Kämpässäni on yli 30 vuotta vanhat sähköpatterit. Ja olen ajatellut korvata niitä mahdollisuuksien mukaan.
Vanhat patterit ovat "tosi" tarkat säädöissä. Nuo vanhat patterit voivat olla niin kuumia, ettei kättä kärsi, tai sitten ne ovat vastakohtaisesti ihan kylmiä.
Kysynkin nykyisten sähkölämmityspatterien luonteesta ovatko ne kehittyneet yli 30 vuodessa niin, että lämmön antaminen on kohtuullisempaa, eli lämmittävät, mutteivat polta.
Jos jollakulla on hyvä linkkivinkki jonnekin asiasta tai asian vierestä olisin tosi kiitollinen. Yht`äkkiä en tältä foorumilta tietoa löytänyt, kun taitaa olla "vanhanaikaista" laittaa sähköpattereita, ainakin rintamamiestaloon...
Meille asennettiin alakertaan syksyllä adax neo patterit.
Nyt vajaa pari kuukautta ovat olleet käytössä..
+ulkonäkö, ehkä hieman modernimpaan sisustukseen
+tasainen lämpötila
+äänettömät termostaatit
+hinta
-Yksi neljästä termarista toimii ohjekirjan tavalla, muut sinnepäin
-Yhden pellit paukkuu lämpölaajentumisesta
-Kalibrointiasteikko ei riitä, eli termarissa lukema 22 kun todellista 20
Sähköä vie luonnollisesti saman mitä vanhatkin.
Lämpötilan pudotusta yöksi/työpäiväksi en ole vielä kokeillut, mutta voishan se teoriassa toimiakin kun takkaa lämmitetään iltaisin niin yöllä on torpassa lämpöä muutenkin lämpöä riittämiin.
Nyt kun on tullut väijyttyä kulutuksia, niin ulkolämpötilan ollessa sama esim nollassa, Sähköä menee 15kwh/pv enempi patterien ollessa päällä vaikkei lämmitystarvetta todellisuudessa ole.
Meillä laitettiin Yali G öljytäytteiset patterit ja niihin olen ollut tyytyväinen. Patterin oma termostaatti näyttää toimivan ok mutta kunhan saan taas sähköärin paikalle, niin kokeillaan ainakin makkarissa seinätermostaattia. Maksoivathan ne enemmän kuin halpahallin merkittömät, mutta toisaalta se on kertahankinta, jonka on tarkoitus kestää vuosia.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Ostin äskettäin Bilteman digitaalisen "lasipintaisen" patterin ja olen siihen kyllä tyytyväinen. Siinä on myös ajastin, jolloin voin laittaa sen aamulla lämmittämään makuuhuonetta illalla vasta illasta alkaen. Termostaatti on tarkka.
Jos sen asettaa esim. 19 asteeseen, niin se lähtee päälle 17 asteessa, kunnes huoneessa on 19 astetta. Sitten se odottaa taas tuonne 17 asteeseen ennenkuin lähtee päälle.
thhs kirjoitti:Ostin äskettäin Bilteman digitaalisen "lasipintaisen" patterin ja olen siihen kyllä tyytyväinen. Siinä on myös ajastin, jolloin voin laittaa sen aamulla lämmittämään makuuhuonetta illalla vasta illasta alkaen. Termostaatti on tarkka.
Jos sen asettaa esim. 19 asteeseen, niin se lähtee päälle 17 asteessa, kunnes huoneessa on 19 astetta. Sitten se odottaa taas tuonne 17 asteeseen ennenkuin lähtee päälle.
Onko se kinteästi asennettu vai stöpselin varassa, tai saako sen kiinteäksi. Mitä maksoi?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
+ elektroniset termostaatit, ei tarvitse veivata säätöjä, ovat kerralla oikein eivätkä naksahda kuuluvasti
+ pintalämpötila ei nouse liikaa, lämpö tulee ilmaraoista
- useampi paukuttaa peltejään lämmitessään, ei auta vaikka kuinka vääntelee kiinnityksiä
- ulkonäkö mallia "sähkösuunnittelijan valinta"
Minulla on Ensto Beta-patterit jalallisina ja mekaanisella termostaatilla, suojaeristetty malli eli toimii turvallisesti maadoittamattomissa sähköissä. Ihan ok laite ja pintalämpötilat alhaiset, mutta termostaatti on äänekäs ja säädöt karkeat.
Lattiasientä voi poimia sekä keväisin että syksyisin.
Minä halusin nimenomaan öljytäytteiset, tuntuvat miellyttävämmiltä vaikka ovatkin kalliimpia. Meillä on vielä vielä lämpötilan pudotus ja pakkasvahtitoiminto. Orjan saa helposti lisättyä jos on tarvis, samoin erillisen huonetermostaatin.
Tarkan oloinen ohjelmoitava elektroninen termostaatti selkeällä digi-näytöllä ja näyttääpä olevan taas parhaillaan -15% ja ilmainen kotiinkuljetus.
Eli todella tyytyväinen hinta-laatusuhteeseen.
Kiitoksia vastauksista.
Koitinkin vielä kuuklettaa asiasta, ja tuntuu, että pattereiden hintahaarukka lähtee tosin tuosta 99 € ylöspäin.
Mitä tuo "elektroninen termostaatti" oikein sitten on? Onko se vaan elektroninen termostaatti??
Tosin nuo vanhat patterit jotka seinilläni ovat, käyvät välillä tosi kuumina ja säätö on "herkkää". Varmasti kehitystä on tapahtunut tälläkin saralla.
Tarkan oloinen ohjelmoitava elektroninen termostaatti selkeällä digi-näytöllä ja näyttääpä olevan taas parhaillaan -15% ja ilmainen kotiinkuljetus.
Eli todella tyytyväinen hinta-laatusuhteeseen.
Kiitoksia vastauksista.
Koitinkin vielä kuuklettaa asiasta, ja tuntuu, että pattereiden hintahaarukka lähtee tosin tuosta 99 € ylöspäin.
Mitä tuo "elektroninen termostaatti" oikein sitten on? Onko se vaan elektroninen termostaatti??
Tosin nuo vanhat patterit jotka seinilläni ovat, käyvät välillä tosi kuumina ja säätö on "herkkää". Varmasti kehitystä on tapahtunut tälläkin saralla.
Eletroninen termostaatti tarkoittaa lähinnä, että siellä ei ole sitä vanhaa bi-metalliliuskaa termostaattina, eli termostaatti toimii tarkemmin ja on hiljainen. Uusi sähköpatterihan ei vie enempää sähköä kuin vanhakaan (paitsi jos vanha on alimitoitettu) mutta tarkempi termostaatti tuo pikkaisen säästöä, esim. silloin jos samassa huoneessa on kaksi patteria eikä ole toinen orja, usein käy niin että se toinen patteri käy koko ajan ja toinen ei juurikaan.
Itse olen uusinut pattereitani ja laittanut Enston taso-lämmittimiä.
Eletroninen termostaatti tarkoittaa lähinnä, että siellä ei ole sitä vanhaa bi-metalliliuskaa termostaattina, eli termostaatti toimii tarkemmin ja on hiljainen. Uusi sähköpatterihan ei vie enempää sähköä kuin vanhakaan (paitsi jos vanha on alimitoitettu) mutta tarkempi termostaatti tuo pikkaisen säästöä, esim. silloin jos samassa huoneessa on kaksi patteria eikä ole toinen orja, usein käy niin että se toinen patteri käy koko ajan ja toinen ei juurikaan.
Itse olen uusinut pattereitani ja laittanut Enston taso-lämmittimiä.
Ok. Mitäs tuo "orja" -patteri tarkoittaa käytännössä?