Maalausurakan hinta?

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
wekkuli
Jäsen
Jäsen

Maalausurakan hinta?

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Ollaan aateltu tähän asti maalailla ens kesänä tönö itte, mut otetaan kuitenkin tarjouksia maalausfirmoilta. Ihan siltä varalta jos vaikka mieli muuttuis. Nyt tuli yksi tarjous. Koko helahoito 3580e sisältäen normaalilaudoituksen, nurkkalaudat, puolivälin listat, ikkunapuitteet, räystäslaudat ja otsalaudat. Mitäs mieltä hinnasta? Onko paljo vai vähä ja onko kokemuksia työn teettämisestä ulkopuolisella. Mihin kiinnittää huomiota?

Ykkösvaihtoehtona on kyllä edelleen ite tekeminen, harrastukseksihan tämmönen talo on osittain hankittu, mutta puntaroidaan nyt kaikkia vaihtoehtoja. Teettäminen olis tietty vaivatonta, nopeaa ja tostahan lähtis vielä kotitalousvähennys.
ikämajaRajamäki
juhansalo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja juhansalo »

Aika arvokasta kun maalin osuus jää alle 30% tuosta hinnasta. Laita itse pensselit pyttyyn niin saat vielä isomman vähennyksen.
pipari
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pipari »

samaa mieltä, kyseessä on kuitenkin yli 20 000 mummoa työstä, joka on todella antoisaa tekijälleen varsinkin säätilojen suosiessa. Itse usein lasken pikaisesti moisten hommien kohdalla omista nettotuloista sen, kuinka monta viikkoa voisi olla palkattomalla ja tehdä itse työ.

Kyllä 14000 mummolla (otin pyöreesti sen 30% pois maaleista ja pensseleistä) jo lomailee tovin ja nautiskelee punamultamaalin hajusta (tai mistä itse kukin tykkää), eikö? Riippuu tietysti miten suuresta talosta on kyse :)

ymmärrän kyllä, ettei 'loman ottaminen' ole kaikissa ammateissa mahdollista, eikä ylläoleva ajatusleikki ehkä siksi järkevää ollenkaan.

-p
kennu
Jäsen
Jäsen

Hmmm.

Viesti Kirjoittaja kennu »

Se vähän riippuu mikä on vanhan maalin kunto... Mikäli seiniä joutuu skrapaamaan paljon tai jos on jonkinlainen koriste juttu laudoituksessa niin silloin on hinta minusta aika halpa... Laske työlle noin 10€ neliö ikkunat mukaan ja lisää siihen maalin hinta niin se on aika lailla +-0 työ urakoitsijalle jos se hoitaa kaikki velvoitteet ja alv;n osuus vielä päälle.
Aina on jotain mitä voi tehdä!

Jos ei muuta keksi niin vaikkapa naapureiden harmiksi!
Sepi
Jäsen
Jäsen

Plus telinekustannukset

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Kuulostaa ihan edulliselta.

Omaan työhön pitää laskea maalien, työkalujen ja ajan lisäksi säälliset telineet. Nykyään pitäisi puusta tehdyt telineet hyväksyttää rakennustarkastajalla. Ja metallisten vuokraaminen maksaa. (No tosi asiassa suurin osa käyttää itsekyhäämiään hakitelineitä omalla riskillä.)

Asia riippuu myös siitä, mitä maalia haluaa käyttää ja kuinka tarkasti tehdä pohjatyöt. Moni firma sutii moderneja hyvin, mutta perinteisiä ei.

Voi myös kokeilla! Maalaa itse yhden sivun ja sen jälkeen päättää, haluaako jatkaa itse.
wekkuli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

No kyllä mä tulin siihen tulokseen, että hinta on kova. 3580e miinus kotitalousvähennys miinus maalit miinus laitevuokrat (semmosta korinosturia aattelin kun harjan kohdalla mennään aika korkealle plus omatekoset telineet/penkit matalammalle) jättää kuitenkin varmaan 1000-1500e työn hinnaksi. En tiä teidän muiden palkoista, mutta minä en tienaa esim. kahdessa viikossa enempää puhtaana käteen. Ja uskoisin että viikossa tai korkeintaan kahdessa tuon kyllä tekis yksinkin. Talkoita silti kumminkin oon suunnitellut.

Mielestäni 10e neliö pelkälle maalaustyölle on aika säädytön hinta. Neliön sutimiseen ei mene varttiakaan. Ja muuta työtä ei oo kuin kertaalleen maalaaminen kun meillä on pohjamaalissa oleva uusi lautaverhoilu (tuo jäi alussa mainitsematta, olennaisesti homman helppouteen ja hintaan vaikuttava asia tietysti).

Oli puheena sekin, että jos maalais eri värillä kuin pohjamaali (vaalea sininen), niin joutuis vetään kahteen kertaan jolloin hinta pomppais reilu tonnilla.

"Nykyään pitäisi puusta tehdyt telineet hyväksyttää rakennustarkastajalla." Totta kai. Juuri näin aion tehdä. Ryhdyn tekemään piirustuksia heti, jotta voin postittaa ne etukäteen kirjallisen anomuksen liitteenä yhdessä takapihan lautojen veto-, murto-, taivutus- ym. lujuuskokeiden kanssa kunnallisen rakennustarkastusjaoston osastosihteerille.
:roll:
ikämajaRajamäki
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Re: Maalausurakan hinta?

Viesti Kirjoittaja maanma »

wekkuli kirjoitti:Mihin kiinnittää huomiota?
Hintaan sisältyvään maaliin, maalaustapaan (=millä välineellä maalaus tehdään) maalauskertojen lukumäärään ja sisältääkö myös välilliset kulut mm. henkilönostimen tai rakennustelineet tms.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

wekkuli kirjoitti:(semmosta korinosturia aattelin kun harjan kohdalla mennään aika korkealle plus omatekoset telineet/penkit matalammalle)
Voihan niitä penkkejä ja tellinkejä tehdä, mutta aika sukkelaan maalaa jo sillä että tekee alumiinitikkaisiin lavan päähän. Yksistä jatkettavista saa kahet tikkaat kun ne jakaa ja kun molempien päähän tekee suunnilleen 40 cm syvän ja vajaa metrin levyisen lavan niin siitä ylettää jo maalaamaan useemman neliön kerralla. Tieten siihen lavalle ei ole tarkoitus ihan seisomaan asti nousta, mutta siinä päällä pysyy pöntöt hyvin ja se antaa älyttömästi ulottuvuutta kun saa vähän lavaan nojailla. Ja kyllä mä olen aina välillä ihan tylysti seisoskellutkin siinä lavalla jos ei muuten yllä.

Itse tein meidän talosta toisen päädyn kokonaan Haki-telineiltä. Tellingit oli sateisena kesänä monta viikkoa päädyllä, ja maksoi kanssa sen mukaisesti. Ei se maalaus niin kestäny, mutta kun piti skrabata kanssa aina sateen lomassa. Toista päätyä tein niin ylös kun noilta lavatikkailta yletti (tasakertaan ja pikkuisen yli) ja loppuun vuokrasin viikonlopuksi nostolavan hintaan 170 €. Eri konstien yhdistelmät on yleensä parhaita, ei sitä nostolavaa tartte koko homman ajaksi ottaa.

Aika monta taloa oon maalannut tikkalta ja jos niihin tekee lavan päälle niin ei se niin kummaa ole. Semmosista pukeista ja laveteista en oo koskaan tykänny kun niitä ei saa yksin siirrettyä ja ne on melkeen huterampia kuin lavatikkaat. Sen sijaan rintamamiestalon harjakolmioon ylettyvien tikkaiden teko ei oo ihan triviaalia eikä siellä ylhäällä ole kiva olla. Voitte vaan uskoa että kenet isä lähetti sinne tikkaiden nokkaan aina maalaamaan kun omia tai sukulaisten mökkejä maalattiin. :-D

Mutta tosiaan, pelkiltäkin tikkailta voi maalata. Semmoset kahdeksanmetriset saa tehtyä kolmen vartin laudasta niin kevyet että ne nostaa ihan hyvin kolmella miehellä pystyyn. Siinä on vain juju miten ne tikkaat tehdään, ja sitä en kerro kun kuvien kanssa, ettei kukaan mee mun neuvoilla niskaansa taittamaan :-)

Joskus kakarana maalasin kesätöiksi kaverin kanssa talonyhtiön neljä rivitaloa. Se kävi yllättävän helposti alumiinisilla putkitelineillä, niitä tellinkejä rullaili isoilla pyörillä kivasti pitkin seinää eikä se torni ollut kova homma purkaa ja koota aina kun sen siirsi takapihalla aitauksesta toiseen. Niiden alutellinkien vuokrat vaan on aika kovia vähänkään pidemmässä urkassa.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Pasil
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Pasil »

Niin, tässäkin tapauksessa jokainen ratkaiskoon päällään ja lompakollaan oman terveytensä/työturvallisuutensa hinnan. Itsellä kun esim. työtasoihin tarvittavaa puutavaraa ei ole nurkat pullollaan niin nosturin tai kunnollisten tellinkien vuokraus on oikeastaan ainoa vaihtoehto. Jotenkin luonto ei vaan anna periksi mennä ostopuutavarasta rakentelemaan noita telineitä. Hintakin nousee aika korkeaksi ostotavaralla, tosin voihan siitä askarrella sitten homman päätteksi jotain "mukavaa".
helenja1
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja helenja1 »

Moro!

Kyllä mekin päädyttiin siihen että itse maalataan, skrapataan ja jyystetään. Telineet saadaan faijan tutulta lainaksi ja talkootyö ei kustanna kun ruoat, juomat ja pikku korvauksen rahallisessa muodossa.

Maalit noin reilulle sadalle neliölle seinää arvioitu K-raudassa 300-400€. (sis.kaksi kiekkaa)

Skrapaus on tietysti tylsää ja aikaa vievää. Mutta meikäläinen kun ottaa tämän remontoimisen lähinnä rentoutumisena... :lol:

Nyt ollaan jo aloitettu. Vanhat rännisyöksyt skrapataan ja maalataan. Tyylikkäät! Kulmalaudat ostetaan ja maalataan. Samoin tehdään tässä talven pakkasilla uudet ikkunakarmit. Eli tällaista pikkunäpertämistä jotta ei koko kesää tarvi hikoilla remontin kimpussa :cool:

Arvioitiin urakkaajaksi noin 2 viikkoa. Lomasta käytän tähän viikon. Töissähän voi olla esim. 7-15 ja illalla maalata yksi seinä.
Kokonaiskustannnukseksi arvioimme 700 euroa. Vaikea veikata tätä oman osuuden kustannusta mutta :roll:
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

helenja1 kirjoitti: Arvioitiin urakkaajaksi noin 2 viikkoa. Lomasta käytän tähän viikon. Töissähän voi olla esim. 7-15 ja illalla maalata yksi seinä.
Jos maalailette iltasella, niin kannattaa ajoittaa maalaus niin että maalatkaa ensimmäinen kerros ennnen lomaa iltaisin ja lomalla sitten viimeistelyt. Jos kovin myöhään maalaa illalla niin maali on vielä märkää ennen iltakastetta ja kaste vetää maalin himmeäksi. Pohjakerroksessa se ei haittaa mitään, mutta on vähän sääli pintavarvissa.

Tämä siis öljymaaleja käyttäessä, toivon mukaan semmoista oli tarkoitus käyttää :-D

Pekka
helenja1
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja helenja1 »

Pekka Huhta kirjoitti:
helenja1 kirjoitti: Arvioitiin urakkaajaksi noin 2 viikkoa. Lomasta käytän tähän viikon. Töissähän voi olla esim. 7-15 ja illalla maalata yksi seinä.
Jos maalailette iltasella, niin kannattaa ajoittaa maalaus niin että maalatkaa ensimmäinen kerros ennnen lomaa iltaisin ja lomalla sitten viimeistelyt. Jos kovin myöhään maalaa illalla niin maali on vielä märkää ennen iltakastetta ja kaste vetää maalin himmeäksi. Pohjakerroksessa se ei haittaa mitään, mutta on vähän sääli pintavarvissa.

Tämä siis öljymaaleja käyttäessä, toivon mukaan semmoista oli tarkoitus käyttää :-D

Pekka
Juu, juuri näin.

Hyvä huomio tuo kaste. Sitä jo ajatelliinkin aikaisemmin.
Kyllähän se öljymaali tulee kysymykseen. Ilmeisesti edellinen oli sitä sivelly koska pinta hilseilee.
Kauhulla olen pohtinut sitä skrapaamista mutta mitä enemmän olen seiniä tiiraillut niin ehkä se ei sittenkään ole mahdoton urakka. Aika hlposti näyttäisi irtoavan :-)
Onneksi meilläkin on ainoastaan yksi seinäpinta-ala siilleen että siihen porottaa aurinko koko päivän...
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Eihän sitä oo kaikkea pakko raapta pois. Itse nyt jälkikäteen mietin että maksoiko vaivan omaa taloa nylkeä ihan kokonansa paljaalle vai oisko vähempikin riittänyt. Semmonen rokotiilinnahelle mennyt maali ja hilseet tietysti pitää ottaa pois, mutta en tiedä kannattaakohan kaikkea. Oli se semmonen savotta.

Jos raappaisit irtoavan ja teräsharjaisit loput niin olishan se jo sekin paljon. Kahdessa viikossa ei meinaan skrabaa vielä paljon, mulla meni skrabauksiin ja maalauksiin kaks kesää.

Pekka
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

mulla meni skrabauksiin ja maalauksiin kaks kesää.
Tuohon kun hiukan suhteuttaa niin se originaalin vajaa neljä tonnia kuulostaakin äkkiä aika pikkuselta summalta, varsinkin jos ne kaverit vielä kunnostaa ikkunoiden ulkopokatkin. :-D

Öljymaalauksen perusvinkki: ei saa maalata liian lämpimässä kelissä - Virtasen maalitehtaan neuvon mukaan kuivaan aikaan keväällä ja syksyllä aina -5 pakkaseen asti.

Talon kokoisessa projektissa speedheater on voittamaton kapine, sen voi vaikka pistää käytettynä myyntiin jos hinta hirvittää.

Ja sen mä kyllä sanon että noilla tikkaista väsätyillä telineillä just ja just sutii maalia pintaan mutta en kyllä ikinä lähtis skrapaamaan. Jos ei hukkapuuta ole tellinkeihin niin vuokraa sitten, aina parempi maksaa kuin tipahtaa seittemästä metristä.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

jmattis kirjoitti:Ja sen mä kyllä sanon että noilla tikkaista väsätyillä telineillä just ja just sutii maalia pintaan mutta en kyllä ikinä lähtis skrapaamaan. Jos ei hukkapuuta ole tellinkeihin niin vuokraa sitten, aina parempi maksaa kuin tipahtaa seittemästä metristä.
Mä ryydyin siihen raappaamiseen niin pahasti että en kyllä kellekkään muulle rupeis semmosta tekemään enkä enää toista kertaa omaankaan taloon jos se vaan musta on kiinni. :-D

Mäkään en kyllä seittemässä metrissä viittis tikkailla skrabata, mutta se lavatikas on matalammalla oikeasti turvallisempi kuin tellinki. Isot telineeet jää aina räystään verran seinästä irti ja mun mielestä oli kyllä pelottavampaa roikkua sinne puolen metrin päähän seinälle kun laittaa tikkaat. Tikkailta ylettää vaan lähelle, se on totta, mutta säädettävyys on parempi. Tikkaat voi nostaa lähemmäs, mutta kun Haki-telineet kerran kasaa niin niitä ei hevillä siirrä vaikka jossain räystään alla joutuukin roikkumaan suunnilleen vaakatasossa että ylettää siltä just-melkeen-liian-kaukana olevalta lavalta skrabaamaan.

Tontistahan se paljon riippuu, mutta tasakertaan asti tekisin kuitenkin tikkailla ja rupeisin vasta sitten miettimään että mitä siitä ylös. Ja jos tasakerrasta pääsee metrinkin ylös niin sinne jää enää niin pikkunen kolmio että sen jo nostolavalta skrabaa viikonlopussa.

Mä muuten ostin kymppimetrin alumiinitikkaat joskus voimani tunnossa ja sitten välillä häpesin syvästi rahantuhluuta. Kunnes rupesin tekemään kattoikkunaremonttia ja niitä kympin tikkaita sai yksinkin siirettyä pitkin katon lapetta niin että kannat oli maassa ja yläosaa sai hissuksiin haalattua pitkin lapetta. Semmosia tellinkejä ei ois katolle saanut tehtyäkään että ne ois paremmat olleet kun niillä tikkailla tehden. Haukkuivat hintansa takasin kerralla.

Pekka
Vastaa Viestiin