IS: Puunpoltto altistaa hengenvaaralle

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Re: IS: Puunpoltto altistaa hengenvaaralle

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Joo-o Saksa se lisää ruskohiilen tuotantoa ja meilläkin Keljonlahden voimalaitos rahoittaa Putinia käyttämällä venäläistä kivihiiltä. Että semmoista ekolookisuutta.

Saas nähä millon kaupunkialueella ryhdytään kieltämään puunpolttoa. Sitten ei auta muu kuin lähteä Kypärämäestä korpeen.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
romeo

Viesti Kirjoittaja romeo »

Kaiken uhallakin hommasin yhden tulisijan lisää; kamiinan verstaalle: http://viestitin.blogspot.fi/2014/04/pokkoa-pesaan.html

Kyllä muuten palaa puhtaasti, on noissakin tekniikka kehittynyt. Pistää miettimään pitäisikö pirtin pönttömuurikin uusia. Ihan se vielä yli 50 vuotiaanakin toimii kuten on suunniteltukin, mutta onhan se tiiliarinalla poltto aika alkeellista.
gozzi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja gozzi »

^ Oli tiiliarina alkeellinen eli ei, niin kyllä se huomattavasti paremmalla hyötysuhteella puun polttaa pienemmin hiukkaspäästöin kuin perus kamiina. Jälkimmäisistä puuttuu yleensä kunnollinen toisiopalotila ja savunkierto on anhiton. Pöndehän on tunnetusti puupihi tulisija. Toki kaminassakin voi puuta polttaa puhtaammin ja vähemmän puhtaasti.
kkk
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kkk »

romeo kirjoitti: Pistää miettimään pitäisikö pirtin pönttömuurikin uusia. Ihan se vielä yli 50 vuotiaanakin toimii kuten on suunniteltukin, mutta onhan se tiiliarinalla poltto aika alkeellista.
Saahan noita irtoarinoita, jotka laitetaan vanhan mallisen arinattoman tulipesän pohjalle ja jotka on etureunasta koholla, jolloin ilma menee suuluukuista osittain alle.
Voisi kokeilla vaikka tavallisella arinalla, joka on tulitiilipalasten päällä nurkista, edestä ylempänä. Ilmasuhteen säätö alle/ylle olisi tietenkin kova juttu, vaatinee jonkin etureuna hissisysteemin, vivun tai säätöpellin. :wink:
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Kaveri hitsas itse sellaisen aalto-mallisen arinan vanhan kaakeliuunin pohjalle ja hyvin kuuluu toimivan, vaikkei siis varsinaisesti ensiöilmaa saakaan, mutta hiillos palaa paremmin loppuun.
tuokki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuokki »

Hengittäminen altista hengenvaaralle. Toisaalta tiedämme miten käy jos ei hengitä. Ottaa kupoliin tämä terveys ja valvonta vouhotus, kun mennään äärimmäisyyksiin. Kuinkas paljon satunnaisia saunan savuja vastaa vaikka yksi tupakka tai se että asuu Helsingin Mannerheimintiellä talossa, jossa ei ole nykyaikaista (kunnolla suodattavaa) ilmastointia. Elämä on valintoja. Minä haistelen mielelläni silloin tällöin puun polton satunnaisia savuja (En tupakoi tai asu Mannerheimintiellä).

Tuokki
KTj
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KTj »

PetteriKivimäki kirjoitti:Kaveri hitsas itse sellaisen aalto-mallisen arinan vanhan kaakeliuunin pohjalle ja hyvin kuuluu toimivan, vaikkei siis varsinaisesti ensiöilmaa saakaan, mutta hiillos palaa paremmin loppuun.
kts. http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... aaltoarina

Tuossa on asennettuna Aaltoarina jossa on pultit jalkoina. Arinaa myy ainakin IKH.

-KTj-
Luigi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Takkaan laitoin halpahallista ostetun valurauta-arinan (26€) pohjalle, parin tiilen varaan. Motiivina nimenomaan se hiilien nopeampi loppuun palaminen, ei tarvitse pitää peltiä auki niin pitkään. Pönttöuunissa tarvitsee (kärsii) polttaa niin vähän kerrallaan, että siihen ei moista viritystä tarvita, kun vähäinen hiilimäärä palaa joka tapauksessa nopeasti loppuun tiilienkin päällä. Ihan turha hyväkuntoista ja toimivaa tulisijaa on purkaa jonkun arinan "modernisoinnin" takia.
Miehet sytyttää alta
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Toinen meidän satavuotiaista pönttöuuneista muurattiin uudestaan neljä vuotta sitten. Kun kyselin muurarilta valarauta-arinan mahdollisuutta, niin hän ei sitä suositellut ja niin tehtiin perinteinen tiiliarina ja tyytyväinen olen ollut. Poltan puut hyvällä vedolla ja varmaan aika huonolla hyötysuhteella enkä koskaan sulje peltejä ihan kokonaan niin kauan kuin pesässä on vähänkin jotain kiiluvaa.

Metsä on puita täynnä, vahinko vaan, ettei ole sellaista puuta, jonka oksilla kasvaisi valmiita klapeja. Pystyssä töröttävän koivun saaminen pilkkeiksi liiteriin on aikamoinen urotyö harrastelijan vehkeillä. Kunnon moottorisaha, Muuli-perävaunu, sähköketjusaha, hydraulinen halkoja ja Fiskarsin kirves.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

Mihin hommaan jalostjusketjussa tarvitaan sähköketjusahaa tai hydraulista halkojaa? Itse olen pärjännyt pienehköllä moottorisahalla (stihl 023 pidemmällä laipalla) ja Fiskarsin kirveellä.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Vastaan toisessa ketjussa.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Spautio kirjoitti:Mihin hommaan jalostjusketjussa tarvitaan sähköketjusahaa tai hydraulista halkojaa? Itse olen pärjännyt pienehköllä moottorisahalla (stihl 023 pidemmällä laipalla) ja Fiskarsin kirveellä.
Sähköketjusaha on monelle paljon fiksumpi vaihtoehto kuin perinteinen moottorisaha. Hydraulihalkojalla pistin aamupäivällä pöllejä halki kun Fiskarssin kirveellä ei saanut edes lommoa kun on niin oksaista kuusta.
Nihan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Nihan »

Sähkösaha on fantastinen vehje silloin kun tehdään hommia paikallaan esim. pihassa pöllejä pätkien. Melu, haju, tärinä yms syyt tekevät siitä paljon miellyttävämmän moottorisahaan nähden. Hydraulihalkoja taas puolustaa paikkaansa silloin kun klapuja väännetään koko päivä tai kun fysiikka ei anna myöten kirveshommiin.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Pitänee tunnustaa, että mä ostin klapikoneen sen jälkeen kun olin huitassut suurimmalla Fiskarssilla sääreen pienen vekin :shock:
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Testi&Tuomio: kotikäyttöön tarkoitettu hydraulihalkoja ei saa olla halpa ja huono.

Vuos sitten kun ison koivun naapurin mummolta kaadatin ja pilkoin, niin aloitin viiden-kuuden heittomotin pilkkomisurakan halvalla hydraulihalkojalla - no eihän se jaksanut vähänkään tuhdimpia pöllejä halkoa. Se jaksoi halkoa vaan ne kaposet, joiden halkominen ei vie edes voimia.
Pah, hyvällä kirveellä meni koko koivu 4-5 kertaa nopeammin kuin mitä turhakkeella olis mennyt.

Vähän olen sitä mieltä, että jons on liian vanha ja raihnas klapihommiin, niin on paree ostaa klapit valmiina, kun alkaa kyykkiä vempaimen äärellä.
Vastaa Viestiin