Ohjeita/mallia kasvihuoneen rakentamiseen?

Keskustelua otsikon mukaisesti
Norppa72
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Ohjeita/mallia kasvihuoneen rakentamiseen?

Viesti Kirjoittaja Norppa72 »

Hei,
meillä ollaan vähitellen rakentamassa sellaista "tee-se-itse-materiaalista-jota-löytyy" -kasvihuonetta. Onko joku törmännyt hyvään kasvihuone-piirustukseen/teko-ohjeisiin?
" Kun itse tekee, niin sen näköistä siitä sitten tulee. " http://harrastelijatharjulla.blogspot.com/
markokoo
Jäsen
Jäsen

Re: Ohjeita/mallia kasvihuoneen rakentamiseen?

Viesti Kirjoittaja markokoo »

Unelmien Kasvihuone -kirjan totesin itse hyväksi. Kasvihuoneessa on monta sellaista juttua joita ei ummikkona edes ajattelekaan, joten kannattaa imeä kokemukset muilta mahdollisuuksien mukaan. Ihan varma en ole oliko minulla juuri tuo kirja, en pääse juuri tarkastamaan mutta uskoisin että oli tuo. Paljon kokemusta tekijällä. Älä unohda viiniköynnöstä.

http://www.wsoy.fi/kirjat/-/product/no/9789510340943
Norppa72
Jäsen
Jäsen
Viesti:

En kestä - ajatteluni oli vielä asteella "pitäisikö pohja eristää vai ei täällä eteläisessä suomessa" ja nyt jo muistutetaan köynnöksestä viini m u t t a sama kai se on joka projektissa - pitäisi ajatella yksityiskohtiakin, jotta vielä kun se on mahdollista, pystyisi perustamisvaiheessa vaikuttamaan asioihin. Täytyy kurkasta, jos vaikka kyseinen kirja löytyisi kirjastosta.
" Kun itse tekee, niin sen näköistä siitä sitten tulee. " http://harrastelijatharjulla.blogspot.com/
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Kyllähän siihen malliin vaikuttaa eniten ne materiaalit mistä ollaan tekemässä eli mitä löytyy. Kasvihuonemuovi ei muuten ole pahan hintaista jos ei ole laseja. Jos kasvukautta haluaa pidentää niin ekaksi pitää kyllä laittaa tuplalasit tai muovit, sitten miettiä pohjan eristämistä. Jos on tekemässä esim. vanhoista ikkunoista niin sinne sisäpuolelle voisi ajatella muovia eristeeksi.

Toinen neuvo on sitten se, että tee riittävän iso. Mieti mitä olet ajatellut ja tuplaa se, meillä on tuollainen valmis "mini" kasvihuone joka on joku 1,5x2m pohjalla. Sinne ei oikeasti mahdu mitään, meillä oli 3xkurkku ja 4xtomaatti ja aivan tukossa. Tuosta määrästä ei tule vielä satoa, se on vaan sellainen lapsille näytettävä kiva juttu "katsokaa kun nuo kasvaa". Kurkkuja tuli joku 10kpl, tomaatteja on tulossa ehkä 20.
markokoo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja markokoo »

markokoo kirjoitti:Ihan varma en ole oliko minulla juuri tuo kirja, en pääse juuri tarkastamaan mutta uskoisin että oli tuo.
No eihän se oma kirjani ollut tuo vaan tämä. Aiemmin mainitusta kirjasta ei siis ole kokemusta itselläni.
Marie Åberg Secher, Kasvihuone
https://www.booky.fi/tuote/_aberg/kasvi ... 9511206033
Norppa72
Jäsen
Jäsen
Viesti:

"Kyllähän siihen malliin vaikuttaa eniten ne materiaalit mistä ollaan tekemässä eli mitä löytyy. Kasvihuonemuovi ei muuten ole pahan hintaista jos ei ole laseja. Jos kasvukautta haluaa pidentää niin ekaksi pitää kyllä laittaa tuplalasit tai muovit, sitten miettiä pohjan eristämistä."

Ollaan saatu laatikkokaupalla "minijääkaapin ikkunaovia", joissa siis on tuplalasit - niin siksi ajattelin, että olisiko hyvä "samalla vaivalla" myös eristää pohja.
aminof
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja aminof »

Muutama sata pienkasvihuonetta myyneenä uskallan suositella kunnon perustuksen tekoa. Vähintään puoli metriä maata pois, salaojitus ja soratäyttö. Soratäytön päälle juurimatto ulottumaan ainakin puoli metriä kasvihuoneen mittojen yli. Styroksi tähän päälle ja kasvihuoneen reunojen mukaisesti kiertämään 40-50 cm korkea harkkoladonta tai vaikka reunoistaan tervattu 25 mm filmivanerisoiro-kehikko. Itse olen tehnyt omaani myös harkoista keskikäytävän niin että multatilasta tulee U:n muotoinen ja maanpintaa ylempänä, näin ylimääräinen vesi ei jää seisomaan multaan, vaan valuu hyvin styriksin väleistä salaojiin. Multa saa olla mieluummin harkkoja kuin kasvihuoneen rakenteita vasten. Ulkokehän harkkojen päälle tervattu piiru tai lauta ja sen päälle varsinainen kasvihuone. Älkää ainakaan laittako kestopuuta tilaan jossa syötävää aiotte kasvattaa.

Ai niin, ja harja itä-länsi suuntaan, silloin kasvit saavat maksimaalisen määrän valoa.
Herwanni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Herwanni »

tuossa minun kasvihuoneeni...periaatteessa olen kunnon perustusten kannalla mutta tuo omani on tehty vain metallisten aita "jalkojen" päälle jotka isketään lekalla maahan...eihän tuo ole vielä pahemmin routinut...mitään multalaatikoita minulla ei ole vaan käytän istutussäkkejä...ovat käteviä ja niissä lannoitteet valmiina...syksyn tullen ne voi hyödyntää pihalla jossain missä nyt maata tarvitsee...tuo kivinen lattia on kätevä kesällä koska jos sen kastelee niin pitää pitkään kosteuden kasvihuoneessa...katossa on tuuletusluukku....hyvinhän tuolla on tomaatit,kurkut ja paprikat kasvaneet...

http://aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=90159
Norppa72
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Herwanni kirjoitti:tuossa minun kasvihuoneeni...periaatteessa olen kunnon perustusten kannalla mutta tuo omani on tehty vain metallisten aita "jalkojen" päälle jotka isketään lekalla maahan...eihän tuo ole vielä pahemmin routinut...

http://aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=90159
Hieno! Nyt iski kyllä paha kasvihuonekateus! smiley_074
PanuO
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PanuO »

Löytyiskö ajatuksia/vinkkejä kasvihuoneen perustamisesta suoraan kalliolle? Koko olisi n. 8 neliötä ja se kasattaisiin vanhoista ikkunoista. Nyt tuossa on nurmikko mutta kallio tulee vastaan aika nopeasti.

Ajatuksena on pitää perustus mahdollisimman kevyenä/edullisena. Toimisiko näin: pintamaan poisto kallioon asti, 0-16 murske tilalle suodatinkankaineen ja päälle laatoitus. Tämän päälle sitten kehikko esim. kakkoskutosesta jonka päälle varsinainen kasvari.
aminof
Jäsen
Jäsen

Riippuu vähän mitä siellä meinaa kasvattaa. Tomaatille , kurkulle ja muille isommille kasveille pitäisi multatilan korkeus olla vähintään 30 cm. Eli tekisin valmiiksi + 30 cm korkean sokkelin joka toimii samalla multatilana, ja keskelle tietenkin saman korkuinen huoltokäytävä. 25 mm filmivaneeri tai harkot on tuohon sopivia. Kestopuut kannattaa pitää kaukana syötävistä jutuista. Mitä isompi yhtenäinen multatila on, sitä paremmin tasaa kosteuden eikä tarvitse helteillä olla kastelemassa montaa kertaa päivässä. Joku salaojittava systeemi multatilan pohjalle on harkitsemisen arvoinen juttu, seisova liika kosteus tappaa kasvit nopeasti. Jos taas aikoo pusseissa tai ruukuissa kasvattaa voi tehdä ilman korotus-sokkelia. Mutta silloin kannattaa sijoittaa johonkin juurille kastelevaan automaattikastelujärjestelmään = tihkuletku ajastimella tms, ei sen tarvitse kallis systeemi olla. Itsellä on tihkuletku ja kaivopumpussa vitosen ajastin.
PanuO
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PanuO »

Niin, tietty harkkosokkeli olisi hyvä ratkaisu mutta kun tuo paikka on loivaa kalliota, niin sitten pitäis ensin valaa antura.

Tietty tuon voisi tehdä myös pilariharkoilla mutta sitten pitäisi keksiä miten tyhjän tilan täyttää.
Herwanni
Jäsen
Jäsen

kyllä meillä kasvatettu jo useamman vuojen ajan tomaatit ja kurkut istutussäkeissä...eikä niissä mullan syvyys ole kuin 10-15cm .... kasteluautomaattina toimii 1,5 litran limpparipullo nurin päin..josta pohja leikattu pois...tomaatti imee sieltä sen verta vettä kuin tarttee...tomaatille on parempi altakastelu kuin päältä...ihan hyvin toiminu nuo limpparipullot...
aminof
Jäsen
Jäsen

Limppapullot on hyvä keksintö, kuumalla neulalla pari-kolme reikää korkkiin ja upottaa kaulan 10-30 senttiä syvään. Kasvien juuret kasvaa aina siihen suuntaan mistä vesi tulee, eli pintakastelu ei ole se paras vaihtoehto. Altakasteluruukkuja ei ole siis keksitty ihan sattumalta. Halpamarketeissa on ollut myynissä sellaisia pullokierteisiä oransseja suppilopiikkejä jotka toimii yllättävän hyvin, tiputusvauhtia voi säätää tumppaamalla sopiva määrä talouspaperia tai kangasta piikin kärkeen jossa reiät ovat. Käytän niitä ulkona kärhöille jotka tykkää kastelusta suoraan juurille. Kastelulannoitteet voi kanssa laittaa suoraan pulloon veden kanssa. Näin lannoitteet menee sinne minne on tarkoitetu eikä pinnassa oleville rikkaruohoille.

Lehdille kastelu kasvihuoneessa mädännyttää helposti ainakin tomaatit eli sitä tulee välttää.

Ja toki säkeissä kasvattaminenkin onnistuu, mutta isossa mullassa sato on paljon runsaampaa ja kasvit kasvavat paljon vankemmiksi. Viileinä alkukesän öinä iso multa ei myöskään viilene niin paljon kuin säkit. Itse kasvatan siemenestä ( = ostan kivan näköisiä ja makuisia tomaatteja, paprikoita ja chilejä sittarista ja idätän niiden siemenet sisällä) ja laitan aika aikaisin kasvariin. Kun auton lämmityskausi loppuu vien sisätila lämppärin kasvariin.
Hyvä hankinta on myös halppis sisä/ulko lämpömittari jossa on korkeimman/alhaisimman lämmön näyttö. Silloin kun alhaisin näyttää +5, voi tomaatit ja kurkut istuttaa kasvariin. Paprikat ja chilit silloin kun alhaisin on +8 eikä kylmenevää ole näkösälla. Nämä ovat siis mullan lämpötiloja, eli mittarin ulkoanturiin erkkaa (ite oon käyttänyt vulkanoituvaa sähköerkkaa) ettei heti ruostu rikki tai sitten muovipussin sisälle ja 10-20 sentin syvyyteen multaan.
Herwanni
Jäsen
Jäsen

kevään ja syksyn kylminä öinä mulla on tapana nostaa ulkosaunan vesipadasta ämpärillinen tulikuumaa vettä kasvihuoneeseen...pitää hyvin lämpinänä ja tuo kosteutta....
Vastaa Viestiin