Katon vino-osuuksien eristys uretaanilla.

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Tuulentupa
Jäsen
Jäsen

Re: Katon vino-osuuksien eristys uretaanilla.

Viesti Kirjoittaja Tuulentupa »

Pidän uretaanilevyillä eristämistä erittäin hyvänä tapana eristää, kunhan toimitaan oikein - eli ei sekoiteta villoja ja muoveja mukaan. Ulkokautta pystyy tietysti laittamaan, mutta silloin pitäisi repiä koko katto auki - eli samalla uusi kate. Silloin tulee samantien tuuletusraot kerralla kuntoon. Yleensäkin pidän tiivistä rakennetta järkevänä, kunhan ilman vaihtumisesta huolehditaan. Monasti ajatellaan "hengittävän rakenteen" tarkoittavan automaattisesti hyvää, mutta totuus voi olla karun homeinen.
JukkaK
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JukkaK »

TimoAB kirjoitti:JukkaK – auauauau! Sano että valehtelet ääneneristyksestä!
En sano :-) SPU:n äänieristys on tosi heikko ja sehän pitäisi "tajuta" jo siitä että se on erittäin kevyttä ja kovaakin vielä että johtaa ääntä erinomaisesti. Vaan eipä tullut itsekään tajuttua kaikkien niiden miljoonan muun asian seassa mitä silloin piti ajatella. No kaikkeen tottuu. Ärsyttävintä ehkä on tuulisella säällä kuunnella tuulessa lepattavaa aluskatetta. No voi ainakin lohduttautua tiedolla että välitilan tuuletus toimii. :-D

SPU:lle suosittelen itse siis vähintään umpilaudoitettua/levytettyä katetta, tiili vielä parantaa tilannetta. Pelti, harvalaudoitus ja rättialuskate ei toimi ainakaan kaupunkiympäristössä. Kuten totesin niin meilläkin vanhalla puolella jossa on umpilaudoitettu katto tuo on ihan OK.

Itse olen miettinyt että parantaiskohan tilannetta jos ujuttais räystäältä jonkun 30mm lasivillan tms. sinne uretaanilevyjen päälle kun tilaa siellä kyllä on. Työläämpi vaihtoehto on käyttää kattopellit irti ja laudoittaa koko lape umpeen ja pellit takaisin. Tuohon nyt en ihan heti lähde :wink:

Eniten ruoskin aiheesta itseäni että meninkin hyväksymään sen "ei niitä nykyään niin tehdä" kommentin rakennesuunnittelijalta. Olis pitänyt olla tiukempana että nyt tehdään mutta kuten sanottua niin oli ne miljoona muutakin asiaa mietittävänä niin vilahti sitten läpi semmoisenaan. :evil:
-----------------------------------------------
Parasta työtä on tekemätön työ!

T. Tietoteknikko
rm-56
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja rm-56 »

Miten olette toteuttaneet väliseinän kohdan. Ootteko purkanu seinän ja miten ootte tukeneet tuolit.
TaloVM26
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TaloVM26 »

rm-56 kirjoitti:Miten olette toteuttaneet väliseinän kohdan. Ootteko purkanu seinän ja miten ootte tukeneet tuolit.
itse ainakin tein niin, että kattotuolien väliin 10cm uretaania, +tietenkin omat koolaukset, vaahdotus, halogeenivalo vinttiin, uusi vaahdotus, halogeeni vinttiin seuraavana päivänä, loppujen vaahdotus... :-D

Sen jälkeen spu anselmi päälle, vaahdot, ja sen jälkeen noin 5 kittikerrosta saumoihin, ylimaalaus, viimeinen kittaus ja maalaus, sen jälkeen tapetti...

En tykkää näkyvistä kittisaumoista :lol: :lol:
geetee
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja geetee »

Minulla on yläkerran kylmien vinttien ja yläpohjan välinen vino osuus villoitettu kiinni kattopeltiin ja ajattelin vaihtaa tuohon vinolle osuudelle spu-levyt. Väli on 125mm ja ajattelin laittaa tuohon spu 70 levyn niin jää tuuletusrakoakin 50mm. Onko rakenne toimiva? ilmeisesti pitää vanha höyrysulku poistaa tuon spu levyn alta? vinot osuudet eivät ole kovin pitkiä (n.70cm) niin ajattelin että tuo levyjen asennus onnistuu vinttien/yläpohjan kautta. pitää vain laittaa vähän jatkoa uretaanipilliin. Mitä tässä asennuksessa kannattaa huomioida?

Kuvassa vihreä on villaa, keltainen purua, punainen spu-levy ja tuuletusaukot sinisellä
Kuva
rm-56
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja rm-56 »

geetee kirjoitti:Minulla on yläkerran kylmien vinttien ja yläpohjan välinen vino osuus villoitettu kiinni kattopeltiin ja ajattelin vaihtaa tuohon vinolle osuudelle spu-levyt. Väli on 125mm ja ajattelin laittaa tuohon spu 70 levyn niin jää tuuletusrakoakin 50mm. Onko rakenne toimiva? ilmeisesti pitää vanha höyrysulku poistaa tuon spu levyn alta? vinot osuudet eivät ole kovin pitkiä (n.70cm) niin ajattelin että tuo levyjen asennus onnistuu vinttien/yläpohjan kautta. pitää vain laittaa vähän jatkoa uretaanipilliin. Mitä tässä asennuksessa kannattaa huomioida?

Kuvassa vihreä on villaa, keltainen purua, punainen spu-levy ja tuuletusaukot sinisellä
Kuva
Itse laitoin kattokannattajiin 25mm laudasta rimat alapintaan,niin sain 50 ilmarakoa ja 100 recticel urtsu levy väleihin.Tarkoitus olisi poistaa sivu vinttien väliseinät mutta en vielä tiedä minkälainen palkki tarvis tilalle.Yläkerrassa kulkee kantava väli seinä harjan suuntaisesti joka tarkoitus jättää, kellään ideoita?
Vastaa Viestiin