tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Näinhän se on. Sulla on apuna merkittävä määrä pellettiä, jtbo lämmittää melkein puhtaasi puulla ja Tuusulan ukko ja meikä yritämme kärvistellä sähköyhtiön renkeinä.

Tai kyllähän Tuuma kauhealla touhotuksella hankki sen Suskin keittiöön, paraskin puulämmittäjä... :lol: :lol: :lol:

Kovimmilla pakkasilla taisi tosin Tuuma heitellä vähän klapeja Jämän kaksoispesään: fiksu jos olisi, nyt lykkisi siihen samaan paikkaan lauta kerrallaan sen purettavan ulkovarastonsa.

Ja taitaa heitelläkin, mutta vasta ensi talvena.
Tuo on aika iso määrä pellettiä, siis tilavuutensa puolesta mutta vielä isompi läjä olisi halkoina ja varsinkin sekapuuna ja heittokuutioihin heiteltyinä!

Pellettejä mä oikeastaan haaveilen tänne joskus saavan palamaan ja sellaisen viikkosiilon, sen mä jotenkin voisin hanskata että viikottaisen nuohoamisen. Jämässä klapit vaativat herkeämättä valvontaa niin siksi se on jäänyt ja se ilo että pariksi tunniksi vkl saa nostettu kattilan lämmöt VILP:in +45 asteesta +70-90 asteeseen ei oikeastaan näy vrk kulutuksessa ollenkaan vaikka heikkopäisenä lataillutkin muutamina vkl iltoina sitä sinne. Oikeastaan se niiden lappaaminen sinne tuntuu vain mukavuudessa kun piippu lämpenee ja autotalli lämpenee reiluun 20 asteeseen :-)

Suski on ollut ihan jees, vaikkakin vähän vähille jäänyt. Sekin tekee sen että hetkessä on sisällä +28 astetta ja jättikattila liedellä porisee, ollen toki vähän lämmin vielä aamulla.

Niin, Liiteri kaatopaikalle maksaa noin 400-500€ mutta Jämässä poltettuna saattaa saada vaikka muutaman satasen jos kovimpiin pakkasiin ajoittaa mutta sitten pitäisi ottaa töistä palkatonta vapaata polton ajaksi... Eikös ennenvanhaan ollut joku perunannostoloma? (Onkohan nuo yhdyssanoja, kumpainenkin näyttää kummilta niin yhdessä kuin erikseenkin). Jos sellaisen liiterinpolttoloman saisi, palkallisena tietty :wink:
Sulla on monien muiden ihmisten tavoin hyvin vahva taipumus kirjoittaa yhdyssanat erikseen: jos teikä hiukankin epäilee, että sanat kuuluu ehkä kirjoittaa yhteen, niin melko varmasti yhteen ne kuuluvat.

Sulla menee kattila uusiksi, jos haluat kerran viikossa nuohottavan pellettisysteemin; vain aito pellettikattila tarjoaa helppoa nuohottavuutta.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
Hyvin tuttua, mutta mulla kaikenlisäksi jäänyt nuo tuommoiset "kun halavalla sain" -ostokset siihen että olen innoissani ehkä mallannut ja sitten todennut kuinka paljon työtä pitäisi tehdä lisää ja miten monta pikku nippeliä-nappelia puuttuu että saisi homman päätökseen eli lamaantunut sitten täysin :oops:

Sikäli nyt täytyy kyllä sulle nostaa hattua!

Vaikka toki näin kuvitteellisen virtuaalifilmin päässäni miltä olet näyttänyt siellä Villelle noituessasi kuinka, kukaan, mitenkään voi tehdä ovet ja niiden lukkorunkojen upotukset ajattelematta että sama ovi voi joutua niin ulko-oven lukkorungon omaavaksi kuin välioven rungollekin sopivaksi :-D
Vanhoille ukoille kuuluu nostaa kohteliaasti hattua ja juuri sellaiseksi minä nyt itseni tunnen: oikein kipakka päänsäärky tekee sen, etten jaksa oikein edes nukkumaan mennä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:Tuossa muuten näkyy hyvin miten, joskus eräältä vanhalta staralta nyrkkisääntönä kuulleeni patteriverkoston lämpötilan menoveden asetusarvon muuttaminen 5:dellä asteella vaikuttaa huonelämpötilaan, eli karkeasti yhden asteen.

Kuva

Tuo on autotallin lämpötilakäppyrä, jossa näkyy VILP:in asetusarvon tiputtaminen +45 => +40 asteeseen. Asumislämpötilakin hiljalleen muuttumassa asteen alle entisen, eli... En taida kehtaa julkaista mihin... :wink:
Sulla on oikein käppyrä, mulla ei ole edes aavistusta minkälämpöinen vesi siellä putkissa kiertää.

Tosin mulla on kaikki radiaattorit kiinni nyt, uskoakseni, näillä ilmoilla mennään kolmella ilpillä.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

pvalila kirjoitti: Sulla on oikein käppyrä, mulla ei ole edes aavistusta minkälämpöinen vesi siellä putkissa kiertää.

Tosin mulla on kaikki radiaattorit kiinni nyt, uskoakseni, näillä ilmoilla mennään kolmella ilpillä.
Jos sullakin olisi sellainen lokisysteemi, niin siitä käppyrästä olisikin mielenkiintoista tarkastella mitä se vaikuttaa, kun muu perhe on poissa, eli silloin pääsee näkemään mitä esimerkiksi kattila ja verkosto hukkaa.

Onnittelut lukkorunkojen vaihdon johdosta, ei niin pientä hommaa olekkaan, ettei se yllättävien juttujen ansiosta hieman paisuisi muutamaan potenssiin isommaksi kuin oli tarkoituskaan :D

Mulla tippui alakerrassa lämpötila 0.4C/10 tuntia, eikä pariin päivään ole tullut lämmitettyä, ulkona -6C - -10C välillä lämpötilat. Yleensä jos vähänkin ollut pakkasta, niin lämpötila on tippunut astekaupalla, -20C kelissä ollut sitä 10C/10 tuntia tasoa.
Yläkerran ikkunan edessä jos pitää verhoa, niin tulee kondenssia ja kuuraa siihen ikkunan sisäpintaan, eli onkohan sekin aika kehno lämpötaloudellisesti sitten? Muka lämpölasit nuo on sellaiset kaasumallit, mutta ei ne taida toimia ihan kuten pitäisi?

Jotain vaikutusta veikkaan olleen tuolla villoitushommalla minkä tein, käytännössä siis poistin ikkunat käytöstä...

No, yläkertaan piti tietty jättää ikkuna auki, että katit voi seurata saaliiden kulkua pihalla, mutta lämpötaloudellisesti aika merkittävä parannus taisi tulla.
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

jtbo kirjoitti:Mun kuutiot on taas sisätilojen mitoista :D

Hmm, tämä on nyt vähän merkillistä, mutta täällä lentää jo hyttysiä, tai ainakin yksi, tuossa se inisee ihan näkyvä hyttynen, ulkona on kumminkin -4C pakkasta, eikä siellä ole juuri lämpöasteitakaan ollut, kuin sellaista nollan molemmin puolin keliä aiemmin, onkohan tämä mahdollistakaan, mutta niin nyt vain on :-o
Jos se oli ulkona niin se oli hanki- tai lumisääski.
- Puolihullu varttisavolainen -
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

warixenjalka kirjoitti: Jos se oli ulkona niin se oli hanki- tai lumisääski.
Tämä oli sisällä, tosin olin juuri tullut kahdesta ovesta sisälle, en tiedä olisiko tuo tullut matkassa, sen verran pieni tuo tuulikaappi, että ovien aukominen tekee aikamoiset ilmavirtauksetkin, kaikki kumminkin on mahdollista.

Tuskin se nyt mistään rakenteistakaan tulee, nuohan tarvitsee ihan seisovaa vettä käsittääkseni siihen kehitykseensä, jossain ojan pohjilla ne kai kehittyvät, suhteellisen seisovassa vedessä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Keleen lukkorungot!

Eli munhan ei tarvinnut sitä ulko-oven lukkorunkoa (LC100) varten jyrsiä lukon paikkaa syvemmäksi, koska palo-ovessa on alkujaan ulko-oven lukko ollut.

Mutta, mutta...

Mun kahvavarustuksesta ja tuon oven pintarakenteesta johtuen mä en saanut kahvoja tuohon asennettua muutoin kuin vaihtamalla takaisin sen välioven lukkorungon.

Perhe tulee kotiin huomenna, ei ole aikaa etsiä hiluja kaupasta eikä ole oikein halujakaan...mulla on paperihommat ihan surkeasti kesken vielä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Nyt kun mulla toimii tuo Vantaan Energian Energiapeili niin aion kyllä vilkaista, minkä verran perheen poisolo kulutukseen vaikutti.

Saunaa tuli käytettyä vähemmän, tyttäret lämmittävät sen aina käydessään suihkussakin: pesuhuone on muutoin kylmä.

Voisivat kyllä siirtyä toiseen suihkuun, talon kolmesta suihkusta yksi ei ole saunan yhteydessä ja se tila on aina lämmin.

Keskimäärin meikähän säästää rahaa, kun tuo saunaosasto on melko kylmä (+17 ehkä) talvisin: ainostaan nuo suihkureissut verottavat taloudellisuutta.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Pitihän se käydä heti vilkaisemassa...

Eli vaikka sää on ollut vakaa niin kulutus tipahti 120 kWh/d ==> 100 kWh/d.

Rahassa tuo on pari-kolme euroa per päivä. Ottaen huomioon, että vaimo ja tytöt ovat saaneet vapaasti toteuttaa itseään kauppareissuilla mun ollessa täällä kotona sorvin ääressä, lienee parempiakin tapoja pienentää elinkustannuksia... :roll:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Jessus, että meikä on väsy!

Yleensä olen keskiyön aikaa tehnyt pienen lenkin ulkona, tänään ei siihen ollut enää aikaa.

Perhe tulee aamulla, yritin saada hommat edes johonkin vaiheeseen ennen sitä.

Ihan oma moka, annoin paperinippujen kertyä pöydille: hiihtolomalla mulla on sitten aikaa hoidella ne... :roll:
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti:Pitihän se käydä heti vilkaisemassa...

Eli vaikka sää on ollut vakaa niin kulutus tipahti 120 kWh/d ==> 100 kWh/d.

Rahassa tuo on pari-kolme euroa per päivä. Ottaen huomioon, että vaimo ja tytöt ovat saaneet vapaasti toteuttaa itseään kauppareissuilla mun ollessa täällä kotona sorvin ääressä, lienee parempiakin tapoja pienentää elinkustannuksia... :roll:
Kai kerroit että heillä on nyt 3€/pvä enempi rahaa käytössä shoppailuun kun pysyvät poissa... Toivottavasti et, olisivat saattaneet saada jonkunlaisen ajatuksen sinun suhteen :-D

Tuntuu aina niin kovin pieniltä nuo päiväsäästöt mutta kerroin 30 muuttaa kummasti jo ajatusmaailmaa. 100€/kk on aina kumminkin satanen, jolla voi ostaa vaikkapa sitten halavalla lisää ovipainikkeita :wink:

Mun suurimmat säästöt ovat perustuneet pidättäytymiseen remppakamojen ostamisesta (=huomattavasti suurin säästö!), lehtien tilauksien lopettamisella ja vakuutuksien tarkistamisella. Ei esim. Rellullakaan enää kannata edes sitä säästökaskoa pitää. Kotivakuutuksessa ihan tyhmä pitää kaikenvaran vakuutusta eli sitä sellaista jos telkkari tai pesukone tai VILP hajoaa niin voisi sieltä jotain saada tai silmälaseja. Sen verran vanhoja jo kaikki niin ikävähennykset jo syöneet korvaukset muutenkin, eihän noita vak. yhtiöt mainosta jos ei itse laskeskele.

Putket kun nyt on uudet niin tippui myös kotivakuutuskin vähän. Tuuman Putkelta kun saisi vain jotenkin ne kotitalousvähennykseen oikeuttavat kuitit puristettua ulos mutta kun taisi jotenkin kadota koko yrittäjä johonkin maankoloon tekemään jotain maanalaisia hommia :lol: :lol: :lol:

Mutta mutta, kovin ne säästetyt dollarit silti aina muutenkin johonkin katoaa :-D :(

Pösön ABS- valo sammui yhden pyörän anturinvaihdolla,175€:lla..., lisäksi tuomio takajarrulevyille ja paloille, jotka kustansivat yhdessä satasen lisää motonetistä haettuani mutta ne toki ovat vielä takakontissa kun taidan yrittää itte kun ei ole vara vaihdattaa, ABS-anturi olisi ollut paaaljon helpompi rasti mutta mutta :oops: Mä en oikein kehdannut räsäsille sanoa diagnoosin jälkeen että kiitos tiedosta, ajan motonettiin ja vaihdan itte...

Aika paljosta isosta pahasta ovat mut ennenkin säästäneet niin en vain saanut suustani mitään ulos kun ajattelin jotenkin tilannetta eteenpäin jos vaikkapa rolloon tulee joku mystinen vika ja vien johonkin muualle, joka sitten vedättää mut aivan alta lipan.

Nykyautojen kanssa ei ole auton omistajalla helppoa kun moni voi foolata aivan täysin asiakasta.

Lueskelin toki että takapalojen tapeilla on taipumusta olla lähtemättä muuta kuin poraamalla ja levyt ei lähde oikein hyvin kun siellä on sisällä käkkärinkengät ja satulatkin putkella eikä letkulla pitäisi jotenkin varovasti siirtää sivuun ja että Torxeilla levyt kiinni plus toinen jarrusatulan pulteista kiinni kuusiokulmalla ja toinen tavallisella kiinni. Kuulostaa niin kovin ranskalaiselta ajatusmaailmalta :lol:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tohon kanssa joudut varmaan niitä osia suostuttelemaan auki, älä vain polta koko autoa: siinä palaa helposti jotain muutakin kun auto flegaa.

Huono idea sekin, että ensin lopettaa autonsa vakuutukset ja sitten tohottaa sen tuleen... :lol: :lol: :lol:

Liukupinnat yritä saada kuntoon, muutoin jarru työskentelee normikäytössä vain yhdellä palalla.

Vakuutusten säästö ei ole puhdasta säästöä, kuten tiedät: vakuutusmaksulle saa tilastollisesti jotain katetta ja ajan oloon ne tilastollisuudet kyllä toteutuvat.

Vakuutusturvaa kun mitoittaa, pitää huomioida oma riskinkantokyky: esim. Rellun menetyksen sinä kyllä kestät, senhän voi tarvittaessa korvata halvemmallakin autolla.

Mun mielestäni sinä teit Räsäsen ja anturin kanssa ihan oikein, mutta niitä jarrunosia kannattaisi kyllä kysyä myös Auto-Artikkelista.

Artikkelin ukot ovat vuosikymmenien aikana keränneet uskomattoman määrän tietoa ranskalaisista; koko heidän toimintansakin pyörii vähän eri menttaliteetillä kuin alalla yleensä (kantikset käyvät siellä toisinaan ihan vain juttelemassa, vaikka auto jostain syytä pitäisi vikojen suhteen väliviikon). Artikkeli on mulle yksi suurimmista syistä ajella ranskalaisella.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Tohon kanssa joudut varmaan niitä osia suostuttelemaan auki, älä vain polta koko autoa: siinä palaa helposti jotain muutakin kun auto flegaa.

Huono idea sekin, että ensin lopettaa autonsa vakuutukset ja sitten tohottaa sen tuleen... :lol: :lol: :lol:

Liukupinnat yritä saada kuntoon, muutoin jarru työskentelee normikäytössä vain yhdellä palalla.

Vakuutusten säästö ei ole puhdasta säästöä, kuten tiedät: vakuutusmaksulle saa tilastollisesti jotain katetta ja ajan oloon ne tilastollisuudet kyllä toteutuvat.

Vakuutusturvaa kun mitoittaa, pitää huomioida oma riskinkantokyky: esim. Rellun menetyksen sinä kyllä kestät, senhän voi tarvittaessa korvata halvemmallakin autolla.

Mun mielestäni sinä teit Räsäsen ja anturin kanssa ihan oikein, mutta niitä jarrunosia kannattaisi kyllä kysyä myös Auto-Artikkelista.

Artikkelin ukot ovat vuosikymmenien aikana keränneet uskomattoman määrän tietoa ranskalaisista; koko heidän toimintansakin pyörii vähän eri menttaliteetillä kuin alalla yleensä (kantikset käyvät siellä toisinaan ihan vain juttelemassa, vaikka auto jostain syytä pitäisi vikojen suhteen väliviikon). Artikkeli on mulle yksi suurimmista syistä ajella ranskalaisella.
Kerrankin kaikki meni tuubiin... Näen jo otsikot... "Yritti korjata ranskiksen takajarrut; paloi auto, talo ja varsinkin väärät pökötin käsijarrukengät... Sai lähetteen lataamoon, jossa ikävästi olikin latureina ranskalaisvalmisteiset hoitajat..."

Hmmm. Tuo A-Artikkeli ei ole koskaan oikein auennut mulle eli vissiin kai sitten asian osaava varaosaliike, eikä mikään huoltokorjaamo?

Niin, vakuutuksissa toki kannattanee laskelmoida mutta tarkoitin lähinnä sitä että moni jättää ne niille sijoilleen vaikka aikaa kuluu... Ajan myötä korvaukset romahtaa. Palovakuutuskin on parilta kaverilta korvannut aika naurettavia summia, sen tähden en oikein siitäkään tiedä mutta pankki ei anna siitä luopua...

Sprinklereitä ei oikein viitsisi alkaa virittää niinkuin isoimmat kaupungit tekee, minusta ne eivät maksa vakuutusyhtiöille palovakuutuksia. Todennäköisyyksiin kai tuokin perustuu mikä kannattaa ja mikä ei ja kuten Jtbo sanonut niin aivan täysin hakusessa on oikeastaan todennäköisyydetkin. Vahinko voi sattua juuri tällä viimeisen näppäimen lyönnillä, siinä on todennäköisyys sitten siinä.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Hmmm. Naama-naama kaupankäynti on vähän murroksessa tai ainakin niin puhutaan. Kovasti useassa nettikaupassa tuo on muuttunut palautteen antamiseksi. Verkkokauppa.com:kin nostaa tuotteen takuun 1v. => 3v. jos antaa palutetta, viittiikö siinä sitten huonoa palautetta antaa :roll:

Pösön takajarruremppa siirtyi tulevaisuuteen. Kuusiokoloavaimet löysin mutten aikoinaan hommaamiani kunnon Torx:eja varrella + ettei huvita... Varmaan aika odotettu lopputulema :-D

Katsoin Foreca:n 15pvä ennustetta ja laskin että suskille varatut puut joutavat jämän nieluun kun taitanee olla tämä talvi sitten tässä. Oli kyllä helppo talvi! En muista onko näin vähälumista talvea täällä koskaan ollut, ei ainakaan tämän talon kanssa. Jotenkin mä kuitenkin odotan jotain takatalvea, tai en odota vaan pelkään.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Vaikka uhosin että olen lopettanut lehtitilaukset niin raksamaailma yhä tulee ja kiertokautta Kamera lehti...

Viime numerossa oli muuten aika mairitteleva artikkeli Sony:n α7R:stä. Pikkuinen kooltaan muuta iso kenno, jota joku täällä piti ehdottomana...

Kummallisinta oli että kovasti kirjoittivat että on jo liian tarkka että näyttävät epätodellisilta kuvat :shock:

Olikohan niin että olivat enimmäkseen haltioituneita siitä että jonkun adapterin avulla saa -70 luvun alun huippulaseja kiinni, erityisesti Nikkor:ista höpisi. Ylimalkaan vain lueskelin, enhän minä mitään ymmärrä noista. Sen ymmärsin että lopussa luki joku 1900€ hinta :( Toisaalta ei tuo nyt ihan mahdoton hinta ole jos vähäänkään enempi valokuvaamiseen täydellisesti hurahtaisi ja se että kirppiksiltä saattaisi saada sitten löytöjä...
Vastaa Viestiin