Pitäisköhän jonkun torpata mun haaveet?

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
Vastaa Viestiin
Pikkis
Jäsen
Jäsen

Pitäisköhän jonkun torpata mun haaveet?

Viesti Kirjoittaja Pikkis »

Eli siis joo...

Vanhemmasta puutalosta haaveillaan, vaan vaikeaa tuntuu olevan. Nykyisellään ollaan kerrostaloasukkeja, tosin tämä kerrostalokin on puurakenteinen, rakennusvuosi -49. :-) Tätä ollaan pikkuhiljaa tässä asuessa remppailtu, rakennettin kylpyhuone, jota ei ennestään ollut (kaikissa muissa asunnoissa oli jo), laiteltiin pinnat uusiksi, ja nyt sitten olisi halu päästä entistä enemmän vaikuttamaan itse siihen omaan asumiseen ja tuleviin remontteihin.

Meistä minä olen ikäni asunut jollain tavalla laiteltavissa taloissa, mies taas on ihan kerrostalokasvatti. Olen kiinnostunut ja halukas oppimaan ja ymmärtämään, että mitä/missä/milloin/miksi, mies ei niinkään, mutta avustaa kyllä kun on suunnitelmat selvillä. :wink:

Vaan nuo talot ja välittäjät! :evil: En tiedä, että vaadinko liikaa, vai missä on vika, mutta useampia paikkoja ollaan käyty katsomassa, ja tuntuu, että joko välittäjät eivät halua myydä, tai sitten meissä on jotain vialla... :oops: Mitä tahansa kysyy, on vastaus aina "En tiedä", "Eipä ole tuommoinen tullut puheeksi", "Enpä olekaan ajatellut asiaa", "En ole ennen tätä taloa nähnyt", "En ole omistajan kanssa koskaan puhunut". Siis mitä ihmettä? :shock: Onko tämä oikeasti ihan yleistä (ja ehkä vielä varsinkin näiden edullisten, projektitalojen kohdalla), vai ollaanko me niin sopimattoman näköisiä ostajia, että välittäjän myyntihalut loppuvat tyystin, kun samaan pihaan ajetaan? :?

Ja kuitenkin kaikki paikat, joita ollaan käyty katsomassa ovat olleet jo pidemmän aikaa myynnissä, eli ilmeisesti ostohalukkaita ei ihan tungokseen asti soittele... Nytkin koitan saada sovituksi näyttöä, jossa ammattilainen tulisi kanssamme kohdetta katsomaan, mutta välittäjä ei tiedä aikatauluaan seuraavan kahden viikon ajalta. Ei siis osannut sanoa varmaksi kahteen viikkoon yhtään ajankohtaa, jolloin sopisi! (Ja on siis töissä eikä lomalla) :shock:
Raha on vain rahaa, todellinen rikkaus syntyy sisäisestä rauhasta -ja sitä etsin edelleen...
DyyD
Jäsen
Jäsen

Re: Pitäisköhän jonkun torpata mun haaveet?

Viesti Kirjoittaja DyyD »

Kuulostaa rehellisesti sanottuna omituiselta tuo välittäjien käyttäytyminen.

Joskin... Olen itse huomannut välittäjien karsastavan ulkopuolisten "kuntokartoittajien" toimia taloissa ennenkuin ne on myyty. Kun tarjouksessa on nimi alla ja kartoittaja tilataan, sitten on erilainen pelikenttä tiedossa. Jos olette etsimässä "projektia", oletan että asunnot myydään "as is" ja sillä sipuli. En tiedä miten te olette asian välittäjälle asti ilmoittaneet, mutta älkää ainakaan mainitko tulevanne ulkopuolisen tarkastajan kanssa. :)
On kaksi tapaa rempata rintsikkaa, sinnepäin ja jotensakin niin.
lempo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lempo »

Ei kiinteistöjä myydä "as is ja sillä sipuli", maakaari menee edelle. Kiinteistö voidaan myydä vastuista vapaana purkutalona, mutta vain jos myös myyntihinta on tämän mukainen. Tällöinkään ei ole mitään järjellistä syytä estää tontin tai talon tutkimista ennen kauppaa. On aidosti myös (ja varsinkin) myyjän etu, että kaikki mahdollinen kauppaan vaikuttava tulee ostajan tietoon ennen kauppaa.

Useita projekteja/purkutaloja aikanaan katsomassa käyneenä (ja yhden ostaneena) en keksi välittäjän käytökseen muuta selitystä kuin ammattitaidon puute (kaikenlaisia koijareita toki tässäkin ammattikunnassa…).

Usein on viisasta ottaa yhteyttä suoraan myyjään tietojen saamiseksi, vaikka kauppoja ei välittäjän ohi voikaan tehdä. Välittäjän suoranaiset vedätykset ja jopa huijaukset kannattaa myös kertoa myyjälle. On omaa kokemusta tilanteesta jossa välittäjän kesätuuraaja vedätti sekä meitä myyjiä että tällöin tulevia ostajia saadakseen nopeat kaupat omalle asiakkaalleen. Tämä onneksi paljastui kun olimme jo entineet vaihtaa yhteystietoja ostajien kanssa ylimääräisiä katselmuksia varten.

...
Älä tee tänään sitä minkä huomenna voit jättää tekemättä.
Entinen rintamamiestalollinen, nykyinen funkkiskuution säilöjä.
Pikkis
Jäsen
Jäsen

Pakko nyt pahimman kiukun ohimentyä on myöntää, että yksi aivan ihana välittäjä on tullut tavattua. Hän otti selvää kaikesta (tai ainakin yritti), vastasi kysymyksiin, ja talokin oli muuten (sijainti, tontti, neliöt) aivan ihana, mutta oli 70-luvulla tehty, mineriittipinnalla maanvaraisen laatan päälle, joten luovuttiin, kun kerran helpomminkin tutkittavia kohteita oli tarjolla. Enemmän kuitenkin kiinnostaa vanhempi talo, ja mitä alkuperäiskuntoisempi, sen parempi. :-)
Raha on vain rahaa, todellinen rikkaus syntyy sisäisestä rauhasta -ja sitä etsin edelleen...
Pikkis
Jäsen
Jäsen

Ja siis purkukuntoista ei etsitä! Ei ole vielä ihan niin kovaa uskoa omaan osaamiseen... :wink: (Tosin välttävä/tyydyttäväkuntoinen kelpaa, jos menee ammattilaisen seulasta läpi... :-)
DyyD
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja DyyD »

lempo kirjoitti:Ei kiinteistöjä myydä "as is ja sillä sipuli", maakaari menee edelle.
As is kommentilla tarkoitin että purkukuntoisena. Ei välittäjiä aikaan meillä kiinnostanut esitellä taloa yhtään tai sen kunto, se on purkukuntoinen ja sillä hyvä eikä siitä vastuuta otettu. Tonttia oltiin myymässä.
On kaksi tapaa rempata rintsikkaa, sinnepäin ja jotensakin niin.
lauri.l
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lauri.l »

Aivan samoja kokemuksia meilläkin Oulusta päin..

Tapasin ainakin 4 välittäjää jotka vastasivat kysymyksiin aina kierrellen, esim kun kysyi milloin kylpyhuone on tehty, vastaus oli "en tiedä, en yleensä välitä tätä kohdetta" !! Siis mitäh? :lol:

Onko talossa rossipohja, vastaus "en voi vastata tuollaiseen kysymykseen koska en ole rakennusalan ammattilainen", APUA :evil: .
Tästä talosta oli luukut muurattu umpeen.

Ei mitään halua tutustua myytävänä olevan kiinteistön rakennustapaan eikä tekniikkaan, eli ei ilmeisesti halua myydä kohdetta ollenkaan vai??

Tavattiin vain yksi välittäjä joka osasi kertoa myytävän talon rakenneratkaisuista kattavasti, joka ainakin minun silmissäni nosti myytävän kohteen mielenkiintoa vaikka samanlaisia oli tarjolla muitakin. Tämä talo myytiin nopeasti.

Mutta kuitenkin, onnea metsästykseen, kyllä se oikea tölli teillekkin löytyy kun jaksatte etsiä rauhassa :wink:
Kutri
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kutri »

Olisiko mahdollista että nyt kesän aikana "päävälittäjä" eli se joka otti talon myyntiin on kesälomalla ja tuuraaja ei ole a) yhtä kokenut, b) pystynyt perehtymään niin hyvin taloon kuin päävälittäjä?

Tällaiseen törmättiin nimittäin juuri itse -- mutta välittäjä itse kertoi missä mennään, niin ei ihmetyttänyt.
Pikkis
Jäsen
Jäsen

Kutri kirjoitti:Olisiko mahdollista että nyt kesän aikana "päävälittäjä" eli se joka otti talon myyntiin on kesälomalla ja tuuraaja ei ole a) yhtä kokenut, b) pystynyt perehtymään niin hyvin taloon kuin päävälittäjä?

Tällaiseen törmättiin nimittäin juuri itse -- mutta välittäjä itse kertoi missä mennään, niin ei ihmetyttänyt.
Itseasiassa meidän tapauksessa ei. Vaan tämä jonka kanssa asioitiin, oli juuri se päävälittäjä (tosin toimistonsa ainoa ei LKV). Jäi kyllä nyt lomalle, mutta hoitaa tämän loppuun kuitenkin, mikäli kauppa syntyy. Tuollainenhan olisi ollut ihan ymmärrettävä syy. :-)

Monia väärinymmärryksiäkin ehti syntyä, mm. siitä, kauanko talo on ollut asumatta peruslämmöllä ja vaikeaa oli selvitellä kunnasta vesi- ja muita asioita, kun sielläkin oltiin kesälomalla, mutta nyt olisi toivottavasti tarpeeksi tietoa kohteesta, jotta kauppa uskallettaisiin tehdä. Yllätyksiinhän näissä on silti aina varauduttava. :wink:
Vastaa Viestiin