Milloin kävellä Betolux Aquavalla?

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
audiopoika
Jäsen
Jäsen

Milloin kävellä Betolux Aquavalla?

Viesti Kirjoittaja audiopoika »

Kuinka monen tunnin jälkeen voi kävellä sukkasillaan puurappusilla, jotka maalataan Betolux Aquavalla?
lauri.l
Jäsen
Jäsen

Re: Milloin kävellä Betolux Aquavalla?

Viesti Kirjoittaja lauri.l »

Täällä käveltiin seuraavana päivänä varovasti, ja sitä seuravaana ja sitä.... Viisi kerrosta piti maalata ja ei vieläkään oo hyvä :evil: ...
audiopoika
Jäsen
Jäsen

Ok. Mikä mättää, kun ei tule valmista?
TaloVM26
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TaloVM26 »

Kyllä ainakin itsellä riitti vuorokausi kuivumisajaksi, ja kaksi kerrosta peitti hienosti. tekotavassa tai maalissa vikaa, jos täytyy 5kertaa sutia.
jutee
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jutee »

Joku 2-3h päästä oon ite kävellyt sukkasillaan. juuri maalattiin portaiden uusitut kohdat betoluxilla, vanhat osat maalattiin 2 kertaa, näihin uusiinkin tulee toinen veto vielä.. Vinkkinä; käytä kittiä tasottamiseen ni ei tarvi 5 kertaa maalata ;) Pohjatyöt pitää tehdä kunnolla aina maalaustöis, kostautuu sit maalatessa jos on laiskotellut :)
Onneks on vasta eka kerros maalattu kun pikkulikka meni eilen kuulakynällä sinne piirtelemään
lauri.l
Jäsen
Jäsen

Ei ne elämisen jäljet haittaa, ovat osa viehätystä.. Muttamutta... Kun maali ei peitä! Kokoajan vaan paistaa vanha väri läpi ja näkyy sutimisen jäljet!

Aiemmin olen maalannut liuotin betoluxilla eikä mitään ongelmaa, ois varmaan yhellä kerroksella menny..

Tästä on ollut aiemminkin puhetta ja blogikin on jossain bittiavaruudessa jossa kerrotaan samaa, ja tikkurila on hyvittänyt näitä.
jutee
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jutee »

erikoista sikäli kun mun mielestä tuo oli hyvinkin peittävää maalia, semmosella tosi leveellä sudilla maalasin parin huoneen lattiat ja nuo portaat.. ekan kerroksen paljaalle puulle laimensin vedellä
piippo
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja piippo »

Sävystähän se peittävyys riippuu. Keltaisella maalasin neljä kertaa vanhan sinivihreen päälle ja vieläki vähän kuultaa :-D Normi betoluxilla siis.
lauri.l
Jäsen
Jäsen

Joo valkoiset rappuset tuli mulle, alla vaaleanruskea maali joka oli muovimaton alla, portaat pestiin maalipesulla 3 kertaa(liimajämät) ja hiottiin suht puhtaaksi maalista...
audiopoika
Jäsen
Jäsen

Vedin äsken ekan kerroksen pohjamaalin päälle. Peittävyys oikein hyvä. Auttanee, kun sävytin pohjamaalin (Otex) samaan sävyyn, kuin varsinaisen maalinkin. Äsken vahingossa astuin yhteen rappuun sukkasillaan, niin ei minkäänlasita jälkeä enää jäänyt. Aamulla varmaan voi ihan huoletta jo kävellä.

Ainoa asia mikä ehkä hieman häiritsee,että siveltimen jälki näkyy melko voimakkaasti kuivuneessa maalissa. Pitää käväistä rautakaupassa katsomassa vaihtoehtoa nykyiselle siveltimelle. Jos se siveltimestä oli kiinni, niin tuleva toinen kerros maalia peittää kyllä tämän ensimmäisen siveltimen jäljet oikein hyvin.
audiopoika
Jäsen
Jäsen

Vaihdoin pensselin Sokevan Royal Softiin (leveä malli) ja lisäsin maalin määrää. Jälki oli paljon parempaa kuin edellisenä päivänä. Ainoa mitä kyseisen maalin kanssa joutuu hieman varomaan on valumajäljet. Eli rappusten etu- ja ja sivuosien kanssa oltava tarkkana, jotta ei joudu seuraavana päivänä hiontahommiin.
Vielä toinen kerta maalia päälle ja sitten on valmista :)

Niin ja kävellä voi seuraavana aamuna ilman mitään ongelmia.
munamies
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja munamies »

kolmisen vuotta sitten maalasin Aqualla meijän portaat jollain tummanruskeella, se oli kyllä ihan litkua. Kolmeen kertaan maalasin, että tuli tasainen ja peittävä pinta, silti maalipinta on erittäin ohut, kuitenkin pysynyt hyvin kiinni.
Nyt Toukokuussa maalasin Aqualla keittiön ja eteisen lattian harmaalla ja ihan eri kamaa. Huomattavasti paksumpaa ja jo eka kerta olis peittänyt riittävästi, kahteen kertaan tuli vedeltyä ja hyvä tuli.
Rappuset maalasin aamulla ja illalla käveltiin ylös nukkumaan ja keittiön/eteisen maalasin illalla ja aamulla käveltiin kahvinkeittoon.

Miinuksena voisin Aquasta sanoa liian nopean kuivumisen maalatessa. Jos 5m pitkässä huoneessa maalaat kahta, kolmea lautaa kerrallaan, niin "aloituspäässä" meinaa olla jo liian kuivaa ja näin ollen meinaa jäädä sutikan jäljet jo maalattuun lautaan.
Fin007
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Fin007 »

Tungen nokkani tännekin....

Mä ajattelin maalata meidän rappuset tikkurilan helmi kalustemaalilla, sillä oon kaikki muutkin puupinnat, ikkunan karmit, palkit yms maalannut.
Tulee tosi hyvä pinta kun vetää vaahtomuovitelalla ja todella vähän maalia kerrallaan..okei joutuuhan sitä telaamaankin sitten pari ehkä kolmekin kertaa mutta pinnasta on tullut
tosi kiva eikä näy sudin jäljet.

Kalliitahan noi maalit on, tuokin onko se 2,7 litraa vai mitä lie maksaa pari kolme kymppiä vai mitä lie. En oikein uskonut baukkarin myyjää kun sano että se on sitten riittoisaa että tolla pikkupurkilla maalaa aika paljon, mutta oikeessahan se oli, todella riittoisaa kamaa.

Ei mulla muuta
audiopoika
Jäsen
Jäsen

Fin007 kirjoitti:Tungen nokkani tännekin....

Mä ajattelin maalata meidän rappuset tikkurilan helmi kalustemaalilla, sillä oon kaikki muutkin puupinnat, ikkunan karmit, palkit yms maalannut.
Tulee tosi hyvä pinta kun vetää vaahtomuovitelalla ja todella vähän maalia kerrallaan..okei joutuuhan sitä telaamaankin sitten pari ehkä kolmekin kertaa mutta pinnasta on tullut
tosi kiva eikä näy sudin jäljet.

Kalliitahan noi maalit on, tuokin onko se 2,7 litraa vai mitä lie maksaa pari kolme kymppiä vai mitä lie. En oikein uskonut baukkarin myyjää kun sano että se on sitten riittoisaa että tolla pikkupurkilla maalaa aika paljon, mutta oikeessahan se oli, todella riittoisaa kamaa.

Ei mulla muuta
En suosittele maalaamaan rappusia Helmellä!! Se ei ole lattiaan/rappusiin soveltuva maali. Ei tule kestämään.
Itse maalasin panelit ja rappujen kaiteet Futura Aqua 40 maalilla, joka on vastaavaa kuin Helmi. Jälki on tosi hyvää, kun vielä käyttää laadukkaita siveltimiä. Mutta rappusiin pitää käyttää sille soveltuvia maaleja. Futura Aqua 40/Helmi ei ole tarkoitettu lattialle/rappusille. Älä säästä väärässä paikassa!!

Jos sulla on vanhat lakatut rappuset, niin hio pinta karheaksi 80-120 hiomapaperilla. Sitten kunnollinen maalipesu. Sitten pohjamaali ja loppuun pari kerrosta varsinaista lattiamaalia.
Toljanteri
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Toljanteri »

Helmi kestää ihan hyvin portaikossa ja lattiassa, eikä haise kuten lattiamaalit. Meillä on yks makkarin lattia ja yläkerran portaikko maalattu helmellä. Portaikko on kestäny jo 3 vuotta ja makkarin lattia yli vuoden kulutusta, ei mitään kulumaa.
Vastaa Viestiin