Tuulenohjaimen teko?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
säkäri
Jäsen
Jäsen

Tuulenohjaimen teko?

Viesti Kirjoittaja säkäri »

Mitenkäs olette tehneet tuulenohjaimet? Onko ostettu sitä valmispahvista tehtyä, vai onko jokin oma patentti?
Nyt on tulossa puhallusvillaa purujen tilalle(imuauto kävi eilen), ja lappeen reunalla on tosi vähän tilaa eli tarvii tuulenohjaimen jottei puhallusvilla tuki ilmarakoa.
Toi valmispahvi ei sovi kun kattotuolien jako menee vähän miten sattuu. Ajattelin et koitanko itse esim. aluskatteesta tai paksusta pahvista naputella tuolien väliin pahvin?
Onko ehdotuksia vai kokemuksia asiasta? Tuulenohjain-hakusanalla ei löytynyt...
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Re: Tuulenohjaimen teko?

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Naputa kattotuolien kylkiin rimat tai 2"x2" ja niihin pahvi kiinni.
honkanen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja honkanen »

Itse laitoin kakkoskakkosilla ja leikkasin tuulensuojalevystä palaset ohjaimiksi. Ajattelin että tuo levy pitää paremmin muotonsa ja varmistaa siten tasaisen ilmaraon koko matkalla.
Matt724
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Matt724 »

Mulle sanoi eräs asiantuntija että laittaa vain rakennusmuovista tms ettei villat tuki rakoa. Jos kuulemma laittaa jotain levyä niin lämpö saattaa kondensoitua vedeksi ja valua lappeeseen...
PanuP
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PanuP »

Matt724 kirjoitti:Mulle sanoi eräs asiantuntija että laittaa vain rakennusmuovista tms ettei villat tuki rakoa. Jos kuulemma laittaa jotain levyä niin lämpö saattaa kondensoitua vedeksi ja valua lappeeseen...
:shock:
Matt724
Jäsen
Jäsen

No mutta asiantuntijoitahan on vaikka kuinka eikä mistään muutenkaan saa yhtä ja oikeaa "tee näin" ohjetta ;)
Jenkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jenkka »

Laiskat ammattimiehet lyövät niitä pahvisia kattotuolien kylkiin suoraan sinkilänitojilla. Pysyyhän varmaan niilläkin, kun 8 mm niiteillä napsuttelee tiuhaan. Tosin omaani napsuttelisin listoilla.
Isä ja lapset asuvat Espoon viimeistä purulaatikkoa vm. 1965 :)
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Matt724 kirjoitti:Mulle sanoi eräs asiantuntija että laittaa vain rakennusmuovista tms ettei villat tuki rakoa. Jos kuulemma laittaa jotain levyä niin lämpö saattaa kondensoitua vedeksi ja valua lappeeseen...
Ei nyt kyllä avaudu tämä mulle mitenkään? Villahan on tuota tuulenohjainta vasten ja osa ohjaimesta (yläosa) on molemmin puolin avoinna samaa lämpötilaa vasten. Pintamateriaalin ei pitäisi juurikaan vaikuttaa tähän.
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Olen käyttänyt tuulensuojalevyä ns. oikeissa paikossa. Kuistin osalla joutui tinkimään käytettävästä tilasta ja kuristettiin ilmarakoa räystäältä, jolloin pahvin kanssa oli helpompi toimia. Pahvi nitomalla kiini ja miettinyt jos laittais listat lisäksi kun ei ole vielä villoja tällä osalla.
Matt724
Jäsen
Jäsen

Kenties tällä "asiantuntija" ohjeella tarkoitti sitä että mikäli tuulensuojalevyn työntää syvemmälle lappeeseen se näin ollen voisi toimia kondensoituneen veden ohjaajana lappeeseen. Kuin jos laittaisi vain ns. kevyesti rakennusmuovin tuoleihin vain estämään villan valumisen lappeeseen.
flatologi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja flatologi »

Meillä puhallettiin selluvillaa yläpohjaan. Myyntimiesten mukaan tuulenohjaimia ei tarvitse asentaa, kun asentajat puhaltavat reunoille villan sen verran tiukempaan ettei se sieltä tuulen mukana lähde. Eikä ole kyllä lähtenytkään. Pihalla ei näy merkkiäkään selluvillasta joka olisi tuuletusraoista lennellyt...
Ei mikään rintsikka, mutta talo kuitenkin: vm -64, ajalta ennen vatupassia...
Limes
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Limes »

Rakennusten yleisin lämmöneristehän on liikkumaton kaasu,useimmiten ilma.
Näinpä näkisin tarpeelliseksi että etenkin tuulen tuiverrus eristeeseen pitäisi estää, eli kyllä
sillä tuulenohjaimella on ihan nimensä mukainen tehtävä. Toki oman toimen ohessa pitää
tuuletusrakoa olemassa ja rajoittanee eristeiden liikkettä,etenkin "irtotavaran".
Sebbe
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Sebbe »

Nohuhhuh, kylmälle puolelle rakennusmuovi, eli suuri vesihöyrynvastus, olisi kyllä jo rakennusvirhe, mistä varmasti oikeudessa joutuisi vastuuseen.

Paras on kyllä 25 mm huokolevy.
- Kaikki uusi on paskaa -
Matt724
Jäsen
Jäsen

Miten niin huhhuh, eipä se metrin kaistale siellä ylimpänä katolla nyt mitään vastusta aiheuta.
PanuP
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PanuP »

Matt724 kirjoitti:Miten niin huhhuh, eipä se metrin kaistale siellä ylimpänä katolla nyt mitään vastusta aiheuta.
Se on siinä ja siinä. Sen takia varmaan huhhuh, että muovilla kondensiota saattaa tapahtuakin, levyllä ei.
Vastaa Viestiin