Onko tuomenkehrääjäkoi vaarallinen omenapuille?
Onko tuomenkehrääjäkoi vaarallinen omenapuille?
Niin, siinäpä se kysymys otsikossa jo tulikin.
- HUIKRA
- Jäsen

- Kotisivu: http://elpantalo.blogspot.fi/
Re: Onko tuomenkehrääjäkoi vaarallinen omenapuille?
Eiköhän sulla ole vaivana omenankehrääjäkoi.
Itse koi näyttää kuvassa samanlaiselle kuin tuomenkehrääjäkoi.
Jos sulla kuitenkin tuomessa on koita, niin ei sen pitäisi siitä omenapuuhun levitä, sillä kasvi ei kuulu sen ruokavalioon.
Poistin itse noita omenapuistani toissailtana. Onneksi ei ollut paljoa.
Itse koi näyttää kuvassa samanlaiselle kuin tuomenkehrääjäkoi.
Jos sulla kuitenkin tuomessa on koita, niin ei sen pitäisi siitä omenapuuhun levitä, sillä kasvi ei kuulu sen ruokavalioon.
Poistin itse noita omenapuistani toissailtana. Onneksi ei ollut paljoa.
No joku koi kuitennii. Eli otanko Tapan Kaikki asenteen vai annanko olla?
- HUIKRA
- Jäsen

- Kotisivu: http://elpantalo.blogspot.fi/
Omalla kohdalla tuo koiden hävittäminen ei ollut suuri operaatio. Tulipa samalla tutkia taas puiden kuntoa muutenkin.
Pahimmillaanhan ne voi aiheuttaa isoakin tuhoa ja nykyisessä seittivaiheessa ne on helppo poistaa joko menkaanisesti, jolloin ne voi polttaa tai suurissa määrin jollain painepesurilla.
Pahimmillaanhan ne voi aiheuttaa isoakin tuhoa ja nykyisessä seittivaiheessa ne on helppo poistaa joko menkaanisesti, jolloin ne voi polttaa tai suurissa määrin jollain painepesurilla.
Meillä on tuomesta levinnyt tuomenkehrääjäkoita muihin kasveihin, niin maassa kuin viereiseen omenapuuhun. Tuhoa seuratessa oon tehnyt huomion, etteivät syö omenasta lehtiä, eikä maassa perennoja tai luonnonkasveja. Tekevät näitä seittiä ja "toukkapussukoita" kyllä omenaankin, mutta siitä ei ole haittaa omenalle, kun eivät lehtiä siitä syö.
Ei ole kyllä samanlaista tuomenkehrääjäkoikesää ollut vielä kertaakaan sinä aikana kun tässä ollaan asuttu, vuodesta 2005. Kaksi isoa tuomea syöty aivan kauttaaltaan, toisesta tuomesta on levinnyt em. muihin kasveihin (mutta eivät onneksi ravinnoksi kelpaa) niin paljon, että olen kielojen päältä seittiä haravalla haravoinut pois. Toukkapusseja oon kerännyt roskikseen kun kohdalle on osunut, kun ne ällöttää. Suurin toukkapussukka oli melkein jalkapallon kokoinen tuomessa oksanhangassa
Kyllä ällöttää.
Viimeksi kun näitä koita on ollut reippaammin, niin isosta tuomesta kuoli iso osa latvaa, katsotaan miten tälle tuomelle käy nyt.. Pahintahan tuomelle on, jos paha koi-vuosi osuu perättäisille vuosille, jolloin tuomi ei kerkeä palautumaan edellisestä vuodesta.
Ei ole kyllä samanlaista tuomenkehrääjäkoikesää ollut vielä kertaakaan sinä aikana kun tässä ollaan asuttu, vuodesta 2005. Kaksi isoa tuomea syöty aivan kauttaaltaan, toisesta tuomesta on levinnyt em. muihin kasveihin (mutta eivät onneksi ravinnoksi kelpaa) niin paljon, että olen kielojen päältä seittiä haravalla haravoinut pois. Toukkapusseja oon kerännyt roskikseen kun kohdalle on osunut, kun ne ällöttää. Suurin toukkapussukka oli melkein jalkapallon kokoinen tuomessa oksanhangassa
Viimeksi kun näitä koita on ollut reippaammin, niin isosta tuomesta kuoli iso osa latvaa, katsotaan miten tälle tuomelle käy nyt.. Pahintahan tuomelle on, jos paha koi-vuosi osuu perättäisille vuosille, jolloin tuomi ei kerkeä palautumaan edellisestä vuodesta.
from iltasanomat:
Omenankehrääjäkoi sekä tuomenkehrääjäkoi ovat nauttineet viileästä säästä ja ilmatilojen vaihteluista.
http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art- ... 80038.html
Omenankehrääjäkoi sekä tuomenkehrääjäkoi ovat nauttineet viileästä säästä ja ilmatilojen vaihteluista.
http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art- ... 80038.html
Kirjoitusten oikeellisuudesta niin tiedä, mutta parhaani mukaan arvailen.
-
Keltainen Kani
- Uusi jäsen
Hesarissa oli ihan muutama päivä sitten juttu aiheesta ja siinä sanottiin, että toukat eivät vahingoita puita tai omenoita, joten sikäli ovat vaarattomia. Ällöttäviä ovat kyllä ja itse olen suihkinut toukkapussukoita mäntysuopavedellä, sillä ovat kyllä talttuneet.
-
opel1999e
- Jäsen

Huomasin, että pöntössä pesivä sinitiainen kaiveli seitin sisältä toukkia poikasilleen. Annoin seittien olla, toivottavasti porukka sai ruokaa tarpeekseen, kun hyönteisiä ei juuri ollut.