Kellariautotalliketju
Kellariautotalliketju
Aloittelen tämmösen ketkun kun talossa on kellarissa oleva lämmin autotalli joka nykyisellään on kuin kaatopaikka. Talotekniikkaa siellä risteilee monenlaista joten hyvä se olisi selkeyttää ja tutkia läpi.
Jos vaikka lähtisi perkaamaan asiaa kuvien kautta. Löytyiskö foorumilaisilta kuvia/projekteja joista saisi vinkkejä millaiseen kuosiin RMT:n kellariautotallin saa ja "kannattaa" laittaa. Ihan mitään autoverstasta siitä en kaiketi ole tekemässä.
Jos vaikka lähtisi perkaamaan asiaa kuvien kautta. Löytyiskö foorumilaisilta kuvia/projekteja joista saisi vinkkejä millaiseen kuosiin RMT:n kellariautotallin saa ja "kannattaa" laittaa. Ihan mitään autoverstasta siitä en kaiketi ole tekemässä.
Re: Kellariautotalliketju
MEillä on tehty seinä umpeen ja joku kaunis päivä siitä tulee makuuhuone, ei tuonne nykyaikainen auto edes mahdu niin et ovet sais auki :D
-
- Jäsen
- Viestit: 786
- Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 9:01
- Paikkakunta: Lahti
Re: Kellariautotalliketju
Ei mahdu auto oikein järkevästi ja on kaiken lisäksi luiskassa - joka voi olla melkoinen haaste talvella päästä ylös. Aiheuttaa hitommoista lumihommaa kun kaikki lumet pitää aina kolata ylämäkeen. Sitäpaitsi, on todettu että jos autoa säilyttää lämpimässä tallissa, tulisi sen saada kuivua kunnolla eli talli pitäisi olla sitten ihan oikeasti lämmin ja kunnon ilmanvaihdolla varustettu. Auto tykkää ehkä enemmän olla autokatoksessa, jossa lumi ei sada päälle, mutta jää ja lumi ei myöskään joka ikinen ilta sula auton rakenteisiin.
Joten meillä on kellaritallin pariovi poistettu, tilalla kapeampi kulkuovi ja sisällä verstas jossa rakennella kaikenlaista.
Joten meillä on kellaritallin pariovi poistettu, tilalla kapeampi kulkuovi ja sisällä verstas jossa rakennella kaikenlaista.
Re: Kellariautotalliketju
ihan uteliaisuudesta, kun itsellä ei vastaavaa ole..
kuinka olette hoitaneet veden poiston tuolla luiskassa? talvella lunta sinne tulee ja kesällä valuu vedet.. ja talvella olettaisin sadevesiviemärinkin jäätyvän mahdollisesti, niin sekään ei välttämättä vedä mihinkään heti kevään tullessa..
kuinka olette hoitaneet veden poiston tuolla luiskassa? talvella lunta sinne tulee ja kesällä valuu vedet.. ja talvella olettaisin sadevesiviemärinkin jäätyvän mahdollisesti, niin sekään ei välttämättä vedä mihinkään heti kevään tullessa..
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
-
- Jäsen
- Viestit: 2256
- Liittynyt: To Tammi 13, 2005 20:36
Re: Kellariautotalliketju
Autotallin luiska tosiaankin sisältää monenmoisia ongelmia, niin veden johtamisen kuin lumitöidenkin kannalta.
Tyypillinen alkuperäinen rakenne on kuivakaivo ulkopuolella, josta putkitus autotallin öljyn/hiekan erottajajan kautta talon likavesiviemäriin.
Tehty alunperin betoniputkilla, kuivakaivo yleisesti valurautaa ja hiekanerottaja betonikaivona. 60 vuoden käytön jälkeen rintamamiestalossa yleensä tiensä päässä ja vuotojakin löytyy talon alla, sekä kuivakaivokin jäätymisen kautta pahoin kärsinyt.
Tee se itse miehet toteuttaneet monasti mitä ihmeellisimpiä virityksiä, rakenteen ympärille.
Nykymääräysten mukaan liuskan kaivo pitäisi liittää hulevesijärjestelmään remonttien yhteydessä.
On totta että autotalli on yleisesti kovin pieni auton säilytykseen ja siitä onkin muodostunut harrastetilaa ja varastointi paikka. Autotallista voi tehdä asuintilaa, mikä vaatii rakennuslupaa ja monen asian ottamista suunnittelussa huomioon.
Remontin suunnittelu kannattaa aloittaa ulkopuolelta, lämmöneristys ja kosteustekninen toimivuus kuntoon. Sitten sisäpuolelle , lattian alta tekniikkaa uusiksi aivan ensimmäiseksi, jolloin tuleva lattiarakennekin voidaan tehdä lämpimäksi.
Ilmanvaihto on yksi suunnittelukohteista ja yleensäkin kannattaa käyttää koulutettuja suunnittelijoita ja tehdä vasta sen jälkeen.
Tyypillinen alkuperäinen rakenne on kuivakaivo ulkopuolella, josta putkitus autotallin öljyn/hiekan erottajajan kautta talon likavesiviemäriin.
Tehty alunperin betoniputkilla, kuivakaivo yleisesti valurautaa ja hiekanerottaja betonikaivona. 60 vuoden käytön jälkeen rintamamiestalossa yleensä tiensä päässä ja vuotojakin löytyy talon alla, sekä kuivakaivokin jäätymisen kautta pahoin kärsinyt.
Tee se itse miehet toteuttaneet monasti mitä ihmeellisimpiä virityksiä, rakenteen ympärille.
Nykymääräysten mukaan liuskan kaivo pitäisi liittää hulevesijärjestelmään remonttien yhteydessä.
On totta että autotalli on yleisesti kovin pieni auton säilytykseen ja siitä onkin muodostunut harrastetilaa ja varastointi paikka. Autotallista voi tehdä asuintilaa, mikä vaatii rakennuslupaa ja monen asian ottamista suunnittelussa huomioon.
Remontin suunnittelu kannattaa aloittaa ulkopuolelta, lämmöneristys ja kosteustekninen toimivuus kuntoon. Sitten sisäpuolelle , lattian alta tekniikkaa uusiksi aivan ensimmäiseksi, jolloin tuleva lattiarakennekin voidaan tehdä lämpimäksi.
Ilmanvaihto on yksi suunnittelukohteista ja yleensäkin kannattaa käyttää koulutettuja suunnittelijoita ja tehdä vasta sen jälkeen.
- PetteriKivimäki
- Jäsen
- Viestit: 2045
- Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Kellariautotalliketju
Kas kun sopivasti tuli puheeksi: juttelin eilen erään kohtalotoverin kanssa, molemmat olimme sitä mieltä, että rintamamiestalojen mittasuhteet, huonejaottelut ja tontit ovat kerrassaan sopivia ihmiselle, mutta kellariin tehdyt autotallit käsittämättömiä.
Pienuuden viel ymmärtää, kun 1950- ja 60-lukujen keskieurooppalaiset ja itäautot olivat kerrassaan pieniä verrattuna nykyisiin; Isuzu Bellet 1510 mm leveä, nykyinen VW Passat 1834. ja pituutta puolisen metriä lisää.
Mutta ihmetyttänyt on miksei ajoluiskaa tehty talon päähän, vaan aina talon sivuille - niin kuin sanottu vedet on autotallissa, mutta pitkällä sivulla oleva luiska tekee sen, että myös katolta keväisin tippuva lumi on ihanasti siellä kuopassa könttinä.
Itselläni on rossipohja, ei kellari se harmittaa. Mutta autotallin puuttuminen luiskineen ei harmita yhtään.
Pienuuden viel ymmärtää, kun 1950- ja 60-lukujen keskieurooppalaiset ja itäautot olivat kerrassaan pieniä verrattuna nykyisiin; Isuzu Bellet 1510 mm leveä, nykyinen VW Passat 1834. ja pituutta puolisen metriä lisää.
Mutta ihmetyttänyt on miksei ajoluiskaa tehty talon päähän, vaan aina talon sivuille - niin kuin sanottu vedet on autotallissa, mutta pitkällä sivulla oleva luiska tekee sen, että myös katolta keväisin tippuva lumi on ihanasti siellä kuopassa könttinä.
Itselläni on rossipohja, ei kellari se harmittaa. Mutta autotallin puuttuminen luiskineen ei harmita yhtään.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
-
- Jäsen
- Viestit: 2256
- Liittynyt: To Tammi 13, 2005 20:36
Re: Kellariautotalliketju
Kyllä niitä autotalleja rintamamiestaloissa on päädyn puolellakin, ainakin allekirjoittaneen kotitalossa Kaarinassa. Pieni oli sekin ja äidin kangaspuut siellä, ei sinne autoa koskaan mahtunut.
Kattolumien puolesta tosiaankin pääty parempi paikka, korkealta kun nuoska lumi putoaa luiskaan, niin hyvin liimaantuu kiinni.
Kattolumien puolesta tosiaankin pääty parempi paikka, korkealta kun nuoska lumi putoaa luiskaan, niin hyvin liimaantuu kiinni.
-
- Jäsen
- Viestit: 786
- Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 9:01
- Paikkakunta: Lahti
Re: Kellariautotalliketju
Meillä joskus oli tilann sellainen että alkutalvesta tuli lumet - ja talliin ei ollut asiaa ulkokautta vasta kuin keväällä. Joskus piti saada moottoripyörä ajoon alkukeväästä, joten edessä oli valtava jään hakkaaminen. Sen jälkeen on asennettu lumiesteet katolle.
Tuo vesiongelmakin vaivasi joskus - kunnes luiskaan tuli asennettua kunnollinen viemäri.
Tuo vesiongelmakin vaivasi joskus - kunnes luiskaan tuli asennettua kunnollinen viemäri.
Re: Kellariautotalliketju
Meillä autotalli päädyssä, mutta tehty jo suunnitteluvaiheessa muuten toimimattomaksi sillä vaatii 90 asteen käännöksen heti luiskan jälkeen tasamaalla ettei mennä ojaan ja naapurin puolelle.
Todella harvassa on autotallikäytössä olevat ja hyvin toimivat autotallit rintamamiestaloissa.

Re: Kellariautotalliketju
Jos moinen olisi niin pitäisin pariovet ja käyttäisin verstas/harrastetilana. Tai oikeastaan ehkä laittaisin nosto-oven.
Jyrkkä ramppi on hankala mutta toisaalta autotalli/verstas johon pääsee sisätilojen kautta on aika hieno juttu. Jokapäiväisiä autoja en ole tallissa koskaan pitänyt, pitäisin kyllä jos olisi riittävän suuri "kylmä" talli, ja "harrastetalli" erikseen.
Jyrkkä ramppi on hankala mutta toisaalta autotalli/verstas johon pääsee sisätilojen kautta on aika hieno juttu. Jokapäiväisiä autoja en ole tallissa koskaan pitänyt, pitäisin kyllä jos olisi riittävän suuri "kylmä" talli, ja "harrastetalli" erikseen.
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
-
- Jäsen
- Viestit: 786
- Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 9:01
- Paikkakunta: Lahti
Re: Kellariautotalliketju
Ei mahdu enää seisomaan tallissa jos laittaa nosto oven. Nuo vanhat on tehty kapeiksi ja myös usein mataliksi.
Re: Kellariautotalliketju
Päädyssä ainakin omassa on ja talli on kaiketi hyvänkokoinenkin mitä tässä ketjussa ilmennyt valittelua lukee? 3,5m x 6,3m. Eli normi auton saa heittämällä sisään ja ovet selälleen molemmin puolin. Kosteus- ja lämpöteknisesti en taida autoa sisään (talvella) tuoda sillä päivittäin sisääntuotuna melkoisen jäähdyttävän kuorman auto talliin tuo.Matti Alander kirjoitti:Kyllä niitä autotalleja rintamamiestaloissa on päädyn puolellakin, ainakin allekirjoittaneen kotitalossa Kaarinassa. Pieni oli sekin ja äidin kangaspuut siellä, ei sinne autoa koskaan mahtunut.
Kattolumien puolesta tosiaankin pääty parempi paikka, korkealta kun nuoska lumi putoaa luiskaan, niin hyvin liimaantuu kiinni.
Re: Kellariautotalliketju
Mutta tuoko vielä suuremman lämmittävän vaikutuksen? Moottori, vaihteisto, jäähdytyskierto yms ovat ajon jälkeen suht korkeassa lämpötilassa ja massaltaan huomattavia... Tässäpä hyvä topikki interweb-vääntöön :)alspe kirjoitti: Kosteus- ja lämpöteknisesti en taida autoa sisään (talvella) tuoda sillä päivittäin sisääntuotuna melkoisen jäähdyttävän kuorman auto talliin tuo.
Kosteuskuorma tietysti on selvä, sen kumoamiseen voisi esim. ilmankuivaaja olla poikaa.
Re: Kellariautotalliketju
lahoaa se käyttöauto sinne talliin joka tapauksessa.. 

sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
Re: Kellariautotalliketju
Kyllä mulla on autoprojekteja ollut rintsikan tallissa, eikä edes pienimmästä päästä.
Olen tosin hankkinut pyörävaunut, niin voi siirrellä autoa helposti myös sivusuunnassa aina tarvittaessa. Eihän se tila mikään huikean leveä ole, mutta kokonaisuutena taloa hakiessa se oli ihan hyvä kompromissi. Käyttöautot on katoksessa.

Miehet sytyttää alta