Jos käytössä on ns. pikakompostori (kuten Biolan 220/550) ja täytteenä talousjätettä, niin sopivaksi tyhjennysväliksi olen havainnut pari-kolme kuukautta. Kerralla ei kannata tyhjentää kuin aivan alinkerros (noin 30 cm kerros). Alinkerros tahtoo tiivistyä, jolloin se alkaa helposti mätänemään ja haisemaan. Tyhjennys parantaa tilannetta. Kylminä vuodenaikoina alimpana olevan valmis tai puolivalmis kompostimassa kylmentää kompostoria. Talvellakin kannattaisia siis välillä tyhjentaa kompostoria tai ainakin yrittää saada tyhjennysväli mahdollisimman lyhyeksi.Oto Hascak kirjoitti:Se varmatenkin vähän riippuu? Mäkin vasta opettelen kompostorin saloja eli en ole vielä vuottakaan omistanut kompostia. Omani on Biolanin kompostori ja ostin sen viime vuonna alkukesästä. Mitähän tuo nyt olisi sitten ollut käytössä, kymmenisen kuukautta? Olen vasta kaksi kertaa tyhjentänyt.inrumar kirjoitti:Vilkuilin jo tyhjennysluukusta, että millaista tavaraa siellä on, mutta ei minusta näyttänyt valmiilta. Millaisella tyhjennysvälillä tyypillisesti näitä tyhjennellään?
Eka kerta oli viime syksyllä ennen pakkasten alkua, kun tein talvea silmällä pitäen kompostiin tilaa. Toinen kerta oli pari viikkoa takaperin. Seuraava tyhjennyt on ehkäpä parin viikon kuluttua ja se on sitten vähän isompi satsi. Eiköhän se riipu aika isosti siitä, että minkäkokoisen talouden jätteet komposti nielee ja pistetäänkö sen lisäksi puutarhajätettä sisään? Kahden hengen talous täällä ja en ole täyttänyt puutarhajätteellä.
Itsellä on kompostorin vieressä kaksi isompaa puukehikkokompostia. Siirrään tuosta Biolanin kompostorista tavaran niihin jälkikompostoitumaan. Pohjalle olen laittanut juuriestematon ja sen päälle täytän sitten Biolanista puolivalmista tavaraa ja väliin laitan lehtiä ja muuta haravointijätettä. Päällimmäisenä on pressusta leikattu kansi, jonka tarkoituksena on estää sadeveden pääsy kompostiin ja ravinteiden huuhtoutuminen. Kansi vähentää myös rikkakasvien kasvua kompostissa. Puukehikkokomposteja on siksi kaksi, että toisessa on aina valmista noin vuoden verran käynyttä tavaraa ja toista täytän kokoajan.
Jätteet voi toki levittää maahan suoraan Biolanistakin, mutta silloin ne pitää jättää maan pinnalle (ne alkaa mädäntyä, jos hautaa maan alle) Ja muutenkin se on aika "jäykkää" tavaraa ja arimmat kasvit eivät välttämättä siitä oikein tykkää.