Leivinuunin polttaminen
Leivinuunin polttaminen
Meillä on rintamamiestalon kellarissa paljon kosteutta ja keväällä tehdään salaojitukset ja yritetään saada rakenteet siitä pikkuhiljaa kuivumaan. Meillä olisi kellarissa leivinuuni joka olisi näin talvea vasten erinomainen ja edullinen keino lämmittää taloa (muuten kun meillä on sähkölämmitys ja patterit on sen verran vanhat että sähköä kuluu aika tavalla). Talossa ei ole leivinuunia eikä keittiön puuliettä käytetty vuosiin ja siksi tilasin nuohoojan tarkistamaan paikat. Silti nyt nuohoojan jälkeen leivinuuni ei vedä kunnolla ja savut tulee sisälle jos laittaa vähänkin isompaa liekkiä tai jos pieni liekki alkaa hiipumaan. Miten ihmeessä saan tällaisen leivinuunin vetämään tehokkaammin? Piipusta tulee kyllä myös savua, mutta sisälle tulee enemmän. Olen kokeillut avata hieman läpivetoa tilassa sekä ovet kiinni jne. Koko kellarin iso ongelma on se ettei ilma oikein tahdo liikkua vaikka olisi molemmista päistä kellaria ikkuna/ovi auki.
Ideoita kaivataa koska itse en näistä mitään tajua :D
Ideoita kaivataa koska itse en näistä mitään tajua :D
Re: Leivinuunin polttaminen
Joku kanava on tukossa. Kyllähän veto pitkässä tornissa piisaisi komeasti. Lamppu käteen ja kontilleen vaan nuohousluukuista vikaa etsimään.
nuohooja vastaa kyllä tekemisestään, jos jokin jäänyt tukkoon, eli kannattaisiko soitella hänelle?
karit
karit
- HUIKRA
- Jäsen

- Kotisivu: http://elpantalo.blogspot.fi/
Mun luon a kävi viime syksynä nuohooja ekan kerran.
Nuohouksessa hieman haastavan malliseen uuniin oli jäänyt jonnekin "kinos" tuhkaa joka kaatui sitten tukkimaan rööriä kun parin päivän päästä tulia polttelin.
Kaveri tuli soiton jälkeen aika pian korjaamaan "takuuseen" pikku kämmin.
Osassa uuneista on noi röörit aika mutkaisia eikä uunin molempiin poskiin pääse suoraan kiinni.
Nuohouksessa hieman haastavan malliseen uuniin oli jäänyt jonnekin "kinos" tuhkaa joka kaatui sitten tukkimaan rööriä kun parin päivän päästä tulia polttelin.
Kaveri tuli soiton jälkeen aika pian korjaamaan "takuuseen" pikku kämmin.
Osassa uuneista on noi röörit aika mutkaisia eikä uunin molempiin poskiin pääse suoraan kiinni.
-
pähkäilijä
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.0
tuossa noita vaihtoehtojaMaccitus kirjoitti: Miten ihmeessä saan tällaisen leivinuunin vetämään tehokkaammin? Piipusta tulee kyllä myös savua, mutta sisälle tulee enemmän. Olen kokeillut avata hieman läpivetoa tilassa sekä ovet kiinni jne. Koko kellarin iso ongelma on se ettei ilma oikein tahdo liikkua vaikka olisi molemmista päistä kellaria ikkuna/ovi auki.
https://www.google.fi/search?q=savukaas ... 3&ie=UTF-8
Jos kellari on nyt vain niin kostea ettei sen takia lähde kunnolla vetämään ennenkun saat kuivumaan tilat. Vetoa voit kokeilla saada vaikka kuumailmapuhaltimella nuohousluukusta tai mikäli on nestekaasutöhö saa siitä 4 kertaisen tehon.
Sinänsä jos talossa on sähkölämmitys ja kosteaa muuten niin ilmankuivaimella saat parannettua sähkölämmityksen hyötysuhdetta. Jokainen litra jonka ilmankuivain poistaa kosteutta ilmasta vedeksi antaa 0.6 kWh energiaa faasimuutoksessa ja ilmankuivaimen ottama sähkö muuttuu lämmöksi.
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... 15455&f=17
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Voihan myös olla, että leivinuuni on käyttämättömyyden jäljiltä niin kostea, että muodostuu lämmittämään ryhdyttäessä ns. ilmalukko, ks vaikka
http://www.ess.fi/uutiset/paijathame/20 ... -ilmalukko
Isälläni on itse muuraamansa varaava takka ja siinä noidankehä: savuttaa kun ei käytetä ja ei käytetä kun savuttaa!
Sinuna laittaisin auton sisätilanlämmittimen päiväksi-pariksi lämmittämään ja kokeilisin sitten uudestaan pienillä tulilla.
http://www.ess.fi/uutiset/paijathame/20 ... -ilmalukko
Isälläni on itse muuraamansa varaava takka ja siinä noidankehä: savuttaa kun ei käytetä ja ei käytetä kun savuttaa!
Sinuna laittaisin auton sisätilanlämmittimen päiväksi-pariksi lämmittämään ja kokeilisin sitten uudestaan pienillä tulilla.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Oman kokemuksen mukaan juuri tuo kosteus ja sen kautta hormin viileys on leivinuunin vedon kannalta kriittinen kohta.
Mökiltä löytyy iso leivinuuni jonka piipussa ei ole hattua, joten aikaisempina vuosina hormi on ollut kylmän kostean nihkeä aina mökille tultaessa. Hormia on saanut lämmittää useallakin hesarilla ja pitää isoa roihua hormin alapäässä luomassa nostetta hormiin. Silti hormiin on muodostunut ilmalukkoja ja savut ovat pukanneet sisään.
Viimeisen vuoden olen jaksanut käydä pistämässä suojan hormin päälle mökiltä lähtiessa ja hormi sekä sitä kautta koko mökki on ollut kuivemman oloinen. Leivinuuni on käynnistynyt hyvinkin helposti eikä savuja ole enää tullut mökkiin nimeksikään.
Hattu piippuun, kuivurikellariin, toho hormiin ja kun alkaa toimia niin ylläpidetään toimintaa lämmittämällä uunia päivittäin (näin toimiessa hattu ei ole enää niin kriittinen).
Mökiltä löytyy iso leivinuuni jonka piipussa ei ole hattua, joten aikaisempina vuosina hormi on ollut kylmän kostean nihkeä aina mökille tultaessa. Hormia on saanut lämmittää useallakin hesarilla ja pitää isoa roihua hormin alapäässä luomassa nostetta hormiin. Silti hormiin on muodostunut ilmalukkoja ja savut ovat pukanneet sisään.
Viimeisen vuoden olen jaksanut käydä pistämässä suojan hormin päälle mökiltä lähtiessa ja hormi sekä sitä kautta koko mökki on ollut kuivemman oloinen. Leivinuuni on käynnistynyt hyvinkin helposti eikä savuja ole enää tullut mökkiin nimeksikään.
Hattu piippuun, kuivurikellariin, toho hormiin ja kun alkaa toimia niin ylläpidetään toimintaa lämmittämällä uunia päivittäin (näin toimiessa hattu ei ole enää niin kriittinen).
Kiitos erittäin paljon hyvistä vinkeistä. Kosteus olisi loogisin selitys ja isoksi haasteeksi tulee se, että käymme mökillä vain silloin tällöin eli säännöllinen lämmitys on parhaimmillaankin vain viikonloppuisin. No pitää harkita lämmitintä ainakin tiettyyn pisteeseen ja toivoa, että auttaisi :D Jännityksellä odotan saanko puhaltimella hormia kuivemmaksi ja vetoa tulipesään kun laitan tulen. Parin viikon päästä seuraavan kerran menossa mökille.
Jos ilmalukosta on kysymys, niin paperin polttaminen hormin tuhkaluukussa ratkaisee yleensä asian.. Korvausilmaa uuni tarvitsee tietysti paljon, varsinkin sytytysvaiheessa.
Olen todella amatööri näissä jutuissa ja tämä on sarjassamme "hölmöjä" kysymyksiä. Mitä tarkoitetaan hormin tuhkaluukussa/tarkastusluukussa eli mistä ihmeestä sellainen löytyy? Kaikennäköisiä luukkuja löytyy pitkin taloa ja kellarissakin joitain, mutta mikä niistä olisi tähän liittyvä luukku mihin uskaltaisi hesaria pistää?
Toki ihan ensimmäisenä ajattelin kokeilla auton lämmittimen pistämistä leivinuuniin puhaltamaan lämmintä ilmaa hormiin, mutta jos se ei toimi niin varalle kakkosvaihtoehto :D
Toki ihan ensimmäisenä ajattelin kokeilla auton lämmittimen pistämistä leivinuuniin puhaltamaan lämmintä ilmaa hormiin, mutta jos se ei toimi niin varalle kakkosvaihtoehto :D
-
pähkäilijä
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.0
Hormin nuohousluukku on jossain savupiipun alareunassa mistä saadaan savupiipun nuohouksessa tulevat tuhkat pois hormista eli siitä on suora yhteys piippuun eikä silloin savut kierrä leivinuunin kautta. Leivinuunissa kun savut kiertävät myös alaspäin niin siinä on ongelmakohta kun uuni on kylmä ja kostea.
Paperin poltto nuohousluukussa auttaa myös jo savuttavaa uunia (sitten ei voi enää käyttää autonlämppäriä pesässäMaccitus kirjoitti:Olen todella amatööri näissä jutuissa ja tämä on sarjassamme "hölmöjä" kysymyksiä. Mitä tarkoitetaan hormin tuhkaluukussa/tarkastusluukussa eli mistä ihmeestä sellainen löytyy? Kaikennäköisiä luukkuja löytyy pitkin taloa ja kellarissakin joitain, mutta mikä niistä olisi tähän liittyvä luukku mihin uskaltaisi hesaria pistää?
-
ramirez
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/
nappaappa pari kuvaaa siitä leivarista, edestä ja molemmista kyljistä. Sit osataan sanoa että mikä luuukku vois olla mikä.Maccitus kirjoitti:Olen todella amatööri näissä jutuissa ja tämä on sarjassamme "hölmöjä" kysymyksiä. Mitä tarkoitetaan hormin tuhkaluukussa/tarkastusluukussa eli mistä ihmeestä sellainen löytyy? Kaikennäköisiä luukkuja löytyy pitkin taloa ja kellarissakin joitain, mutta mikä niistä olisi tähän liittyvä luukku mihin uskaltaisi hesaria pistää?
Näin. Joka syksyinen ongelma, tai no, eipä tuo nyt ongelma ole, siirtää penkin sivuun, nyppäsee luukun auki ja polttelee pari tupollista Aamulehteä. Nyttemmin kun lämmityskauden alettua on "ongelmakin" poistunut kun joka päivä tulee pienet tulet laitettua. Sama juttu muuten joka ainoassa vanhassa talossa/leivinuunissa mitä olen nähnyt, aina on nuohousluukun ympärystät mustia, tai ainakin tummia.jraa kirjoitti:Paperin poltto nuohousluukussa auttaa myös jo savuttavaa uunia (sitten ei voi enää käyttää autonlämppäriä pesässäMaccitus kirjoitti:Olen todella amatööri näissä jutuissa ja tämä on sarjassamme "hölmöjä" kysymyksiä. Mitä tarkoitetaan hormin tuhkaluukussa/tarkastusluukussa eli mistä ihmeestä sellainen löytyy? Kaikennäköisiä luukkuja löytyy pitkin taloa ja kellarissakin joitain, mutta mikä niistä olisi tähän liittyvä luukku mihin uskaltaisi hesaria pistää?
Toki ihan ensimmäisenä ajattelin kokeilla auton lämmittimen pistämistä leivinuuniin puhaltamaan lämmintä ilmaa hormiin, mutta jos se ei toimi niin varalle kakkosvaihtoehto :D), kotitalossa sai usein leivinuunia sytyttäessä todeta että savu tulee tupaan. Pari sivua paperia nuohousluukkuun palamaan niin veto löytyi. Eli kannattaa joka tapauksessa olla tietoinen luukun sijainnista, meillä se oli uunin takana toisen huoneen puolella.