Sokkeli ilman anturaa

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
mage
Jäsen
Jäsen

Sokkeli ilman anturaa

Viesti Kirjoittaja mage »

Olen pikkuhiljaa särkenyt kellarin lattiaa kahdesta huoneesta ja selvisi että kantavan väliseinän kummaltakin puolelta sokkelista puuttuu antura noin 2 metrin matkalta. Sokkelissa on myös pari murtumaa eli on painunut joskus vähäsen. Mietityttääkin nyt mitä vaihtoehtoja olisi tehtävissä.

a) Luotan siihen että muuri ei painu enempää tuosta vaikka kaivankin lattiaa alemmaksi. Tietysti syvennys viistosti 45 asteen kulmassa.

b) Kaivan sokkelin alle esim. metrin pätkissä poterot ja valan uudet anturat. Tämä tapaihtuisi siis sisältäpäin. Ulkoapäin en aio kaivaa koska sokkelissa on jo patolevy ja salaojat on.

c) Joku muu vaihtoehto?

Tarkoitus on laittaa Fuktisolit ja uusi valu. Kellarissa on myös kaivo johon vedän lattian alle tehtävät salaojat.
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

Tuo b-kohta on se vanhan talon luomuohje, ääni sille. Jossain on samalla tunkattu alapohjaa suoremmaksi kun on haluttu ettei tenavat pyöri aina samalle seinälle.
juhansalo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja juhansalo »

B vaihtoehto. meilläkin puuttui pätkiä anturasta mutta selitys löytyi kivistä joiden päällä oli alajuoksut. Joku oli valanut sokkelin siihen välille.
mage
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mage »

Niin tuota b-vaihtoehtoa olen itsekkin ajatellut. Olen nimittäin tehnyt jo yhteen väliseinään uuden anturan nykyistä syvemmälle ja harkoilla liittynyt vanhaan seinään. Hemmetinmoinen homma ja hidasta kuin mikä. Mutta väliseinässä pääsee kaivamaan seinän molemmin puolin kun taas ulkoseinässä minun tapauksessa olisi kivettava vain sisäpuolelta. No, täytyy vissiin kokeilla pieni pätkä ja katsoa tuleko siitä mitään.

Onkohan kukaan muuten käyttänyt ruuviperustusta näissä kellarin antura- ja sokkelikorjauksissa?
Vastaa Viestiin