tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti:
Pitäisikö meidän kysyä Arilta, josko me saisimme aina tuhannen viestin välein jonkin kivan palkinnon? :? :lol: :lol:
Taitanee tulla vain lasku, tilan täyttämisestä...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Onnittelut onnistuneen jarrurempan johdosta! Meikä arvasi siis puoliksi oikein, tohoon jouduit turvautumaan mutta auto jäi polttamatta.

No, vielä ehtii, sullahan on ne levyt vielä vaihtamatta... :twisted:

Yleensä jarruteho jää vajaaksi jos juuri ennen leimaa vaihtaa vanhoihin levyihin uudet palat: vanhoilla loppuunajetuilla paloilla jarrutusteho on parempi, koska ne ovat mukautuneet jarrulevyjen ruosteuriin.

Sun pitäisi kyllä vaihtaa ne jarrulevyt ihan heti, ennen kuin ruosteiset laikat pilaavat ne.

No, kaiken tämän sinä tiesitkin...
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Lepakkomiehiä me ollaan kohta kaikki, umpisokeita...

Uudet silmälasit meikäkin tarvitsisi mutta tonnin maksavat optikolta kunnon monitehot ja nettilasien tilaus vaatii vielä vähän perehtymistä asiaan, etteivät tule kehnot.

Kävinhän minä niitä halpoja monitehoja optikolla kysymässä, mutta optikko sanoi suoraan, että niissä linsseissä suurin osa pinta-alasta on käyttökelvottoman huonoa.

Eli joko pitää se tonni lyödä pöytään, löytää netistä edullisemmin yksilöllisesti hiotut lasit tai sitten yksinkertaisesti käyttää kaksia laseja (eri lasit lähityöskentelyyn ja autoiluun).

Jahka ehdin, selvitä mistä niitä halpoja nettilaseja saa.
Eikös sulla ollut se DxO? Saisikohan siihen ABC:n tiskilinsseille jostain korjaustiedoston ladattua...

Vähän heikkoa taitaa olla, se korjaustiedostohan pitäisi ohjelmoida mun aivoihini...

DxO olisi kiva saada aktiivikäyttöön, ei vain ole voimat siihen riittäneet.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Pitäisikö meidän kysyä Arilta, josko me saisimme aina tuhannen viestin välein jonkin kivan palkinnon? :? :lol: :lol:
Taitanee tulla vain lasku, tilan täyttämisestä...
Eipä ole tullut piiiitkäääään aikaan Aria muistettua... :oops: :oops: :oops: :oops:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Kameralaukun ostamista tänään harkitsin.

Mun mielestäni sinne pitäisi mahtua runko, superzoom, salama, diffuusori, laturi kameralle, vara-akut sekä rungolle että salamalle sekä tulevaisuudessa ehkä myös Sony 35mm/1.8 ja Tamronin 90/2.8 Macro. Tuota isompaa settiä mulle ei kai ole tulossa, luulisin.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Onnittelut onnistuneen jarrurempan johdosta! Meikä arvasi siis puoliksi oikein, tohoon jouduit turvautumaan mutta auto jäi polttamatta.

No, vielä ehtii, sullahan on ne levyt vielä vaihtamatta... :twisted:

Yleensä jarruteho jää vajaaksi jos juuri ennen leimaa vaihtaa vanhoihin levyihin uudet palat: vanhoilla loppuunajetuilla paloilla jarrutusteho on parempi, koska ne ovat mukautuneet jarrulevyjen ruosteuriin.

Sun pitäisi kyllä vaihtaa ne jarrulevyt ihan heti, ennen kuin ruosteiset laikat pilaavat ne.

No, kaiken tämän sinä tiesitkin...
Kiitos. Harmitti toki se kun tiesi että itselleen karhunpalvelusta tekemässä ja kun kello oli jo paljon kun sain katiskan kasaan niin ei jaksanut lähteä baanalle jarruttelemaan ja aamulla oli pakko mennä jonoon pahemmin jarruttelematta. Olisi ehkä mennyt läpi jos olisi saanut jarruteltua muutaman päivän. Levyjen paksuudestahan tuo ei jäänyt kiinni vaan toisen puolen loppuun jarrutetusta toisesta palasta, joka johtuu rehellisesti ottaen siitä että toisen puolen kelkka on aika jumissa ja tosiasiassa se jotenkin pitää herkistää myös, muuten sama edessä heti ensi vuonna kun palat kuluu vain männän puolelta.

Mutta onhan tässä taas kuukausi aikaa, ennenkuin viimeistä edeltävänä iltana sitten teen jonkun ratkaisun... :oops:

Ostin oikein TRW:n palat, se harmittaa. Olisi pitänyt liimata vaikka vain pata-pata tälle päivälle :twisted:
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

tuuma kirjoitti:
:mrgreen:

Olithan sä vähän treenannut jo etukäteen...

Niin, puut kannattaa kaataa juurikin kevättalvella, jos tätä siksi edes voi kutsua :roll:

Hyvä että sait ketjusahan seokset kohdilleen! Ihan tulpan väristäkö säätelit/päättelit vai korvakuulolta? Onko noissa sahoissa muuten sytkyennakko säädettävissä?
Nyt on ihan hyvä aika noita kaataa, ovat vielä suht kuivia, katsoin juuri, että liiterissä olevat kuivat puut eivät juuri 2 viikkoa pisemmäksi aikaa riitä tällä kulutuksella, pitänee vähentää saunoittelua.

Korvakuulolta kunhan ensin toisaalta sain ohjeet perussäätöön. Syttyä ei kaiketi voi säätää, siitä ei ole pahemmin kyllä tietoa, kahdella pultillahan se syttymöykky on kiinni ja olikohan toinen vai peräti molemmat reiät soikioita, mutta ei kai sillä isommin säätöjä tehdä, vain ilmaraon saa kohdilleen.

Ajattelin sitten tälläistä palkkiovaroilla himoita:
http://www.amazon.de/Objektivadapter-Ob ... +Nikon+M42

Onnittelut Tuumalle jarrupalarempasta! :D

Niin eihän kotonakaan enää saa, ainakin vakuutusfirma on aika kriittinen jos ilman tulityökorttia on mennyt tulipalon sytyttämään :mrgreen:

Onneksi nuo levyt ei kovin hirmuisen kalliita ole noihin ranskalaisiin. Sitä en tiedä millaisia ovat vaihtaa.

Niin, kyllähän me maatalouskoulussa yhtenä puolikkaana päivänä käytiin siellä metsässä sahailemassa ilman sen kummempaa ennakkovaroitusta tai ohjeistusta. Saatiin me sentään kypärät, muttei muita turvallisuusvarusteita sitten ollutkaan, yksi ohjaaja oli, mutta kaikki touhusivat aika tavalla yksistään ilman kovinkaan kummoista käsitystä mitä sieltä piti katkoa, alle 5cm halkaisijaltaan olevia vain sai katkoa ja sattumanvaraisesti niitä sitten katkottiin.

Jokainen koulutus minkä olen käynyt on ollut ihan hukkaa, eipä noita mitään oikein enää työkseen voi tehdä, enkä koulutusta kovin korkealle nyt muutenkaan arvosta, kun olen nähnyt aika paljon kuinka luokatonta se oikein osaa olla.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:

Vähän heikkoa taitaa olla, se korjaustiedostohan pitäisi ohjelmoida mun aivoihini...

Kyllähän tuo pian tulee että verkkokalvot lentää roskiin että myös munat ja mykiöt. Tilalle megakenno, että silmäkuoppien ympärille integroidaan adapteri, johon vaikkapa T42 -kierre...

Ehtiihän tuohon softaan tutustua sitten kun haasteena on mistä löytyy niin vanha kone, jossa sen saa jotenkuten edes virtuaalisesti pyörimään :twisted:
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Kameralaukun ostamista tänään harkitsin.

Mun mielestäni sinne pitäisi mahtua runko, superzoom, salama, diffuusori, laturi kameralle, vara-akut sekä rungolle että salamalle sekä tulevaisuudessa ehkä myös Sony 35mm/1.8 ja Tamronin 90/2.8 Macro. Tuota isompaa settiä mulle ei kai ole tulossa, luulisin.
Kameralaukuissa sun täytyy olla tarkkana että vähintään löytyy nettipaikannus siitä sitten...

Mä sain vaimolta taannoin lahjaksi kameravyölaukun. Oikein hyvä mutta mennyt pieneksi :(

Kai se sellainen kova; kantti kertaa kantti -muotoinen olisi epämukavuudestaan huolimatta hyvä, ainakin minusta. Punaista plyysiä sisältä, tietty :wink:
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
Nyt on ihan hyvä aika noita kaataa, ovat vielä suht kuivia, katsoin juuri, että liiterissä olevat kuivat puut eivät juuri 2 viikkoa pisemmäksi aikaa riitä tällä kulutuksella, pitänee vähentää saunoittelua.

Korvakuulolta kunhan ensin toisaalta sain ohjeet perussäätöön. Syttyä ei kaiketi voi säätää, siitä ei ole pahemmin kyllä tietoa, kahdella pultillahan se syttymöykky on kiinni ja olikohan toinen vai peräti molemmat reiät soikioita, mutta ei kai sillä isommin säätöjä tehdä, vain ilmaraon saa kohdilleen.

Ajattelin sitten tälläistä palkkiovaroilla himoita:
http://www.amazon.de/Objektivadapter-Ob ... +Nikon+M42

Onnittelut Tuumalle jarrupalarempasta! :D

Niin eihän kotonakaan enää saa, ainakin vakuutusfirma on aika kriittinen jos ilman tulityökorttia on mennyt tulipalon sytyttämään :mrgreen:

Onneksi nuo levyt ei kovin hirmuisen kalliita ole noihin ranskalaisiin. Sitä en tiedä millaisia ovat vaihtaa.

Niin, kyllähän me maatalouskoulussa yhtenä puolikkaana päivänä käytiin siellä metsässä sahailemassa ilman sen kummempaa ennakkovaroitusta tai ohjeistusta. Saatiin me sentään kypärät, muttei muita turvallisuusvarusteita sitten ollutkaan, yksi ohjaaja oli, mutta kaikki touhusivat aika tavalla yksistään ilman kovinkaan kummoista käsitystä mitä sieltä piti katkoa, alle 5cm halkaisijaltaan olevia vain sai katkoa ja sattumanvaraisesti niitä sitten katkottiin.

Jokainen koulutus minkä olen käynyt on ollut ihan hukkaa, eipä noita mitään oikein enää työkseen voi tehdä, enkä koulutusta kovin korkealle nyt muutenkaan arvosta, kun olen nähnyt aika paljon kuinka luokatonta se oikein osaa olla.
Niin, puut ovat vielä suojamoodissa mutta tätä menoa ei kauan enää ja sitten se kaataminen on myöhäistä, tai ei mutta kuivuminen kestää.

Levyt mulla jo olikin mutta aika loppui ja sitten se että Torx -setti on kadoksissa ja myös se missä noita isoja kuusiokulmia olikaan. En tiedä, ehkä mä valutan kotteron jälleen kerran lähikorjaamolle. Jos löytyy nuo työkalut niin kokeilen ainakin. Eilinen oli pakkopulla mutta tuli siitäkin hyvä mieli että onnistuu yhä tuo korjailu. 50€ voin toki säästää ja tietty se jujuna että kun itse tekee niin yrittää ainakin vähän katsoa pidemmälle ja herkistää nuo liukupinnat ja rasvatakin jopa. Sitä kumminkaan kukaan tekisi ja rassailisi.

Kouluun ja kursseillehan pitää aina mennä ensin itse täysin oppineena, silloin voi jotain uutta oppiakin tai ainakin kysyä ja ehdollistaa miksi näin tai noin :-D

Se olikin M42, se kierre :oops: Palkintovaroillahan voi tehdä ihan mitä vain, mieti nyt vähän, ei kannata suinpäin alkaa törsäämään heti :wink:
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

Kyllähän tuo pian tulee että verkkokalvot lentää roskiin että myös munat ja mykiöt. Tilalle megakenno, että silmäkuoppien ympärille integroidaan adapteri, johon vaikkapa T42 -kierre...

Ehtiihän tuohon softaan tutustua sitten kun haasteena on mistä löytyy niin vanha kone, jossa sen saa jotenkuten edes virtuaalisesti pyörimään :twisted:
Sun oli kyllä tarkoitus lähinnä piruilla mutta saatat olla enemmän oikeassa kuin uskotkaan...Harmittaa!
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Kameralaukun ostamista tänään harkitsin.

Kameralaukuissa sun täytyy olla tarkkana että vähintään löytyy nettipaikannus siitä sitten...

Mä sain vaimolta taannoin lahjaksi kameravyölaukun. Oikein hyvä mutta mennyt pieneksi :(

Kai se sellainen kova; kantti kertaa kantti -muotoinen olisi epämukavuudestaan huolimatta hyvä, ainakin minusta. Punaista plyysiä sisältä, tietty :wink:
Sellainen vihellykseen vastaava laukku olisi myös hyvä.

Kuule, ei tuo mun listani kovin pitkä ollut! Kova laukku sopii säilyttämiseen mutta sen kanssa on pirullista kävellä; saattaisin sellaista silti jopa harkita.

Sekä tuo Sonyn 35 mm että Tamronin 90mm Macro ovat kevyitä laseja, aivan kuten myös mun superzoom. Nykyinen runkokin on kevyt, mutta jossain vaiheessa se tietenkin vaihtuu (10 v sisällä) ja seuraava lienee isompi ja raskaampi.

Tuosta mun viestistä saattoi syntyä kuva, että vain nuo kaksi primeä on vielä ostamatta ja muut hilut mulla jo onkin; muuten oikea päätelmä, mutta kameran vara-akkua mulla ei vielä ole.

Tuo Tamronin 90 mm makroputki on "sikahyvä" lajissaan: tarkennus ei tosin valtavan nopea ole, eikä äänetön. Ruuvitarkennuksen takia tuo ei käy esim. jtbo:lle, pitää olla tarkennusmoottori rungossa. Ja riippuen siitä, mitä kuvaa, kernaasti runkovakain myös.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Ukrainan tilanne näyttää taas vaihteeksi pahalta.

Krimillä lentokentän jne. valtasivat sotajoukot, jotka eivät käyttäneet kokardia tai muuta sotilaan tunnusta: siinä rikottiin kansainvälisiä määräyksiä tosi rankasti.

Kuulostaa pieneltä asialta, mutta ei sotilasjuridiikan kannalta sitä ole.

Teoriassa ilman asepukua kiinni saatu ei ole sotilas ja hänet saa teloittaa saman tien. Asepuvuksi riittää minimissään kokardi: sekin riittää kertomaan, kenen riveissä sodit.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
Sun oli kyllä tarkoitus lähinnä piruilla mutta saatat olla enemmän oikeassa kuin uskotkaan...Harmittaa!
Ehkä vähän joo, omakohtaisia kokemuksia viljelen ja luulen että kaikille käy samoin... Mulla oli yksi piirilevynsuunnitteluohjelma, tai siis on vieläkin, joka oli muistaakseni tosi huippu (silloin). Osasi autoroutata yksipuoleisen piirilevyn, joka jo silloin oli aika harvinaista, kun tykkäsivät tehdä vain monikerroslevyjä. Tuo minimoi hyppylangat mutta jos ei tietyillä ehdoilla ollut muuta vaihtoehtoa niin ehdotti mihin laitetaan hyppy eli nollavastus. Sitten kun innostuin lopulta niin pulmaksi tuli saada yli 610k (muistaakseni) muistia näkymään, 1Gt:n koneessa... Muistanette että 640k oli silloin perusmuisti DOS aikoina. DOS koneissa sitä sai aika helpoilla keinoilla autoexec.bat:ia ja config.sys:iä säätämällä mutta sitten kun se hetki koitti niin jo WinXp aikaiset tuotti pelkästään tuskaa. Win95:ssa vielä toimi.

Those were the days :-D
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

pvalila kirjoitti:Ukrainan tilanne näyttää taas vaihteeksi pahalta.

Krimillä lentokentän jne. valtasivat sotajoukot, jotka eivät käyttäneet kokardia tai muuta sotilaan tunnusta: siinä rikottiin kansainvälisiä määräyksiä tosi rankasti.

Kuulostaa pieneltä asialta, mutta ei sotilasjuridiikan kannalta sitä ole.

Teoriassa ilman asepukua kiinni saatu ei ole sotilas ja hänet saa teloittaa saman tien. Asepuvuksi riittää minimissään kokardi: sekin riittää kertomaan, kenen riveissä sodit.
Tulivat paikalle venäjän armeijan koptereilla ja omaavat venäjän varusteet.

No ei se mitään, nyt Venäjä lennätti sinne 2000 sotilasta ja kaupunkien välillä on nähty liikkuvan Venäjän panssarivaunuja.

Käytännössä Venäjä suoritti nyt sitten invaasion vieraan valtion alueelle, kuten Georgiassakin ja jos Venäjää vastaan hyökätään niin väittää vain puolustavansa itseään ja omia kansalaisiaan.

Ongelma on siinä, että nyt on lähellä eurooppaa tuo paikka ja lisäksi on EU:lla aika paljon osansa sopassa, USA on samoin ollut innolla tukemassa.

Kääntävätkö EU ja USA selkänsä Ukrainalle vai alkaako isompi sota?

Pahoin pelkään, että vähintään uusi kylmän sodan aikakausi voi nyt alkaa, ollaan aika kehnoissa asemissa mekin, jos miettii sitä kuinka helposti Venäjä tuonnekkin nyt tunkeutui ja kuinka vähän muilta valtioilta on apuja tullut, viimeisimmistä kehityskuvioista ei edes kovin jyrkkiä lausumia.

Huolestuttava on tilanne.
Vastaa Viestiin