Paisuntasäiliö paskana vai??

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
PTM
Jäsen
Jäsen

Paisuntasäiliö paskana vai??

Viesti Kirjoittaja PTM »

Moro,

Eilisestä lähtien oon taistellu lämmitysjärjestelmän kanssa, mikä on toiminut tähän mennessä hyvin, ainoastaan pari kertaa on tehnyt saman..
Elikkä kun pannu lämpenee tarpeeksi ja latausventtiili aukeaa alkaa kuulumaan kauheeta loriinaa. Koko päivän oon ilmannut pannulta varaajalle menevää ilmausruuvia mistä ilmaa tuppaa tulemaan tasasin väliajoin.

Nyt illasta laitoin uudestaan pannuun valkean, niin pari pesällistä meni hyvin mutta sit taas sama pannun lämmöt alkaa nousemaan ja ilmaa tulee ilmauksesta vähän väliä, samalla kun "lorinakiertoääni" kuuluu pannusta...

Paineet on noussut, mutta paissarissa tuntuu ettei pinta nouse yhtään.
Pitäisikö ottaa paisuntasäiliö pois kerta sulku ennen säiliötä, tyhjätä ja laittaa esipaineet uudestaan... Jos tämä ei auta, niin kai son paskana???
--------------------------------------------------
Melkein kaiken voi itse tehdä kun käyttää aivoja, sitten kun aivot ei riitä, niin on hyvä ottaa ammattilainen tekemään.

Ammatilta laattaaja. 5 v. ainakin 200 kylppäriä laatoitettu.
PTM
Jäsen
Jäsen

Re: Paisuntasäiliö paskana vai??

Viesti Kirjoittaja PTM »

Varaaja nyt viime lämmityksellä kohtuu hyvin ehti lämmetä ennen kun alko pannu kuumeneen ja tuli ilmaa jostain....
Systeeminä on 1,8 kuution varaaja ja ylimmän patterin korkein kohta n. 6m korkeudessa varaajasta. Eli kolme kerrosta, kellarissa lattialämmitys. muutoin patterit...
Melkein kaiken voi itse tehdä kun käyttää aivoja, sitten kun aivot ei riitä, niin on hyvä ottaa ammattilainen tekemään.

purasjoki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja purasjoki »

Jos kuuluu lorinaa, niin olisko varoventtiili väsynyt ja laskee vettä pois systeemistä paineiden noustessa? Itellä kävi näin taannoin. Jos paisuntasäiliön täyttöventtiiliä painaessa tulee vettä, niin kalvo on rikki.
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

Paljonko on verkoston paineet eri tilanteissa, silloin kun ongelmat alkaa, laukeaako varoventtiili ja oletko lisännyt verkostoon vettä?
PTM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PTM »

Noniin nyt sain toimimaan,

Lähtö oli se, että varaaja ollessa ylälämmöiltä 45-50°C paineet olivat 0,6-0,7bar.
Toissa iltaasesta lähtien olen ilmannut ylimmäistä patteria, sekä pannulta varaajalle menevää linjaa sen ylimmässä kohdassa olevaa ilmausventtiiliä.

Eilen lisäsin vettä kun pannu oli kylmä eikä latausventtiili ollut auki, ei juuri auttanut.
Tänään lisäsin vielä vettä kun pannun lämmöt alkoivat nousta ja paineet olivat alhaaset. Tällöin lisäsin sitten reippaasti n. 0,5bar.
Tänään olen myös jatkanut ilmausta..
Nytten ei enää kuulu ilman aiheuttamaa ääntä. Ja muutenkin näyttää toimivan paremmin kuin ennen viini

Yhteenvetona taas kantapään kautta opittuna, verkostossa aivan liian vähän vettä ja lisäksi ilmaa niin helkutisti, hankala ollu ilmata liian vähäisen vesimäärän takia. näin ainakin olettaisin, vai mitä maatilallinen??

Tällä hetkellä näyttää paineetkin pysyvän paljon paremmin kurissa, ennen vaihteli 0,6-1,4bar kun varaaja oli kylmä ja lämmin alapuoleltakin.
Nytten kylmänä 1.0 ja lämpösenä kipuaa sinne 1,4bar :)

PTM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PTM »

Maatilallinen, nyt olisi tarkoitus lämmittää alalämmötkin 80 ja varosta saa tulla ylimääräiset pois, jos paineet nousee.. sen näkee nyt illan mittaan :)

PTM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PTM »

Kaikki myös lähti siitä, kun mietin miksi öljyllä lämmittäessä varaja lämpiää yläosasta 80°C ja ala osasta ei juurikaan yli 40°C, kun ennen on alaosaa myöten ollut 80°C.
Hyvä näin :)

PTM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PTM »

Noniin,
Paisunta-astia puoliksi täynnä vettä, varaajan alalämmöt 70°C, sekä paineet 1,6bar. Pannun lämmöt on 84°C
Maatilallinen, lisäisinkö vielä verkostoon vettä kerta paisunta-astiassa on vielä varaa? (paisunta-astia on 200l)

fizzl
Uusi jäsen
Kotisivu: www.fizzl.net

Viesti Kirjoittaja fizzl »

Vastaan tähän vain näin hyödyttömästi että: Kiitos! Se on hienoa että kerrotaan tilanteet loppuun asti ja kerrotaan mikä auttoi vaikka muut ei osallistuisikaan.

Paljon mikään ei ole turhauttavampaa kuin googlettaa kaksi tuntia, sitten löytyy vihdoin viestiketju jossa jollakin on samat oireet kuin itsellä ja lopussa vain vastaus "nvm, fixed, lol" :)
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

PTM kirjoitti:Noniin,
Paisunta-astia puoliksi täynnä vettä, varaajan alalämmöt 70°C, sekä paineet 1,6bar. Pannun lämmöt on 84°C
Maatilallinen, lisäisinkö vielä verkostoon vettä kerta paisunta-astiassa on vielä varaa? (paisunta-astia on 200l)
Älä lisää enään ainakaan hirveästi, muuten alkaa tulla varoventtiilistä ulos. 1,5bar varo sallii maksimissaan n. 2bar paineen. Itselläni tilalla paine on 1,8bar, silloin ei vielä varot tiputa.

Mittarit voi tosin näyttää liikaa, mulla on ollut useampikin mittari mihin jää "pohjalle" jonkin verran vaikka mittari olisi kierretty kokonaan irti. Lämmitysverkostossa tainnut olla yksi tällainen, sitten oli yksi mikä ei kerennyt edes 1,5bar asti nousta niin varo jo laukesi :roll: Käyttövesipuolella ollut enemmän noita mitkä näyttää liikaa.

Juu, tosiaan jos verkostossa on paineet alhaalla niin ei se ilmaaminen onnistu ja saattaa imeä lisää ilmaa automaattisten ilmanpoistajien kautta. Kannattaa aina ilmaukseen ryhtyessä tarkistaa että on tarpeeksi painetta verkostossa, ja katsoa ettei se pääse laskemaan liikaa ilmauksen aikana.

Paisuntasäiliön esipaineen voi myös halutessaan tarkastaa, verkostonpaine on oltava nollassa tarkistuksen aikana ja esipaineeksi laitetaan verkoston staattinen paine eli paisunta-astialta ylimmän patterin yläreunaan, jotkut laittaa vielä 0,2bar siihen päälle. Alle 0,5bar esipainetta ei kannata laittaa jos paisuntatilavuus ei ole ihan kortilla.
Vastaa Viestiin