Mihin väliin ilmansulkupaperi?

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
Vastaa Viestiin
marko
Jäsen
Jäsen

Mihin väliin ilmansulkupaperi?

Viesti Kirjoittaja marko »

Veljet ja siskot,

Kyseessä 70-luvun omakotitalo. Puurunko, n. 150mm purueristettä ja sisäpuolella lateksilla maalattu lastulevy. Missään välissä ei näy muovia. Ajattelin ehostaa sinää remontin yhteydessä. Eli poraan 12mm reikiä n 10 kpl/neliö, jotta lateksipintainen lastulevy edes vähän "hengittäisi". Lastulevypinnalle 12mm huokolevy(puukuitu). Sen päälle ilmansulkupaperi ilman muovia (ekovillan?). Sisäpinnaksi tulisi raakalautaseinä varmaan 20mm paksusta tavarasta(ilman ponttia). Käsittely Uulan hengittävällä maalilla.

Onko ilmansulkupaperi oikeassa välissä? Joskus lukenut, että ilmansulkupaperi runkoon, sisäpuolelle puukuitu ja haluttu pinta. Ajattelisin, ettei tuossa ole suurta rakenteellista eroa, mutta kun kaikkea ei voi tietää, niin otan vastaan kommentteja ja keskustelua suunnitelmasta noin yleensä.
Nihan
Jäsen
Jäsen

Re: Mihin väliin ilmansulkupaperi?

Viesti Kirjoittaja Nihan »

Paperin voi laittaa kummalle puolelle huokolevyä vaan. Itse laittaisin varmaan lastulevyn päälle kun se on siihen helppo ja tukeva nitoa.
marko
Jäsen
Jäsen

Tarkennus ja omaa pohdintaa ; maalattu 18 mm lastulevy ( jossa reikiä ) ja lisäksi se huokolevy.
Niin mitä hyötyä tai tarpeellista se ilmansulkupaperi tuossa rakenteessa tarjoaa ? Tai jätänkö sen ostamatta ?
Hengittävän rakenteen ongelma tässä tapauksessa on se riivatun lateksilastulevy. Pitäiskö se suosiolla purkaa ? ( Ei millään jaksais... )
Nihan
Jäsen
Jäsen

Kyllä se paperointi on mielestäni kaikkein tärkein osuus suunnitelmassa, sekä asumismukavuuden että energiatalouden kannalta. Lisäkulut ovat olemattomat. Hyvä olisi jos paperoinnin saisi myös lattiaan ja kattoon ja limitykset seinille, mutta et maininnut onko nuokin pinnat tarkoitus avata.

Itse en kantaisi huolta siitä lastulevystä KUNHAN sen paperoi huolellisesti ulos sisäilmatilasta. Jos sen takana ei ole mitään niin käytännössä purutkin putoaa jos lähtee poistamaan, ja jos niin käy niin sitten kannattaa jo miettiä selluvillaa tilalle.
marko
Jäsen
Jäsen

Kiitos vastauksista!

Seinät ja katto menee uusiksi, joten paperin saa kunnolla taiteltua myös sisäseinille. Tähän varmaan löytyy muualtakin vastaus, mutta paljonko on riittävä limitys ja taite esim. katon suuntaan, siis ilmansulkupaperille? Ja paperi on 125cm leveää ja huonekorkeus 240cm, joten paperi tulee varmaan pystysaumoilla?

Ja tosiaan en haluaisi lastuleyä purkaa juuri tuosta ilmiöistä, että kohta on huone täynnä purua :)
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Tekniikan maailmassa tai raksamaailmassa oli joskus juttua hengittävyydestä. Tarina kertoi että vuorokautista kosteusvaihtelua tasaa paljon jo pelkkä panelointikin, tai joku muu iso puupinta huoneessa. Eli jos höyrynsulun sisäpuolella on paksusti puuta, se jo auttaa. Höyrynsulusta ulospäin talo toimii sitten kuten "normaalisti".

Ei se lateksi ja lastulevy mikään kovin täydellinen sulku ole kuitenkaan, joten itse varmaan laittaisin paperit reilulla limillä seiniin ja kattoon ja siihen sitten huokolevyt ja paneelit.
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
marko
Jäsen
Jäsen

Tuo on ihan loogista ajatella, että puupinta tietenkin tasaa kosteutta, tomii vähän kuin "puskurivarasto". Hyvä pointti, jota en tullut itse ajatelleeksi!
Kaikesta päätelleen näyttäisi siltä, että olen oikeilla jäljillä. Poraanko reijät lastulevyyn, vai onko "turhaa hommaa"? Ja paljonko olisi se limitys?

Marko
Nihan
Jäsen
Jäsen

Itse en viitsisi alkaa porailemaan, mutta makuasiahan tuo on. Limitystä olen laittanut jotain 30cm kieppeillä. Nurkkiin ja seinien ja katon/lattian liitoskohtiin kannattaa laittaa kaksinkertainen paperi siten että ensin alle vaikka puolikas vuota (n60cm) ja sitten normaalisti täydellä paperilla siitä yli. Ekovillan opas suosittaa kokoleveää soiroa allekin, kts. s23 alkaen
http://www.ekovilla.com/fileadmin/user_ ... 3_web2.pdf
marko
Jäsen
Jäsen

Voihan rähmän käki!

Avasin kuppiterällä seinää parista kohtaa ja tietenkin: Ulkoseinä onkin pääosin mineraalivillaa, tervapaperi, 22mm lauta, MUOVI ja päällä lastulevy. Rasioiden ja välisinän liitokset oli purua. Taitaa mennä konsepti sittenkin uusiksi.

Vähätöisin olisi laittaa pelkkä 12mm huokolevy ja raakalautaseinä. Jättää rakenne sellaiseksi. Ainakin porauskohdissa rutikuivaa ja villa kirkkaan, puhtaan väristä. Ja tila on keittiö, jossa puuhella ahkerassa käytössä ja lisäksi tulee huippuimurilla toimiva liesituuletin. Eli ilmanvaihto varmaankin riittävä.

"Paras" taas olisi muuttaa hengittäväksi, eli purkaa lastulevy ja muovi pois.

Lähden kauppaan suunnittelukaljan ostoon....

Marko
Henkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Henkka »

Jatkan sopivaan ketjuun. Eli yläpohja imetty pois puruista ja tervapaperit tietty tuhoutui samalla. Nyt iski tenkkapoo..voiko paperoida niin, että juoksut jää paperin alle vai pitääkö värkätä paperi vain juoksujen väliin?
Niskaote remonteista jo vuodesta 2000.
TaloVM26
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TaloVM26 »

Henkka kirjoitti:Jatkan sopivaan ketjuun. Eli yläpohja imetty pois puruista ja tervapaperit tietty tuhoutui samalla. Nyt iski tenkkapoo..voiko paperoida niin, että juoksut jää paperin alle vai pitääkö värkätä paperi vain juoksujen väliin?
Itse ainakin paperoisin juoksujen yli, jos nekin jää reilun eristekerroksen alle, niin ei mun käsityksen mukaan mitään ongelmaa ole. tosin enhän mitään mistään tiedä... :lol:
Vastaa Viestiin