Vaikka minulla on ikkunakirjakin luettu niin aina vaan olen epävarma miten aloittaisin. Tilanne on nyt se että ikkunoiden lasit, kitit ja maalit on irroitettu ja kaikki lahot puuosat vaihdettu uusiin. Nyt sitten pitäisi tietää miten jatkaa
1. 60 asteisella pellavaöljyllä kyllästys, mutta kyllästänkö myös lasikynteen? Joissain neuvoissa on että pohjamaalataan kun pellavaöljy on kuivunut puolisen tuntia ja irtoava öljy poistettu, joissain että odottaisin parikin viikkoa. Jostain luin että maali pysyy huonosti jos pellavaöljy kuivuu liikaa, onkohan näin? Kummin nyt oikein pitää tehdä, entä kannattaako pellavaöljyä laittaa useampi kerta?
Entä jos tänään laitan pellavaöljyt annan olla kunnes ensi perjantaina levitän toisen kerran, pyyhin puolentunnin kuluttua irtoavat ja maalaan seuraavana aamuna pohjamaalauksen? Teenköhän mä tästä nyt liian hankalaa vaan mielessäni?
2. Sellakka vai pohjamaalaus pellavaöljymaalilla lasikynteeseen? Sellakka kuivuu nopeammin ja kittaamaankin pääsee sitten nopeammin, mutta onko pohjamaalaus pellavaöljyllä muuten sitten parempi? Sen ymmärrän ja luin että jotain sinne kitin alle on laitettava tai kitti kuivuu helpommin, mutta kumpaa laitan, molempia on jo ostettu. Mites se sellakka, reagoigo se sitten jotenkin jos vetelen pellavaöljyä lasikynteeseen ja se jää silloin sellakan alle?
3. Sukulaismies joka puuosat vaihtoi laittoi tippalistat ruuvilla kiinni. Olin hieman yllättynyt ratkaisusta... onko puukitti nyt parempi vai pellavaöljykitti ruuvin syvällepainuneen reijän tilkkeeksi?
En siis uskalla aloittaa kun pelkään että mokaan. Oletteko te pohjamaalanneet jo koko pokan ennen kuin lasit laitetaan paikoilleen? Entä onko järkevämpi laittaa kulmaraudat takaisin vasta kun kittikin on paikoillaan, lähinnä siksi että rauta ei ole kittiveitsen "tiellä" kun en ole koskaan kittiäkään laittanut.
Koskaan en ole ikkunoita kunnostanut ja koskaan en ole ollut näin epävarma

Mappe