Punertava pöly lattianrajassa
Punertava pöly lattianrajassa
Talossani esiintyy lattianrajassa seinänvierustoilla mystistä punertavaa pölyä, joka näyttäisi puskevan esille listojen alta. Tai no, puupölyähän tuo nyt melko varmasti on, mutta mistä moinen voisi ilmestyä? Lattiarakenteena kovalevy, laudoitus, puru ja betonilaatta, seinät pahvi + lauta + puru.
Yksi vaihtoehto on ilmavuotojen mukanaan tuoma muju, mutta onko tuossa nyt mitään järkeä?
Yksi vaihtoehto on ilmavuotojen mukanaan tuoma muju, mutta onko tuossa nyt mitään järkeä?
Lattiasientä voi poimia sekä keväisin että syksyisin.
Re: Punertava pöly lattianrajassa
Eihän siellä mitään hyönteisiä näy?
- PetteriKivimäki
- Jäsen

- Viestit: 2045
- Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Punertava pöly lattianrajassa
Anteeksi että sotken taatusti mielenrauhasi: aktiivinen ja hyvinvoiva lattiasieni erittää "kanelinruskeaa pölyä" eli ilmavirtojen mukana leviäviä itiöitä miljoonia ja taas miljoonia.
Ks esim http://www.tuuma.net/artikkelit/Lattiasieni.pdf
Sinuna ottaisin pölystä teipillä näytteet ja lähettäisin rakenne- ja sisäilmatutkimuksia tekevään labraan. Varmuuden vuoksi.
Jyväskylässä näitä on Seppälän suunnassa useita, esim ISS:n labra.
Ks esim http://www.tuuma.net/artikkelit/Lattiasieni.pdf
Sinuna ottaisin pölystä teipillä näytteet ja lähettäisin rakenne- ja sisäilmatutkimuksia tekevään labraan. Varmuuden vuoksi.
Jyväskylässä näitä on Seppälän suunnassa useita, esim ISS:n labra.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
-
heinäkuu
Re: Punertava pöly lattianrajassa
Samaa olen lukenut tuosta pölystä, punertava väri on jo hälytysmerkki. Toki kannattaa tuo tarkistuttaa. Mutta kun pölyasiaa käsitellään niin samalla kysyn valkoisesta pölystä, sitä meillä riittää. Ihan kuin tomusokeria. Tietääkö Petteri kertoa mitä tuommoinen pölytutkimus mahtaa maksaa? Joskus olen pölynkoostumuksesta ja kuiduista laittanut näytettä eteenpäin mutta niissä ei kummallista ollut. Toki ei varmaan tehty home tms viljelyä.
Re: Punertava pöly lattianrajassa
Mjoo, pitänee varmaan joku näyte lähetellä labraan. Pölyn väristä on paha sanoa mitään varmuudella, koska lattia on räikeän sininen. Toisaalta voisi vaikka samantien repiä pikkaisen rakenteita auki ja katsoa löytyykö jotain jännää, jos siellä sientä on ni saa ainakin syyn purkaa suojelukohdetalo 
Lattiasientä voi poimia sekä keväisin että syksyisin.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

- Viestit: 2045
- Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Punertava pöly lattianrajassa
Kannattaa kiikuttaa suoraan näyte labraan, tai kysy ensin tuolta Outi Tolvaselta kuinja toimit:
http://www.fi.issworld.com/fi-FI/palvel ... aboratorio
Omasta näytteestäni tehty viljely oli jotain 90€ luokkaa, mutta siitä on jo muutama vuosi.
http://www.fi.issworld.com/fi-FI/palvel ... aboratorio
Omasta näytteestäni tehty viljely oli jotain 90€ luokkaa, mutta siitä on jo muutama vuosi.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Re: Punertava pöly lattianrajassa
Nyppäsin keittiön lattiasta puolet irti ja kuvasin mitä alta löytyy. Jonkun verran rusehtavaa pulveria purujen päällä, pari muumioitunutta elukkaa, ja siinäpä tuo näyttäisi olevan melko pitkälti. Mitään kasvustoa ei näy. Löytyi myös musta aukko Huoneen reunalta jonne suuri osa puruista on valunut - varsin mystistä, ottaen huomioon että tuon huoneen alla pitäisi olla betonilaatta. Ko. aukko saattaisi olla ruskean pulverin lähde? Suora yhteys maaperään laattojen välissä? Pitänee suorittaa tutkimuksia.
Huomenna pari pistokoetta lisää, ja sama sit viereiselle huoneelle.
Pitänee tällä viikolla ottaa tuo näytekin ja toimittaa labraan.
Huomenna pari pistokoetta lisää, ja sama sit viereiselle huoneelle.
Pitänee tällä viikolla ottaa tuo näytekin ja toimittaa labraan.
Lattiasientä voi poimia sekä keväisin että syksyisin.
Re: Punertava pöly lattianrajassa
Myös, tutkinpahan vähän asiaa: tuo lattian alla oleva "sahanpuru" on itse asiassa hiekkaa. Sanottavasti ei tule hajuakaan tuolta alta, eikös lattiasienen pitäisi tuoksahtaa? Jotain ylimääräistä aktiviteettia tuolla kuitenkin kai on, koska ylimäärämujua löytyy, mutta voihan tuo olla pelkkää lattialankuista varissutta puupölyäkin. Paree silti hutkimisen lisäksi myös tutkia.
Lattiasientä voi poimia sekä keväisin että syksyisin.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

- Viestit: 2045
- Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Punertava pöly lattianrajassa
Joo, sienihommat vaatii sopivasti kosteutta ja seisovaa ilmaa, joten pitäis tuoksahtaa. Sanovat jotkut omenamaisen miellyttäväksi tuoksuksi tai maakellarimaiseksi, mutta mitä itse olen noita autio- ja purkutaloja kolunnut niin "tunkkainen" ja "ummehtunut" on minun mieliadjektiivejani!
"Liiterimäinen" tuoksu? Toivottavasti ei.
"Liiterimäinen" tuoksu? Toivottavasti ei.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Re: Punertava pöly lattianrajassa
Itse asiassa mitä lattiasienen kanssa olen tekemisissä ollut, niin en ole pannut mitään erityistä hajua merkille. Ei ainakaan samalla tavalla kuin esimerkiksi hometalossa. Tosin niihin aikoihin kun lattiasieneenkin toisinaan törmäsi, tupakkia paloi sen verran ettei ihan hienostuneimmat aromit tuntuneetkaan.
Re: Punertava pöly lattianrajassa
Meillä tuota ruskeaa / punervaa pölyä ilmestyi remonttivaiheessa lattianrajaan kun seiniä hellästi koputteli. Töhnä osoittautui sahanpuruksi tms. mitä vaakalaudoitukseen jääneistä kuorista joku öttiäinen oli joskus järsinyt. Seinien purun yhteydessä ei sientä tai kummempaa löytynyt, laudatkin täysin ok.
Re: Punertava pöly lattianrajassa
Meillä on eristeenä käytetty paikoitellen turvetta ja siitä tuli peruskorjauksen aikana tummanpunertavaa pölyä hyvin helposti. Jos ilmavirrat ovat suotuisat, voi tuo pöly levitä laajalle, se on niin hienonhienoa ja kevyttä.
Sienestä sen verran, että itiöpesäke ei tuoksahda juuri millekään, mutta elävä rihmasto sen sijaan haisee voimakkaasti. Itiöpesäke voi olla aika kaukana rihmastosta, joka taas toimii vedenetsijänä ja levittäytyy yleensä kosteisiin paikkoihin. Itiöitä leviää kukintovaiheessa todella paljon, vaikka pesäke ei kovin kookas olisikaan.
Meillä oli pihavajassa pienimuotoinen ja osin itseaiheutettu kasvusto, jonka jäljiltä kaikki tavarat olivat ruosteenruskean pölyn peitossa, mitä ihmettelin pitkän lomareissun jälkeen elokuussa. Onneksi silmiin sattui pieni pesäke, joka antoi johtolangan tutkia vajaa tarkemmin ja löytyihän sieltä sitten enemmänkin mielenkiintoista.
Sienestä sen verran, että itiöpesäke ei tuoksahda juuri millekään, mutta elävä rihmasto sen sijaan haisee voimakkaasti. Itiöpesäke voi olla aika kaukana rihmastosta, joka taas toimii vedenetsijänä ja levittäytyy yleensä kosteisiin paikkoihin. Itiöitä leviää kukintovaiheessa todella paljon, vaikka pesäke ei kovin kookas olisikaan.
Meillä oli pihavajassa pienimuotoinen ja osin itseaiheutettu kasvusto, jonka jäljiltä kaikki tavarat olivat ruosteenruskean pölyn peitossa, mitä ihmettelin pitkän lomareissun jälkeen elokuussa. Onneksi silmiin sattui pieni pesäke, joka antoi johtolangan tutkia vajaa tarkemmin ja löytyihän sieltä sitten enemmänkin mielenkiintoista.
Re: Punertava pöly lattianrajassa
Väriopin mukaan sinisellä lattialla kaiken pitäisi näyttää enemmän vastaväriltään, eli oranssilta, kuin neutraalilla taustalla. Mutta vaikuttaahan mujun värin sävyyn myös valon sävy ja määrä... Että vie vaikka pihalle kauniina päivänä, niin pitäisi tulla "oikeampi" värihavainto. Vaikka luulen kuitenkin, että muut vastaavat havainnot on kuitenkin sisällä tehtyjä, joten kovin vertailukelpoista ei taida olla :DJorkkeli kirjoitti:Pölyn väristä on paha sanoa mitään varmuudella, koska lattia on räikeän sininen.
Re: Punertava pöly lattianrajassa
Epämääräistä kasvustoa löytyi yhden huoneen lattian alapohjasta ja seinän alimman hirren alta huonosti tuulettuvasta hiekkapohjaisesta tilasta, ja puu oli haperoa. Hajua ei tuntunut käytännössä lainkaan, eristeenä käytetty turve haisi enemmän kuin itse sienikasvusto. Lattianpurkuviikot ja lapiohommia edessä siis, onneksi kiinteistö on käytännössä arvoton ni ei suuremmin sapeta.
Kiitokset foorumin asiantuntevuudelle, olisin muuten todnäk huomannut lahovian siinä vaiheessa kun jalka menee lattiasta läpi.
Kiitokset foorumin asiantuntevuudelle, olisin muuten todnäk huomannut lahovian siinä vaiheessa kun jalka menee lattiasta läpi.
Viimeksi muokannut Jorkkeli, Ke Loka 15, 2014 15:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lattiasientä voi poimia sekä keväisin että syksyisin.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

- Viestit: 2045
- Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Punertava pöly lattianrajassa
Jos tarttet puruimuria lainaan, niin Kypärämäestä löytyy.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.



