Pihasaunan betonilattian käsittely
Pihasaunan betonilattian käsittely
Osaisikohan täällä joku itseä viisaampi auttaa, kun ei kuukkeli auta eikä oikein rakennesuunnittelijaan.
Remontoimme 60-l pihamökkiä puusaunaksi ja tuvaksi. Saunassa kantovesi, lattia maanvarainen betonirattia (päällä puurallit) ja seinät osin muurattu ja osin puurakenteiset. Lattian ja seinän rajassa on kosteantilanlevy, eli lattia on vähän kaukolomainen.
Lattia maalattiin maaliliikkeen suosittelemalla PU-maalilla, joka korkkasi irti samantien. Valmistajan mukaan johtui siitä ettei sementtiliimaa oltu poistettu tarpeeksi hyvin... Edessä siis maalin poisto ja hionta.
Kysymys kuuluukin, että onko tuota lattiaa kuitenkaan tarpeen pintakäsitellä, vai voisiko jättää ihan betonipinnalle? Mitä ongelmia siitä voi loppujen lopuksi tulla? Muuta kuin irrota vähän pölyä?
Lattiaa ei käytännössä ole näkyvissä kuin kiukaan edessä, muutoin sen peittävät lauteet ja puurallit, eli ulkonäkösyistä maalia ei tarvitse.
Asiantuntevista kommenteista kiitollisena.
Remontoimme 60-l pihamökkiä puusaunaksi ja tuvaksi. Saunassa kantovesi, lattia maanvarainen betonirattia (päällä puurallit) ja seinät osin muurattu ja osin puurakenteiset. Lattian ja seinän rajassa on kosteantilanlevy, eli lattia on vähän kaukolomainen.
Lattia maalattiin maaliliikkeen suosittelemalla PU-maalilla, joka korkkasi irti samantien. Valmistajan mukaan johtui siitä ettei sementtiliimaa oltu poistettu tarpeeksi hyvin... Edessä siis maalin poisto ja hionta.
Kysymys kuuluukin, että onko tuota lattiaa kuitenkaan tarpeen pintakäsitellä, vai voisiko jättää ihan betonipinnalle? Mitä ongelmia siitä voi loppujen lopuksi tulla? Muuta kuin irrota vähän pölyä?
Lattiaa ei käytännössä ole näkyvissä kuin kiukaan edessä, muutoin sen peittävät lauteet ja puurallit, eli ulkonäkösyistä maalia ei tarvitse.
Asiantuntevista kommenteista kiitollisena.
Re: Pihasaunan betonilattian käsittely
No eipä noita ole ennenkään maalattu, mutta vähäsen siistimpänä tietty pysyis maalilla. Minä laittaisin Mastertop 1700-sarjaa lattiaan, jos oma olisi.
solmasterin EP10 mulla ulkosaunan lattiassa. liimat käsin hiottu pois, välissä ei mitään styroxia tms muutakaan, eli varmaan maan päällä koko valu. lantrattua maalia yhteen kertaan ja sitten täyttä tavaraa päälle. määrä kannattaa ottaa enemmän kuin mitä ohjeissa sanotaan neliölle. kuivuu suht nopeasti.
hyvin on pysynyt muutaman kesän, ens kesänä voisi maalata uudestaan, niin tulisi kirkkaamman oloinen värisävy pinnaksi. hieman haalean oloinen kun kerran vaan vedetty yli sen ohennetun lisäksi.
hyvin on pysynyt muutaman kesän, ens kesänä voisi maalata uudestaan, niin tulisi kirkkaamman oloinen värisävy pinnaksi. hieman haalean oloinen kun kerran vaan vedetty yli sen ohennetun lisäksi.
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
Löytyisköhän näistä ketjuista ajatuksia eteenpäin?
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=2&t=13922
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=2&t=21017
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=2&t=13922
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=2&t=21017
Itse olen pohdiskellut samanlaisia pian 15 vuotta: maanvarainen saunan lattia, sisätiloissa (siis talossa), lattialämmitys, maalattu ed. omistajan mukaan 30 v. sitten ulkonäkösyistä, maali korkkaillut melko pian maalaamisen jälkeen sieltä täältä.
Olen tullut siihen "väliaikaiseen" tulokseen, että jos tuon maalinpoistaisin, maalaisin tai laatoittaisin, tekisin sen ainoastaan ulkonäkösyistä.
Siivousintoinen äitini taatusti pintakäsittelyttäisi sen vedoten hygieniasyihin, mutta enpä tiedä, enpä tiedä... olen ison osan elämästäni saunonut saunoissa (rm-talon kellari & erillinen piharakennus), joissa on maanvarainen harmaa käsittelemätön betonilattia ja lattialla puu(t)rallit, ja hyvä & melko tervekin ihminen minusta on tullut!
Olen tullut siihen "väliaikaiseen" tulokseen, että jos tuon maalinpoistaisin, maalaisin tai laatoittaisin, tekisin sen ainoastaan ulkonäkösyistä.
Siivousintoinen äitini taatusti pintakäsittelyttäisi sen vedoten hygieniasyihin, mutta enpä tiedä, enpä tiedä... olen ison osan elämästäni saunonut saunoissa (rm-talon kellari & erillinen piharakennus), joissa on maanvarainen harmaa käsittelemätön betonilattia ja lattialla puu(t)rallit, ja hyvä & melko tervekin ihminen minusta on tullut!
Kiitoksia jo näistä kommenteista!
Näistä yhteenvetona minustakin vaikuttaa, että ainoa ongelma maalaamatta jättämisessä olisi tosiaan vain hankalammin puhdistettava lattia, ja kosteudenhaihtumisen kannalta taas voisi olla jopa parempi vaihtoehto (jos siis maasta nousisi kosteutta). Toisaalta taas saunassa tulee sitä vettä myös ylhäältä päin, eli imaiseeko lattia sitten kovasti kosteutta vai riittääkö saunan jälkilämmitys & tuuletus kuivaamaan kuitenkin pinnat...
Näissä muissa viestiketjuissa ei mainita tätä Nanten PU-maalia, jota meille suositeltiin epoksimaalia huomattavasti hengittävämpänä vaihtoehtona. Siitä ei tule kovin kiiltävä pinta, joten en tiedä tuosta puhtaanapidosta sitten. Maalia oli helppo kuitenkin sutia, kun on yksikomponettimaali, että siitä pisteet. Kun saisi vielä pysymään pinnassa...
Lopputulema siis näillä tiedoin on, että kokeillaan vain ottaa tuo maali pois ja jätetään sitten maalamatta koko lattia ja seurataan tilannetta.
Näistä yhteenvetona minustakin vaikuttaa, että ainoa ongelma maalaamatta jättämisessä olisi tosiaan vain hankalammin puhdistettava lattia, ja kosteudenhaihtumisen kannalta taas voisi olla jopa parempi vaihtoehto (jos siis maasta nousisi kosteutta). Toisaalta taas saunassa tulee sitä vettä myös ylhäältä päin, eli imaiseeko lattia sitten kovasti kosteutta vai riittääkö saunan jälkilämmitys & tuuletus kuivaamaan kuitenkin pinnat...
Näissä muissa viestiketjuissa ei mainita tätä Nanten PU-maalia, jota meille suositeltiin epoksimaalia huomattavasti hengittävämpänä vaihtoehtona. Siitä ei tule kovin kiiltävä pinta, joten en tiedä tuosta puhtaanapidosta sitten. Maalia oli helppo kuitenkin sutia, kun on yksikomponettimaali, että siitä pisteet. Kun saisi vielä pysymään pinnassa...
Lopputulema siis näillä tiedoin on, että kokeillaan vain ottaa tuo maali pois ja jätetään sitten maalamatta koko lattia ja seurataan tilannetta.
Eiköhän nuo riitä. Jos lattiassa on kallistukset niin että vedet menee ulos, niin eipä siinä oikein ole sijaa "imaisulle". Rallit pystyyn saunomisen jälkeen ja klapi tai pari saunatontulle, niin johan kuivaa.Luminova kirjoitti:imaiseeko lattia sitten kovasti kosteutta vai riittääkö saunan jälkilämmitys & tuuletus kuivaamaan kuitenkin pinnat
Meillä on pihasauna vuodelta 1970, betonilattiaa ei ole maalattu koskaan ja ihan on ok kunnossa edelleen. Saunassa ei ole kiukaan lisäksi mitään lämmitystä, joten on talvella se yhtä kylmänä kuin ulkoilma saunanlämmitysten välillä.
Ei tosin olla mitään siivousfriikkejä, lähinnä tulee saunan lattialta puulämmityksen irtoroskia lakaistua. Mutta jos haluaa viikottain moppailla, niin sitten varmaan maalipinta on kivempi.
Itse olen sillä kannalla, että mitä vähemmän kaikenmaailman maaleja ja kyllästysaineita saunan ilmatilassa on, niin sitä parempi, eli jos lattiaa ei ole pakko maalata, niin jättäisin maalaamatta.
Ei tosin olla mitään siivousfriikkejä, lähinnä tulee saunan lattialta puulämmityksen irtoroskia lakaistua. Mutta jos haluaa viikottain moppailla, niin sitten varmaan maalipinta on kivempi.
Itse olen sillä kannalla, että mitä vähemmän kaikenmaailman maaleja ja kyllästysaineita saunan ilmatilassa on, niin sitä parempi, eli jos lattiaa ei ole pakko maalata, niin jättäisin maalaamatta.
Ketjua lainaamalla haluan kysyä tämän päivän parhaimpia materiaaleja päällystää betonilattia. Kyseessä siis pihasauna, jossa parivuotinen betonilattia (fuktisoli+lattialämmityskaapeli). Otettiin laatat pois ja tasoitettiin lattia ja nyt mietitään toisenlaista pintaa. Epoksilla käsiteltäessä tulee ilmeisesti kiiltävä pinta, jollaista emme halua. Mikrosementti on turhan työläs, mutta pintana hieno. Jääkö jäljelle Betolux, vai saako jollain muulla pintaan tumman värin ja elävän kuvion? Hengittävä ei tarvitse olla, koska alla jo Fuktisol. Vedeneristettä myöskään ei enää tule.
Jos se nykyinen pinta on kivan näköinen, niin vesilasi niminen kemikaali kyllästää sen paremmin likaa kestäväksi ja pölyämättömäksi. Meillä on kellarin lattiat vesilasilla käsiteltyä sileäksi hiottua betonia. Erittäin helppohoitoiset ja omaan silmään hyvännäköisetkin.
Kaikki mainitsemasi pinnoitteet ovat nimenomaan ei-hengittäviä, eli muodostavat tiiviin pintakerroksen. Jos pinnoitteen alle pääsee kosteutta niin pintakerros tulee korkkaamaan irti melko varmasti.Klippan kirjoitti:Ketjua lainaamalla haluan kysyä tämän päivän parhaimpia materiaaleja päällystää betonilattia. Kyseessä siis pihasauna, jossa parivuotinen betonilattia (fuktisoli+lattialämmityskaapeli). Otettiin laatat pois ja tasoitettiin lattia ja nyt mietitään toisenlaista pintaa. Epoksilla käsiteltäessä tulee ilmeisesti kiiltävä pinta, jollaista emme halua. Mikrosementti on turhan työläs, mutta pintana hieno. Jääkö jäljelle Betolux, vai saako jollain muulla pintaan tumman värin ja elävän kuvion? Hengittävä ei tarvitse olla, koska alla jo Fuktisol. Vedeneristettä myöskään ei enää tule.
Miksei vesieriste ja laatta, tai vaikka mikä tahansa luonnonkivi tms. kelpaa?
solmasterin ep10 pitäisi läpäistä vesihöyryä. ainakin tehtaan mukaan. itsellä se ulkosaunan lattiassa ja on pysynyt kiinni. ei mielestäni mitenkään kiiltävä. ei ainakaan minua häiritse. tosin käsin hiottu betonipinta lattiassa.
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..