Lampunvaihto
- Kauppis
- Jäsen

- Kotisivu: http://palaios.com
- Viesti:
Lampunvaihto
Sarjassa; rmt-asujan "helppoja juttuja"
On tuossa ollkkarin katossa jo pidempään kiusannut kattolamppu (á 2,50€ kirpparilöytö), kun siinä ei kestä polttimot palamatta kuin hetken.
Olen pistänyt uunilämmityksen korkeiden kattolämpöjen piikkiin, etteivät hehkulankalamput kestä.
Tänään sitten piti vaihtaa palaneet uusiksi ja päätinpä samoilta tikkailta ottaa y-mittarilla lukemia lampunkannasta. 600V näyttöön ja poks lampunkannasta ja proppu taulusta.
Propunvaihto ja poksahti taulusta, kun pisti valot päälle. Kun loppui proput, piti lähteä kaupoille, onneksi on kävelymatkan päässä palveleva ässäkauppa.
Lamppu oli sitten niin kypsä, että päätin poistaa sen katosta, ettei tartte uudestaan lähteä kauppaan proppujen hakuun. Saman propun takana on koko olkkarin kattovalot, pistorasiat jossain muualla.
Kun pääsi siihen rasialle asti, mikä oli seinässä haaroittelemassa sähköjä, niin tuli siunaultua kytkentöjä. Jos rasiassa on piuhat oikein(?) niin valaisimen rungossa on ollut kevin takana jännite ja suojamaa lampun kannassa. Eli lampun rungolla siis maa, eli..
Ilmeisesti olisi edelleen pitänyt tyytyä jalkalamppuun, eikä alkaa urheilemaan?
On tuossa ollkkarin katossa jo pidempään kiusannut kattolamppu (á 2,50€ kirpparilöytö), kun siinä ei kestä polttimot palamatta kuin hetken.
Olen pistänyt uunilämmityksen korkeiden kattolämpöjen piikkiin, etteivät hehkulankalamput kestä.
Tänään sitten piti vaihtaa palaneet uusiksi ja päätinpä samoilta tikkailta ottaa y-mittarilla lukemia lampunkannasta. 600V näyttöön ja poks lampunkannasta ja proppu taulusta.
Propunvaihto ja poksahti taulusta, kun pisti valot päälle. Kun loppui proput, piti lähteä kaupoille, onneksi on kävelymatkan päässä palveleva ässäkauppa.
Lamppu oli sitten niin kypsä, että päätin poistaa sen katosta, ettei tartte uudestaan lähteä kauppaan proppujen hakuun. Saman propun takana on koko olkkarin kattovalot, pistorasiat jossain muualla.
Kun pääsi siihen rasialle asti, mikä oli seinässä haaroittelemassa sähköjä, niin tuli siunaultua kytkentöjä. Jos rasiassa on piuhat oikein(?) niin valaisimen rungossa on ollut kevin takana jännite ja suojamaa lampun kannassa. Eli lampun rungolla siis maa, eli..
Ilmeisesti olisi edelleen pitänyt tyytyä jalkalamppuun, eikä alkaa urheilemaan?
isompi leka tänne!
Re: Lampunvaihto
Enkelit ovat olleet sielläkin liikkeellä.
Meillä juniori keksi eilen alkaa tehdä itse sähköjohtoa (vaikka vuositolkulla olen varoittanut sähkön vaaroista) ja laittoi metallikoristeisen vyön soljen piikin jatkojohdon pistorasiaan (maadoitettu, mutta vanhanaikainen eli ilman suojalevyjä). Poika luuli, että jatkojohtoon ei tule sähköä, kun hän oli irrottanut siitä valaisimen johdon
Joku suojeli häntä, mutta ei enää niin kovasti isoveljeä, joka meni koskemaan vyöhön, yhdellä kädellä onneksi!
Tässä ollaan nyt pari päivää oltu jälkisokissa, isoveli on hengissä onneksi.
Opetus: sähkäri paikalle, jos oma ammattitaito ei riitä.
Meillä juniori keksi eilen alkaa tehdä itse sähköjohtoa (vaikka vuositolkulla olen varoittanut sähkön vaaroista) ja laittoi metallikoristeisen vyön soljen piikin jatkojohdon pistorasiaan (maadoitettu, mutta vanhanaikainen eli ilman suojalevyjä). Poika luuli, että jatkojohtoon ei tule sähköä, kun hän oli irrottanut siitä valaisimen johdon
Joku suojeli häntä, mutta ei enää niin kovasti isoveljeä, joka meni koskemaan vyöhön, yhdellä kädellä onneksi!
Tässä ollaan nyt pari päivää oltu jälkisokissa, isoveli on hengissä onneksi.
Opetus: sähkäri paikalle, jos oma ammattitaito ei riitä.
Serkkulikka joka oli kovinkin ainoa kaveri pitkään päätti tökätä vispilät sen aikaisiin (70-luku) pistorasioihin jotta alkaa pyörimään, ei pyörinyt, itku oli onneksi vain tulos, samainen toki oli työntänyt superlonia nenään suodattimiksi muttei kertonut ennenkuin vanhemmat huomasivat (haistoivat) jotain kummaa. Nykyään hän on ihan normaali 
Olen sivusilmällä katsellut miten vanhat jalka/pöytälamput muutetaan nykyaikaisiksi, ihan jees paitsi että ne piuhat ovat kovin jo korventuneet siellä metallijalan sisällä ja jos töppelin laittaakin eripäin kun ennenkään ei ole tullut iskua niin se on vähän ikävää siitä ottaa tukea.
No joo, täällä on suunnilleen kaikki sateenkaarenvärit löytyneet jakorasioista. Violetti ja kirkkaan punainen ovat eniten edustettuina. Mihin aikakauteen nuo värit muuten kuuluvat?
Olen sivusilmällä katsellut miten vanhat jalka/pöytälamput muutetaan nykyaikaisiksi, ihan jees paitsi että ne piuhat ovat kovin jo korventuneet siellä metallijalan sisällä ja jos töppelin laittaakin eripäin kun ennenkään ei ole tullut iskua niin se on vähän ikävää siitä ottaa tukea.
No joo, täällä on suunnilleen kaikki sateenkaarenvärit löytyneet jakorasioista. Violetti ja kirkkaan punainen ovat eniten edustettuina. Mihin aikakauteen nuo värit muuten kuuluvat?
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
-
tessu
Juuri tuon takia kannattaa jättää ne sähkökytkennät semmoselle kuka ne taitaa,on hengenvaarallinen kytkentä ollu jos onkin maan paikalla ollu VAIHE??
-
PetteriSeppänen
- Jäsen

Noissa(kin) asioissa auttaa kun ottaa sen yleismittarin käteen ennen kytkentöjä ja tarkistaa ettei löydy sitä jännitettä väärästä paikasta.
- Kauppis
- Jäsen

- Viesti:
oletin että kun alkuperäiset lamput (loisteputket) on joskus -70 asennettu, niin piuhat on oikein, niin olin vain vaihtanut valaisimen piuhan päähän.
mistähän tuo mittarin mahtilukema tuli, vaiko saiko säikyn oikarista?
mistähän tuo mittarin mahtilukema tuli, vaiko saiko säikyn oikarista?
isompi leka tänne!
- Rosvolinna
- Jäsen

Ei näissä vanhoissa sähkövedoissa voi luottaa mihinkään. Meillä on ensimmäiset tehty 40-luvun lopulla uusimmat -13.
Mukaan mahtuu joka värejä ja osia lähes joka vuosikymmeneltä. Uusimmista voin olla varma, mutta vanhojen vetojen kohdalla olen laittanut uudet kaapelit taululle, kun vanhat ovat murentuneet käsiin. Vähitellen ne vaihtuu kaikki. No taulu on vanha jengamalli ilman vikureita, mutta se vaihtuu päivänä jonain...
Kylppärin syöttöön tuli erillinen pikkukeskus vikurilla. Keittiöön olisi myös hyvä tuollainen laittaa.
Valaisimien kohdalla olen käyttänyt langattomia kytkimiä. Ei tarvitse vetää kuin syöttö valaisimelle ja nappulan voi laittaa mihin haluaa.
Y-mittari on hyvä väline, mutta varovaisuutta sen käytössä. Maadoituksen on oltava kunnossa ennen kuin vaiheen löytää kaapelin päästä. Vielä helpommin hengen saa erkanemaan tarjousmarketin koetinkynällä...
Mukaan mahtuu joka värejä ja osia lähes joka vuosikymmeneltä. Uusimmista voin olla varma, mutta vanhojen vetojen kohdalla olen laittanut uudet kaapelit taululle, kun vanhat ovat murentuneet käsiin. Vähitellen ne vaihtuu kaikki. No taulu on vanha jengamalli ilman vikureita, mutta se vaihtuu päivänä jonain...
Kylppärin syöttöön tuli erillinen pikkukeskus vikurilla. Keittiöön olisi myös hyvä tuollainen laittaa.
Valaisimien kohdalla olen käyttänyt langattomia kytkimiä. Ei tarvitse vetää kuin syöttö valaisimelle ja nappulan voi laittaa mihin haluaa.
Y-mittari on hyvä väline, mutta varovaisuutta sen käytössä. Maadoituksen on oltava kunnossa ennen kuin vaiheen löytää kaapelin päästä. Vielä helpommin hengen saa erkanemaan tarjousmarketin koetinkynällä...
Casa La Utoja
- Kauppis
- Jäsen

- Viesti:
sai siinä hieman hakea olkkarin valoproppua. Sähkötaulua on laajennettu entisen kaupan/muun liiketoiminnan tarpeiden mukaan aika ronskisti. Seinässä on taulun kohdilla enemmän reikiä kuin tennismailassa. Osassa putket ja kaapeli.
Ja totta kai se oli siinä uudemmassa taulussa ja vihon viimeisin 10A nallin paikka.
koetinkynällä hautaan sanoi yksi tuttu - heikkovirtahommissa ihan jees työkalu, tosin edes muista, milloin olisin viimeksi käyttänyt. Tuppaa tuo Y-meetteri lähteä sukkelammin käpälässä mukaan.
Ja totta kai se oli siinä uudemmassa taulussa ja vihon viimeisin 10A nallin paikka.
koetinkynällä hautaan sanoi yksi tuttu - heikkovirtahommissa ihan jees työkalu, tosin edes muista, milloin olisin viimeksi käyttänyt. Tuppaa tuo Y-meetteri lähteä sukkelammin käpälässä mukaan.
isompi leka tänne!
-
tessu
Koetinkynät onkin vain sitä varten että JOS se näyttää jännitettä niin sitten tarkistetaan jo muulla,yleensä olenkin sillä vain tarkistanu että tuleeko mitään vai ei,sama se mitä mittari näyttää niin tälli tulee kummiskin heeh!
Molemmilla kannatta sitte kummiski pitää sormet oikeella puolella
- vesahy
- Jäsen

Mulla on tämmöinen tärisevä kynä, jolla kokeilen mm. sen, että kulkeeko auton lämmityskaapelissa virtaa. Onko mahdollista, että saan sillä hengen lähtemään itseltäni? Hyvin uskollisesti se tehtävänsä täyttää.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/437003/K ... -tarinalla
http://www.motonet.fi/fi/tuote/437003/K ... -tarinalla
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
- Rosvolinna
- Jäsen

Ei noihin koetinkyniin kannata 100% luottaa. Hyvä apuväline, mutta heikolla paristolla varustetulla voi saada kynsilleen...
Itse käytän juurikin päinvastoin; Jos kynä ei näytä niin Flukella varmistus...tessu kirjoitti:Koetinkynät onkin vain sitä varten että JOS se näyttää jännitettä niin sitten tarkistetaan jo muulla,yleensä olenkin sillä vain tarkistanu että tuleeko mitään vai ei,sama se mitä mittari näyttää niin tälli tulee kummiskin heeh!
Casa La Utoja
- vesahy
- Jäsen

Minä varmistan aina viimeksi vielä oikosulkemalla esim. ruuvimeisseliä ne karvat, joiden pitäisi olla jännitteettömät. Jos ei ole, niin pieni rapsahdus ja sitten on, ei tule kynsille.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Sama metodi mulla, meisseli hollille, silmät kiinni ja kaapelit yhteen. Silmät kiinni siksi kun se mahdollinen väläys on aika kirkasvesahy kirjoitti:Minä varmistan aina viimeksi vielä oikosulkemalla esim. ruuvimeisseliä ne karvat, joiden pitäisi olla jännitteettömät. Jos ei ole, niin pieni rapsahdus ja sitten on, ei tule kynsille.
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
-
Labyrint64
- Jäsen

Vaikka olen sähköasentajan koulutuksen saanut niin silti mittaan aina kaikki omatkin kytkennät. Ikinä ei saa luottaa pelkkiin väreihin. Vanhoissa kytkennöissä on nähty sitäkin että jokin laite vuotaa nollaan jännitettä mutta sen verran vähän ettei sulake poksaha. Mut antaa näpeille kyllä.
Hyviä konsteja on tuo oikoseen kytkentä ja vielä ennenkuin käsin koskettaa johtoa ja on varma että on jännitteetön, lyö johonpäätä sormella. Siksi lyönti että jos tulee tälli, jatkaa käsi matkaa eikä kouristu kiini johdonpäähän.
Kun purkaa esim pistorasian pois niin kannattaa kytkeä johdon päät yhteen jottei ihinkään jää johtoja törröttämään ja joku kytke sähköjä päälle. Huomaa heti jos esim sruuvaa sulakkeen paikalleen ja jännitettä meneekin huoneeseen johon ei saisi.
Hyviä konsteja on tuo oikoseen kytkentä ja vielä ennenkuin käsin koskettaa johtoa ja on varma että on jännitteetön, lyö johonpäätä sormella. Siksi lyönti että jos tulee tälli, jatkaa käsi matkaa eikä kouristu kiini johdonpäähän.
Kun purkaa esim pistorasian pois niin kannattaa kytkeä johdon päät yhteen jottei ihinkään jää johtoja törröttämään ja joku kytke sähköjä päälle. Huomaa heti jos esim sruuvaa sulakkeen paikalleen ja jännitettä meneekin huoneeseen johon ei saisi.
- Kauppis
- Jäsen

- Viesti:
Toissapäivänä päätin hankkia uuden joutoskolvin, kun äänijohtoja tehdessä kokoajan tuli johtimiin/tinaan koskiessa sormille sellaista pientä värinää, selkeästi 50Hz, tosi pienellä db-tasolla. Tai siis kun sen alkoi kuulemaan, niin jotenkin itsesuojeluvasto heräsi samaa tahtia. Ranteet/kyynärpäät/massu oli vaihtelevantukevasti metallisessa työalustassa ja kylmän puuhatilan takia tukevat kiinalaiset huopakumpparit jalassa.
Toisaalta oisi tullu kirjaimellisesti lähtö saappaat jalassa?
Toisaalta oisi tullu kirjaimellisesti lähtö saappaat jalassa?
isompi leka tänne!