tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti:Tuuma, kovasti, kovasti kiitoksia sinulle ja vaimollesi.

Hain paketin postista.

Uskomattoman nättejä, tuntuu aika pahalta laittaa tuollaisia palamaan.
Ole hyvä, mutta nehän ovat vain kanamunapaketin riekaleita...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Säästäminen tulee kamalan kalliiksi...

Keravan Prisma myi pois Abloyn LC100 -lukkorunkoja (se ulko-ovimalli, jossa lukko ei koskaan aukea pelkällä avaimella vaan pitää ensin kiertää avain auki-asentoon ja sitten kahvasta avata lukko; näin avaimeen kohdistuu minimaalinen rasitus mutta oven avaamiseen tarvitaan aina kaksi kättä) hintaan 15 euroa.

Abloyn sikakallis ulkokahva (ovh ehkä 75 egeä, suunnilleen) lähti samalla hinnalla kuin lukkorunko, halpiskahvat joltain toiselta merkiltä maksoivat vitosen kpl.

Mulla meni säästäessä 48 euroa, siihen hintaan sain parin halpurikahvan lisäks vielä joitakin peitelevyjä jne.

Nyt olen sitten vähän vaihdellut kahvoja täällä. Tai siis toisen asunnon kahvat mulla onkin ollut kunnossa tähänkin asti, vain tämän uudemman asunnon "kahvoitukseen" olen ollut tyytymätön.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Tuuma, kovasti, kovasti kiitoksia sinulle ja vaimollesi.

Hain paketin postista.

Uskomattoman nättejä, tuntuu aika pahalta laittaa tuollaisia palamaan.
Ole hyvä, mutta nehän ovat vain kanamunapaketin riekaleita...
Eivät ole, mutta olivat kyllä, ennen taiteilijan käsittelyä.

Noiden tekeminen ja myyminen ei ehkä ole hyvä bisnes, mutta esimerkiksi työväenopisto olisi ehkä kiinnostunut ostamaan "taiteellisen arkiaskaroinnin peruskurssin": tarjotkaa sinne jokin kiva kokonaisuus.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Kuinkahan jyrsijät syövät EPSiä tai XPS:ää? Tai sitä Alanderin ihmemateriaalia? Tekeeköhän kukaan sellaista levyä, jossa on sisällä jokin tunnelinteon estävä juttu?
voiettä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja voiettä »

jtbo kirjoitti:Tästä kun katsoo näitä sähkönkulutuksiamme:
Pvalila 5854kWh
Tuuma 3000kWh
Maatilallinen 1900kWh
Minä 351kWh
ja minä 1115kwh
voiettä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja voiettä »

eli kuka huus..noh pientä "taukoa" on tullut pidettyä jo tovi..eikös se tästä taas..lähde..
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Säästäminen tulee kamalan kalliiksi...

Keravan Prisma myi pois Abloyn LC100 -lukkorunkoja (se ulko-ovimalli, jossa lukko ei koskaan aukea pelkällä avaimella vaan pitää ensin kiertää avain auki-asentoon ja sitten kahvasta avata lukko; näin avaimeen kohdistuu minimaalinen rasitus mutta oven avaamiseen tarvitaan aina kaksi kättä) hintaan 15 euroa.

Abloyn sikakallis ulkokahva (ovh ehkä 75 egeä, suunnilleen) lähti samalla hinnalla kuin lukkorunko, halpiskahvat joltain toiselta merkiltä maksoivat vitosen kpl.

Mulla meni säästäessä 48 euroa, siihen hintaan sain parin halpurikahvan lisäks vielä joitakin peitelevyjä jne.

Nyt olen sitten vähän vaihdellut kahvoja täällä. Tai siis toisen asunnon kahvat mulla onkin ollut kunnossa tähänkin asti, vain tämän uudemman asunnon "kahvoitukseen" olen ollut tyytymätön.
Jaa, vai että sen tähden tuo toiminta on vähän outo. Minä kun ostin (täydellä hinnalla) lukkopesän ja kahvan edulliseen ulko-oveen ja asensin itse niin luulin pitkään että tein jotain väärin, sillä asennuksessa oli jotenkin outoja kohtia. Kunnes kuulin että monissa uusissa taloissa toiminto on samanlainen.

Edulliseen sait! Tai siis edullisemmalla olisit toki päässyt jätettyä nuo kauppaan :-)
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Kuinkahan jyrsijät syövät EPSiä tai XPS:ää? Tai sitä Alanderin ihmemateriaalia? Tekeeköhän kukaan sellaista levyä, jossa on sisällä jokin tunnelinteon estävä juttu?
Ei hajuakaan mutta vastaan silti. Lasinsiruja kuulemma ovat laittaneet purujen sekaan joskus/jotkut :shock: Kiva purkaa... Meillä onneksi oli vain ihan ehjiä kossupulloja seassa...

Yksi raksamesu sanoi taannoin että rotat menevät happosestakin teräksestä läpi. Kuulemma virtsaavat ja teräs pehmenee ja humps vain tulevat siitäkin läpi jos jotain mielenkiintoista vain on toisella puolen.

Otapa Villen seuraksi kisuli sinne, se on varmin tapa pitää jyrsijät loitolla...

Vaimo löysi hiirenp...kaa autotallista, kiikutettiin meidän metsästäjä sinne. Oli saunanlauteiden alla 3h silmät lautasina hievahtamatta... Toista oli entinen katti joka mun seurana siellä usein oli. Eli kannattaa toki kokeilla syökö hankittu malli muuta elävää kuin hämiksiä tai kärpäsiä :roll:
tuuma
Jäsen
Jäsen

Tästä kun katsoo näitä sähkönkulutuksiamme:
Pvalila 5854kWh
Tuuma 3300kWh
Maatilallinen 1900kWh
Jtbo 351kWh
Voiettä 1115kWh
Petej 840kWh

Lisäilin Jtbo:n listaan lisää ja korjasin omani todelliseksi.

Tosiaan, pitäisi jakaa nuo lämmitettävillä kuutioilla että kai asuinpaikkakunnallakin korjailla mutta kuutiot on niin hankala laskea mutta jos joku viitsisi aloittaa niin ehkä muutkin mittailisivat ainakin suurinpiirtein.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:Tästä kun katsoo näitä sähkönkulutuksiamme:
Pvalila 5854kWh
Tuuma 3300kWh
Maatilallinen 1900kWh
Jtbo 351kWh
Voiettä 1115kWh
Petej 840kWh

Lisäilin Jtbo:n listaan lisää ja korjasin omani todelliseksi.

Tosiaan, pitäisi jakaa nuo lämmitettävillä kuutioilla että kai asuinpaikkakunnallakin korjailla mutta kuutiot on niin hankala laskea mutta jos joku viitsisi aloittaa niin ehkä muutkin mittailisivat ainakin suurinpiirtein.
Kuutiot löytyvät talon piirustuksista, jos ne ovat kohtuullisen uudet.

Mulla oli kuutioita muistaakseni noin 800, mutta en ole kyllä aivan varma.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Kuinkahan jyrsijät syövät EPSiä tai XPS:ää? Tai sitä Alanderin ihmemateriaalia? Tekeeköhän kukaan sellaista levyä, jossa on sisällä jokin tunnelinteon estävä juttu?
Ei hajuakaan mutta vastaan silti. Lasinsiruja kuulemma ovat laittaneet purujen sekaan joskus/jotkut :shock: Kiva purkaa... Meillä onneksi oli vain ihan ehjiä kossupulloja seassa...

Yksi raksamesu sanoi taannoin että rotat menevät happosestakin teräksestä läpi. Kuulemma virtsaavat ja teräs pehmenee ja humps vain tulevat siitäkin läpi jos jotain mielenkiintoista vain on toisella puolen.

Otapa Villen seuraksi kisuli sinne, se on varmin tapa pitää jyrsijät loitolla...

Vaimo löysi hiirenp...kaa autotallista, kiikutettiin meidän metsästäjä sinne. Oli saunanlauteiden alla 3h silmät lautasina hievahtamatta... Toista oli entinen katti joka mun seurana siellä usein oli. Eli kannattaa toki kokeilla syökö hankittu malli muuta elävää kuin hämiksiä tai kärpäsiä :roll:
Sun kissasi on sisäkissa, tottunut hyvin muuttumattomaan maailmaan. Kissoilla on muutenkin aivan valtavasti eroja luonteessa ja rohkeudessa, laivalla olen nähnyt kissanäyttelyyn matkalla olleita pelottomia ja seurallisia matkakatteja joita sadat ihmiset ympärillä ei hämmennä lainkaan. Kissoistakin jotkut ovat kotikissoja, toiset viihtyvät baanalla!
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Mitkä piirustukset, ei mun talosta mitään piirustuksia ole?

Minä lasken ne lämmitettävät kuutiot hyvin pitkästi käyttötapaan, puolilämpimään saakka nyt ainakin se on aika pitkästi valintakysymys miten sen lämmön jakaa, tietty myös millaiseksi talon remppaa liittyy tuohon käyttötapaan.

Laskin arvioiden, että mulla on kokonaista 15 lämmintä kuutiota. Puolilämpimiä onkin sitten jotain 100-150, riippuen miten laskee tuotakin, osa kun on tarkoituksetta puolilämmintä.

Ei kai mulla edes ole yli 170 kuution tilaa mitä lämmittää, noita eristämättömiä tiloja lämmittäessä kun voi tulla sellainen hölmöläisfiilis.

Tuuma, ei kissaa voi viedä uuteen paikkaan, se mene paniikkiin, kissa toimii siten, että se merkkaa reviirinsä, missä on tuttua poski, häntä, kylki, päälakihajua, se on koti, jos joutuu uuteen paikkaan ja kulku siihen paikkaan jonka mieltää kodiksi on estynyt, iskee hätä ja paniikkimoodi, eikä sitten osaa toimia. Mutta jos jättää reitin auki, niin sen uteliaisuus vie uuteen paikkaan jollain aikavälillä, sitten menee useampi käyntikerta, kunnes se on koti ja sitten voi se metsästys alkaa. Sitten vielä noi uudet otukset on vähän pelottavia, mutta siinäkin uteliaisuus usein voittaa.

Monta kertaa olen katin kantanut hiiren äärelle, muttei se tee muuta kuin lähtee karkuun, mutta sitten keksin, että raottaa vähän ovea, niin että itse voi mennä ja antaa kiinnostua itse, sitten voi auttaa nostamallakin ja se uteliaisuus pysyy pelkoa vahvempana.

Tänään taisi mennä noin 12 sekuntia ovesta ulos laskemisesta siihen, että vikisevä saalis oli kiinni ja kaikki kolme yhden kimpussa tietty. Osui tuore jälki kohdalle. Musta yksilö on aika hyvä tuossa lajissa, vaikkei se kovin iso ole, niin kyllä se huolehtii pois kaikki jyrsijät, kokoon katsomatta.

Osa noista on vaan niin arkoja, etteivät oikein uskalla, mutta riittävästi siedätystä niin kyllä ne siitä oppivat. Sama toiseen suuntaankin, ulkona ensimmäisen vuoden elänyt ei suostu edes portaikkoon astumaan, sitä voi kantaa sylissä ihan hyvin, niin kauan kunnes kantaa kynnyksen yli, siitä ei sitten tulekkaan enää mitään, kun ottaa kynnet esille ja silmät lautasina yrittää kiivetä kaikin voimin takaisin turvaan pitäen sellaista surkeaa mekkalaakin, joten olen jättänyt sen siedätysyritykset sikseen, saa kesällä itse taas yrittää tutustua, jos uskaltaa.
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo, sun talosi piirustuksia kannattaa kysyä rakennusvirastosta.

Tuuman pitää kai sitten puhkaista kellarin kattoon reikä, että katti pääsee metsästämään sinne...

Saman aukon kautta pääsevät tosin kellarin hiiret asunnon puolelle.

Helpompi hankkia toinen katti, jonka koti on kellari?

Ehdotan aivan tavallista hiirenloukkua.
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
tuuma kirjoitti: 949kWh mennyt tähän asti tässä kuussa, viime vuosikin oli helmikuun osalta helppo mutta maaliskuu sitten hankalampi.
Mulla näyttää seuranta, että 64kWh mennyt tähän asti tässä kuussa, tosin alkukuusta oli kovempaa kulutusta, sen pitäisi tasoittua nyt, kun roudasin sen pakastimen talliin. Teoriassa sen pitäisi vaikuttaa jopa 0.9kWh/vrk, mutta epäilen hieman tuota, ehkei se mene ihan lineaarisesti ympäröivän lämpötilan mukaan.

Kuinkahan sen varaston purku oikein käytännössä järjestyy, aika iso operaatiohan sellainen on. Toisaalta ihan hyvää nikkarointitavaraa, miten sen nyt raatsii polttaa :shock:

Moottorisaha ja kasa halpoja teräketjuja olisi kai aika kätevä siinä purkamisessa, viipaloisi vaan sopiviin paloihin.
Tuuman varaston purkuhomman vaikein vaihe on se ensimmäinen eli tyhjentäminen.

Jahka varasto on tyhjä niin äkkiä sen nurin tönäisee.

Ja kuten Tuuma itsekin totesi, niin näillä säillä mökin polttaisi aika nopeasti pois.

Ei taida vain poltto onnistua, koska on edelleen täynnä tavaraa?

Tuo vanha varasto ei kai ole mikään varsinainen kaunistus?
pvalila
Jäsen
Jäsen

Meikä on urakoinut myös tuolla digikamerafoorumilla, kahta vaille sata viestiä siellä. Eikä kukaan ole vielä polttanut mun takiani sulakkeitakaan, ei ainakaan totaalisesti.
Vastaa Viestiin