ensimmäistä taloa ostamassa, mille vaikuttaa?

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
hute
Jäsen
Jäsen

ensimmäistä taloa ostamassa, mille vaikuttaa?

Viesti Kirjoittaja hute »

http://www.kiinteistomaailma.fi/1108312

Ensimmäistä taloa ollaan ostamassa ja tuollaista ollaan nyt käyty katsomassa.
Aika montaa taloa on käyty katsomassa muutaman vuoden aikana. Joko ne on remontoitu täysin pilalle tai sitten ne vaan on
päästetty lohduttomaan kuntoon. Tuo vaikutti kiinnostavalle kun käytiin sitä katsomassa.

Kellarissa oli perusmuuri hieman haljennut ja siellä hieman haiskahti kellari mutta ei pahasti. En tiedä mistä johtuu.
Talossa en itsessään haistanut mitään kellari tai mummonmökki hajuja. Jonkin verran näytti suoloja olevan seinässä.

Osassa taloa oli puulattia ja 80-luvulla osaan huoneisiin on laitettu muovimatto. Seiniin on myös
silloin tehty sisäpuolelle lisäeristys vuorivillalla. Kellarissa oli tuuletusluukku rossipohjan
alle ja taskulampulla kun katsoin niin siitä katsottuna kaikki oli kunnossa. Maa näytti kuivalle ja
lattia terveelle. Talon ulkopuolen luukuista en päässyt tuolloin katsomaan koska niissä oli tuuletus
ritilät edessä, eikä sattunut ruuvimeisseli mukaan. Ne on kuvattu 2011 ja sen mukaan siellä oli kuivaa eikä mitään
hälyttävää. Kuntotarkastuksen mukaan "aluslaudoitus terverakenteiden eikä poikkeavaa tummentumaa ole.".
Maapohjassa oli purua mutta on voinut olla siellä alusta asti mutta ei ollut maatunutta.

Vesikate tuossa on uusittu 2006. Kattoruoteet oli melko mustia mutta rutikuivia kun ullakolla kävin.
Ihmettelin kun olivat niin mustia mutta ihan kovia ja kuivia. Ullakolla oli muutenkin ihan pirun kuuma.
Umpiräystäät tuossa on alunperin mutta sinne oli tehty n.40cm välein tuuletusreiät. En käynyt tuolloin
ihan vintillä asti kun ei ollut tikkaita mutta päädyissä näytti olevan tuuletus aukot. Ainakin ullakko vaikutti
kuivalle ja purut ei haissut eikä olleet märkiä.

Ulkoverhos näytti olevan alkuperäinen joka on maalattu 2006. Äkkiseltään vaikutti, että lateksiahan sinne on sipastu. :(
Näytti hieman sieltä täältä kuoriutuvan pois.

Yläkerran sauna ja kylpyhuoneessa oli kuntotarkastuksen mukaan haivaittu pintamittauksella lattiakaivon
lähettyvillä kohonnutta kosteutta. Siinä kohdalla oli muovimatto irronnut alustastaan.

Kaipaisin mielepidettä, että mille tälläinen kohde vaikuttaa? :-)
DyyD
Jäsen
Jäsen

Re: ensimmäistä taloa ostamassa, mille vaikuttaa?

Viesti Kirjoittaja DyyD »

Yleisilmehän oli siisti talon osalta, tonttikin hoidettu ja mukavan kokoinen. Muutama seikka joihin itse kiinnitin huomiota yhtään aluetta tuntematta:

- Iso tie vieressä, millainen meluhaitta? Henk koht koettu iso tie vieressä, ei enää toista.
- Kellari tuntuu riskirakenteelta, vaikkakin vaikuttaa tällä hetkellä olevan ok.
- Missä kunnossa salaojat?
- Missä kunnossa katto?

Muutoin, mikä jottain. Halpahan tuo on siis tuossa kunnossaan verraten oman asuinpaikkakunnan keskustan taloihin. :)
On kaksi tapaa rempata rintsikkaa, sinnepäin ja jotensakin niin.
hute
Jäsen
Jäsen

DyyD kirjoitti:Iso tie vieressä, millainen meluhaitta? Henk koht koettu iso tie vieressä, ei enää toista.
Tuo tie ei häirinnyt ainakaan sillon kun käytiin tuolla. Tuolla kohdin on viidenkympin rajoitus joka vähän melua rajoittaa.
Omien kokemuksien mukaan tuo ei älyttömän vilkas ole. Taitaa vilkkaimmillaan olla aamulla ja neljän aikaan.
Tuota taloa ollaan vältelty juuri tuon tien vuoksi mutta annettiin mahdollisuus ja mentiin katsomaan. :-)
DyyD kirjoitti:Kellari tuntuu riskirakenteelta, vaikkakin vaikuttaa tällä hetkellä olevan ok.
Eikö kellari ole aina riskirakenne jollakin tapaa? :-) Tokihan tuo pitäisi tutkia/tutkituttaa ensin kunnolla.
En tiedä tuliko se pieni haju sitten nurkassa olevasta vanhasta puisesta perunalaatikosta. Itse kellarihan
ei ollut iso vaan olisko ollut 2x2m ja korkeutta n.2m.
DyyD kirjoitti:- Missä kunnossa salaojat?
Salaojista ei ollut tietoa ainakaan välittäjällä ja kuntotarkastuksessa näyttää lukevan ettei niitä ole.
Maapohja vaikutti kuivalle talon alla mitä pääsin kellarista sinne näkemään. Tuskin pahitteeksi olisi
tehdä ne.
DyyD kirjoitti:- Missä kunnossa katto?
Vesikatto on uusittu 2006 ja se on konesaumattu teräskate. Kuntotarkastuksen 2011 mukaan kate on ehjä ja läpivientien
saumat tiiviit. Aluskate on asennettu myös. Yläpohja tuulettuu harjakolmioventtiilien ja ullakon kautta. Ullakolle oli
tehty räystääseen tuuletusaukot. Ruodelaudoituksessa oli havaittu tummentumaa joka on aiheutunut kondensiokosteudesta
ja huonosta tuuletuksesta. Uuden kattorakennelman johdosta siihen ei enään kondensoidu kosteutta ja nuo tummentumat
olivat olleet kuivia ja pistokokeilla kovaa puuta.
DyyD
Jäsen
Jäsen

Mukavasti olet perillä asioista. :)

Jos vaan talo kiinnostaa ja tällä hetkellä on ok ilman mitään vesivahinkoja tai muita, siitä eteenpäin sehän on vain omasta viitsimisestä kiinni miten tekee ja rakentaa eteenpäin salaojineen ja muineen. En muuta mieltäni askarruttavaa löytänyt kohteesta, en tosin ole rakennusalan ammattilainen itsekään. :P
Aihki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Aihki »

Taitaa hinta (tarjouskauppa, joten myyjä haluaa enemmän) muodostua lähinnä isosta tontista. Itse talohan vaatii remonttia. Viemäreistä ei puhuta mitään, joten ne pitäisi varmaan uusia. Samoin yläkerran pesuhuone ja sauna (jos kerta kosteutta havaittu ja muovimatot irti). Jos kellaria aikoo käyttää, niin se vaatinee korjauksen (salaojat?). Ja vaikka salaojia ei tekisikään, niin ainakin katolta tulevat sadevedet tulisi johtaa betokouruilla tms. kauemmas talosta ja myös maanpinta muokata laskevaksi. Jos yläpohjassa on havaittu kondensio-ongelmia, niin se ei välttämättä pelkälle tuuletuksella korjaannu. Voi olla, että pitää parantaa yläkerran ilmanvaihtoa. Yläkertahan on varsinkin lämmityskaudella ylipaineinen ja tässä tapauksessa siellä on vielä sauna ja pesuhuonekin. Ja minun makuun sisätiloihin pitäisi tehdä myös ns. pintaremonttia.

Summasummarun, minusta hinta tulee tontista. Itse talolle ei voi paljoa laskea. Ja remontteihin kannattaa varata useampi kymppitonni (50t menee aika helposti), riippuen tietenkin siitä, että tekeekö itse vai teettääkö muilla.
DyyD
Jäsen
Jäsen

Aihki kirjoitti:Taitaa hinta (tarjouskauppa, joten myyjä haluaa enemmän) muodostua lähinnä isosta tontista. Itse talohan vaatii remonttia. Viemäreistä ei puhuta mitään, joten ne pitäisi varmaan uusia. Samoin yläkerran pesuhuone ja sauna (jos kerta kosteutta havaittu ja muovimatot irti). Jos kellaria aikoo käyttää, niin se vaatinee korjauksen (salaojat?). Ja vaikka salaojia ei tekisikään, niin ainakin katolta tulevat sadevedet tulisi johtaa betokouruilla tms. kauemmas talosta ja myös maanpinta muokata laskevaksi. Jos yläpohjassa on havaittu kondensio-ongelmia, niin se ei välttämättä pelkälle tuuletuksella korjaannu. Voi olla, että pitää parantaa yläkerran ilmanvaihtoa. Yläkertahan on varsinkin lämmityskaudella ylipaineinen ja tässä tapauksessa siellä on vielä sauna ja pesuhuonekin. Ja minun makuun sisätiloihin pitäisi tehdä myös ns. pintaremonttia.

Summasummarun, minusta hinta tulee tontista. Itse talolle ei voi paljoa laskea. Ja remontteihin kannattaa varata useampi kymppitonni (50t menee aika helposti), riippuen tietenkin siitä, että tekeekö itse vai teettääkö muilla.
Tässä on paljon hyviä ja asiallisia pointteja. Vanhoille taloille ei paljon arvoa lasketa, se on maa itsessään jota ei enää valmisteta. Jos omistat maata, omistat jotain enemmän. :)
On kaksi tapaa rempata rintsikkaa, sinnepäin ja jotensakin niin.
hute
Jäsen
Jäsen

Aihki kirjoitti:Taitaa hinta (tarjouskauppa, joten myyjä haluaa enemmän) muodostua lähinnä isosta tontista. Itse talohan vaatii remonttia. Viemäreistä ei puhuta mitään, joten ne pitäisi varmaan uusia. Samoin yläkerran pesuhuone ja sauna (jos kerta kosteutta havaittu ja muovimatot irti). Jos kellaria aikoo käyttää, niin se vaatinee korjauksen (salaojat?). Ja vaikka salaojia ei tekisikään, niin ainakin katolta tulevat sadevedet tulisi johtaa betokouruilla tms. kauemmas talosta ja myös maanpinta muokata laskevaksi. Jos yläpohjassa on havaittu kondensio-ongelmia, niin se ei välttämättä pelkälle tuuletuksella korjaannu. Voi olla, että pitää parantaa yläkerran ilmanvaihtoa. Yläkertahan on varsinkin lämmityskaudella ylipaineinen ja tässä tapauksessa siellä on vielä sauna ja pesuhuonekin. Ja minun makuun sisätiloihin pitäisi tehdä myös ns. pintaremonttia.

Itse talolle ei kauheasti ole laskettu hintaa, saman alueen tontit maksaa n.100t.
Tuuletustahan on käsittääkseni lisätty räystäiden alle jotka on ennen olleet umpinaiset. Molemmissa päissä taloa on
tuuletus venttiilit päätykolmiossa. Itse en ole käynyt kuin ullakolla, että pitäisi käydä tutkimassa tilanne myös ylhäältä jonne
on myös tehty lisäeristys puhallusvillalla. Sadevedet on tällä hetkellä johdettu talosta betonikouruilla.

Tuon yläkerran pesuhuone/sauna me purettaisiin pois. Jos siis talo ostetaan.
Jostakin syystä itse vierastan kylpytiloja yläkerrassa. Ajatuksena ollut, että vessa remontoitaisiin niin että
sinne saa suihkukaapin. Saunoa voi sitten pihasaunassa. :-)

Vesijohtoputkisto on kuparia ja viemäröinti muovia/valurautaa.
Nämä on uusittu käsittääkseni 80-luvulla peruskorjauksessa.

Kellaria nyt ei ihmeemmin pysty hyödyntämään koska se on pieni pottukellari. Tosin jos sitä pystyy järkevästi parantamaan
niin miksipä ei mutta pottukellarina se pysyy.

Pientä pintaremonttiahan talo vaatii mutta meidän mielestä vanhaa kunnioittaen.
Eli muovilattiat pois, puulattiat tilalle, keittiö tähän päivään sopivaksi, pesuhuone/sauna pois
ja alakerran vessan remontointi. Itse remontin tullaan tekemään.
Viimeksi muokannut hute, Pe Heinä 11, 2014 21:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aihki
Jäsen
Jäsen

hute kirjoitti:

Itse talolle ei kauheasti ole laskettu hintaa, saman alueen tontit maksaa n.100t.
Tuuletustahan on käsittääkseni lisätty räystäiden alle jotka on ennen olleet umpinaiset. Molemmissa päissä taloa on
tuuletus venttiilit päätykolmiossa. Itse en ole käynyt kuin ullakolla, että pitäisi käydä tutkimassa tilanne myös ylhäältä jonne
on myös tehty lisäeristys puhallusvillalla. Sadevedet on tällä hetkellä johdettu talosta betonikouruilla.

Jostakin syystä itse vierastan kylpytiloja yläkerrassa. Ajatuksena ollut, että vessa remontoitaisiin niin että

Kellaria nyt ei ihmeemmin pysty hyödyntämään koska se on pieni pottukellari. Tosin jos sitä pystyy järkevästi parantamaan

Eli muovilattiat pois, puulattiat tilalle, keittiö tähän päivään sopivaksi, pesuhuone/sauna pois
Tarkoitus ei ollut mitenkään lytätä tätä kohdetta, vaan kirjoittelin vain omia ajatuksia ensimmäisen talon ostajille. Jos talo osoittautuu perusterveeksi ja jos teillä on intoa ja kärsivällisyyttä sekä ennenkaikkea aikaa ja rahaa, niin ei muuta kuin tarjousta kehiin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tähän taloon laitettuja rahoja (ja aikaa/hikeä/kyyneleitä) ei välttämättä kovin helposti saa pois. Kempeleessä olevasta rintamiestalosta on vain aika hankala saada 150 tuhatta enempää. Myönnän, että harva ostaa taloa myynti silmällä pitäen, mutta sekin vaihtoehto kannattaa varmaan tiedostaa.
hute
Jäsen
Jäsen

Aihki kirjoitti:
hute kirjoitti:

Tarkoitus ei ollut mitenkään lytätä tätä kohdetta, vaan kirjoittelin vain omia ajatuksia ensimmäisen talon ostajille. Jos talo osoittautuu perusterveeksi ja jos teillä on intoa ja kärsivällisyyttä sekä ennenkaikkea aikaa ja rahaa, niin ei muuta kuin tarjousta kehiin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tähän taloon laitettuja rahoja (ja aikaa/hikeä/kyyneleitä) ei välttämättä kovin helposti saa pois. Kempeleessä olevasta rintamiestalosta on vain aika hankala saada 150 tuhatta enempää. Myönnän, että harva ostaa taloa myynti silmällä pitäen, mutta sekin vaihtoehto kannattaa varmaan tiedostaa.
Tuo hintahan tässä on hieman mietityttänyt. Koska tuo hinta on melko kova kuitenkin melko peruskuntoiselle talolle.
Eihän tuolle talolle ole oikeasti laskettu juuri mitään arvoa mutta kuitenkin. Taloahan ei olla ostamassa myynti mielessä
mutta kun koskaan ei voi tietää mitä elämä tuo eteen. Koskaan ei voi tietää mitä yllätyksiä löytyy kun remonttia alkaa
tekemään vaikka kuinka olisi "perusterve" tapaus. Toisaalta jos näitä asioita pelkää niin parempi olla vuokralla kerrostalossa. :-D

Oulun seudulla tuntuu olevan aika vähän rintamamiestaloja järkevällä hinnalla. Osa on muunneltu niin, että niissä ei
ole mitään viehätystä ja osa on muuten olleet huonolla pidolla. Kolmen vuoden etsinnän aikana on tullut nähtyä monenlaista
taloa ja seassa on ollut uudempiakin.
Aihki
Jäsen
Jäsen

Me etsittiin viitisen vuotta, joista tosissaan viimeiset kaksi. Ostettiin sitten "peruspilattu" rintsikka. Neljä vuotta remontoitiin ja palautettiin sitä 50-luvun asuun ulkoa ja sisältä. Sitten asuttiin vuosi ja myytiin pois. Nyt on sitten rakennetaan uutta taloa, syksyllä pitäisi olla valmis. Pienessä mielessäkään ei vielä pari vuotta sitten ollut oman rakkaan kodin myynti tai varsinkaan uuden rakennus. Mutta tässä sitä ollaan ja pienessä mielessä kiitellään, että tuli aikanaan ostettua rintsikka Oulun parhaimmasta päästä olevalta alueelta (myyntiä ajatellen) :-D
hute
Jäsen
Jäsen

Me yritetään löytää talo jostain muualta kuin oulun parhaimmalta alueelta. :-D
Pitää saada tilaa kuitenkin ympärille missä harrastaa mutta kuitenkin hyvien yhteyksien varrella.
Jos suunnitelmat muuttuu niin tietää ainakin, että myynti ei tule olemaan helppoa. :-D

Useampikin meitä mielyttävä talo on tullut vastaan mutta niistä on sitten löytynyt isompia ongelmia.
Ongelmat ei ole tullut vastaan heti ovella vaan on pitänyt vähän tonkia. Ne on ollut sitten semmosia
ettei kannata alkaa rahaa niihin laittamaan. Vaikka kuinka olisi mahtavalla paikalla.
Tinsmith
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tinsmith »

"Vesikatto on uusittu 2006 ja se on konesaumattu teräskate."
Näyttäs kyllä olevan ihan aito jäljitelmä,lukkopontti-profiili siis...
Lumieste vois olla paikallaan ainakin tossa terrazzan kohdalla.
Viemärin tuuletusputkea ei näy kuvissa,liekö toisella lappeella.
Yläkourun syöksy on jotenkin hassu...
hute
Jäsen
Jäsen

Tinsmith kirjoitti:"Vesikatto on uusittu 2006 ja se on konesaumattu teräskate."
Hmm, tuohon kuntotarkastukseen oli merkattu "vesikate on konesaumattu teräskate".
Tuota kourua katsoin itsekin, että hieman hassusti. Eli vesi tulee terassin katolle ja menee siitä
terassin ränniin ja siitä sitten alas. Tuota viemärin tuuletusputkea en ole älynnyt edes katsoa eikä
tarkastusraportissa mainita siitä mitään..
Aihki
Jäsen
Jäsen

hute kirjoitti:
Hmm, tuohon kuntotarkastukseen oli merkattu "vesikate on konesaumattu teräskate".
Tuota kourua katsoin itsekin, että hieman hassusti. Eli vesi tulee terassin katolle ja menee siitä
terassin ränniin ja siitä sitten alas. Tuota viemärin tuuletusputkea en ole älynnyt edes katsoa eikä
Tuota tuuletusputkea itsekin yritin silmäillä. Jos ei ole tuotu katon läpi, niin sitten se löytynee välikatolta (selittäisi ruodelautojen mustumisen). Tuskin on kuitenkaan tehty sellaisella tatilla sisätiloihin. Ja tosiaan tuo rännisysteemi ei varmasti toimi noin. Meillä oli toisella puolella vain yksi syöksyputki suoraan maahan ja se ei jaksanut kovemmalla sateella vetää vesiä alas tarpeeksi nopeasti, vaan vaakaränni tulvi aina yli. Eli lappeella aina kaksi syöksyputkea ja terassiin/kuistiin omat.

Miten tuossa on muuten ilmanvaihto (tulot ja poistot) toteutettu? Ikkunat ovat ainakin joissain vaiheessa vaihdettu, onko silloin lisätty johonkin tuloja? Mihin keittiön liesituulettimen poisto on johdettu?

Ja vielä tuosta sisäpuolisesta lisälämmöneristyksestä. Kuinka paksusti sitä on laitettu, onko laitettu entisen pintojen päälle (vai vinolaudotuksen päälle), onko paperoitu uudestaan vai onko laitettu höyrysulku muovilla? Kuvista päätellen lisälämmöneristystä ei ehkä ole portaikossa ja yläkerrassa (pinnat näyttävät 80-lukua vanhemmilta). Ja alakerrassakin ikkunat näyttäisivät olevan sisällä samalla tasolla kuin seinät, mietin vain miten sinne seiniin on saatu lisälämmöneristys laitettua ilman, että ikkunat jäisivät syvemmälle?
hute
Jäsen
Jäsen

Aihki kirjoitti:
hute kirjoitti:
Tuota tuuletusputkea itsekin yritin silmäillä. Jos ei ole tuotu katon läpi, niin sitten se löytynee välikatolta (selittäisi ruodelautojen mustumisen). Tuskin on kuitenkaan tehty sellaisella tatilla sisätiloihin. Ja tosiaan tuo rännisysteemi ei varmasti toimi noin. Meillä oli toisella puolella vain yksi syöksyputki suoraan maahan ja se ei jaksanut kovemmalla sateella vetää vesiä alas tarpeeksi nopeasti, vaan vaakaränni tulvi aina yli. Eli lappeella aina kaksi syöksyputkea ja terassiin/kuistiin omat.

Miten tuossa on muuten ilmanvaihto (tulot ja poistot) toteutettu? Ikkunat ovat ainakin joissain vaiheessa vaihdettu, onko silloin lisätty johonkin tuloja? Mihin keittiön liesituulettimen poisto on johdettu?
Pitääpä selvittää tuo tuuletusputki homma kun käy seuraavan kerran taloa katsomassa. En edes älynnyt ihmetellä koko asiaa.
Tuosta lumiesteesta terassin kohdalle lisäämisestä oli mainittu kuntotarkastus raportissakin.

Kylpyhuoneissa ja vessassa on poistot. Keittiössä oli koneellinen poisto.
Tuloja pitää lisätä koska nyt niitä on liian vähän. En muista nyt että missä ne tulot oli.
Vastaa Viestiin