Betonitiilikaton putsaus sammaleista ja maalaus

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
wekkuli
Jäsen
Jäsen

Betonitiilikaton putsaus sammaleista ja maalaus

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Moi!

Mitäs metodia (halpaa) suosittelette betonitiilikaton putsaukseen? Sammalta ei ole paljon, vähän saumoissa vaan varjoisalla puolella siellä täällä. Joku kemikaali reppuruiskusta päälle, antaa vaikuttaa pari päivää ja sitten vain vettä ja harjaa?

Alumiinitikkaista ajattelin kevyet, siirrettävät tellingit väsätä liinojen avulla ja alapuolelle jotkut pehmusteet tiiltä vasten. Ja ite maalaus riihimaalilla, vaimon eno oli sellaisella tehnyt ja hyvältä näyttää. Muutenkin olen kuullut, että kestää betonitiilen pinnassa hyvin ja on kohtuuhintainen. Kokemuksia siitä?
ikämajaRajamäki
TaloVM26
Jäsen
Jäsen

Re: Betonitiilikaton putsaus sammaleista ja maalaus

Viesti Kirjoittaja TaloVM26 »

Itse tein helposti ja edullisesti, tiilet pärekorin ja köyden kanssa alas, isäukko levitteli niitä pitki pihaa, poistin vanhat lahot rimat ja repeilleen huopakatteen, pesin tiilet muutamaan kertaan, vedin penselillä 2-komponenttilakan päälle ja maalasin kilpi kattomaalilla, tuli hyvä...

Ja tosiaan, jos ei tohon jaksa lähteä, olen nähnyt töissä(antenniasentajana) lukuisia kattoja, jotka on "ammattifirma" maalannut ruiskulla, ja jokaisessa on tiilien päät imenyt niin paljon maalia, että näyttävät maalaamattomilta.

Noita maalatessa tuli itsekkin tuskasteltua, kun piti tökkiä pensselillä useaan kertaan se maali väkisin sinne, että tuli tarpeeksi. tuolta päästä nuo tiilet ensimmäisenä rapautuu, ja ruiskulla maalatessa siellä on vähiten maalia.= näyttää hyvältä, mutta pidentää kestoa huonosti. :roll:

Mietin myös, että olisin maalannut nuo vanhaan malliin maito/punamulta ja jotain maalilla, mutta tässä annoin periksi nykytekniikalle, tuo on aika huoleton nyt, 4vuotta ja ei sammaleen alkuakaan. en ole tehnyt katon eteen sen jälkeen mitään, ja tuo mansardin loiva lape on todella loiva.
wekkuli
Jäsen
Jäsen

No ite maalauksen ajattelinkin tehdä nöyrästi sudilla, tuumailin että sekä tarttuvuus, että juuri nuo päät tulee laitettua paremmin, kun vetää isolla pensselillä. Ja lisäksi ei tarvitse varoa reunoilla maalatessa suojaustoimenpiteitä, siinä kun vähän tuulenvirettä käy ja maalipilkkuja ilmestyy naapurin autoon, niin ei ole kiva. Se voi olla hidasta, mutta mulla ei periaatteessa täksi kesäksi muita akuutteja rojekteja ole.

Tiilien alas roudaamiseen en kyllä rupee, sehän olis ihan hirvee homma varsinkin kun ainakin osa (ellei melkein kaikki tiilet) ole vielä naulattukin. Alusrimat ja huopakate vaikuttaisi olevan ihan ok.

Kilpi kattomaali taitaa olla tuplasti riihimaalia kalliimpaa?
ikämajaRajamäki
wekkuli
Jäsen
Jäsen

Onkos tuhkavedestä kokemuksia? Taidanpa soveltaa vanhan kansan metodia, eli tuhkaa veteen sekoitettuna, antaa tuhkan painua pohjalle pari päivää ja kirkkaat vedet käy ruikkimassa sammalille.
ikämajaRajamäki
nupa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja nupa »

Jos meinaa ottaa vanhat tiilet alas saakka maalausta varten, niin yksi vaihtoeho olisi vaihtaa vanhat betonitiilet vanhoihin kierrätettyihin savitiiliin. Niitä liikkuu ainakin täällä Turun seudulla hyvin ja hinnat ovat kohtuullisia, siinä euron tai vähän alle kappaleelta, mitä itse olen ostanut. Neliölle menee n. 14 tiiltä, eli reilun kympin neliö. Käytännössä tuollainen poltettu savitiili on ikuinen ja ei tarvitse muuta huoltoa, kuin pesun kerran kymmeneen vuoteen. Kun kuitenkin maalitkin maksavat jotain ja maalaus ei osta katolle elinikää loputtomiin, niin tuo voisi olla ihan järkevä vaihtoehto.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Vanhoista savitiilistä en tiedä, mutta kun pari vuotta sitten hankin uudet vanhan aitan katolle, niin se oli millintarkkaa puuhaa. Tiilet on aseteltava mittatarkasti lyötyjen ruoteiden päälle, muuten ne eivät asetu tiiviisti. Tiilen alapinnalla on olake, joka estää liu'uttelut. Ja vanhojen betonitiilien ruodejako tuskin sopii savitiilille.
Viimeksi muokannut vesahy, Su Touko 11, 2014 11:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
nupa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja nupa »

Tuo ruodejuttu on totta ja uusiksihan ne menee, jos tiilityyppiä vaihtaa. Tosin ainakin niistä neljästä katosta, mitkä minä olen purkanut, niin vanhat ruoteet olisi joutunut vaihtamaan joka tapauksessa. Samaten pitää katsoa katon kantoa, koska savitiili painaa kymmenisen kiloa neliö enemmän kuin betonitiili.

Maalaaminen on ihan hyvä vaihtoehto ja varsinkin jos se saa tehtyä katolla. Siinä saa ostettua muutaman päivän työllä katolle reilusti elinvuosia lisää. Mietin vaan, että jos näkee sen vaivan, että ottaa tiilet alas ja mahdollisesti joka tapauksessa uusii ruoteet niin tiilet vaihtamalla saisi ikuisen katon.

Tuolla on muuten juttua meidän kattoprojektista:
http://villakotila.blogspot.fi/search?u ... -results=8
Vastaa Viestiin