Apua talon katsomiseen Pohjois-Savossa

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
Vastaa Viestiin
sini
Jäsen
Jäsen

Apua talon katsomiseen Pohjois-Savossa

Viesti Kirjoittaja sini »

Hei kaikille! :-) Ensimmäistä viestiäni kirjoittelen, palstaa olen silloin tällöin lukenut jo jonkun aikaa.

Olen käynyt katsomassa yhtä taloa (tai mökkiä...) ja kaipaisin ammattilaisen näkemystä. Tietäisikö joku Pohjois-Savosta ketään kuntotarkastuksen tekijää, jolla olisi näkemystä vanhoihin taloihin? Tai sitten timpuria, joka työhistorian ja asenteen puolesta olisi passeli tutkailemaan taloa? Tai asuuko joku omaa taloaan remontoinut palstalainen Kuopion tienoilla, ja voisi ehkä käydä katsomassa taloa? Itse olen täysin maallikko eikä asiantuntemusta löydy lähipiiristäkään. Talo ei itse asiassa ole rinsikka, mutta kun se on puinen ja vanha, niin sillä tänne nyt kirjoitan.

Talossa on hirsirunko ja rossipohja. Sokkeli ei ole kovin korkea, mutta siinä on tuuletusaukkoja joka seinustalla. Tuo rossipohja on kai hyvä juttu, mutta oikein mitään kunnossapitotöitä ei ole tehty kai moneenkymmeneen vuoteen. Arveluttaa, että missä kunnossa hirret ovat ja saako ikkunoita enää kunnostettua. Akuutilla korjauslistalla ovat kai ainakin sähköt ja tulisijat. Katto on joskus uusittu. Sisälle tulee vesi kaivosta. Sisävessaa tai suihkua ei ole, pihasauna on käyttökelvoton ja huussi samaa luokkaa. Ajattelin, että voisi hankkia pihalle jonkun jalasmökin missä hoitaa peseytyminen, ja siihen voisi yhdistää kuivakäymälän, niin ei olisi niin kiire noiden kanssa. Jossain vaiheessa haluaisin vessan ja suihkun sisälle, nykyisten seinien sisäpuolella on onneksi tilaa niille. Vesiosuuskunnan vesi ja viemäri on tontin nurkalla. Miltä kuulostaa?

Vähän arveluttaa tulevien remonttien määrä ja ennenkaikkea hinta, ettei sitten tule ongelmaa jos ei olekaan varaa tehdä edes välttämättömiä remontteja. Toisaalta tontissa on jotain niin sopivaa, että en oikein saa mielestäni... Huono juttu on se, että on muitakin talosta kiinnostuneita, niin että harkinta-aikaa ei ole kovin montaa päivää.
matrismik
Jäsen
Jäsen

Re: Apua talon katsomiseen Pohjois-Savossa

Viesti Kirjoittaja matrismik »

Ensimmäinen juttu on laittaa jäitä hattuun, vaikka olisi muita kiinnostuneita kuinka paljon tahansa, kysymyksessä on usein vuosikymmenien ratkaisusta myös rahallisesti. Toinen juttu on arvioida remonttien rahantarve (syytä käyttää ylintä budjetti arviota ja sekään ei välttämättä riitä) ja seuraavaksi tutkia omat mahdollisuudet remonttien rahoittamiseksi ja aikatauluttamiseksi sekä vielä halukkuutta tehdä tarvittavat remontit. Jos vielä tuntuu siltä että halua riittää, sitten vakava harkinta ja talon kunnon selvittäminen. Viemäri/vesi liittymät märkätilojen rakennuksen ohella on pelkästään jo suuruusluokaltaan halvimmillaankin kymmenien tuhansien investointi ( 20-30.000 voisi olla melko lähellä totuutta, mitä enemmän tekee itse sen halvemmaksi tulee). Tässä hinnassa ei ole vielä korjattu mitään, se maksaa laajuudesta riippuen helposti ainakin samanverran, voi jopa joutua käyttämään paljon isompijakin kertoimia. Jos vieläkin kiinostaa, tarjouksen tekemistä kannattaa harkita.
Punaherukka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Punaherukka »

Kuopiossa toimii Timirak Ky, joka tekee paljon kuntotarkastuksia vanhoihin taloihin. Omistaja asuu itsekin rintsikassa, joten sikäli tuntee talotyypin hyvin. Tarkastukset ovat kuitenkin luonteeltaan hyvin paljon samanlaisia, kuin muillakin firmoilla eli teksteissä lukee ne kuuluisat "teknisen käyttöikänsä päässä". Mutta olemalla itse paikalla ja jututtamalla tarkastajaa koko tarkastuksen ajan saa paljon hyviä neuvoja ja oppia, kuinka asioihin tulee suhtautua ja missä järjestyksessä asioihin kannattaa puuttua.
Ingenting är omöjligt.
Wannabe rintamamiestalollinen.
Talon löytämisen tuskaa helpottamassa rintsikkamallinen mökki vm.-53 .
sini
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sini »

Kiitos vastauksista! Juuri jotain tuollaista Timirakin kaltaista tarkoitinkin, että olisi jotain kokemukseen perustuvaa sanottavaa, eikä vain sellaisia kommentteja, jotka osaa jo melkein itsekin ennakoida.

Aikaa on vierähtänyt... Kirjoitin tuon viestini näköjään keskiviikkona, olin käynyt katsomassa taloa maanantaina tai tiistaina. Etuovessa näkyi näyttö sunnuntaille, mutta kun lauantaina olisin tarkistanut kellonaikaa, ilmoitusta ei enää ollut. Eli se todellakin oli mennyt siinä viikon aikana. Harmitti niin, että meni pitkä aika ennen kuin seuraavan kerran edes katsoin, että mitä Etuovi ja Jokakoti tarjoavat.

Nyt kun tomu on kunnolla laskeutunut ja olen katsellut jo vähän muunkinlaisia taloja, on ehkä ihan ok, että tuon osti joku muu. Näytti sille, että siinä oli viime vuosikymmenet vain asuttu, ei juurikaan tehty mitään kunnostusta. Enkä tarkoita tuolla kunnostamisella sitä, että pitäisi olla remontoitu nykyajan tyyliin, vaan ihan sellaista ylläpitoa, esim. ikkunoiden huoltomaalausta (meinasin kirjoittaa että "normaalia ylläpitoa", mutta sehän nyt sitten on kullekin eri asia, että mikä on normaalia).

On ihan eri asia muuttaa taloon, jota on koko ajan huollettu, vaikka talon eri tekniset asiat olisikin virallisesti käyttöikänsä päässä tai haluaisi muuttaa jotain (esim. lämmitysjärjestelmä). Olen käynyt katsomassa yhtä taloa, joka oli pinnoiltaan niin siisti, että jos se olisi alle 10 vuotta vanha, sitä myytäisiin uutta vastaavana. Pääosa kuitenkin oli alkuperäistä (keittiö, lattiat ja wc alkuperäiset, kylpyhuone kaakeloitu 70-luvulla), talossa vain oli asuttu niin "sukkasillaan". Puhuin myyjän kanssa, ja tämä siisteys ei ollut vain pintasisustamista, vaan sama melkeinpä pedanttisuutta lähentelevä tarkkuus oli kattanut myös teknisten osien kunnon tarkkailun ja ylläpitohuollot. Taloa myi sen rakentaja, eli historia oli tiedossa ja huolto kattanut koko talon iän.

Toisaalta oli kiva nähdä tämä hyvin huollettu talo - on olemassa taloja, joista on pidetty huolta. Toisaalta tuo nyt kaihertaa takaraivossa vertailupohjana ja laskee niiden talojen pisteitä, joita on huollettu lähinnä maksamalla lämmityslasku.

Palaan vielä siihen ensimmäiseen taloon, joka oli ensimmäinen, jota "oikeasti" mietin itselleni. Minulla oli silloin kesällä ja on edelleen ihan selkeä tunne, että toista samanlaista tilaisuutta tuskin yhden elämän aikana osuu kohdalle.
Nimittäin tontti (tila) oli iso, olisi saanut lisärakennusta (vanhat olivat huonossa kunnossa), kasvimaata (oli valmis peltopläntti) ja polttopuut omasta metsästä (metsää ei ollut kovin montaa hehtaaria, mutta tarpeeksi kuitenkin ja oli monen ikäistä).
Tontti oli rannalla, vesistö oli pieni mutta ranta oli loiva ja täydellistä hienoa hiekkaa. Pihalta oli rantaan ehkä 50 m eli talo olisi oikein hyvin käynyt kesämökistäkin.
Pihalle ei kuulunut maantien melu, mutta matkaa isolle tielle oli vähän reilu kilometri. Meikäläisen kukkarolle sopivat talot ovat yleensä vähintään 10 km hiekkatiematkan päässä. Kun olen aina asunut kaupungin lähistöllä tai kaupungissa, tuntuu mahdottomalle ajatus, että olisi esim. 5 km pikkupikkutietä ja 20 km kylätietä, sitten maantietä, maitokauppaan yhteensä tyyliin 40 km. Menot kasvavat aika paljon, jos pitää olla toimintavarma auto, eli bussilla liikkuminen tarkoittaa asumista valtatien läheisyydessä. Kuitenkin maalla asuminen tarkoittaa minusta sitä, että saa olla rauhassa liikenteen melulta. Polkupyörämatkan sijainti ei enää mahdu budjettiin, olisi pitänyt olla kaukaa viisas 20 vuotta sitten.
No, joku osti siitä hyvä paikan.

Tämä talon etsiminen on kyllä aika prosessi. Nyt kun olen uskonut, että sopivaa ei löydy (sijanti - laatu - hinta), on pitänyt muuttaa määreitä. Olen luopunut hirsitalosta ja isosta tontista, ja katselen nyt rintamamiestaloja. Aika pitkään meni ennen kuin silmä tottui, mutta nyt ne näyttävät jo oikein "somalle" :wink:
PanuP
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PanuP »

Puuttumatta muuten tämän ketjun yksityiskohtiin, mielestäni kuntotarkastuksen tilaajana tulisi aina olla ostaja.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

PanuP kirjoitti:Puuttumatta muuten tämän ketjun yksityiskohtiin, mielestäni kuntotarkastuksen tilaajana tulisi aina olla ostaja.
Ostajalle on helpompi ja miellyttävämpi tehdä kuntoarviota. Ostaja tykkää, että ne viat oikeasti haetaan ja listataan. Myyjää tämä taas ketuttaa, koska "huonokuntoista" on vaikeampi myydä. Myyjän kanssa joutuu monesti jankkaamaan, mutta ostajan kanssa ei ole tarvinnut jankata vielä koskaan.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Vastaa Viestiin