Khyron kirjoitti:Mutta asiaan liittyen pitäs kyl varmaan joskus kokeilla kuinka helposti urtsi sit syttyy, asian ite näkemällä kun se palaa paremmin mieleen.
Voit tietysti itsekin kokeilla mutta tein sen jo. Uretaanilevy SPU palaa nihkeästi kun sen sytkärillä sytyttää. Jos urkkilevyn laittaa nuotioon, palaa se hyvin iloisesti. Sama juttu noiden pullovaahtojen kanssa. SPU kehui materiaaliaan paloturvalliseksi ja sitä se siinä mielessä on että ei itsessään syty kovin helposti. Mutta jos ympärillä on tulta, palaa uretaani hyvin iloisesti.
Vaahdoissa riskinä on ponneaine jota vapautuu pikkuhiljaa. Esim. jos saumailee jotain ja hetken päästä pistää tupakaksi, voi kaasut syttyä. Usein urkkivaahtoa tungetaan kaiken lisäksi koloihin joihin se kaasu jää leijumaan pitemmäksi aikaa. Tuollaiseen koloon kun pääsee tuli, niin sitä on vaikea sammuttaa. Märkä vaahto palaa erittäin iloisesti. Olen nähnyt kesämökin jossa seinän väliin ruiskuteltiin uretaania kun lattialla paloi kynttilä. Seuraavaksi paloi seinä ja sen jälkeen katto
Jos käy kiristelemään sähköliitoksia niin kannattaa muistaa että ne eivät kestä kovin kovaa voimaa. Hyvin helposti saa sokeripalan kiristimen halkeamaan tai ruuvista jengat. Jos liitoksen vahingoittuminen jää huomaamatta, löystyy liitos tavanomaista enemmän ja riski kipinöintiin on suurempi.
Itse tykkään jousi-riviliittimistä. Niitä on käytetty jo suht. pitkään ja ovat ilmeisesti ihan turvallisia pitemmälläkin aikavälillä. Jotut vannoo ruuviliitoksiin, joista itse en pidä juuri siksi että voivat löystyä pikkuhiljaa. Paras olisi kai huppuliitin jossa johdot a) kiertyvät toisiinsa b) kiristyvät pitkältä matkalta toisiinsa kierteisen jousen avulla. Huppuliittimiin on vaikeampi lisätä uusia johtoja ja vievät enemmän tilaa jakorasiasta.