Nyt se on vihdoin totta. Ulkovuoriremontti on aloitettu. Tulihan sitä täälläkin jo varmaan kolme vuotta pohjustettua / haaveiltua.
Muutoin sävelet ja suunnitelma on tarkoin mietitty, mutta hiukan päänvaivaa aiheuttaa ulkonurkkien rakenne lisäeristyksen suhteen. Ulkovuoren vaihdon yhteydessä lisätään 75 millin ekovilla-levy eristys ja 25 millinen tuulensuojalevy. Kuinka toteutan ulkonurkan jotta se on eristävyyden / tuulensuojan kannalta optimaalinen? Jos nurkasta haluaa tukevan niin siihen joutuu väkisinkin tekemään koolauksen niin, että nurkassa on ns. huonoimalla kohtaa vain puu ja puukuitulevy. Kannattaisiko nurkan asentaa vielä lisäksi esim. tuulensuojapaperi koolauksen ja tuulensuojalevyn väliin? Onko muita varteenotettavia vaihtohetoja vai haetaanko tässä nyt liian hyvää?
Lisäeristys ulkopuolelle
Lisäeristys ulkopuolelle
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
-
kakkaroolari
- Jäsen

Re: Lisäeristys ulkopuolelle
Mä luulen että rmt projektissa mm. tuulensuojalevyn saumojen teippaaminen ei vaikuta kokonaisuuteen lainkaan. Tai niin mitättömästi ettei mitään merkitystä. Jos sulla jotain paperia on ja itse teet, niin voihan sen piruuttaan laittaakin jos ilmatteksi saa.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Voi siihen nurkkaan taiteilla kotelon, esimerkkejä löytyy mutta voi olla vaikeita jälkiasennuksena. Itse laitoin nurkkakoolauksen koolausnoston kapeammasta soirosta niin tuli ainakin vähän parempi kuin pelkkä puu. Tiiveys on myös tärkeää.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Luulisin kanssa, että konvektion vähetämisellä on yllättävän suuri merkitys. En nyt ehkä ala tuulensuojan saumoja teippailemaan, koolaus levyjen saumassa ajanee sen asian. Täytyy nyt katsoa mitä nurkkien suhteen tekee, ne kun yleensä on ne kylmimmät paikat.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Mä teen nurkat näin: tuulensuojalevyn reunaan naulaan maassa valmiiksi koolausriman ja levy paikalleen. Nurkan takaa levy paikoilleen ja naulataan päästä tuohon koolausriman kylkeen kiinni. Ja sitten koolausrima päälle ja naulaa sieltä täältä rimat yhteen.
Saaneeko tuosta kukaan mittään tolkkua...
Saaneeko tuosta kukaan mittään tolkkua...