Huvila Terijoelta

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Huvilan emäntä
Jäsen
Jäsen

Re: Huvila Terijoelta

Viesti Kirjoittaja Huvilan emäntä »

Puulla on lämmitetty, täällähän on tulisija melkein joka huoneessa. Sähköpatterien termostaatit on säädetty nyt niin, että käytössä olevien huoneiden lämpö pysyy n. 13-14 asteessa jos ei pane tulta ollenkaan. Näillä keleillä yksi (paras) pönttö riittää lämmittämään alakerran huoneet helposti tuonne 19-20 asteeseen (2 pesällistä huolella poltettuna) ja yläkerran kamarin lämpö nousee palttiarallaa seitsemääntoista. Aamulla ollaan aste pari pienemmissä lukemissa. Kovemmilla pakkasilla saa tietty huhkia - ja pidemmän poissaolon jälkeen, mutta miksipä ei. Teen kuitenkin paljon duunia kotoa käsin, siinä se samalla.

Alakerran eteisen ja kylppärin lattialämpö on kyllä sähkösyöppö, mutta se ei enää ensi talvena ole sähkölaskua lisäämässä. Alakertaan tulee yksi lämmitettävä huone lisää - toisaalta vaate/pukeutumishuoneeksi jäävä kylpyhuone ei tarvitse nykyisiä astelukemia. Yläkerran vieraskamari ja ateljee lämmitetään jatkossakin vain tarpeeseen.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Hienoja kuveja blogissasi! Taidat omistaa vakaat kädet tai sitten mm. kissa kupilla on supernopea :-D

Tylsä insinöörikysymys: Millainen kuvauskalusto siellä? :-D
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Huvilan emäntä
Jäsen
Jäsen

Kiitos! Taitaa olla sekä kohtuuvakaat kädet, että hemmetin nopea nuori kissa.

Minulla on Canonin 7D, EFS 18-200 mm ja se halpa EF 50 mm, valovoimainen ja kiva pikkulinssi, muovisen tunnunkin antaa helposti anteeksi, sen uskaltaa ja jaksaa ottaa melkein mihin vaan. Sillä on hauska vaikka makroilla nurinpäin :-D . Toki vastaa tuossa lyhyessä rungossa... ...öö... ...80 millistä, eli välillä tulee sisätiloissa seinät vastaan kuvatessa. Manfrotton hyvästä kolmijalasta on paljon iloa siitäkin, vaikka mieluiten kyllä kuvaan käsivaralta. Ei salamakalustoa eikä valoja, kuvaan mieluiten vallitsevassa valossa.

Kuvankäsittelyyn Aperture ja Photoshop - jälkimmäinen on työkaluni myös leipäduunissa, vaikkakin työasioissa varsinainen kuvankäsittely on aivan sivuroolissa.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Huvilan emäntä kirjoitti:Kiitos! Taitaa olla sekä kohtuuvakaat kädet, että hemmetin nopea nuori kissa.

Minulla on Canonin 7D, EFS 18-200 mm ja se halpa EF 50 mm, valovoimainen ja kiva pikkulinssi, muovisen tunnunkin antaa helposti anteeksi, sen uskaltaa ja jaksaa ottaa melkein mihin vaan. Sillä on hauska vaikka makroilla nurinpäin :-D . Toki vastaa tuossa lyhyessä rungossa... ...öö... ...80 millistä, eli välillä tulee sisätiloissa seinät vastaan kuvatessa. Manfrotton hyvästä kolmijalasta on paljon iloa siitäkin, vaikka mieluiten kyllä kuvaan käsivaralta. Ei salamakalustoa eikä valoja, kuvaan mieluiten vallitsevassa valossa.

Kuvankäsittelyyn Aperture ja Photoshop - jälkimmäinen on työkaluni myös leipäduunissa, vaikkakin työasioissa varsinainen kuvankäsittely on aivan sivuroolissa.
Ihan kiva setti sitten siellä! Hassua että sinäkin tykkäät tuosta muovilinssistä, en ole siis yksin :-D Makroilua en olekaan kokeillut sillä vaikka kääntöadapteri onkin olemassa mutta minähän vain harrastelija ja yritän ensin oppia kuvaamaan ihan vain oikein päin :-D

Erikoista ettei ole salamoja käytetty, kovin on mielenkiintoisia heijastuksia kuvissasi, olet kai sitten oikeasti taitava :-D

Täältä pönttikset on kannettu pihalle joskus ja nyttemmin ollaan täydentämässä hiljalleen. Aloitettiin puuliedestä. Pihalla makaa yhä DeLuxe Matti, ehkä se joskus siirtyy sisälle?

On sielläkin mittavia remontteja ollut joten ei muuta kuin eteenpäin =>
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Tuuman Matti on tosi hankala luonne, ei ole tullut sisälle vaikka Tuuma on kuinka maanitellut.

Tunnustettakoon heti, että mulla on vakava asenneongelma puulämmityksen suhteen: minä inhoan sitä.

Nakkitakka on ihan kiva (sellainen, joka loimuaa nätisti ja jossa saa makkaran käristettyä) mutta sellainen iso, paha tulisija joka pompottaa mua monta kuukautta vuodessa saa mut epätoivon partaalle: minä en vain halua olla minkään perhanan pönttiksen orja ja tsuppari, 24/7.

Ei kannata välittää, mulla on muitakin huonoja asenteita, eikä vähiten kasvisruokaan liittyen.

Puulämmityksen todellinen hinta riippuu aika paljon siitä, millä hintaa polttopuita hankkii. Toinen juttu on sitten se, minkä korvauksen puiden kanssa puuhaamisesta itselleen vaatii.

Minusta minun oma leipätyöni on tosi paljon kivampaa kuin kalikoiden kanssa pelaaminen, siksi minä lasken takkarengin työlle tosi kovan tuntihinnan (ja nostan sisäistä laskutusta, jos en muutoin saa puulämmitystä kannattamattomaksi).

Niin, toisin kuin Tuumalla, mulla on tulisija sijoitettuna ihan perinteisesti olohuoneeseen, ei puutarhaan.

Kuule, miksi sinä sitä salamaa vierastat? Toki, kyllä siinä varmasti oma opettelunsa on mutta aivan uskomattoman hienoja kuvia studioissakin otetaan.

Aperture = olet mäkki-ihmisiä?
Huvilan emäntä
Jäsen
Jäsen

Joo, kalusto on kiva, suoraviivaisen konstailematon, eikä liian raskas kyydissä pidettäväksi. Sopii siis tyyliin. Adaptereitakaan ei ole vaan makroilen ja tilt-shiftailen putkea kädessä pidellen :mrgreen: (toki tuo ei missä tahansa olosuhteissa käy päinsä kameran sisuskaluja ajatellen, mutta onnistuu toisaalta niin helposti lennossa kun idea tulee ja tilanne sallii). Kyllä tuota putkiosastoa tulee vielä täydennettyäkin varmasti johonkin suuntaan, mutta en ole vielä päättänyt, mikä on seuraava hankinta. Oma vahvuuteni kuvaajana on valon mahdollisuuksien näkeminen, kiinnostus piirtämiseen ja maalaamiseen on varmasti tuota alustanut - ja ehkä myös kokeilunhalu.

pvalila, no tuossa tilanteessa ILPpi on kyllä oiva ratkaisu. Omat hommani vaativat tuumaustaukoja - ja aivohan toimii parhaiten kun keho on liikkeessä. Siinähän sitä sitten sivussa kantaa klapia ja räplää tuhkaämpäriä ja tikkuaskia. Tuplahyöty - pelkkää voittoa kotitaloudelle. Plus tykkään siitä elävän tulen tunnelmasta tuoksuineen kaikkineen. Klapeja saa täällä päin Suomea ihan edukkaasti pihalle tuotuna.

En oikeastaan vierasta itse salamaa - mutta tykkään valokuvaamisessa enemmän siitä spontaanista puolesta, oikeiden hetkien tallentamisesta, dokumentoivastakin kuvaamisesta. Se vaan kiinnostaa enemmän, kuin studiossa pelaaminen (vietän varmaan aivan riittävästi aikaa elektroniikan orjana, sitä kai tämä on). No, ehkä on myös niin, että asioiden kontrollointi (tai yrittäminen) on minusta henkisesti raskasta. Kyllähän minä tietysti asettelenkin välillä asioita suhteessa valoon, mutta ihmisiä ja kauniita esineitä on mukavampi liikuttaa kun valoja ja kaapeleita. Heijastinta tulee joskus harvoin kuvauksissa käytettyä, jos on mukana apukäsiä. Hyvin kevyttä ja monikäyttöistä irtosalamaa saattaisin harkita varustukseen lisänä, kädessä pidettäväksi tai kevyelle jalustalle sijoitettavaksi joihinkin tilanteisiin apuna, mutta ei vielä ole tullut tuhlattua. Maailma on täynnä pakahduttavan kaunista valoa tallennettavaksi.

Juu, mäkki-ihminen nykyisin. PC:tä tuli käytettyä 386:sta tuonne Windows XP-aikakaudelle saakka. Sitä ennen olin amigisti, ja olipa minulla joskus mylly nimeltä Aquarius. Mutta ei tästä mäkistä ole puuceehen paluuta - etenkään nyt kun Windowsia voi hyvän pelin niin vaatiessa ajaa tälläkin myllyllä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Minä en foorumeilla kovinkaan tarkasti Canoniin liittyviä viestejä seuraa, mutta tuon 7D:n kohdalta olen huomannut ERR40 -juttujen yleisyyden. Eli ole varovainen kun kuvaat kosteassa ja huolehdi erityisesti akun ja akkukotelon kuivaamisesta hyvin session jälkeen: aika usein tuo virtalähdekortin kypsyminen liittyy noihin kosteusjuttuihin.

Toinen vikajuttu, jota ei voi olla huomaamatta, on Nikon 600:n sensorin öljyongelmat: suljin roiskii öljyä kennon pintaan.

Vanhaa aikaa salama-asiat olivat paremmalla tolalla, sillä max. 400 ASAn filmit yksinkertaisesti pakottivat hankkimaan kunnon salaman ja esim. katon kautta heijastaminen oli ennen peruskauraa. Jopa mulla oli kunnon salama!

Aquarius on niin vanha juttu että jopa minä jouduin vilkaisemaan wikistä, mikä laite se oli. Hieman erikoinen laitevalinta, tarttuiko se matkaasi ulkomailta? Suomessa se ei koskaan ollut kovin suosittu. Tiesitkö, että Aquarius oli saman firman (Mattel) tuote kuin Barbi-nuket?

Minä olin mäkkikäyttäjä silloin joskus, suunnilleen vuodesta 1985. Kalliita ne silloin olivat, mutta minä ostin huollosta alkuperäisen Mac 128:n emolevyn ja unix-terminaalin, yhdistelin niistä koneen viritetyn mäkin joka edelleen on minulla kellarissa. Oikeastaan minä ostin niitä terminaaleja 23 ja tuttavani yli 40, siitä alkoi meidän molempien yrittäjyys, kotitekoisten mäkkien virittelystä.

Ymmärsinkö oikein, teidän talonne oli joskus jaettu moneksi asunnoksi mutta nyt te asutte sitä yksin? Onko talo kuitenkin juridisesti edelleen monen asunnon talo? Sijainnista riippuen asuntojen lukumäärä saattaa vaikuttaa reilusti talon hintaan, lähinnä tietenkin täällä pk-seudulla.
Huvilan emäntä
Jäsen
Jäsen

Joo, neljä asuntoa on tässä puuliesien lukumäärästä päätellen ollut. Mutta ei enää vuosikymmeniin - ja juridisesti nykyisin tämä on yksi asunto. Lämmityksestä jos vielä puhutaan, niin varmaan tulee ainakin laskettua vesi-ilmalämpöpumpun hankinnan mielekkyys tuon kylpyhuoneen rakentamisen tai kunnostamisen yhteydessä. Tällä hetkellä lattialämmityksellä lämpenevien huoneiden ja kulmakamarin lämmitys on kuitenkin ratkaistava jotenkin (niissä ei ole tulisijoja), jos tulee uusi kylpyhuone uudelle kuistille, sekin pitää ehkä lämmittää :-D . Lämminvesivaraajien käyttöikää en ole vielä selvitellyt, mutta nykyinen ei ole ihan freesi tapaus enää.

Meille tuo Aquarius tuli aikanaan varmaan siksi, kun erakkolapsena en oikein osannut ottaa huomioon sitä, että koneen yleisyys voisi olla yksi ihan mielekäs valintakriteeri :lol: .
pvalila
Jäsen
Jäsen

Vilppi on yksi ratkaisu, jos talossa on jo valmiiksi vesikiertoinen keskuslämmitys.

Öljylämmityskö talossa nykyään on lämmönlähteenä?

Kun nyt siirrytään sähkön tuntihinnoitteluun niin öljy lienee ihan hyvä tapa tuottaa lämpöä kovimpien pakkasien aikana.

Vilpillä voisi sitten tuottaa lämpöä leudommilla keleillä.

Luutavasti sähkön hurjimmat tuntihinnat tulevat olemaan juuri kovien pakkastuntien ongelma.
Huvilan emäntä
Jäsen
Jäsen

Ei ole vesikiertoinen lämmitys, vaan suorasähkö, jota tuetaan puulla. Tavoitteena tosin juuri toisin päin, puu, jota tuetaan sähköllä. Mutta katsotaan miten hyvin siihen päästään.

Eteisessä ja pesuhuoneessa on pelkkä lattialämmitys -- korvattava jollain tulevan remontin yhteydessä, näissä huoneissa ei ole tulisijoja. Kulmahuoneessa ei ole tulisijaa, eikä nyt pattereitakaan (kylpyhuoneen vieressä). Uusi kylpyhuone tulee eteisen ja vanhan kylpyhuoneen vierelle nykysuunnitelmissa. Näiden huoneiden päällä on vielä kaksi yläkerran huonetta, joista puuttuu lämmitys. Piankos noihin vesikiertoiset patterit lykkäisi, huoneet ovat niin kätevän lähekkäin, että putket pintaan vedettynä olisi varmaan helppo homma. Paukkupakkasilla ollaan sitten puun ja suorasähkön varassa - mutta nyt ollaan siis säällä kuin säällä. Niitä päiviä ei täällä etelässä kovin paljon yleensä ole. Ja puulla pärjää tosiaan tässä talossa pitkälle, jos vaan on paikan päällä lämmittämässä (yleensä olen).

Olishan tämä sitten aika sekasikiö, mutta entäs sitten :mrgreen: . Kuuluu talon luonteeseen.
jarkkis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

pvalila kirjoitti:
Tunnustettakoon heti, että mulla on vakava asenneongelma puulämmityksen suhteen: minä inhoan sitä.

Nakkitakka on ihan kiva (sellainen, joka loimuaa nätisti ja jossa saa makkaran käristettyä) mutta sellainen iso, paha tulisija joka pompottaa mua monta kuukautta vuodessa saa mut epätoivon partaalle: minä en vain halua olla minkään perhanan pönttiksen orja ja tsuppari, 24/7.

Ei kannata välittää, mulla on muitakin huonoja asenteita, eikä vähiten kasvisruokaan liittyen.

Puulämmityksen todellinen hinta riippuu aika paljon siitä, millä hintaa polttopuita hankkii. Toinen juttu on sitten se, minkä korvauksen puiden kanssa puuhaamisesta itselleen vaatii.
?
Ei pönttis tai kakluuni todellakaan vaadi 24h/vrk huolenpitoa,arinallisen pystyuunin lämmitykseen kuluu tikun raapaisusta pellin sulkemiseen reilu tunti jos polttaa yhden pesällisen.Umpiarinallinen uuni vie jonkunverran kauemmin aikaa.Ja sitten saa koko homman unohtaa,tuo pesällinen antaa lämpöä koko vuorokaudeksi.Hyviä,yksinkertaisen toimivia,luonnonlakien mukaan,ilman sähköä pelaavia systeemeitä.

Itselleni ei oo tullu mieleenkään laskea mitään senkummempia palkkoja omalle työlle lämmityshommissa,pidän talon lämmitystä normaaleihin kotiaskareisiin kuuluvana asiana.Yhtä hyvin vois palkaa vaatia muistakin kotitöistä,siivous,lumityöt.pihanhoito yms.voishan nuokin ulkoistaa...

Nykymaailmassa ns.kehittyneissä maissa ei ole pakko lämmittää puulla jos ei homma miellytä,puulämmittäjät ovatkin tavallisesti semmoisia tyyppejä,jotka pitävät puun kanssa turaamisesta.Ja uunilämmityksen kodikkaasta tunnelmasta.Itse lämmitän tämän oman lukaalin pelkästään uuneilla eikä muuta mahdollisuutta tällä hetkellä olekaan.Ehkä laitan tulevaisuudessa muutaman sähköpatterin pahanpäivän varalle.
tuuma
Jäsen
Jäsen

jarkkis kirjoitti:
Ei pönttis tai kakluuni todellakaan vaadi 24h/vrk huolenpitoa,arinallisen pystyuunin lämmitykseen kuluu tikun raapaisusta pellin sulkemiseen reilu tunti jos polttaa yhden pesällisen.Umpiarinallinen uuni vie jonkunverran kauemmin aikaa.Ja sitten saa koko homman unohtaa,tuo pesällinen antaa lämpöä koko vuorokaudeksi.Hyviä,yksinkertaisen toimivia,luonnonlakien mukaan,ilman sähköä pelaavia systeemeitä.

Itselleni ei oo tullu mieleenkään laskea mitään senkummempia palkkoja omalle työlle lämmityshommissa,pidän talon lämmitystä normaaleihin kotiaskareisiin kuuluvana asiana.Yhtä hyvin vois palkaa vaatia muistakin kotitöistä,siivous,lumityöt.pihanhoito yms.voishan nuokin ulkoistaa...

Nykymaailmassa ns.kehittyneissä maissa ei ole pakko lämmittää puulla jos ei homma miellytä,puulämmittäjät ovatkin tavallisesti semmoisia tyyppejä,jotka pitävät puun kanssa turaamisesta.Ja uunilämmityksen kodikkaasta tunnelmasta.Itse lämmitän tämän oman lukaalin pelkästään uuneilla eikä muuta mahdollisuutta tällä hetkellä olekaan.Ehkä laitan tulevaisuudessa muutaman sähköpatterin pahanpäivän varalle.
Ei vaadi puulämmitys toki 24/7 huolenpitoa mutta tällaisinakin talvina kovin kyseenalaista toimintaa jos yhtään rahallisesti tilannetta seuraa. En ainakaan itse laske kovinkaan enempää kuin 50% hyötysuhteen puunpoltolle ja täällä olevilla puun hinnoilla jopa suorasähkö tulee halvemmaksi, varsinkin nykyisillä Nordpool -spot hinnoilla.

Sitä en toki väitä etteikö olisi tunnelmallista ja pehmeää lämpöä mutta usein puilla vedetään kämppä liki kuumaksi ja sitten lämpöhäviöt moninkertaistuu jne.

Olen toki itsekin roudaamassa joku kaunis päivä piiitkän PorinMatin puuhellan kaveriksi tupaan mutta siltikin kun pihassa on yksi Vaahtera, viisi omppupuuta ja yksi paju, niin lämmitykseen nuo riittäisi vain yhdeksi pakkasyöksi.

Onhan tulisijojen hoidossa aina sellainen harrastusmomentum, jota ei pois saa sitten millään.

Sitten kun/jos/lopulta kuitenkin tulee huippupakkaset niin hyytyy sekä ILP:it että VILP:it ja maalämmötkin vähän helisee niin mikään ei voita sitä että lyö pökköä pesään niin että tuntuu ja värisee sitten muut pakkasten kourissa, kylmät nakit kourissaan :-D

Anteeksi, Huvilan Emäntä. Nämä lämmitysasiat vain vievät meikäläisen pikaiseen mukanaan. Poistun omaan ketjuuni :-)
Huvilan emäntä
Jäsen
Jäsen

Ei täs o mitään anteeksipyytelemistä, kyllähän nämä lämmmitysasiat koskevat niin montaa meistä.

Kas, kunnon pakkanen oli sitten tullut. Yöllä oli lämpö tuvassa laskenut kuuteentoista tai karvan allekin, jos saman mittarin toista anturia uskoo. Nyt on tuli kahdessa pönttiksessä. Ison olkkarin uunin lämmittämiseen riittää pesällinen, se lämpenee kuin unelma ja palaa aivan mahtavasti. Pienempään kirjaston uuniin heitän pesällisen jälkeen vielä pari lisäklapia. Noilla pitäisi lämmön nousta sinne 19 korville pikku hiljaa. Paikalla pitää toki olla se reilu tunti, mutta vahtaamistahan uuneissa ei ole kun sytytysvaiheessa. Iltasella sitten toinen kierros, ruokasali ja uudestaan olohuone. Noilla lämpiää muuri mukavasti päällä olevassa makuuhuoneessakin. Siellä ei paljon asteita tarvita, untuvatäkin alla, toisen ihmisen vieressä ja kissojen ympäröimänä huoneilman viileys tuntuu vaan hyvältä.

Tässä talossahan asuu nimenomaan kaksi puuhommista tykkäävää ja viileässäkin viihtyvää. Kotona ei tarvitse pystyä olemaan t-paidassa. Itse olen kyllä tarkenevaa sorttia kaikin puolin, nytkin kässehdin tässä aamuani paljain varpain, päällä puuvillahousut, hihaton trikoopaita ja ohkainen villatakki.

Toppatakki on varmaan kaivettava naftaliinista, ulkona en urheile vähissä vaatteissa. Talvisaappaat käyn hakemassa tänään Matkahuollosta. Toivottavasti eivät ole liukkaat.

Laiskottelin koko viikonlopun, ei nyt hommat oikein napanneet. No, pari raitaa maalasin olohuoneeseen. Päätin, että toisista raidoista tulee vaaleanvihreät, tarkkaa sävyä vielä mietin, mutta itse meinaan sekoittaa. Ja kiinnitin viimein saunan kylpyhuoneeseen pyykkinarurullan, eipä ole ollut näin paljon kuivatustilaa sitten syntymäpaikkakunnalta muuton (yli 20 vuotta sitten). Testasin isomman pyykin pikakuivattamista yhdellä saunanpesällisellä, toimii kuin tauti. Ja ilmanvaihto kylpyhuoneessa pelaa hitaampaa kuivatusta ajatellen kyllä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

jarkkis kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

?

Kuten jo sanoin, mulla on pieni asennevamma...

Puulämmitys sopii oikein hyvin ihmiselle, jolla on aikaa turata puiden kanssa. Se sopii tosi huonosti ihmiselle, jolla vähän väliä sekä aika että voimat ovat kortilla. Mahdollisuus lämmittää puilla on ihan kiva, pakko tehdä niin ei ole.

Minä myös vastustan sellaista päätöksentekoa, jonka lähtökohta on silmien sulkeminen kustannuksilta: valtiovalta on meillä surutta työntänyt kustannuksia esimerkiksi työnantajille ja kotitalouksille, kuvitellen ettei mitään kustannuksia ole kun ne eivät valtion budjetissa näy. Puulämmityksen suurin kuluerä on siihen uppoava työ (puunkorjuusta nuohoukseen) ja minulle aiheuttaa hikan se, kun vertailulaskelmia tehdään ottaen huomioon kaikki muut kulut paitsi oikeasti merkittävät.

- Vähän kuin laskisi autoilun hinnan mutta huomioisi vain pissapojan nesteen kulutuksen.

Eli ei mulla mitään angsteja itse tulen suhteen ole ja oikein hyvin ymmärrän, että puulämmitys sopii monelle. Ei kuitenkaan mulle, ei ainakaan juuri nyt.

Mulla on muuten harkinnassa takan sytyttäminen lähipäivinä. Tarkkana pitää olla, jos savut tulevat taas sisään niin tehotuuletus näillä pakkasilla on paha tikki. Takka meillä ei savuja yleensä sisään lykkää, mutta leivinuuni lykkää, varsinkin jos ei ensin malta esilämmittää takka-leivinuunikompleksia takan avulla. Takkaimuri olisi kiva, saisi ilmanpaineet olla miten vain eikä savuja saisi sisälle millään konstilla.
Huvilan emäntä
Jäsen
Jäsen

Minullekin lievää hikkaa aiheuttaa sumeilematon uusiutumattomien luonnonvarojen käyttö lämmitys- ja muussa polttoainekäytössä. Ta no paskan marjat, tulevat sukupolvethan siitä kärsii, enkä oo edes penikoinu :twisted: .

Vähän on ollut hiljaiseloa remontoinnin kanssa, mutta jospa tänään taas vähän ryhdistäytyisi.

Saunan veslinjan jäätymiskohta ei ole selvinnyt (talon tiedossa ollut tyyppivika). Oletin sen olevan saunan pään nousu, mutta kun avasin putken liitoksen ja tutkin asian, niin ainakin yli kaksi metriä oli sulaa, siinä vaiheessa on jo varmasti paikallisen routarajan alla. Pakko olla joko pihalla kaivokohdassa (tehty nousut uutta piharakennusta ennakoimaan, sinne ei letku yltänyt) tai sitten talolta alas. Talolta alas en päässyt tutkimaan letkuillani, järkyttävä asennusspagetti on tehty vesimittarin jälkeisissä linjaliitoksissa. Erillistä saunalinjan linjasulkua ei saa edes kiinni ahtauden takia, saati että työkaluilla pääsisi liitoskohtiin käsiksi purkamatta koko paskaa. Suojaputki on kätevästi muurattu umpeen, eli kaikennäköiset lämpöilmapuhalluskokeilut talon päästä saa suosiolla unohtaa. No, kylpyhuoneremontin myötä tuo koko hoito menee kokonaan uusiksi. Olisin vaan halunnut TIETÄÄ, niin että tilanteen olisi mahdollisuuksien mukaan voinut remontin yhteydessä korjata VARMASTI.

Linnut löysivät lintulaudan ja kissoilla on maailman paras tosi-TV päällä koko ajan.
Vastaa Viestiin