Ikkunoiden kunnostus kysymyksiä

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Mappe
Jäsen
Jäsen

Ikkunoiden kunnostus kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mappe »

Hei ikkunoiden entisöinnistä tietävät

Vaikka minulla on ikkunakirjakin luettu niin aina vaan olen epävarma miten aloittaisin. Tilanne on nyt se että ikkunoiden lasit, kitit ja maalit on irroitettu ja kaikki lahot puuosat vaihdettu uusiin. Nyt sitten pitäisi tietää miten jatkaa

1. 60 asteisella pellavaöljyllä kyllästys, mutta kyllästänkö myös lasikynteen? Joissain neuvoissa on että pohjamaalataan kun pellavaöljy on kuivunut puolisen tuntia ja irtoava öljy poistettu, joissain että odottaisin parikin viikkoa. Jostain luin että maali pysyy huonosti jos pellavaöljy kuivuu liikaa, onkohan näin? Kummin nyt oikein pitää tehdä, entä kannattaako pellavaöljyä laittaa useampi kerta?
Entä jos tänään laitan pellavaöljyt annan olla kunnes ensi perjantaina levitän toisen kerran, pyyhin puolentunnin kuluttua irtoavat ja maalaan seuraavana aamuna pohjamaalauksen? Teenköhän mä tästä nyt liian hankalaa vaan mielessäni?

2. Sellakka vai pohjamaalaus pellavaöljymaalilla lasikynteeseen? Sellakka kuivuu nopeammin ja kittaamaankin pääsee sitten nopeammin, mutta onko pohjamaalaus pellavaöljyllä muuten sitten parempi? Sen ymmärrän ja luin että jotain sinne kitin alle on laitettava tai kitti kuivuu helpommin, mutta kumpaa laitan, molempia on jo ostettu. Mites se sellakka, reagoigo se sitten jotenkin jos vetelen pellavaöljyä lasikynteeseen ja se jää silloin sellakan alle?

3. Sukulaismies joka puuosat vaihtoi laittoi tippalistat ruuvilla kiinni. Olin hieman yllättynyt ratkaisusta... onko puukitti nyt parempi vai pellavaöljykitti ruuvin syvällepainuneen reijän tilkkeeksi?

En siis uskalla aloittaa kun pelkään että mokaan. Oletteko te pohjamaalanneet jo koko pokan ennen kuin lasit laitetaan paikoilleen? Entä onko järkevämpi laittaa kulmaraudat takaisin vasta kun kittikin on paikoillaan, lähinnä siksi että rauta ei ole kittiveitsen "tiellä" kun en ole koskaan kittiäkään laittanut.

Koskaan en ole ikkunoita kunnostanut ja koskaan en ole ollut näin epävarma :oops: Ikkunoita on 14 kpl, joten jos joku vaan osaa auttaa muijaa mäessä olisin todella kiitollinen!

Mappe
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Re: Ikkunoiden kunnostus kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Ei se ole hankalaa, ei muuta kuin tekemään.

Mielipiteitä on monia, mutta näin tekisin itse:

1) jos haluat sillä pellavaöljyllä kyllästää, niin sitä voi laittaa märkää märälle vaikka puoli päivää niin kauan kuin puu imee. Erityisesti vähän pehmenneet kohdat imee öljyä reilusti. Itse hoidan kyllästyksen niin että vetelen muutaman kerroksen ympäriinsä ja tasoittelen sitten niitä kohtia jotka näyttää imevän eniten. Sitten vaan ylimääräiset öljyt pois parin tunnin päästä rätillä. Muista sitten olla huolellinen niiden öljyisten rättien kanssa. Jos et voi niitä polttaa, niin ne voi kuivata suorana (ei siis mytyssä).

Minusta pokat on seuraavana päivänä valmiita maalaukseen.

2) Itse en enää käytä sellakkaa, vaan vedän sinkkivalkopohjamaalin pokaan ympäriinsä ennen lasitusta. Paitsi että maalaus nopeutuu todella paljon kun ei tartte varoa laseja niin kyntteen pohjat tulee sitten suojattua samalla. Kun pokat pitää kumminkin pohjamaalata, niin olen itse ajatellut tuon työtavan nopeimmaksi. Jää se sellakkauksen työvaihekin kokonaan pois.

3) pohjamaalaa pokat ensin ja imeytä reikiin kunnolla maalia niin että kitistä ei taas öljyt karkaa alta. Pieniin reikiin voi laittaa hyvin pellavaöljykittiä. Isompien täyttö on pellavaöljykitillä vähän hankalaa, silloin tilalla voi käyttää Tikkurilan Lakkakittiä tai alkydispakkelia. Niillä saa helpommin isompaa pintaa siistittyä. "Ison" ja "pienen" ero on tässä ehkä semmoinen, että halkaisijaltaan sentin reikä, joka on vielä vähän syvempi on "iso" ja muut sitten pieniä...

Ne kulmaraudat voi tosiaan laittaa joko ennen tai jälkeen lasituksen. Itse laittaisin ne ennen lasitusta vaikka ovatkin vähän tiellä. Rautoja ruuvaillessa kuitenkin joutuu käyttämään vähän voimaa, eikä ole mahdotonta että tulee lipsautettua meisseli lasista läpi. Itse käytän tuossa kohtaa suorauraisia ruuveja ja pumppumeisseliä, sillä saa tehtyä aika näyttäviä tyräyksiä kun meisseli lipsahtaa ja on just oikein voimalla painamassa.

Sulla on nyt jo oikeat aineet ja hyvä asenne hommaan. Kaikki ehdottamasi tavat on ihan hyviä, että et kyllä onnistu niitä pokia helpolla pilaamaan. Tapoja on erilaisia, ja vaikka olen aika montaa tapaa kokeillut niin en nyt ihan katastrofaalisen huonoja yhdistelmiä ole saanut aikaan.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Mappe
Jäsen
Jäsen

Hei Pekka!

Kiitos vastauksestasi!!! Laitampas sitten minäkin ilman sellakkaa osan ikkunoista, mutta mulla on myös saunan ikkunat jotka on lakattuja, joten niihin sitten kokeilen vaan sellakkaa. Luuletko että sinkkipohjavalkomaaliksi lasikynteeseen käy maali jota jo ostin pokiin: Linoljefärg: Vit Gräddton?

Tällä hetkellä putsaan vanhoja ikkunaruutuja. Lasiskaballa, mäntysuovalla ja etikalla. Haat sum muut metalli osat lojuu Kodin Putkimies nesteessä. Hyvänen aika miten se irroittaakin vanhaa maalia!

Mappe
J&J
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J&J »

Nyt kuulosta siltä että meidän ikkunankunnostusprojektissa on joku työvaihe jäänyt väliin.. Eli tuo öljyäminen. Vakavakin juttu?
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Mappe, löytyy myös ikkunoita ja niiden korjausta käsitteleviä kursseja, joista voit saada vastauksia kysymyksiisi. Rakennusapteekki Billnäsissä on uranuurtajia, mutta heidä sivuillaan on tietoja vain viime vuotisista kursseista, tuoreampia tietoja saanee puhelimitse. Metsäkylän navetalla olisi parin viikon päästä sopiva koulutuspäivä, mutta taitaa olla jo täynnä. Muitakin löytyy helposti googlettamalla. Alla Metsäkylän tämän kevään koulutustarjonta. Itse aion osallistua yhteen tilaisuuteen.

http://www.metsankylannavetta.fi/vanhan ... 4-kurssit/
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
vesahy
Jäsen
Jäsen

Shellakkaa olen käyttänyt kun se on nopeaa ja helppoa ja kun vaarikin aina niin teki. Maalikaupasta saa shellakkakimpaleita, jotka liuotetaan alkoholiin, ei tarvitse olla vsop:tä vaan ihan Sinol riittää. Sively pienellä pensselillä, jota ei tarvitse edes puhdistaa, sillä sen saa uudestaan käyttökuntoon pelkästään liottamalla koppuraksi kovettunutta sutia hetki siinä samassa Sinolissa.

Yksi vaihtoehto on sitten oksalakka, mutta se ei ole enää samaa kuin viisi vuotta sitten. Kunnon kama poistui markkinoilta ja tilalle tuli vesiohenteista litkua. Kai sekin toimii, mutta minä olen niin pirun konservatiivinen joissain asioissa.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Sinkkivalkopohjamaali sisältää sinkkioksidipigmenttiä, vernissaa ja lirauksen tärpättiä, eli se on vähän eri mönjä kuin pintamaali. Uulan sinkkipohjamaali on nykyisin vedellä jatkettavaa temperamaalia, eli jos et luota siihen tai et halua hämmentää sinkkipohjamaalia itse niin voit tuohon Ottossonin maaliin lirauttaa vähän vernissaa ja tärpättiä sekaan ja maalata sillä ensimmäisen kerroksen. Vähänpaljon kalliimmaksi se tietysti tulee kuin sinkkimaali, mutta kelpaa kyllä kyllästyksen päälle hyvin. Sinkkivalkoispigmenttiä on käytetty tuossa pohjusteessa sen takia että se on lievää homemyrkkyä, mutta ei sillä tuossa kohtaa mahdottoman suurta merkitystä ole.

Lakattuihin pokiin toki sellakka käy, mutta voit nekin lakata kerran pari ennen lasitusta. Olen kunnostanut puuveneitä pitkään ja se on vaan niin jännä juttu että merellä alle 5-7 kerrosta lakkaa on ihan mahdotonta lintsausta ja vain kolmeen-neljään kertaan vedetty lakka porsii parissa vuodessa. Kuivalle maalle valmistajat silti väittää että pari kolme kertaa piisaisi hyvin. Veneissä lakka on erityisen kovilla, mutta pokaan en laittaisi viittä kerrosta vähempää. Olletikin että saunassa ne on vielä venettäkin lujemmalla rasituksella kaikin muin osin, paitsi UV-rasituksen osalta.

Pekka
Sebbe
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Sebbe »

Itse tapaan nopeuttaa raa'an pellavaöljyn imeytymistä tohottamalla öljyttyä pintaa kuumailmapuhaltimella. Tätä teen pari varvia lisäten öljyä kuivapintaisiin kohtiin. Puhaltimella lirua öljyä voi "työntää" imeviin kohtiin.
- Kaikki uusi on paskaa -
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Mukavaa iltalukemista tästä(kin) aiheesta:

http://www.livady.fi/400/Peltolan_resta ... i_2006.pdf (sivut 26-39)
Mappe
Jäsen
Jäsen

Kiitos vastauksista joita olen saanut. Olisikin ollut mahtavaa mennä näiden kanssa jollekin kurssille, mutta ei vaan tällä hetkellä ole siihen aikaa

Nyt on pellavaöljyt ekassa satsissa pokia ja lasikynteessä sellakkaa, ei kuitenkaan vesiohenteista sellakkaa. Tänään aloitan yrittämään sitä lasin kiinnitystä ja kittaamista. Tämä eka satsi on ikkunoita vuodelta 1952 saunarakennuksesta ja ne on lakattuja, paitsi ihan ulkopuolisin pinta on maalattu valkoiseksi. Mutta aina vaan herää kysymyksiä

1. Kun pellavaöljykitti on paikoillaan kuinka pian sen jälkeen sen päälle voi maalata. Tuo kittihän pysyy tosi kauan pehmeänä?

2. millä lakalla uskaltaa käsitellä alapokaa sieltä sisäpuoleta. Lakkaus on lähtenyt irti ja saunan kuumuus on tummentanut puuta. Minua se ei häiritse yhtään, mutta kaipa siihen joku pinta kannattaa nyt laittaa irtilähteneen lakkauksen paikkoihin. Käviskö sellakka vai ostanko jotain muuta lakkaa?

Mappe
Mappe
Jäsen
Jäsen

Löysinkin itse vastauksen siihen milloin kitin päälle voi maalata, eli sitten kun kitti on nahkoittunut.

Havaintoja kittaamisesta, yritin Tikkurilan vanhan ajan kitillä joka on tuubissa. Ensin tuli järjetön pellavaöljy määrä, oli raskasta pumpata kittiä tuubista pois ja kitti ei edes tarttunut puuhun. Ihan hirveetä hommaa! Seuraavaksi kokeilin kittiä jota myydään vaalearuskeessa muovipussissa. Muuten ok, mutta seassa oli hirveesti kovaksi mennyttä kittiä klöntteinä ja pieninä murusina. Sitten otin esiin valkoisen pönikän Dana Lim kittiä ja sillä alkoi työ luistamaan. Todella mielyttävää käsitellä noihin muihin verrattuna, suosittelen sitä lämpimästi.

Ensimmäisen kittauksen jouduin osin uusimaan, koska koirasta kitti on herkkua ja lipoi huomaamattani vähän kittiä pokan alareunasta :lol:

Aika hauskaa hommaa! Kaksi ekaa pokaa vasta kitattu, ja varmaan ei ole enää kivaa kun numero 16 on menossa. Aloitin kuitenkin viisaana niistä ikkunoista jotka ovat vähiten näkösällä olevilla seunostoilla, silti aika hyvät tuli näin ensimmäisiksi kappaleiksi.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Mappe kirjoitti:Kaksi ekaa pokaa vasta kitattu, ja varmaan ei ole enää kivaa kun numero 16 on menossa.
Älä sano! Numero 16 voi sujuakin varsin sutjakasti kun on ehtinyt jo tulla rutiinia. Muista sitten kertoa muillekin "flow"-kokemuksestasi...
vesahy
Jäsen
Jäsen

Tein tänään ikkunainventaariota ja muutama poka näytti niin murheelliselta, että täytyy hommata uudet niiden tilalle. Taidan tilata ne verstaalta puuvalmiina ja maalata, lasittaa ja heloittaa ne itse.

Mutta mitenkäs se kulmarauta, joka jäykistää nurkan, miksi sen pitää olla ulkopuolella? Se tuntuu olevan kaikenkaikkiaan yksi ongelmaokohta, sillä vaikka se rauta olisi kuinka maalattu, suojattu ja täynnä kittiä, niin siitä alta se lahoaminen alkaa ja itse hela on ruosteessa. Kaiken lisäksi ne alareunan raudat pitää taivuttaa siten, että ne istuvat sopivasti tippalistan päälle. Minä taidan ruuvata ne pokan sisäpuolelle, säältä suojaan. Onko kysymyksessä sellainen tapa, että tehdään nytkin niin kuin on aina tehty?

Vanhat nostosaranat vaihdan myös sokkasaranoihin, niin saat pokat tarvittaessa irti karmeista. Eihän nekään ihan aitoa ja alkuperäistä sitten enää ole, mutta en minä tästä töllistä muutenkaan mitään museota ole entisöimässä.
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Labyrint64 »

Meillä on pokat maalattu jollain muovimaalilla. Ei siis pellavaöljymaalilla. Haluaisin nuo pokat maalata ulkoa pellavaöljymaalilla mutta meinaako se sitä että kaikki vanha maali pitää saada pois? Lämpö auttaa poistamiseen mutta pitäiskö lasi irrottaa ennen sitä ettei lämpö riko sitä? Mistä saa karmipuuta jos joku kohta pitää uusia kokonaan? Lautakaupassa on vain höttöpuuta tarjolla.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Sisäpuolella rauta tulee helposti kyntteen tielle, siroissa pokissa se pitää asentaa melkein ikkunan sisänurkkaan. 50-60-luvuilla käytettiin myös ihan latanmallista messinkikulmaa - siis ei koholle pokattua kuten ne yleensä on - ja niitä on asennettu myös sisäpuolelle.

Ulkopuolella rauta peittää suuren osan saumasta ja ainakin teoriassa suojaa sauman aluetta myös mekaanisesti.

Mä olen kanssa tykännyt Dana Limin kitistä. Purkkikittinä se on ollut vähän jäykempää kuin tikkurila, ja sen takia pintakitiksikin ihan hyvää.

Tohon kittaamiseen semmoinen vinkki että vähintään ekat pari kolme pokaa menee siihen että opettelee tekemään nättiä jälkeä. Se helpottuu koko ajan, ja jäljestä tulee nätimpää.

Kaivelin arkistoista pari kuvaa. Ekassa kuvassa on pokien nurkka, jossa on kolme asiallisesti ja särmästi tehtyä nurkkaa ja yksi semmoinen peukulla painellun näköinen, joita aloittelija helposti tekee.

Kuva

Konsti sen nurkan siistimiseen on, että kittausveitsi viedään ensin toista reunaa pitkin nurkkaan semmoisessa asennossa, että se muodostaa yhdellä vedolla nurkkaviisteen.

Kuva

Ja siitä jatketaan toiselle sivulle samantien.

Kuva

Lopputuloksena on siisti ja särmän näköinen nurkka. Vaikka tuo tuntuu aika pikkuiselta asialta, niin todellisuudessa tommoinen pyöreä "peukkunurkka" näkyy kauas pihalle. Terävä nurkka tekee selvärajaisen varjon, joka erottuu ryhdikkäänä. Mulla on joku ihan ensimmäisenä taloon tekemäni yläkerran ikkuna peukkunurkalla ja se ryhdittömyys näkyy pihalle asti epämääräisenä ja jotenkin tuhnuisena ilmeenä. Kannattaa siis aktiivisesti käyttää ne 16 pokaa opetteluun ja hyvän tuloksen hakemiseen, siitä tulee tosi kiva olo kun ne alkaa oikeasti näyttämään särmiltä ja jämpteiltä.

Pekka
Vastaa Viestiin