista kun terä alkoi käymään kuumempana kuin sahaaja mutta silti olen elossa ja torppa pystyssä. Voin demota uudelleen saman asian ettei sitä metaania ainakaan täällä ole räjähdykseen saakka ja jos on niin otan mukaan lämmitykseen. Muutaman määräyksenkin voinen polttaa samalla
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?
Meillä edellinen omistaja oli teettänyt wc/kylpyhuone-remontin joskus 2005-2007 välisenä aikana ja siinä yhteydessä vetänyt viemärin tuuletusputken portaikkoon, josta käydään yläkertaan. Päässä on kyllä sellanen punainen hattu, mutta muuten jäänyt kesken vienti katolle. Tarkoitus on ensi kesänä viedä se katon läpi. Jos ei tiivistäminen muuten onnistu niin viedään sittten tuuletusputkesta lapepelti harjalle saakka.
Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?
Alipaineventtiili ja tuuletusputki on kaksi eri asiaa. Alipaineventtiili voi olla vaikka makuuhuoneessa, mutta tuuletusventiilistä tulee kyllä shaissen haju ja muita myrkyllisiä kaasuja ulos. Puhumattakaan kosteudesta joka tiivistyy ja jäätyy ympäroiviin kylmiin pintoihin.
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
-
rintsikan repijä
- Jäsen

- Viestit: 191
- Liittynyt: Ma Huhti 11, 2011 19:58
- Paikkakunta: Ep
Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?
Joo, ongelmana ei niinkään ole haju vaan viemäristä nouseva lämmin ilma mikä aiheuttaa kondenssia varsinkin talvella.
vilpen läpivientikauluksen ja tuuletuströnön asennus ei oo paha homma, vie n. 15min, poraa ensin sisäpuolelta reijän kattoon konesaumojen väliin keskelle peltiä ja sitten katolle kuviosahan kanssa asentamaan kaulusta, tällä tavalla ei osu "vahingossa" niskan kohtaan
vilpen läpivientikauluksen ja tuuletuströnön asennus ei oo paha homma, vie n. 15min, poraa ensin sisäpuolelta reijän kattoon konesaumojen väliin keskelle peltiä ja sitten katolle kuviosahan kanssa asentamaan kaulusta, tällä tavalla ei osu "vahingossa" niskan kohtaan
Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?
Tuntuu olevan tapauskohtaista, tuleeko löfää ja ilmaa miten paljon. Joissain taloissa putkesta melkein puhaltaa ja joissain ei sitten tunnu tulevan mitään.
Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?
Vilpen läpivientikaulus ei kuulu konesaumakattoon ja ihan hyvin sen läpiviennin voi hoitaa sen niskankin kohdalta.rintsikan repijä kirjoitti:vilpen läpivientikauluksen ja tuuletuströnön asennus ei oo paha homma, vie n. 15min, poraa ensin sisäpuolelta reijän kattoon konesaumojen väliin keskelle peltiä ja sitten katolle kuviosahan kanssa asentamaan kaulusta, tällä tavalla ei osu "vahingossa" niskan kohtaan
-
rintsikan repijä
- Jäsen

- Viestit: 191
- Liittynyt: Ma Huhti 11, 2011 19:58
- Paikkakunta: Ep
Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?
Kerroppa miksi ei kuulu?STN kirjoitti:Vilpen läpivientikaulus ei kuulu konesaumakattoon ja ihan hyvin sen läpiviennin voi hoitaa sen niskankin kohdalta.rintsikan repijä kirjoitti:vilpen läpivientikauluksen ja tuuletuströnön asennus ei oo paha homma, vie n. 15min, poraa ensin sisäpuolelta reijän kattoon konesaumojen väliin keskelle peltiä ja sitten katolle kuviosahan kanssa asentamaan kaulusta, tällä tavalla ei osu "vahingossa" niskan kohtaan
olen asentanut noita kymmeniä konesaumakattoihin?
Minun mielestä ei kannata välttämättä kattoniskoja ruveta sahailemaan katki..
Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?
Ne sotivat konesaumakatteen perinteistä ideaa vastaan, eli katossa kaikki läpiviennit, piipunpellitykset jne. saumataan itse katteeseen kiinni ja saadaan siisti ja toimiva ratkaisu. Tämä siis oikean konesaumakatteen kohdalla, nämä profiilipeltikatot, jotka näyttää konesaumalta, Ruukin classicit, lukkosauma jne. katteiden kohdallahan noita voidaan käyttää koska niihin se on suunniteltukkin.rintsikan repijä kirjoitti:Kerroppa miksi ei kuulu?
olen asentanut noita kymmeniä konesaumakattoihin?
Minun mielestä ei kannata välttämättä kattoniskoja ruveta sahailemaan katki..
Tuskin mikään säädös estää niitä käyttämästä.
- lmfmis
- Jäsen

- Viestit: 3553
- Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
- Paikkakunta: Espoo
- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?
Aika jyrkkää. Kyllä vilpen läpivienti asian ajaa konesaumakatossakin. Kunhan ei yritä sauman kohdalle.
Toinen vaihtoehto on tietty peltisepän tekemä läpivienti. Taitavat käyttää läpivientiä hekin.
Toinen vaihtoehto on tietty peltisepän tekemä läpivienti. Taitavat käyttää läpivientiä hekin.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?
Ihan kaikkia viestejä en lukenut mutta henk koht olen sitä mieltä että jos nyt ei aivan ryssi ja tupeloi läpivientiä niin paljon pienempi riski on muutaman tipan vuodosta kuin siitä että viemäri hönkii vinttiin.
Kukin tyylillään tietenkin, ja kyllähän kattoläpivientiin joutuu ostamaan (hui!) tarvikkeita ja näkemään vaivaa. Mutta ei se mitään avaruustekniikkaa ole.
Jos se ylimääräinen torvi katolla ei ole "siisti" tai ei "kuulu talon tyyliin" niin sitten ei taida sisävessakaan "kuulua tyyliin".
Kukin tyylillään tietenkin, ja kyllähän kattoläpivientiin joutuu ostamaan (hui!) tarvikkeita ja näkemään vaivaa. Mutta ei se mitään avaruustekniikkaa ole.
Jos se ylimääräinen torvi katolla ei ole "siisti" tai ei "kuulu talon tyyliin" niin sitten ei taida sisävessakaan "kuulua tyyliin".
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?
Olen samaa mieltä, että aika jyrkkä mielipide. Vilpe on mielestäni ihan hyvännäköinen kun sen asentaa oikein. Joskus näkee kun ei ole viitsitty säätää sitä pystysuoraan niin näyttää kuin katolla olis jokin tykin piippu osoittamassa johonkin.
Läpivienti on myöskin varma kun sen tekee huolella. Siihen tulee kuitenkin tiiviste mikä ruuvataan kattoa vasten ja lisävarmistukseksi tiivistemassaa. Kaikki läpiviennit kannattaa tehdä mahdollisimman harjalle niin vesikuorma ja lumikuorma on pienempi.
Varmasti vilpe on myöskin halvempi mikäli ei saa jotain peltiseppää suhteilla paikan päälle.
Läpivienti on myöskin varma kun sen tekee huolella. Siihen tulee kuitenkin tiiviste mikä ruuvataan kattoa vasten ja lisävarmistukseksi tiivistemassaa. Kaikki läpiviennit kannattaa tehdä mahdollisimman harjalle niin vesikuorma ja lumikuorma on pienempi.
Varmasti vilpe on myöskin halvempi mikäli ei saa jotain peltiseppää suhteilla paikan päälle.
Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?
Niin olishan se kivaa jos kaikki olis täydellistä ja makuasioista on sinänsä turha kiistellä.
Vanhoissa taloissa asuvilla ei vaan useinkaan sitä rahaa ole liikaa ja joutuu päättäämään ostaako lapsille vaatteita vai laittaako katolle hienon peltitötterön. Tai sitten voi laittaa vähän halvemman muovisen tötterön itse asentaen ja ostaa vielä vähän niitä vaatteitakin.
Vanhoissa taloissa asuvilla ei vaan useinkaan sitä rahaa ole liikaa ja joutuu päättäämään ostaako lapsille vaatteita vai laittaako katolle hienon peltitötterön. Tai sitten voi laittaa vähän halvemman muovisen tötterön itse asentaen ja ostaa vielä vähän niitä vaatteitakin.
Re: Onko viemärin ilmanstointiputki pakko viedä vesikaton läpi?
Tai sitten istuu pöydän ääreen ja laittaa kustannukset ylös paperille ja huomaa ettei se hieno peltitötterö maksa juurikaan sen enempää kuin muovinenkaan ja voi laittaa katolle hienon peltitötterän ja ostaa vielä vähän niitä vaatteitakin.villelap kirjoitti:Niin olishan se kivaa jos kaikki olis täydellistä ja makuasioista on sinänsä turha kiistellä.
Vanhoissa taloissa asuvilla ei vaan useinkaan sitä rahaa ole liikaa ja joutuu päättäämään ostaako lapsille vaatteita vai laittaako katolle hienon peltitötterön. Tai sitten voi laittaa vähän halvemman muovisen tötterön itse asentaen ja ostaa vielä vähän niitä vaatteitakin.

