Mitsu vl100

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Ayrton
Jäsen
Jäsen
Viestit: 47
Liittynyt: La Joulu 22, 2007 16:37
Paikkakunta: Turku

Re: Mitsu vl100

Viesti Kirjoittaja Ayrton »

tuokki kirjoitti:
Ayrton kirjoitti: Ja jokin aika sitten kun oli pakkasia, sammutin masiinan kokonaan.
Miksi laitoit pakkasella pois päältä ja miksi ajastin ? Minä nimenomaan pidän pakkasella päälle. Ihan sama vaikka menisi -30 c asti. Tietty yli -25c pakkasessa lämmitysteho saattaa olla samaa luokkaa tai jopa huonompi, kun laitteen sähkönkulutus. Minulla PILP kattaa lämpötilat +14- -5c sitten -5c:ssä tulee ILP mukaan.
Ayrton kirjoitti:Jos laitteessa jotain kehitettävää olisi, niin kaukosäädin viikkoajastuksella olisi kiva :)
Minä olen tehnyt tällä "lisälaitteella" ILP:lle viikko/kuukausi- ajastuksen sekä skenaariot kotona/poissa/matkoilla http://smarthome.fi/sv/kontrollers/154- ... ender.html

Tuokki
Mahdoitko sekoittaa ilpin (FD25) ja ilmanvaihtolaitteen (VL100). Ilppiä en toki sammuta pakkasilla, mutta tämän ilmanvaihtolaitteen käyttöä ei kylmillä keleillä tarvita, koska painovoimainen ilmanvaihto toimii riittävän tehokkaasti silloin. En siis halua puhaltaa rahaa ulos tämän VL100 läpi :-D
Ja laitteessa ei ole lainkaan kaukosäädintä, vain naru josta nypitään 0-1-2 -asennot. (katso vaikka linkit laitteeseen tuossa hieman ylempänä)
Rintsikka 1946
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18270
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitsu vl100

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Ayrton kirjoitti:
Mahdoitko sekoittaa ilpin (FD25) ja ilmanvaihtolaitteen (VL100). Ilppiä en toki sammuta pakkasilla, mutta tämän ilmanvaihtolaitteen käyttöä ei kylmillä keleillä tarvita, koska painovoimainen ilmanvaihto toimii riittävän tehokkaasti silloin. En siis halua puhaltaa rahaa ulos tämän VL100 läpi :-D
Ja laitteessa ei ole lainkaan kaukosäädintä, vain naru josta nypitään 0-1-2 -asennot. (katso vaikka linkit laitteeseen tuossa hieman ylempänä)
Eikö tuollainen laite säästä hintaansa takaisin nimenomaan lämmityskauden aikana? Kesällä kun on ulkonakin lämmintä riittää ilmanvaihtoon pelkkä puhallin.

Eli miksi et tuki sitä painovoimaista ja siten pakota ilmanvaihtoa tapahtumaan myös talvella Ville Satasen läpi?
Avatar
tuokki
Jäsen
Jäsen
Viestit: 500
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2011 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitsu vl100

Viesti Kirjoittaja tuokki »

Jep. Meni puurot ja vellit sekaisin :shock:

Tuokki
Ayrton
Jäsen
Jäsen
Viestit: 47
Liittynyt: La Joulu 22, 2007 16:37
Paikkakunta: Turku

Re: Mitsu vl100

Viesti Kirjoittaja Ayrton »

pvalila kirjoitti:
Ayrton kirjoitti:
Mahdoitko sekoittaa ilpin (FD25) ja ilmanvaihtolaitteen (VL100). Ilppiä en toki sammuta pakkasilla, mutta tämän ilmanvaihtolaitteen käyttöä ei kylmillä keleillä tarvita, koska painovoimainen ilmanvaihto toimii riittävän tehokkaasti silloin. En siis halua puhaltaa rahaa ulos tämän VL100 läpi :-D
Ja laitteessa ei ole lainkaan kaukosäädintä, vain naru josta nypitään 0-1-2 -asennot. (katso vaikka linkit laitteeseen tuossa hieman ylempänä)
Eikö tuollainen laite säästä hintaansa takaisin nimenomaan lämmityskauden aikana? Kesällä kun on ulkonakin lämmintä riittää ilmanvaihtoon pelkkä puhallin.

Eli miksi et tuki sitä painovoimaista ja siten pakota ilmanvaihtoa tapahtumaan myös talvella Ville Satasen läpi?
Hyvä idea, kiitos! Enpä ollut ajatellutkaan asiaa noin, tarviipa tökkiä räppänät kiinni ja puhallella VeeÄl-satkulla! Käyttöohjeen mukaan VL100 pakkasraja on -10 astetta, mutta niin kylmällä olen kyllä muutenkin jo kaikki räppänät sulkenut. Tämmöinen purukorsu kyllä hengittelee pakkasilla riittävästi luonnostaan :-D
Rintsikka 1946
PetteriSeppänen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 189
Liittynyt: Ke Marras 07, 2012 21:57
Paikkakunta: Sipoo

Re: Mitsu vl100

Viesti Kirjoittaja PetteriSeppänen »

se -10 asteen alaraja johtunee siitä, että sen alle alkaa laite puskemaan vettä joka saumasta seinille ja seinien sisään. Lämmitysvastus ei luultavasti riitä pitämään kondensiota aisoissa. Suomessa on valmistettu esim Hengetärtä jossa moinen kondension keräys vältetään pitämällä lämmitysvastus päällä koko pakkaskauden.
Ayrton
Jäsen
Jäsen
Viestit: 47
Liittynyt: La Joulu 22, 2007 16:37
Paikkakunta: Turku

Re: Mitsu vl100

Viesti Kirjoittaja Ayrton »

Todennäköisesti juuri näin. Ja lämmitysvastusta tuskin löytyy lainkaan, laitteen max kulutus 26 wattia, eiköhän propeli syö sen. Itse lossnay ydin on mielestäni irrallinen, lähinnä suodattimen näköinen möhkäle, eikä siihen mene sähköä (tarvii avatessa tarkistaa, etten puhu höpöjä).
Ja varmaan samasta syystä sisäilman maksimikosteus käyttöohjeen mukaan 40%... Tosin siitä en ole piitannut, kyllä kesällä kosteus nousee helposti suuremmaksi (ja olihan villeteellä laite jopa kylppärissä).
Rintsikka 1946
hanakka
Uusi jäsen
Viestit: 5
Liittynyt: La Marras 01, 2014 1:37
Paikkakunta: mäntsälä

Re: Mitsu vl100

Viesti Kirjoittaja hanakka »

Että Mitsu tekisi laitteen joka kastelisi seinät ?. Tuloilmaputket on 5 asteen kulmassa ulospäin joten sinne voi kondensoitua samalla tavoin kuin normaaliin korvausilmaventtiiliinkin. Tubettamalla "mitsubishi lossnay" videon löytää toimintaperiaatteen. Sammutus suositus johtunee siitä että laitteessa ei ole vastusta joten se ei ala kuluttamaan sähköä esilämmityksellä ja näin palautusilma viilenee kun ulkopuolela kennon tehokkaan toimintalt:n.
Vastaa Viestiin