Punertava pöly lattianrajassa

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Jorkkeli
Jäsen
Jäsen
Viestit: 188
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 1:24
Paikkakunta: JKL

Punertava pöly lattianrajassa

Viesti Kirjoittaja Jorkkeli »

Talossani esiintyy lattianrajassa seinänvierustoilla mystistä punertavaa pölyä, joka näyttäisi puskevan esille listojen alta. Tai no, puupölyähän tuo nyt melko varmasti on, mutta mistä moinen voisi ilmestyä? Lattiarakenteena kovalevy, laudoitus, puru ja betonilaatta, seinät pahvi + lauta + puru.

Yksi vaihtoehto on ilmavuotojen mukanaan tuoma muju, mutta onko tuossa nyt mitään järkeä?
Lattiasientä voi poimia sekä keväisin että syksyisin.
Avatar
fauwee
Jäsen
Jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: La Marras 11, 2006 20:13
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Punertava pöly lattianrajassa

Viesti Kirjoittaja fauwee »

Eihän siellä mitään hyönteisiä näy?
Avatar
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2045
Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punertava pöly lattianrajassa

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Anteeksi että sotken taatusti mielenrauhasi: aktiivinen ja hyvinvoiva lattiasieni erittää "kanelinruskeaa pölyä" eli ilmavirtojen mukana leviäviä itiöitä miljoonia ja taas miljoonia.
Ks esim http://www.tuuma.net/artikkelit/Lattiasieni.pdf

Sinuna ottaisin pölystä teipillä näytteet ja lähettäisin rakenne- ja sisäilmatutkimuksia tekevään labraan. Varmuuden vuoksi.

Jyväskylässä näitä on Seppälän suunnassa useita, esim ISS:n labra.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
heinäkuu

Re: Punertava pöly lattianrajassa

Viesti Kirjoittaja heinäkuu »

Samaa olen lukenut tuosta pölystä, punertava väri on jo hälytysmerkki. Toki kannattaa tuo tarkistuttaa. Mutta kun pölyasiaa käsitellään niin samalla kysyn valkoisesta pölystä, sitä meillä riittää. Ihan kuin tomusokeria. Tietääkö Petteri kertoa mitä tuommoinen pölytutkimus mahtaa maksaa? Joskus olen pölynkoostumuksesta ja kuiduista laittanut näytettä eteenpäin mutta niissä ei kummallista ollut. Toki ei varmaan tehty home tms viljelyä.
Jorkkeli
Jäsen
Jäsen
Viestit: 188
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 1:24
Paikkakunta: JKL

Re: Punertava pöly lattianrajassa

Viesti Kirjoittaja Jorkkeli »

Mjoo, pitänee varmaan joku näyte lähetellä labraan. Pölyn väristä on paha sanoa mitään varmuudella, koska lattia on räikeän sininen. Toisaalta voisi vaikka samantien repiä pikkaisen rakenteita auki ja katsoa löytyykö jotain jännää, jos siellä sientä on ni saa ainakin syyn purkaa suojelukohdetalo :-D
Lattiasientä voi poimia sekä keväisin että syksyisin.
Avatar
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2045
Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punertava pöly lattianrajassa

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Kannattaa kiikuttaa suoraan näyte labraan, tai kysy ensin tuolta Outi Tolvaselta kuinja toimit:
http://www.fi.issworld.com/fi-FI/palvel ... aboratorio

Omasta näytteestäni tehty viljely oli jotain 90€ luokkaa, mutta siitä on jo muutama vuosi.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Jorkkeli
Jäsen
Jäsen
Viestit: 188
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 1:24
Paikkakunta: JKL

Re: Punertava pöly lattianrajassa

Viesti Kirjoittaja Jorkkeli »

Nyppäsin keittiön lattiasta puolet irti ja kuvasin mitä alta löytyy. Jonkun verran rusehtavaa pulveria purujen päällä, pari muumioitunutta elukkaa, ja siinäpä tuo näyttäisi olevan melko pitkälti. Mitään kasvustoa ei näy. Löytyi myös musta aukko Huoneen reunalta jonne suuri osa puruista on valunut - varsin mystistä, ottaen huomioon että tuon huoneen alla pitäisi olla betonilaatta. Ko. aukko saattaisi olla ruskean pulverin lähde? Suora yhteys maaperään laattojen välissä? Pitänee suorittaa tutkimuksia.

Huomenna pari pistokoetta lisää, ja sama sit viereiselle huoneelle.

Pitänee tällä viikolla ottaa tuo näytekin ja toimittaa labraan.
Lattiasientä voi poimia sekä keväisin että syksyisin.
Jorkkeli
Jäsen
Jäsen
Viestit: 188
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 1:24
Paikkakunta: JKL

Re: Punertava pöly lattianrajassa

Viesti Kirjoittaja Jorkkeli »

Myös, tutkinpahan vähän asiaa: tuo lattian alla oleva "sahanpuru" on itse asiassa hiekkaa. Sanottavasti ei tule hajuakaan tuolta alta, eikös lattiasienen pitäisi tuoksahtaa? Jotain ylimääräistä aktiviteettia tuolla kuitenkin kai on, koska ylimäärämujua löytyy, mutta voihan tuo olla pelkkää lattialankuista varissutta puupölyäkin. Paree silti hutkimisen lisäksi myös tutkia.
Lattiasientä voi poimia sekä keväisin että syksyisin.
Avatar
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2045
Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punertava pöly lattianrajassa

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Joo, sienihommat vaatii sopivasti kosteutta ja seisovaa ilmaa, joten pitäis tuoksahtaa. Sanovat jotkut omenamaisen miellyttäväksi tuoksuksi tai maakellarimaiseksi, mutta mitä itse olen noita autio- ja purkutaloja kolunnut niin "tunkkainen" ja "ummehtunut" on minun mieliadjektiivejani!

"Liiterimäinen" tuoksu? Toivottavasti ei.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Avatar
PanuP
Jäsen
Jäsen
Viestit: 364
Liittynyt: La Joulu 14, 2013 20:36
Paikkakunta: E-P

Re: Punertava pöly lattianrajassa

Viesti Kirjoittaja PanuP »

Itse asiassa mitä lattiasienen kanssa olen tekemisissä ollut, niin en ole pannut mitään erityistä hajua merkille. Ei ainakaan samalla tavalla kuin esimerkiksi hometalossa. Tosin niihin aikoihin kun lattiasieneenkin toisinaan törmäsi, tupakkia paloi sen verran ettei ihan hienostuneimmat aromit tuntuneetkaan.
Avatar
turisti
Jäsen
Jäsen
Viestit: 42
Liittynyt: La Elo 18, 2012 23:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Punertava pöly lattianrajassa

Viesti Kirjoittaja turisti »

Meillä tuota ruskeaa / punervaa pölyä ilmestyi remonttivaiheessa lattianrajaan kun seiniä hellästi koputteli. Töhnä osoittautui sahanpuruksi tms. mitä vaakalaudoitukseen jääneistä kuorista joku öttiäinen oli joskus järsinyt. Seinien purun yhteydessä ei sientä tai kummempaa löytynyt, laudatkin täysin ok.
valhalla
Jäsen
Jäsen
Viestit: 76
Liittynyt: La Maalis 19, 2011 20:19
Paikkakunta: Saari

Re: Punertava pöly lattianrajassa

Viesti Kirjoittaja valhalla »

Meillä on eristeenä käytetty paikoitellen turvetta ja siitä tuli peruskorjauksen aikana tummanpunertavaa pölyä hyvin helposti. Jos ilmavirrat ovat suotuisat, voi tuo pöly levitä laajalle, se on niin hienonhienoa ja kevyttä.

Sienestä sen verran, että itiöpesäke ei tuoksahda juuri millekään, mutta elävä rihmasto sen sijaan haisee voimakkaasti. Itiöpesäke voi olla aika kaukana rihmastosta, joka taas toimii vedenetsijänä ja levittäytyy yleensä kosteisiin paikkoihin. Itiöitä leviää kukintovaiheessa todella paljon, vaikka pesäke ei kovin kookas olisikaan.
Meillä oli pihavajassa pienimuotoinen ja osin itseaiheutettu kasvusto, jonka jäljiltä kaikki tavarat olivat ruosteenruskean pölyn peitossa, mitä ihmettelin pitkän lomareissun jälkeen elokuussa. Onneksi silmiin sattui pieni pesäke, joka antoi johtolangan tutkia vajaa tarkemmin ja löytyihän sieltä sitten enemmänkin mielenkiintoista.
Hiulihei
Jäsen
Jäsen
Viestit: 206
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2008 0:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Punertava pöly lattianrajassa

Viesti Kirjoittaja Hiulihei »

Jorkkeli kirjoitti:Pölyn väristä on paha sanoa mitään varmuudella, koska lattia on räikeän sininen.
Väriopin mukaan sinisellä lattialla kaiken pitäisi näyttää enemmän vastaväriltään, eli oranssilta, kuin neutraalilla taustalla. Mutta vaikuttaahan mujun värin sävyyn myös valon sävy ja määrä... Että vie vaikka pihalle kauniina päivänä, niin pitäisi tulla "oikeampi" värihavainto. Vaikka luulen kuitenkin, että muut vastaavat havainnot on kuitenkin sisällä tehtyjä, joten kovin vertailukelpoista ei taida olla :D
Jorkkeli
Jäsen
Jäsen
Viestit: 188
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 1:24
Paikkakunta: JKL

Re: Punertava pöly lattianrajassa

Viesti Kirjoittaja Jorkkeli »

Epämääräistä kasvustoa löytyi yhden huoneen lattian alapohjasta ja seinän alimman hirren alta huonosti tuulettuvasta hiekkapohjaisesta tilasta, ja puu oli haperoa. Hajua ei tuntunut käytännössä lainkaan, eristeenä käytetty turve haisi enemmän kuin itse sienikasvusto. Lattianpurkuviikot ja lapiohommia edessä siis, onneksi kiinteistö on käytännössä arvoton ni ei suuremmin sapeta.

Kiitokset foorumin asiantuntevuudelle, olisin muuten todnäk huomannut lahovian siinä vaiheessa kun jalka menee lattiasta läpi.
Viimeksi muokannut Jorkkeli, Ke Loka 15, 2014 15:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lattiasientä voi poimia sekä keväisin että syksyisin.
Avatar
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2045
Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punertava pöly lattianrajassa

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Jos tarttet puruimuria lainaan, niin Kypärämäestä löytyy.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Vastaa Viestiin