Oodi RMT:lle

Rintamamiestaloista ja muusta
Vastaa Viestiin
Mäkitupalainen
Jäsen
Jäsen

Oodi RMT:lle

Viesti Kirjoittaja Mäkitupalainen »

PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Re: Oodi RMT:lle

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Joo-o, minä en sinänsä näe vanhalla talolla itseisarvoa jos se on purkukunnossa, mutta se mikä surettaa on lukemattomien uusien puutalojen persoonattomuus; kulissiristikkoikkunat, konvehtirasian pohjaa muistuttava tiilikatejäljitelmäpeltikatto ja epämääräinen muotiväri:

Kuva

Jotenkin halpaa on. Eihän ne ristsikatkaan aikanaan kauheasti toisistaan eronneet, mutta aika tasapaksu kaupunkikuva on tiedossa nykymenolla..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Mikko Suokas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Mikko Suokas »

PetteriKivimäki kirjoitti:Joo-o, minä en sinänsä näe vanhalla talolla itseisarvoa jos se on purkukunnossa, mutta se mikä surettaa on lukemattomien uusien puutalojen persoonattomuus; kulissiristikkoikkunat, konvehtirasian pohjaa muistuttava tiilikatejäljitelmäpeltikatto ja epämääräinen muotiväri.

Jotenkin halpaa on. Eihän ne rintsikatkaan aikanaan kauheasti toisistaan eronneet, mutta aika tasapaksu kaupunkikuva on tiedossa nykymenolla.
Tätä samaa minäkin olen joskus pohdiskellut. Nämä uudet pientalot ovat kyllä periaatteessa ihan kivan näköisiä, toisin kuin 70-luvun alun yksikerroksiset tasakattolättänät, mutta jotain puuttuu. Olen tullut siihen tulokseen, että se, mikä puuttuu, on ajan patina ja elämisen ja asumisen jättämät merkit niin itse taloon kuin pihapiiriinkin. Kun kaikki on vielä aivan uutta, se on jotenkin persoonatonta, mutta kun pari kolme sukupolvea on siinä ehtinyt asua ja jättää kättensä jäljen, on muodostunut se tietynlainen tunnelma, joka nyt monissa 40-50-lukujen rintamamiestaloissa on. Nekin ovat aikanaan olleet yhtä tylsiä ja persoonattomia.

On noita vanhoja taloja ja niiden pihapiirejä toki osattu pilatakin. Aivan tässä kilometrin säteellä kotoanikin on muutama ennen niin viihtyisä tontti ja pihapiiri, joihin on sittemmin noussut ylikokoinen autotalli tai konehalli tai molemmatkin, ja pihalla on romua kuin Raatteen tiellä. Paljon riippuu talon asukkaista, heidän maustaan ja tarpeistaan, miltä rupeaa näyttämään.

t. Mikko
Mäkitupalainen
Jäsen
Jäsen

Yksi piirre minua ärsyttää ylitse muun näissä uusissa taloprojekteissa: Puuttomuus! Uusi talo rakennetaan yleisimmin siten, että tontti vedetään täysin puuttomaksi, maa myllätään totaalisesti ja hiekan sekaan haudataan styroksia ja muuta rakennusjätettä. Tämän jälkeen talo pykätään kiireellä pystyyn ja maa maisemoidaan jonkun pihasuunnittelijan tarkkojen sommitelmien perusteella, jossa on kaikkea ja aivan liikaa...Paitsi niitä vanhoja puita. Lopputuloksena talo näyttää siltä, että se on pudotettu avaruudesta siihen tontille ja kraaterin syntyessä kaikki alkuperäinen haihtui savuna ilmaan. Tämä luotu illuusio tuo minulle mieleen amerikkalaisen unelmalähiön, ja se ei todellakaan ole positiivinen kuva :lol: On totta, että patina tuo taloon sitä kaivattua henkeä, mutta pihapatina on osa sitä ja se toivottaa asukkaan ja vierailijan tervetulleeksi ensimmäisenä.

Vanhassa hartiapankkirakentamisessa ei ollut tarvetta myllätä ympäristöä niin totaalisesti, vaan talo enemmänkin sopeutui ympäristöönsä sen perusteella mihin rahkeet riittivät. (Lähinnä ne hartiat ja käsiparit :wink: )

Moni vanha RMT-pihapiiri on totaalisen pilattu näillä toimenpiteillä ja oikeastaan vielä karmeammalta näyttää iso kivilinna vanhan rmt:n vieressä, tilanteessa jossa alkuperäinen tontti on lohkottu. Vähän sellainen majakka ja perävaunu-ratkaisu.
Mikko Suokas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Mikko Suokas »

Mäkitupalainen kirjoitti:On totta, että patina tuo taloon sitä kaivattua henkeä, mutta pihapatina on osa sitä ja se toivottaa asukkaan ja vierailijan tervetulleeksi ensimmäisenä.
Itse asiassa tarkoitin tuolla patinalla myös sitä pihan "patinoitumista". Tuollainen pihasuunnittelijan tarkkojen ohjeiden mukaan suurella rahalla tehty piha on heti valmistuttuaan hieman liian keinotekoisen näköinen, mutta kun se on saanut muutaman vuoden tai mieluummin vuosikymmenen asettua, se alkaa vaikuttaa kodikkaammalta. Ja uusia puitakin kasvaa, jos vain talon omistajat niiden antavat kasvaa. Istutettuja tai luonnonvaraisia.
Mäkitupalainen kirjoitti:Moni vanha RMT-pihapiiri on totaalisen pilattu näillä toimenpiteillä ja oikeastaan vielä karmeammalta näyttää iso kivilinna vanhan rmt:n vieressä, tilanteessa jossa alkuperäinen tontti on lohkottu. Vähän sellainen majakka ja perävaunu-ratkaisu.
Iso kivilinna. Juuri niitä noille vanhoille rintamamiestonteille rakennetaan. Ensin oli se 1½-kerroksinen omakotitalo ja piharakennus, jossa sauna, puuvaja, autotalli ja mahdollisesti kakkosasunto, pihassa muutama omenapuu ja marjapensas, sitten tuli katerpillari ja pisti kaiken tuon sileäksi ja tilalle nousi koko tontin täyttävä kivilinna, joka on tyypillisesti muurattu jostakin valjunvärisestä tiilestä valjunvärisellä laastilla, jossa on rumat ikkunat jne. Tehokasta tilankäyttöä? Kyllä. Ekologista? Ehkä. Viihtyisää? No ei tasan.

t. Mikko
Limes
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Limes »

Tää ketju sentään on saatu oikealle uralle,mitä samasta uutisesta jo avattu "laittakaa vaan muovia taloihinne" tuolla eristäminen-osiossa ei tehnyt :-D
Turilas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Turilas »

PetteriKivimäki kirjoitti:Joo-o, minä en sinänsä näe vanhalla talolla itseisarvoa jos se on purkukunnossa, mutta se mikä surettaa on lukemattomien uusien puutalojen persoonattomuus; kulissiristikkoikkunat, konvehtirasian pohjaa muistuttava tiilikatejäljitelmäpeltikatto ja epämääräinen muotiväri
Onpa ihastuttavan tarkkanäköinen kuvaus, just noinhan se on. :-D

Meillä tuo vanhan ja uuden rakentamisen ero korostuu komiasti kun Tönön alkuperäinen tontti on lohkottu ja naapureiksi on noussut ihan uusia puutaloja, muotiväreissä ja tasaisin tontein. Viime kesänä nauratti kun omalla puolella sai vetää viikatteella villiintymään päässyttä "nurmikkoa" ja naapuri samaan aikaan leikkasi saksilla yhä siistimmäksi viheriötä muistuttavan nurmimattonsa reunoja. Tönön ulkopinta on muutenkin kipeästi uuden maaslikerroksen tarpeessa, mutta nuo vastavalmistuneet naapurit saavat tämän näyttämään katsojasta riippuen persoonalliselta, röttelöltä tai persoonalliselta röttelöltä.

Romuakin on. Pitäisi nuo purkujätteet raahata loppusijoituspaikkoihinsa, mutta kun jatkuvasti on mielessä mistä vielä pitäisi repiä, niin ei saa aikaiseksi lähteä kesken homman noitakaan kuskaamaan. Näyttääpähän tontti siltä, että jotain tapahtuu.
Mäkitupalainen
Jäsen
Jäsen

Limes kirjoitti:Tää ketju sentään on saatu oikealle uralle,mitä samasta uutisesta jo avattu "laittakaa vaan muovia taloihinne" tuolla eristäminen-osiossa ei tehnyt :-D
Sori, mun moga! :oops: En huomannut tuota ketjua, koska ajattelin tämän kuuluvan enemmän yleiselle puolelle. (Uutisessahan ei suoranaisesti puhuttu Rintsikoista, vaan asia liippasi läheltä :wink: )
Vastaa Viestiin