Suomentakaas mulle mitä tässä tekstissä sanotaan!

Rintamamiestaloista ja muusta
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Suomentakaas mulle mitä tässä tekstissä sanotaan!

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Tuolta erräältä homekoira-sivustolta bongasin esimerkkicaseja, joissa hmm menee vähän puurot ja vellit sekaisin, esim tää:
Kuva

Yritin huolellisesti lukea mitä tuossa lukee, mutta vaikka laittaa ikkunan osat oikeaan järjestykseen niin ei mulle aukea sittenkään:
Niistä puuttui ulkopuolelta silikonit, jolloin vesi pääsi lasin ja pokan välistä valumaan ikkunan karmin alareunaan ja siitä alas seinän väliin.
:shock:

Ja tää:
Ikkunapeltien sivureunat olivat sivukarmilautojen päällä eikä alla. Rakentaessa pellin reunan ja pystylaudan väliin oli laitettu tiivistys, mutta ajan saatossa se oli pettänyt. Tästä johtuen vesi oli päässyt reunalautaa pitkin valumaan seinän väliin..
Tarkoitetaanko mielestänne tällä tällaista normiratkaisua, jossa silkkarilla tms elastisella massalla tiivistetään tuo pellin pokattu reunaosa:

Kuva

Itsellä on kyllä ikkunapellin alla oleva smyygin alalautakin kallistettu alas- ja ulospäin..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430

Re: Suomentakaas mulle mitä tässä tekstissä sanotaan!

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Ensimmäinen on puuttuva tiivistys ulkolasissa, jolloin vesi tosiaan pääsee karmiin.

Toinen on tuo kuvan tilanne paitsi rintsikoissa yms on siinä smyygilauta jonka pitää siis päättyä pellin päälle. Ja smyygilautakin pitää tiivistää karmiin.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

lmfmis kirjoitti:Ensimmäinen on puuttuva tiivistys ulkolasissa, jolloin vesi tosiaan pääsee karmiin.

Toinen on tuo kuvan tilanne paitsi rintsikoissa yms on siinä smyygilauta jonka pitää siis päättyä pellin päälle. Ja smyygilautakin pitää tiivistää karmiin.
Eli ekassa on tarkoitettu sitä että vesi on päässyt lasia pitkin valumaan pokan alareunasta sisäpuolelle ja siitä karmiin ja jotain kautta seinän sisään, ookoo..

Toiseksi tämäkö on siis virheellinen tapako:
Kuva
, itsellä ei ole käytännössä noita pystylautoja ollenkaan, vaan smyygit "yhtä kappaletta oleva kehys" ettei peltejä saa smyygin alle mitenkään..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
lmfmis
Jäsen
Jäsen

Juu, ei noin.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Olisi tuohon rakoon voinut vaikka RK Ratkaisumassaa spruutata pienen palon.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Ymmärrän kyllä mikä Petterin laittamassa kuvassa nähdään vääräksi, mutta noinhan pellityksiä on tehty ennen paljon ja tehdään vieläkin. Parempi tuo on kuin ilman peltiä ja nähdäkseni ihan toimiva noinkin.

Muuten tuosta aloituksen tekstistä. Kivahan se on että kirjoitetaan jotain muutakin kuin vakiolauseita, mutta vähän älytöntä kirjoitella ettei "kiiressä keretty hakea lisää" tai "haluttiin rakennusvaiheessa säästää".
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Kuntokatselmuksessa kuultua:
- Homekoira merkkasi alakerrasta kolme paikkaa lattianrajasta.
- Otitteko näytteet viljelyä varten?
- Jaa niistä kusilammikoista?

:lol:

No ei vaan, vakava juttu. Mutta ei tuo silikoniasia oikein aukene mulle, miten pokan puuttuva silikoni voi muka seinään asti vaikuttaa. Poka saattaa lahota tai ehkä karmikin (alkuperäistekstissä taitaa olla poka ja karmi - käsitteet sekaisin). Eikä kyllä smyygin ja ikkunapellin välistäkään niin paljon voi vettä mennä vaikka olisi minkämoinen monsuuni. Ettei olis vauriot ajalta ennen näitä "sekundaikkunoita"?
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
PanuP
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PanuP »

lehmikangas kirjoitti:Ymmärrän kyllä mikä Petterin laittamassa kuvassa nähdään vääräksi, mutta noinhan pellityksiä on tehty ennen paljon ja tehdään vieläkin. Parempi tuo on kuin ilman peltiä ja nähdäkseni ihan toimiva noinkin.
Tässä mun möksässä oli 80 vuotta "ikkunapellit" ihan vaan laudasta, kunnes 2003 muistaakseni tuli pellit tilalle.

En kyllä jaksa uskoa, että kyseinen asennustapa ongelmia aiheuttaisi, ellei sitten jokin muu tekijä aiheuta ylenpalttista roiskumista ikkunalle ja smyygeihin. Päädyillä pahempi kun räystäs suojaa huonommin ja pääty varjon puolella.
pmk17
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pmk17 »

Noin nuo pellitykset on tehty yleensä aina, onhan tuo suoralta sateelta suojassa noinkin räystään alla eri juttu olisi tasakattosissa taloissa joissa suora seinä jatkuu katonrajaan asti ilma räystäslaudoitusta. Usein tasakattosissa kerrostaloissa näkee asuntojen ikkunapeltien reunat on juurikin saumattu sormella vana massaa vetäen ja on muuten ruma.
Nmanner
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Nmanner »

Luulisin että ikkunoissa suurempi virheen mahdollisuus on ylimmän peitelaudan ja seinän välin vuoto. Siis sen joka on ikkunan yläpuolella seinälaudoituksen päällä. Siitä voi tulla sisälle aika paljon vettä kun sen yläpuolella voi olla monta neliötä seinäpintaa. Voi valua tuolta aika pitkälle sisäänpäinkin jos on hyvin tiivistetty myykilaudan kanssa.
Uuden pakettitalon kun väkästivät meille niin se tehtiin niin että korstelaudan ja yläsmyykin väliin jätettiin pieni rako niin vesi poistui sitä kautta. Yleensähän noissa näkee ainakin vanhemmissa oikeen pellillä tehdyn tiivistyksen.

Eikä lauta valun sisällä mitään vauriota aiheuta jos ei pääse kostumaan jotain kautta. Mä kavoin esiin laudan paloja kellarin lattiavalun ja taosotteiden sisältä (eikä ole lattian alla mitään kapillaarikatkoja.) ja osa oli ihan siistin näköisiä jopa. Varmaan olleet aikaan jonain väliseinän muottien tukena.
RMT vm-55, pientä laittoo tää vaatii vaan.
i hate when people compares lemmy with god, i know he is great but he is not gonna be lemmy ever
Laippa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Laippa »

Imfmis voisi laittaa kuvaa miten ne ikkunapellitykset saa oikeaoppisesti ja siististi laitettua, kun minulle tuo asia ei nyt oikein selviä.
piippo
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja piippo »

https://tupamantykummulle.files.wordpre ... g_2908.jpg
Tuolla lailla ja siihen smyykilauta pellin päälle. Tuossa tosin ikkunat syvässä. Jos jälkiasennuksena laittelee niin joutuu kikkailemaan viini
lmfmis
Jäsen
Jäsen

Just noin :-D
Laippa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Laippa »

Kiitos kuvasta.
Mites tuossa laitetaan päällilauta smyykin päälle? Ehkä sitä ei tuossa talossa tule ollenkaan, mutta kuitenkin jos sellaisen haluaa niin peltiä pitäisi varmaan leikellä tuosta etuosasta pois?
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Laippa kirjoitti:Kiitos kuvasta.
Mites tuossa laitetaan päällilauta smyykin päälle? Ehkä sitä ei tuossa talossa tule ollenkaan, mutta kuitenkin jos sellaisen haluaa niin peltiä pitäisi varmaan leikellä tuosta etuosasta pois?
Näyttäisi siltä että päälilautaan tehdään sellainen kolo. Ainakin sellaisia ratkaisuja näkee kun ajaa uudempia asuinalueita läpi. Näkyy se kolo tielle asti...

Kuten:
Kuva
Vastaa Viestiin