Lahon ulkoseinän korjaus
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Re: Lahon ulkoseinän korjaus
Minä olen ihan samaa mieltä siitä, että porrasrakenteet tulisi tehdä sellaisiksi ettei moista ongelmaa tulisi. Toisaalta olen kyllä myös ehdottoman paljon sitä mieltä, että mihinkään kolossaalisiin porrastyypin muutoksiin tai katosten kyhäämisiin ei aleta, kun kyseessä on alle puolen neliön lahovaurio - me ollaan asuttu nyt sen kanssa 4 vuotta täysin ongelmitta ja ties miten kauan se on ollut olemassa, eli ei tuo mikään vuotava katto sentään ole. Mutta toki se on kuntoon laitettava tavalla tai toisella. Sen verran on lausuttava kuitenkin onnettoman porrasratkaisun kunniaksi, että portaissa on kaato ulospäin - eivät siis valuta vettä seinää kohti. Mutta roiskevesi ja lumi tuon lahottamisen aiheuttavat.
Esteettiset asiat ja alkuperäisten juttujen säilyttäminen nyt ovat minulle ja meille tärkeitä, vaikka joku toinen surutta hujauttaisi moiset epäsikiöportaat mäkeen niin se ei nyt tässä kohtaa ole se luonnollisin vaihtoehto vaan viimeinen, jos ei mikään muu auta. Ja minä taas en ole nähnyt rintamamiestaloissa muunlaisia kuin näitä betonisia umpiportaita, jos ratkaisu on ollut tällainen nurkasta verannalle -tyyppinen, enkä myöskään muista yhtään taloa jossa verannan puolella olisi rappusia - vanhemman aikakauden taloissahan lasikuistin keskeltä usein nousee raput mutta jälleenrakennuskauden taloja ei tule äkkiseltään kyllä mieleen sillä tavalla toteutettuna. Varmaan niitäkin sitten on.
Tutkailemme tilannetta edelleen.
Esteettiset asiat ja alkuperäisten juttujen säilyttäminen nyt ovat minulle ja meille tärkeitä, vaikka joku toinen surutta hujauttaisi moiset epäsikiöportaat mäkeen niin se ei nyt tässä kohtaa ole se luonnollisin vaihtoehto vaan viimeinen, jos ei mikään muu auta. Ja minä taas en ole nähnyt rintamamiestaloissa muunlaisia kuin näitä betonisia umpiportaita, jos ratkaisu on ollut tällainen nurkasta verannalle -tyyppinen, enkä myöskään muista yhtään taloa jossa verannan puolella olisi rappusia - vanhemman aikakauden taloissahan lasikuistin keskeltä usein nousee raput mutta jälleenrakennuskauden taloja ei tule äkkiseltään kyllä mieleen sillä tavalla toteutettuna. Varmaan niitäkin sitten on.
Tutkailemme tilannetta edelleen.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Korjaisin tuon alkuperäistä vastaavaksi ja palaisin, huoltomaalausta lukkunottamatta, asiaan 50 vuoden päästä.
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Vahva vaihtoehto... Me ei olla ehditty edes uhraamaan ajatusta koko seinälle, flunssa-aalto ja leikkimökin rakennus painavat päälle.
Sen unohdin mainita, että meidän talon on alun perin pitänyt olla rapattu. Olisiko arvon rakennusmestari Eino Hahto tehnyt moisen porrasratkaisun sitä silmällä pitäen, että rapattu ulkoseinä kestäisi paremmin roiskevedet ja sulavat lumet... mene tiedä. Sama puurakennehan siellä rappauksen alla olisi ollut siinäkin tapauksessa, että alkuperäistä suunnitelmaa olisi noudatettu.
Sen unohdin mainita, että meidän talon on alun perin pitänyt olla rapattu. Olisiko arvon rakennusmestari Eino Hahto tehnyt moisen porrasratkaisun sitä silmällä pitäen, että rapattu ulkoseinä kestäisi paremmin roiskevedet ja sulavat lumet... mene tiedä. Sama puurakennehan siellä rappauksen alla olisi ollut siinäkin tapauksessa, että alkuperäistä suunnitelmaa olisi noudatettu.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Hei!
Jos portaat säilytetään, laittaisin seinän alaosan purkamisen jälkeen bitumisivelyn sille osaa portaita, joka tulee seinää vasten. Tämän jälkeen eristeet ja seinä kiinni kutakuinkin samoin kuin ennenkin. Lopuksi suojapelti rappujen ja seinän liitoskohtaan, jottein sadevesi valu rakoon. Omassa talossani alajuoksu oli siitä kohttaa laho, josta puuttui bitumihuopakaistale puun ja betonin välistä. Luulisin että tuossa porras- ja seinäjutussa on samasta ilmiöstä kyse.
Jos portaat säilytetään, laittaisin seinän alaosan purkamisen jälkeen bitumisivelyn sille osaa portaita, joka tulee seinää vasten. Tämän jälkeen eristeet ja seinä kiinni kutakuinkin samoin kuin ennenkin. Lopuksi suojapelti rappujen ja seinän liitoskohtaan, jottein sadevesi valu rakoon. Omassa talossani alajuoksu oli siitä kohttaa laho, josta puuttui bitumihuopakaistale puun ja betonin välistä. Luulisin että tuossa porras- ja seinäjutussa on samasta ilmiöstä kyse.
Kyllä siihen portaiden väliin joku rako pitää jättää, muutenhan tuo rakenne on juurikin sellainen, että uloimpana on sisäosia tiiviimpi kerros. Raon päälle vain joku pelti tms suojaamaan, ettei kerää lunta ja roskia. Jos raon saa "läpi tuulevaksi," niin sen parempi.
Miehet sytyttää alta
-
Mäkitupalainen
- Jäsen

Onko tuolle raon synnyttämiselle pohdittu kultaista keskitietä? Eli olisiko mahdollista vain piikata roilo nykyisiin rappusiin ja tavalla tai toisella muotoilla ja maastouttaa se siististi? Tuolloin vanhat portaat "säästyisivät" ja rakenne saataisiin parannettua.
Meilläkkin edessä lahonneen kuistin korjaus, kun betoniportaat kiinni puuosissa. Ei vanhoja hienoja betoniportaita millään haluaisi puurkaa, mutta kun en usko siihenkään, että kun kerran korjaa niin menee taas seuraavat 50 vuotta. Nimittäin laho on jo ainakin kerran korjattu (en tiedä milloin, mutta varmaankin viimeisen 20 vuoden aikana) ja on jälleen läpimätäkun syytä ei ole korjattu! Mielenkiinnolla jään seuraamaan tätä keskustelua.