Pontista naulatun lautalattian nosto ehjänä
-
subdependent
- Jäsen

Pontista naulatun lautalattian nosto ehjänä
Ongelma selviääkin otsikosta. Ostimme vaimon kanssa purkukuntoisena myydyn 1928 rakennetun rankarunkoisen talon, jonka remontti on alkuvaiheissa. Koko talossa on alkuperäiset ja kauniisti patinoituneet lautalattiat, jotka on naulattu urospontista neljän tuuman nauloilla.
Valitettavasti nämä olisi pakko avata ja eristeet tarkistaa/vaihtaa tarpeen mukaan, ainakin alakerrassa. Lautalattioiden päälle laitetut linot ja muovimatot ovat olleet nimittäin monessa paikoin kosteusvaurioituneita, joten todennäköisesti vettä on päässyt eristeisiinkin. Lähes 90 vuotiaat lattiat yritetään kuitenkin säilyttää, eli nostaa ehjinä ylös, tsekata eristeet ja asentaa takaisin. Vaikka kaupasta saisikin uutta lautaa samoilla mittasuhteilla (n. 28 * 95 mm), on tämä kunnollista rakennuspuuta, joten olemme valmiit käyttämään hommaan sekä aikaa että vaivaa. Keittiössä lotrausbileet ovat olleet sitä luokkaa, että siellä lattia on varmaankin pakko uusia ja niskojakin todennäköisesti paikata.
Kokemusta on aiemmin kolmen ponttaamattoman ja päältänaulatun lankkulattian nostamisesta ja uudelleenasennuksesta. Tämä on kuitenkin vaikeusasteeltaan aivan eri luokkaa, eli ilmeisestikin se vaikein nostettava lattiatyyppi. Työkaluina on muutama laadukas Hultaforsin sorkkarauta, sirkkelillä ajettuja pitkiä puukiiloja yms. käsityökaluja sekä kohtalaisen pitkä pinna.
Ensimmäisen laudan ns. pyöräytysnosto parilla ylhäältä puoliväliin ajetulla ruuvilla ja sorkkiksilla on tuttu jippo, joten alkuun päästään kyllä. Ongelma alkaakin siitä eteenpäin. Käsittääkseni ponttilautojen kanssa suositellaan käytettäviksi pitkiä kiiloja, joilla nostetaan kahta-kolmea lautaa kerrallaan niin etteivät pontit repeä? Kummasta suunnasta kannattaa lähteä? Ajaa siis kiiloja lattian naaraspontti- vai urosponttisuunnasta lautojen alle? Onko ponttinaulojen ulosvetoon jotain kikkaa, jolla tärvellään lautoja mahdollisimman vähän? Muita tekniikkaneuvoja?
Valitettavasti nämä olisi pakko avata ja eristeet tarkistaa/vaihtaa tarpeen mukaan, ainakin alakerrassa. Lautalattioiden päälle laitetut linot ja muovimatot ovat olleet nimittäin monessa paikoin kosteusvaurioituneita, joten todennäköisesti vettä on päässyt eristeisiinkin. Lähes 90 vuotiaat lattiat yritetään kuitenkin säilyttää, eli nostaa ehjinä ylös, tsekata eristeet ja asentaa takaisin. Vaikka kaupasta saisikin uutta lautaa samoilla mittasuhteilla (n. 28 * 95 mm), on tämä kunnollista rakennuspuuta, joten olemme valmiit käyttämään hommaan sekä aikaa että vaivaa. Keittiössä lotrausbileet ovat olleet sitä luokkaa, että siellä lattia on varmaankin pakko uusia ja niskojakin todennäköisesti paikata.
Kokemusta on aiemmin kolmen ponttaamattoman ja päältänaulatun lankkulattian nostamisesta ja uudelleenasennuksesta. Tämä on kuitenkin vaikeusasteeltaan aivan eri luokkaa, eli ilmeisestikin se vaikein nostettava lattiatyyppi. Työkaluina on muutama laadukas Hultaforsin sorkkarauta, sirkkelillä ajettuja pitkiä puukiiloja yms. käsityökaluja sekä kohtalaisen pitkä pinna.
Ensimmäisen laudan ns. pyöräytysnosto parilla ylhäältä puoliväliin ajetulla ruuvilla ja sorkkiksilla on tuttu jippo, joten alkuun päästään kyllä. Ongelma alkaakin siitä eteenpäin. Käsittääkseni ponttilautojen kanssa suositellaan käytettäviksi pitkiä kiiloja, joilla nostetaan kahta-kolmea lautaa kerrallaan niin etteivät pontit repeä? Kummasta suunnasta kannattaa lähteä? Ajaa siis kiiloja lattian naaraspontti- vai urosponttisuunnasta lautojen alle? Onko ponttinaulojen ulosvetoon jotain kikkaa, jolla tärvellään lautoja mahdollisimman vähän? Muita tekniikkaneuvoja?
Viimeksi muokannut subdependent, Ma Touko 05, 2014 8:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
kakkaroolari
- Jäsen

Re: Pontista naulatun lautalattian nosto ehjänä
En ole kyllä eläissäni yhtään lattiaa ehjänä purkanut, mutta juolahti mieleen että saisko ne naulat poikki vaikka puukkosahalla. Jos sieltä urospontin suunnasta kiillaa parikin milliä niin sinne mahtuis jo rautasaha.
edit. toinen yhtä aivokuollut idea voisi olla että poraa metalliporalla sen naulan kannan irti.
edit. toinen yhtä aivokuollut idea voisi olla että poraa metalliporalla sen naulan kannan irti.
Tästä ei ehkä paljon apua irtoa, mutta itse käytin tältä palstalta bongattua kikkaa. Eli kanki vinottain laudan alle.
Lattian irrotus by Lähteenmäki, on Flickr
Lattian irrotus by Lähteenmäki, on FlickrRe: Pontista naulatun lautalattian nosto ehjänä
Olen purkanut ehjänä kaikki meidän lattiat jotka olivat pontista naulatut. Se onnistuu kyllä. Pitää olla rauta mikä on suora päästa, ei koukku. Se mahdollisimman pitkälle ja varovainen "irroitus" Sitten kun se on vähän ns irti, niin kunnon polkaisu lautaan päältä. Näin naula tulee yleensä vähän ulos ja sen saa väännettyä pois. Laita väliin joku kalikka niin ei jää jälkeä. Joskin vähän pontti hajosi, mutta aina olen ne saanut uudelleen kiinni. Tuo vanha lauta on niin kovaa, että ei siihen silleen tule lommoja kuten uuteen. Ja lommo vanhassa lattiassa vain parantaa näköä. Aikaa se vaatii, mutta kannatattaa, niin taloudellisesti kuin ulkonäöllisesti.
- vesahy
- Jäsen

Ainakin vanha levystä leikaten tehty naula puree kiinni niin pirun lujaa, että se ei irti lähde, ei hyvällä eikä pahalla. Varsinkin jos se sattuu olemaan lyöty kovaan oksankohtaan.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
-
subdependent
- Jäsen

-
subdependent
- Jäsen

Se ainoa helpotus tässä on, että naulat ovat moderneja nelituumaisia. Ilmeisesti lattia on siis nostettu jo kerran aiemminkin.vesahy kirjoitti:Ainakin vanha levystä leikaten tehty naula puree kiinni niin pirun lujaa, että se ei irti lähde, ei hyvällä eikä pahalla. Varsinkin jos se sattuu olemaan lyöty kovaan oksankohtaan.
-
subdependent
- Jäsen

Hei, muistan nähneeni tämän Oton vinkin ja käyttäneeni sitä edellisessä purkusavotassa! Yritin etsiä eilen tuota threadia haun kautta vaikka kuinka pitkään, mutten löytänyt. Muistikuvia siitä millä nimellä löytyisi?Harri68 kirjoitti:Tästä ei ehkä paljon apua irtoa, mutta itse käytin tältä palstalta bongattua kikkaa. Eli kanki vinottain laudan alle.
itse olen käyttänyt jo mainittua puukkosaha menetelmää tai oikeastaan kaikkien yhdistelmää...
Purkuraudalla tai kiiloilla väännetään hiukan lautaa irti niskasta ja puukkosahalla naula poikki.
Puukkosahaan kannattaa valita pitkä ja vetelä purkuterä (20-30cm) jolloin sahaaminen on vaivatonta.
Näin tekemällä saa varmasti ehjänä irti ja irroitus on nopeaa ja tuskatonta.
Naulan sitten voi laudan irroituksen jälkeen poistaa tai jättää oman maun mukaan.
Itse olen käyttänyt n. metrin pituista gorilla bar nimellä kulkevaa purkurautaa (honkkarista).
Edellä linkitetty keinuva purkurauta vaikuttaa ihan hyvältä keksinnöltä,
mitoista ei osaa sanoa mutta voi olla että ei mahdu järeiden niskojen päälle.
Kiiltävät 4" naulat irtoavat varmaan kevyehkösti ilman sahaakin jos eivät ole kovin ruostuneet.
Purkuraudalla tai kiiloilla väännetään hiukan lautaa irti niskasta ja puukkosahalla naula poikki.
Puukkosahaan kannattaa valita pitkä ja vetelä purkuterä (20-30cm) jolloin sahaaminen on vaivatonta.
Näin tekemällä saa varmasti ehjänä irti ja irroitus on nopeaa ja tuskatonta.
Naulan sitten voi laudan irroituksen jälkeen poistaa tai jättää oman maun mukaan.
Itse olen käyttänyt n. metrin pituista gorilla bar nimellä kulkevaa purkurautaa (honkkarista).
Edellä linkitetty keinuva purkurauta vaikuttaa ihan hyvältä keksinnöltä,
mitoista ei osaa sanoa mutta voi olla että ei mahdu järeiden niskojen päälle.
Kiiltävät 4" naulat irtoavat varmaan kevyehkösti ilman sahaakin jos eivät ole kovin ruostuneet.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Tuossa kuvassa näkyy tarvittavat työkalut - jokainen lauta reunimmaista lukuunottamatta lähti ehjänä irti, mutta perse hajos kun piti kyykkiä -18 asteen pakkasessa lattiaa purkamassa.

http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... an#p183082

http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... an#p183082
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
-
subdependent
- Jäsen

Jesh, kiitoksia! Vastaavalla mekanismilla työstettiin tänään. Hidastahan toi on, mutta ehjänä tulevat ylös. Näppituntuman lisääntyessä todennäköisesti kolhutkin vähenee.
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Hah!subdependent kirjoitti:Hei, muistan nähneeni tämän Oton vinkin ja käyttäneeni sitä edellisessä purkusavotassa! Yritin etsiä eilen tuota threadia haun kautta vaikka kuinka pitkään, mutten löytänyt. Muistikuvia siitä millä nimellä löytyisi?Harri68 kirjoitti:Tästä ei ehkä paljon apua irtoa, mutta itse käytin tältä palstalta bongattua kikkaa. Eli kanki vinottain laudan alle.
Tässä kevään mittaan on tullut purettua pari ponttilattiaa "raksaporukoiden" kanssa. Kaikki ovat automaattisesti alkaneet paukuttaa vasaralla sorkkarautaa niskan ja laudan väliin eli kaikille on saanut kädestä pitäen näyttää, että kääntäkää rauta näin, niin ette tarvi vasaraa lainkaan.
Maltti on valttia ponttilattioissa eli kyllä ne saa ehjänä purettua, kun keskittyy hommaan ja jättää hosumisen kokonaan pois.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
- vesahy
- Jäsen

Minä olen miettinyt sellaista työkalua, joka olisi vähän niinkuin heinähanko, kaksipiikkinen. Piikit niskan eri puolille ja varovainen vääntö.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Oon visioinut samanlaista aparaattia. Tuo olisi oikeasti aika toimiva aparaatti ja kun tekee tarpeeksi pitkän varren, niin ei tarvitse edes kumarrella.vesahy kirjoitti:Minä olen miettinyt sellaista työkalua, joka olisi vähän niinkuin heinähanko, kaksipiikkinen. Piikit niskan eri puolille ja varovainen vääntö.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
- vesahy
- Jäsen

Se varsi voisi olla 90 asteen kulmassa, silloin voisi vääntää ihan vaan seisaaltaan.