Halltex kattolevyistä

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Murphy
Uusi jäsen

Halltex kattolevyistä

Viesti Kirjoittaja Murphy »

Heipsan, Lueskelin tässä vanhoja keskusteluja, mutten löytänyt sopivaa vastausta ongelmaani. Meillä siis lähes koko talossa alkuperäiset halltex-levyt katossa, joista pidän ja haluan ne säilyttää. Ongelmana on edellisten asukkaiden yläkerran pikkumakkarissa tekemä "lisäeristys". Kattoon on halltexin päälle ilmeisesti uretaanilla/liimalla kiinnitetty styroksinen ruutukatto :evil: . Kyseessä pieni huone jossa vielä viisto katto (sisäkatto korostuu) ja lisäksi yläkerran eteistila, josta käynti makuuhuoneisiin. Olen viisi vuotta kironnut niitä styrokseja, mutten ole alkanut repiä niitä pois, kun tiedän että alkuperäinen halltex on tod. näk pilalla liimausten takia. (Täyttä varmuutta ei tietty ole, olen vain yhden styroksin kulmasta hieman kurkistanut mitä alla on) Mitä te tekisitte? Voiko halltexit elvyttää? Voiko niiden päälle vetäistä uusvanhat halltexit? Massiiviseen purku-urakkaan en haluaisi ryhtyä, kun muuten tuolla ylhäällä on pinnat kunnossa ja huoneet ovat nyt käytössä. Aiemmin tuo pikkuhuone on ollut vain vierashuoneena, mutta nyt sinne muuttaa lapsi, joka arvatenkin saa lisää kolhuja potkittua sinne pehmeään styroksikattoon :(

Meillä muuten halltex-levyt kokoa 300x600, niitä ei taida enää mistään saada?
Tamminaula
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Re: Halltex kattolevyistä

Viesti Kirjoittaja Tamminaula »

Hei!
Halltex kattolevyjä voi kyllä hivenen tasoittaa puukuitulevyille sopivalla tasoitteella ja maali päälle. Jos remontilla ei ole hirmuinen kiire, niin kannattaa alkaa etsimään näitä paikkaus halltex -levyjä, jonkin verran kyllä on 300 x 600 levyjä liikenteessä tai sitten 600 x 600 , eli kannattaa laittaa haku päälle. Olen itse tehnyt jopa tavallisesta halltex seinälevysta kattoon paikka paloja. Onnistuin löytämään kirpparilta Suomen Kuitulevyteollisuuden viisteleikkurin, jonka kanssa onnistuu siisti reunan vinoleikkaus. Suurin ongelma oli löytää tästä "kylästä" vanhan ajan miesten partahöylän teriä, mitä siinä käytetään. Valitettavasti juuri nyt siitä vehkeestä ei ole kuvaa, mutta hyvin yksinkertaisesti se oli tehty. Jos joku haluaa, niin voin ottaa kuvan jossakin vaiheessa.
Oman kokemukseni mukaan Halltex- levyt ovat aika helposti siististi irroitettavissa, eli paikka levyjen laitto ei ole kovin suuri homma. No tosin kaikki onneksi ovat olleet ponttaamattomia levyjä mitä olen joutunut käsittelemään.
Marjaana, Tamminaula
Murphy
Uusi jäsen

Kiitos Marjaana! Kaipa se pitäisi vaikka tuosta eteisväliköstä aloittaa purkaa styroksi pois ja katsoa miltä näyttää. Se ei kauttakulkutilana niin osu silmäänkään, jos sattuisi olemaan ihan karmean näköinen alkuperäinen katto, siitä voisi sitten tehdä johtopäätökset pikkumakkarin osalta.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

"Halltex" on edelleen olemassa;
http://halltex.fi/kattopinnat
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Murphy
Uusi jäsen

Joo "perinne" halltexia saa, muttei tietenkään meidän 300x600 mitassa. Toki voisi kahteen huoneeseen vaihtaa vaikka 400x400 laatat, jos siihen on pakko ryhtyä.
Nupi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Nupi »

Halltexit on 101% pilalla kun otat ruutustyroxit pois. Revit saman tie kaikki pois, ilmansulku ja uudet perinne Haltexit tilalle, tai paneeli.
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Allekirjoitan edellisen. Ne styroxit on ihan satavarmasti vedetty huolella kiinni jollain tuhannen taalan tökötillä, jota on varmuuden vuoksi käytetty erittäin runsaskätisesti. Ai mistä tiedän? No kun meidän olohuoneen katto on ihan samalla tavalla pilattu...

No, vähän asiallisempi vastaus, aihepiiri aiheuttaa minussa suurta tunnekuohua. Me ollaan siis yritetty irrottaa noita styroxeja hellävaroen, mutta ei se ole ainakaan täällä onnistunut mitenkään. Alkuperäisistä levyistä irtoaa isoja paloja liiman mukana. Minulla oli myös se ajatus, että jos nuo saisi nätisti tasoiteltua ja maalattua päälle mutta ei tule kuuloonkaan, sen verran syvät kraaterit tuo styrox-levyjen repiminen jättää.

Meidän perinnehippiratkaisu on se, että kunhan tuohon olohuoneeseen päästään kunnolla käsiksi, revitään koko saa**nan katto pois styroxeineen ja halltexeineen ja laitetaan uudet perinnehalltexit tilalle. Noissa purkutavaralevyissä on usein se huono puoli, että niitä on maalailtu vuosien saatossa ties millä eli jos pintamateriaalien hygroskooppisuus on yhtään tärkeää, niin mieluummin kai sitten se uusi perinnehalltex kuin vanha kolmeen kertaan lateksoitu versio. Täällä joskus joku muistaakseni sanoi, että niissä uusissa perinnehalltexeissa on paloturvallisuusmääräysten mukaisesti folio tms. mutta se ei kyllä ainakaan minun saamani tiedon mukaan pidä paikkaansa vaan se tavara on ihan samaa puukuitulevyä kuin viiskytluvullakin. Ja ainakin niiden perinnehalltexien se joku paloturvallisuutta kuvaava luku on ihan erilainen kuin uusilla ja moderneilla halltex-levyillä.

Pekka Huhta sanoi muistaakseni joskus, että hänellä on joku työkalu jolla se viiste vedetään siihen levyn reunaan, voin muistaa väärinkin.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
itokt
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja itokt »

Halltexithan on nykyisin muovipinnoitettuja. Itse levymateriaali taitaa olla puukuitua, mutta päällä on muovikuvio, joten lopputuloksena on vesihöyryä läpäisemätön levy. Ei taida olla enää kovin perinteistä, ainakaan Halltexin uudemmat versiot.
kakluuni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kakluuni »

Vai on muovipinnoitettuja kaikki? Eikä ole! Onhan niitä karseita pinnoitettujakin , mutta myös pinnoittamatonta, joskaan ei välttämättä ensimmäisenä rautakaupan hyllyssä. Ja tosiaan tehdään vsitä perinnehaltexin nimellä myytavaa ruutuakin.
Mäkitupalainen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Mäkitupalainen »

itokt kirjoitti:Halltexithan on nykyisin muovipinnoitettuja. Itse levymateriaali taitaa olla puukuitua, mutta päällä on muovikuvio, joten lopputuloksena on vesihöyryä läpäisemätön levy. Ei taida olla enää kovin perinteistä, ainakaan Halltexin uudemmat versiot.
Jos olisit klikannut ketjun linkkiä niin sitä seuraavana klikkauksena olisit saattanut löytää tämän :wink:
http://halltex.fi/kattopinnat/perinnelaatat
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Tuli tuosta Halltexin mainospuheesta mieleen että koskahan joku rupeaa valmistamaan vaikka sitä kuuluisaa Enso- eli mani-levyä "rintamamiestaloa perinteisin menetelmin kunnostaville"... Ja valmiiksi sopivan vuosikymmenten kellastuttaman sävyiseksi käsiteltyä sisar- ja sormipaneelia ja mitä näitä muita nyt oli... :-D
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Murphy
Uusi jäsen

Täällähän oli lisää keskustelua, huippua :) Ai teilläkin on Laurakaisa tätä "ihanuutta" liimailtu vanhan katon päälle. Meillä onneksi tosiaan vain kahdessa pienehkössä tilassa. Mutta tosiaan tuossa lapsosen huoneessa se on niin hallitseva, kun on isosti viistoa kattopintaa pienessä tilassa. Ps. Olen sama tyyppi joka sinulle lähetti meiliä portaikon (pallo)valoista :)
itokt
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja itokt »

kakluuni kirjoitti:Vai on muovipinnoitettuja kaikki? Eikä ole! Onhan niitä karseita pinnoitettujakin , mutta myös pinnoittamatonta, joskaan ei välttämättä ensimmäisenä rautakaupan hyllyssä. Ja tosiaan tehdään vsitä perinnehaltexin nimellä myytavaa ruutuakin.
En puhunutkaan kaikista, vaan modernimmista versioista (siis niitä joita suurin osa käyttää). Nämähän ovat juuri perus-rautakauppamallia, eli http://www.haltex.fi/kattopinnat/kattolevymallit.
tuner
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tuner »

Ostin K-Raudan kautta muutaman neliön noita perinnelaattoja. Ne ovat hieman sileämpiä ja vähemmän viistettyjä kuin tän talon alkuperäiset laatat. Melko hyvin ne silti istuivat vanhojen laattojen sekaan, eikä kukaan muu kuin minä sitä eroa varmaankaan huomaa...
levirta
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja levirta »

Meillä on makuuhuoneen kattosta otettu vanhat pitkät halteksit pois ja niiden alta pinkopahvi kun tutkittiin onko kosteutta sisäkatossa kun oli kumma haju huoneessa. Halteksit oli kiinnitetty liimalla ja kiinnikkeillä ja katto on hieman notkollaan.
Mietin voisiko pistää perinnelaatat liimalla suoraan kattoon ja maalata Uulalla yms hengittävällä maalilla vai pitääkö katto pahvittaa+suoristaa+laittaa perinnelaatat tai paneelit.
Minua ei pieni notko haittaa katossa. En edes huomannut notkoa ennen kun katto otettiin auki...
Vastaa Viestiin