Pintaremontti seinään...Mitä jää näkemättä?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
kappalainen
Jäsen
Jäsen

Pintaremontti seinään...Mitä jää näkemättä?

Viesti Kirjoittaja kappalainen »

Lueskelin taas foorumia vatsataudissa ja törmään aina samaan asiaan...
Kysellään pintojen uusimisesta ja jätänkö sitä vai tätä. Rakenteiden tutkiminen ja korjaaminen mututuntumalta. Pieni jousto perussäännöissä tai huolimattomuus, ajan tekemä tepponen voi silti olla siellä. Kuten kuvan paikoin varastetutu purut.
KUKAAn ei voi olla varma, mutta asian voi varmistaa pintaremonti yhteydessä.
Poistanko tapetin, laitanko huokolevyn, jätänkö vanhan pinkopahvin, maali ulkoverhoukseen, ruuvarilla oli sentin syvälle ihan kovaa puuta jne jne. jne jne... Olen huomannut että moni tekee pintaremontin aikalailla mututuntumalta ja tutkii todellakin vain sen pinnan. Niin on tehty ennenkin ja hyvin toimii vai toimiiko...Mitä jää huomaamatta.

Koko kesän ja syksyn olen pohtinut kantaa annettuihin ylesiin neuvoihin jotka pääsäsntöisesti ovat oikein, mutta olen tullut hieman kriittiseksi yleisten ohjeiden puitteissa. Jotain puuttu
Alkaa tuntumaan että asioita tehdään liian kevyesti. Asenteella hyvin on toiminut. Rintamamiestalo on hyvä, kun se sattuu olemaan hyvä. Silti moni asia voi olla pielessäkin.
Toivoisin, että jokainen joka pinnat uusii todellakin tutkii alapuoliset rakenteet KUNNOLLA. Ei mututuntumalta. Mennään vaikka sillä rasiaporalla läpi seinän (sekään ei paljasta. Voi osua hyvään kohtaan).. Puretaan niitä vanhoja pintoja ja levyjä kylmästi pois. Sinä aikana kun foorumille kirjoittaa viestin kuvauksineen, ''poistanko, reiitänkö, raavinko vai kaavinko vanhan tapetin?'', ne on repinyt huokolevyineen pois samassa ajassa.
Iso levy maksaa kympin ja vähän aikaa uusia. Uusitaan se pikipaperi varmuuden vuoksi ja tiivistetään puru, käytetään lämpökameraa tai pintalämpömittaria talvella ennen remppaa. jne jne. Asioita jotka eivät juurikaan maksa kuin kymppejä ja ehkä pienen kauneusvirheen. Ja tovin aikaa.

Kun olen tutkinut melkoisen määrän erilaisia rakenteita ihan uteliasuuttani tutkimalla tutkinut ja pohtinut jokaikisen vaurion ja pisteen syytä, käynyt tutuillakin katsomassa ja pitänyt turpani kiinni, kun vastaus on 'Näin ne on aina tehty'', olen oppinut paljon. Myös sen, että yksittäinen ääriolosuhde voi aiheuttaa vaurion, joka kyllä kuivuu, mutta on siellä. Asenne on hieman huono....se legendaarinen, näin ennenkin...Paljonko vaurioita on jäänyt ennenkin huomaamatta?
Esimerkkirakenne kuvissa
puuverhous,
tuulensuojapaperi,
purueriste/runko)
pikipaperi,
lauta,
paperitapetti + pinkopahvi
huokolevy,
tapetti + maali
voi aiheuttaa ongelmia, jos purueristys ei pidä kylmyttä pois kovimmalla pakkasella tai kylmää ilmaa pääsee jostain laudan rakoja pitkin liikkumaan lähellä sisäpintaa tai tai...
. Ja jälki on tällaista kun kosteus tiivistyy pikipaperin ja tapetti + maali väliin eikä pääse tarpeeksi nopeasti pois. jne.

KOROSTAN: Tämä on silti ihan yleinen rakenne seinässä ja myös ihan perustavalla pintaremonttina korjattu.
Mitä enemmän olen ottanut selvää, ymmärrän ja tutkin, sitä varmempi olen kahdesta asiasta. Asiat eivät ole niinkuin luulisi yleisesti, vaan tapauskohtaisia ja huolellisuus on tärkeää. Se mitä olen purkanut näitä muualla, olen törmännyt samaan asiaan. Yleensä syynä on ilmavuodot rakenteen sisään tai huono eristyskyky purussa.Ja se ei todellakaan le harvinaista tai poikeus, vaan sääntö että jotain löytyy jostain..
En mollaa purua, mutta sitä on monenlaista ja sitä on monin tavoin laitettu tai jätetty huoltamatta/tiivistämättä aikojen saatossa.
Asenne on, pidetään lämmin sisällä, mutta unohdetaan kylmä ilma pitää ulkona rakenteesta. Ei riitä että se pidetään ulkona asunnosta, vaan myös rakenteesta. Sisäpuolinen vedon teippaaminen ei poista ongelmaa. Pintaremontin yhteydessä asioita voisi tutkia sieltä missä vanhan rakennustavan vaarat piilevät. Sisältä karkaava kosteus on rakenteen surma. Ulkoa tuleva kylmä ilma samoin ja sitten ne kalvot joita on välissä. Vanhat maalit, tapetit, pikipaperit, tuulensuojapaperit jne....ei tarvita kuin pieni muutos ja homma ei toimi. Se isän rakentama talo, eihän minun isäni virheitä tehnyt....melkein kaikki talot on rakentanut jonkun isä.
Se vanha pikipareri voi olla yhtä tyhjän kanssa purujen reittämä.
Eli kyllä se on koko rakenne tarkasteltava pintaremontin ja levytyksen yhteydessä. Ymmärrän, että jokaisen sentin haluasi pitää seinässä eristeenä ja välttää turhaa työtä. Vai onko se turhaa ja ylimitoittua?
Miettikää kuvien perusteella.. Monen moni sanoo, että kaikki on kunnossa. Vähän on raavittu ruuvarilla ja katsottu sinne tänne. Niin tästäkin seinästä ihan kokeneet ja oppineet ihmisetkin ajattelivat.
Pari kuvaa malliksi, kun kaikki on päällisin puolin hyvin sekä sisältä, että ulkoa kuvat kaikki samassa seinässä 3 metrin sisällä.
Pääsääntöisesti tuohon olisi laittanut levyn ja ulkoverhoukseen maalin. Mutta kun tutkitaan koko rakenne nähdään, että pinta ei kerro mitään.
Huomatkaa alapuun lahoaminen yläpuolelta ilman mitään vesivuotoja, eli melkoisesti vettä kondensoituu talvisin seinän sisään. Kuvissa on syy ja seuraus, kun miettii hieman. Ilmavuodot, vuodot lämpöeristeessä, karkea lastu, joka ei juuri eristä, tuulensuoja paperi (Pikipaperi?) .
Kuvissa ei näy, pikipaperin huonot liitokset nurkissa ja seinän & sisäkaton rajassa. Öljymaali on oikeaoppisesti, mutta ei pelasta mitään ja verhous on laho. Sitäkään ei ruuvarilla tökkimällä huomaa..
Puukin on tavallaan tiivispinta, kun kosteus siirtyy vauhdilla puruista ulospäin ja puu ei kykene sitä samaan tahtiin päästämään lävitseen. Vauriot eivät paljastuneet edes seinäpurujen mikrobinäytteessä, ei kuntotarkastuksessa...vain purkamalla ja tutkimalla.

Kova puuta ja kohtuu siistit pinnat ulkona ja sisällä päällisin puolin. Runko oli vaurioitunut myös ylempää. Käytännössä korjaus on runkoa myöten.
Eli kun niitä pintoja laitetaan, tutkikaa sieltä syvemmältä. Raha voi muuten mennä hukkaan...tai terveys.
Mikä olisi paras paikka tutkia rakenteet? No tietty silloin kun tekee pintaremontin.
Yleensä syvempi tutkiminen ei maksa kuin vinolautojen irroittamisen ja takaisin laiton, uudet paperit. Kenties huokolevyn menettää...Ei kallista varmuudesta koko rakenteen läpi. Huolellisuus, kun tehdään jotain.
Anteeksi kirjoitusvirheet ja sekavuus...ei ihan paras päivä.

Kuva
Kuva
Yksi huhta alkoi yvllä nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin käytön
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Re: Pintaremontti seinään...Mitä jää näkemättä?

Viesti Kirjoittaja Labyrint64 »

Tuosta ei näe onko koko seinä tasaisesti homeessa ja laho. Entä onko kulmat kastuneet vain ilmankosteudesta vai onko esim ränni valuttanut vettä talon kulmaan.

En ole ikinä nähnyt esim. muovin pilaamaa taloa. Aina on home ja lahovauriot johtuneet jostain muusta kuten putkivuodosta tai katon vuotamisesta sisään. Olisi kiva nähdä enemmänkin kuvia ja laajemmalta alalta.

Eräs työnantajani sanoi että asiat ovat siten kuin miltä näyttää. Jälkeenpäin ajateltuna hän oli oikeassa. Asiat ovat juuri niin kuin miltä näyttävät. Siksi on kiukuttavaa nähdä jopa lähisukulaisten aitoa ihailua jonkin tutun pintaremontoitua taloa kohtaan kun itse isännän kanssa syvemmin jutellessa saan kuulla että putket jätettiin entiselleen ja lattiaa ei avattu vaan vetästiin vai laminaatit päälle. Nättiä jälkeä tulee ja naiväki on ihastuksissaan.
kappalainen
Jäsen
Jäsen

Vaurioita oli tasaisesti ja päälle pahempia kohtia. Syyt ovat moninaiset, enkä ala ruotimaan niitä sen kummemmin. Joskus sitten, kun oikeudekäynti on ohi.
Pointti on vain siinä, että asiat kannattaa tarkastaa vaikka pitäisi olla kunnossa ja se pintamateriaalien ja muutaman huokolevyn/vanhan pikipaperin uusiminen maksaa vaivansa pintaremotin yhteydessä. Puhutaan jo ihan hyvästä rakennustavastakin. Toivoin keskustelua siitä mihin itsekin haksahdin. Reitetäänkö asioita jne kysymyksiin vastailuun. Jos asiat tarkastaa ja uusii sen paperin, ei ole reitettävää. On takuuvarmasti hyvä pikipaperi ja vaurioiden mahdollisuus tutkittu. Eli tehdään homma oikein, niinkuin se kuuluu, eikä niinkuin se on helpoin luottaen luuloon. Muutetaan se mututntuma faktaksi.
Kun RMT talosta riisuu pintamateriaalin, se on kuin legotalo.- Voi avata ja laittaa kiinni.
Yksi huhta alkoi yvllä nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin käytön
tiinaus
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tiinaus »

Pointti on vain siinä, että asiat kannattaa tarkastaa vaikka pitäisi olla kunnossa ja se pintamateriaalien ja muutaman huokolevyn/vanhan pikipaperin uusiminen maksaa vaivansa pintaremotin yhteydessä. Puhutaan jo ihan hyvästä rakennustavastakin. Eli tehdään homma oikein, niinkuin se kuuluu, eikä niinkuin se on helpoin luottaen luuloon. Muutetaan se mututntuma faktaksi.
Kun RMT talosta riisuu pintamateriaalin, se on kuin legotalo.- Voi avata ja laittaa kiinni.
viini
masi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja masi »

Hyvä viestinavaus kappalaiselta - kiitos !

Hienoa, että on voimia antaa hyviä ajatuksia, näkemyksiä ja kokemuksia myös muille.
Itselle kun sattui aikanaan, että jatkoin erään henkilön tehtävää vapaa-aikatoiminnassa. Kysyin häneltä neuvoja ja materiaalia. Vastaus oli: Olen itse kaiken hankkinut, tee samoin ! ". Hän vie tietonsa hautaan, mutta viekööt, sillä varmasti miestä haudassa harmittaisi, jos joku hyötyisi hänen neuvoistaan :lol: .

Tässäkin foorumissa on lukemista niin paljon, että on hyvä, jos vanhempia asioita tuodaan uudelleenkin esiin, vaikkapa eri kantilta ja siksi tämä ainakin meikäläistä palvelee. Kiitos ! viini - Onhan nyt jo hyvissä ajoin aloitettu pikkujoulun vietot :roll: .
Herwanni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Herwanni »

ihan hyviä pointteja aloituksessa mutta en nyt kuitenkaan usko että jokaisen nuorenparin kannattaa juuri ostamansa talo purkaa sisältä käsin käytännössä kokonaan...varsinkaan jos ei ole silmämääräisesti ulkona tai sisällä havaittavissa mitään huolestuttavaa...tai jos sisällä ei tuoksu mikään epäilyttävä...järki käteen mun mielestä tuossakin hommassa...ja tuossa tuo alajuoksu on kyllä lahonnut epäilyttävän paljon pelkän sisältä tulevan kosteuden takia...epäilen että jostain muualtakin päässyt vettä rakenteisiin..olen kirvesmiehenä purkanut ja remontoinut paljon vanhoja rakenteita ja kyllä ne pääsääntöisesti ovat kunnossa olleet jos ei vettä ole rakenteisiin päässyt putkista tai taivaalta...joskus on ollut hieman tummentumaa jossain mutta silloin on kyllä ollu ranteen mentävä reitti kartanolle asti joten ei ihme jos kostunu...
Saari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Saari »

Tuollasia löytöjä kyllä tekee suurimmasta osasta vanhoista taloista, jos repii paikat auki ja tarkastelee muutakin kuin ulkoverhouksen kuntoa. Oon muutamalle vanhaa taloa miettivälle antanut ohjeeksi että homma kannattaa, jos talon ostohinnan lisäksi on persettä laittaa 1000e/m2 remonttiin eikä hinta siltikään karkaa vielä liian kovaksi. Jos tuo summa kuulostaa hullulta taikka liian kalliilta niin kannattaa ostaa taikka rakennuttaa kokonaan uusi talo. Saattaa kuulostaa aika kärkkäältä mielipiteeltä, mutta tuolla säännöllä ei tulekkaan sitten paskat housuun heti, jos pitää tehdä muutakin kuin vetästä tapetit uusiksi.

Kappalaisen kanssa oon täysin samaa mieltä että varsinkin vanhaa taloa ostaessa tekee heti isomman rempan niin saa olla sitten rauhassa pidemmän aikaa. Onhan noita jotka kuvittelee vanhan talon kestävän loputtomasti laminaatin ja tapettien uusinnalla. Meitähän löytyy jokaiseen koulukuntaan, osa maksaa jo pelkästään siitä että tietää mitä löytyy tapetin ja ulkovuorauksen välistä. Vanhan talon ostaminen ilman minkäänlaista ymmärrystä taikka halua oppia on joka tapauksessa typerän touhua.
ktech
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ktech »

jokaisesta vanhasta puutalosta ja varsinkin näistä purulaatikoista löytyy taatusti pehmyttä jostain kohtaa, toisista enempi ja toisista vähempi. se on näissä suomen olosuhteissa väistämätöntä ja kuuluu osana näihin taloihin.

itse en lähtisi, enkä olekaan, repinyt seiniä tai lattioita runkoon asti auki kun ollaan pintaremontteja täällä tehty, mitä nyt kurkistellut huokolevyjen ja muovimattojen alle ennen uusien pintojen lätkimistä ettei ihan paskan päälle laita. jos siellä runkotolpassa tai lattiavasassa jossain kohti on vähän pehmyttä tai paakkuuntunutta purua niin mitä sitten? ei ne käytännössä haittaa mitään kun sisäilmakin aistinvaraisesti kelvollista. sitten kun tämä aikanaan myydään niin ostajalle tehdään kyllä selväksi että mitään peruskorjattua taloa ei tule saamaan ja jälkeenpäin on turha perään huudella (suurin osa vanhan talon ostajista taitaa sen tajuta ihan itse, onneksi), mutta laitetaan hintakin sitten sen mukaan, mitään rahallista voittoa kun en ole tällä kuvitellut saavani.
tein itse ja sen on näköinenkin!!!
kappalainen
Jäsen
Jäsen

Saari kirjoitti:ihan hyviä pointteja aloituksessa mutta en nyt kuitenkaan usko että jokaisen nuorenparin kannattaa juuri ostamansa talo purkaa sisältä käsin käytännössä kokonaan...varsinkaan jos ei ole silmämääräisesti ulkona tai sisällä havaittavissa mitään huolestuttavaa...tai jos sisällä ei tuoksu mikään epäilyttävä...järki käteen mun mielestä tuossakin hommassa
Juuri se mitä tarkoitin. 'Silmämääräisesti' ulkona tai sisällä'.
Jos ei avaa rakenteita, ei tiedä mitään.
Kysyn yhden kysymyksen:
Jos asioista ei tarkasteta silloin, kun tehdään pintaremontti, milloin sitten?

Vaihdetaan autoonkin osia vaikka se vielä kulkee, sen vuoksi, että kulkee jatkossakin. Myös talo kuluu.

Ja nimenomaan sen nuoren parin joka on juuri ostanut talon, kannattaa se tehdä, koska silloin on myyjän vastuu voimassa, terveys tallella. Saa asua seuraavat 50 vuotta tai myydä huoletta, kun tietää, että kaikki on kunnossa. Kun sitten on koti rakennettu pinnoilta mielekseen, kuinka moni sen jälkeen ne repii pois? Ja jos sitten jossain vaiheessa alkaa haisemaan, niin silloin ne sijoitukset menetetään ainakin.
Tarkastaminen ja rakanteen toimivuuden varmistaminen = 'vuosikymmenien vakuutus' omaisuudellesi. ja halpa sellainen.

Kaikki asiat eivät haise ja näy pinnalle. Järki on juuri siinä, että asiat tarkastaa ja ne ovat kunnossa, ei siinä, että säästää pari tuntia ja muutaman kympin per huone ja sanoo, että kai ne on kunnossa. (Tällä foorumilla kävijät tekevät asiat useinmiten itse).Homma ei tosiaankaan ole suuri normaali pinkopahvi-tapetti- huokolevy-mitälie systeemeissä. Roskaa tulee roskalaatikollinen ja aika joka kuluu vanhoja pintoja putsatessa enemmän.
Mikäli asiat on tarkastettu 5 vuotta sitten silloin voi olla eri asia. Mutta ne on yleensä tarkastettu 50 vuotta sitten kun rakennettiin ja , moni tietää miten monet talot silloin rakennettiin.. Ei niitä, joka kerta tarvitse avata.
Ko kuvat ovat vain esimerkki mitä rakenteiden alla voi olla. Se mistä ne ovat tulleet ei ole nyt oleellista ja siitä tulee tänne aihetta joskus.

Kun tiedät vauriot, olet varma että rakenne on kunnossa ja voit huoleta läjäyttää ne tuhannen euron pintamateriaalit päälle.
Monen pintakerroksen lisääminen on todettu ongalmalliseksi myös ihan viisampienkin toimesta...

Ja kiitos myötätunnosta. Parilla motollani menen elämässä eteenpäin -
'' Talohan se vaan on, ei mikään mörkö, kiveä puuta ja lasia. ''
''Kun talon kuvittelee vain pinoksi lautaa, suhtautuminen on helppoa, kun sen ajattelee pinoksi euroja, tulee ongelmia.''
Vastaa Viestiin