Ilmalämpöpumpun sähkönkulutus

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
TalollinenTaapertaja
Jäsen
Jäsen

Re: Ilmalämpöpumpun sähkönkulutus

Viesti Kirjoittaja TalollinenTaapertaja »

thhs kirjoitti:Olisiko jotain arviota heittää, paljonko ilmalämpöpumppu imaisee sähköä?
Lämmitettävä ala noin 120 kuutiota, autotalli. Normaali lämpöeristys, seinissä 15 cm villaa, katossa 30 cm. 2,5 x 2 m eristetty ovi.
Paljonko tuollaiseen tilaan laitettava vekotin imaisee watteja ja montako tuntia per päivä se hörppii virtaa? Yritän tässä hahmottaa vuosikustannuksia sähkölle, jos laitteella pitää tallissa peruslämmöt 5,5 kuukauden ajan vuodessa.
Itsellä aika vastaavassa, vähän huonommin eristetyssä, autotallitilassa:
ILP 4800kWh
Sähköpatterit 2000kWh
nyt tästä hetkestä vuosi takaisinpäin. Siitä vuosi taaksepäin
ILP 6700kWh
Sähköpatterit 3200kWh
eli ollut kovemmat pakkaset silloin. Mulla siis erikseen kWh mittarit ILPillä ja sähköpattereille tallissa.

Mitsun GE35 ei oikein jaksa -10C paikkeilla, silloin käytännössä sähköpatterit lämmittävät tallia..
Lämpötila noilla lämmitysmäärillä pysyy kovallakin pakkasella +10C yläpuolella, suojakeleillä
jossain 17C paikkeilla. Semmonen, että siellä ilman takkia viitsii tehdä hommia paksussa
puserossa pakkasellakin.

Vuosikustannus on siis siinä 1000-1200euron paikkeilla lämmityksestä.
thhs
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja thhs »

Noniin. Aloitin tämän ketjun aikoinaan. Nyt pumppu on jauhanut em. tallissa aikansa ja kulutusseurannan perusteella lämmitys maksaa noin 3 euroa päivä. Eli noin 30 kWh päivässä menee pumpun kautta. Tämä tieto Savon Voiman verkkopalvelusta, kun vertaa päiviä jolloin pumppu on päällä päiviin, jolloin pumppu ei pyöri.

Kuukautta kohti siis tallin lämmöt maksaa 100 euroa, vuotta kohti lähemmäs 500, jos pumppu pyörii 5 kuukautta. Itsellä käyttöpäiviä tulee ehkä tänä talvena 3 kk verran ja ensi talvena vähemmän, kunhan kehitän puusysteemiä eteenpäin.
JariR
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JariR »

Minun mielestäni kulutus on kovan kuuloinen. Riippuu tietty millaisia ulkolämpötiloja siellä on pidellyt ja auotaanko tallinovia päivittäin. Minulla on ilmalämpöpumppu 64 neliöisessä erillisessä tallirakennuksess, jossa isoja (auto)ovia ei juurikaan auota talven mittaan. Lämpötila säädetty 16 asteeseen, joka on pumpun minimi. Pakkasen ollessa pidempään -10 asteen kylmemmällä puolella sisälämpötila vajoaa ja sähkönkulutus kasvaa. Sähkönkulutus edellistalvelta oli 1100-1200 kwh, eikä tänäkään talvena ole merkittävästi tuosta muuttunut, lämpöjä on pidetty päällä noin syys- lokakuusta huhti- toukokuulle. Minulla on ollut erillinen energiankulutusmittari pumpun pistokkeen välissä johon lukemat perustuvat. En tiedä noiden tarkkuudesta, mutta luulenpa että jos kulutus olisi ollut 100€:n luokkaa kuukaudessa niin olisin siihen laskulla kiinnittänyt enempi huomiota. Olen pitänyt tallia lämpimänä ainoastaan ilmalämpöpumpulla, mutta lattialämmityskin on asennettuna. Itse olen ollut hankintaan tyytyväinen parin vuoden käyttökokemuksella, nähtäväksi tietty jää kauanko pumppu kestää.
Vastaa Viestiin