hullusavolainen kirjoitti:Moi,
Äkkiä laskettuna hartiapankki rakentajan kulut aiempaan viestini rakennekuvaukseen maksaa vajaa 3 tonnia jos talon js-pinta ala olisi esim. 100m2 .
-Runkoleijona 25mm 7,5 e/m2
-Ekovilla 50mm 4,5e/m2
-pohjamaalattu Js-paneeli 10e/m2
- Koolaukset 500e
- pienet tilpehöörit ja nurkkalaudat 300-200e
= yhteensä ~3000 e
Ikkunat vaihtaisin kunnon mukaan, ja sen mukaan kuin arvostaa vanhaa tai vedotonta tunnetta.. Tietenkin budjetti huomioiden.
Kiitos jälleen viesteistä !
Kun ulkovuoren joutuu joka tapauksessa uusimaan, niin niitä kustannuksia olen itsekin laskeskellut ja pyytänyt tarjouksia. Ulovuorilaudaksi tulee siis UTV 120x23 pohjamaalattuna, sillä tarjouksessa pohjamaalattu on vain 65 euroa kalliimpi.
Meillä js-neliöitä on kaikkiaan 150 neliötä ja koko kustannus on n. 5500 euroa.
Jos pääsee jo ennen kesää taloon, niin voihan sitä laittaa vaikka sisäpuolelle puukuitulevyjä, se ei kai haittaa ?
Ennen js-remonttia teemme kuitenkin vielä kellarikerroksen eristämisen ja salaoja- ja sadeviemäriputket jne ja niiden hinta on kaivuineen kaikkineen n. 4500 ekee. Kaivuustakin olen jo sopinut

.
Ikkunaremppa tehdään sitten, jos on tarvis, mutta em. pitää kuitenkin tehdä ennen sitä.
Näin suunnitelmat etenee ja tosiaan villaeristyksen olen vaihtanut luonnonmukaisempaan eristykseen, keuhkoilla hengittävään ekovillaan

. Kun katsoin Taloon.comin hintaa, niin uskon saavani sen edullisemmin joko Puukeskuksesta tai Terrasta, joten suuria muutoksia ei tule suuntaan tai toiseen. Niin ja ajatuksena edelleen 2 x 50 mm tai 100 mm ekovillaa.
Onhan sitten vielä viemäriremppa osaksi, mutta en vielä tiedä, miten sen kanssa sitten tehdään, mutta kun ovat alkuperäiset, niin... jossakin vaiheessa edessä. Vesiputkia joutuu enää uusimaan varaajalta vessaan, muuten ne on uusittu, mittarilta varaajaan viikko sitten !
Kyllähän sitä rahaa palaa, mutta eikös pankit ole sitä täynnä

. Kun ei laske omalle työlle mitään muuta kuin mielenrauhaa,
työkalut, kompurat, tellingit jne ja maailman paras sekä tarkin villoittaja kun on jo omasta takaa, niin rauhallisen mielin kohti tulta ja tappuraa ja ihmetellään sitten, mitä yllätyksiä vielä tulee ? Niitä varmasti tulee, uskoisin !
Mutta kun vielä ei pääse mitään tekemään, niin aikaa suunnittelulle on ainakin riittävästi.
Niin ja kai sitä joitakin lupa-asioitakin vielä tulee eteen.