Voiko olla totta ?
Voiko olla totta ?
Ostin vajaa vuosi sitten lohkomattoman määräalan suoraan myyjältä. Kauppakirjan laati kaupanvahvistaja ja rahat vippasi pankki ! Olin onnellinen ihminen ja uuden ihanan kesäkodin omistaja. Mutkia tulikin sitten vasta myöhemmin minun ja ihanuuden poluille. Lohkominen tehtiin elokuussa. Maanmittari kertoi laskun tulevan n. 2 kk:n päästä. Hieman ihmettelin, kun laskua ei alkanut kuulua, toisaalta olin tyytyväinenkin, säästyisihän rahat. Vihdoin maanmittari soitti, ja kysyi saisinko yhteyttä myyjään, koska hän ei ollut hoitanut kiinnitysasiaa kuntoon. Määräalaa rasitti kiinnitykset, jotka myyjän olisi pitänyt kustannuksellaan hoitaa pois rasittamasta tätä minun palaani. Maanmittari oli ollut useasti yhteydessä myyjään, tuloksetta. Lupasin tehdä parhaani, laitoin viestiä, johon en saanut vastausta. Lopulti törmäsin myyjään sattumalta kaupungilla, ja taas muistutin asiasta. Hän oli kuulema seuraavalla viikolla menossa pankkiin. tyydyin tähän. Taas kului aikaa, ja mittaaja otti yhteyttä. Lupasin taas yrittää tavoittaa. Vihdoin jo minunkin pankista kysyttiin kiinnitysten hoidosta. Kerroin nämä meidän kummankin yritykset tavoittaa myyjää. Ja koskaan nämä luvatut pankissa käynnit eivät olleet toteutuneet, vaikka niitä oli luvattu useastikin !
No lopulta kaikkien ja useiden yritysten jälkeen olemme siinä vaiheessa, että minulla on huomenna aika lakimiehelle. On alkanut nimittäin "hieman" pelottaa miten käy. Myyjän yritys on huonossa hapessa eli rahahan tässä ratkaisee. Vitsinä on nyt sitten nämä meidän "yhteiset" kiinnitykset. Summa ei ole pieni, valitettavasti. Kauppakirjassa on maininta kiinnityksistä, ja niiden poistosta, mutta jollei myyjä hoida asiaa, niin mitä tulee eteen ? Sen ehkä tiedän huomenna paremmin ?
Ja mitään laskua en ole odottanut niin hartaasti kuin maanmittauslaitokselta. Tietäisinhän asian ainakin olevan kunnossa. Lohkomista ei näet voi tehdä ennen kuin kiinnitysasia on selvä.
T. Voi minua onnetonta hyväuskoista hölmöä
No lopulta kaikkien ja useiden yritysten jälkeen olemme siinä vaiheessa, että minulla on huomenna aika lakimiehelle. On alkanut nimittäin "hieman" pelottaa miten käy. Myyjän yritys on huonossa hapessa eli rahahan tässä ratkaisee. Vitsinä on nyt sitten nämä meidän "yhteiset" kiinnitykset. Summa ei ole pieni, valitettavasti. Kauppakirjassa on maininta kiinnityksistä, ja niiden poistosta, mutta jollei myyjä hoida asiaa, niin mitä tulee eteen ? Sen ehkä tiedän huomenna paremmin ?
Ja mitään laskua en ole odottanut niin hartaasti kuin maanmittauslaitokselta. Tietäisinhän asian ainakin olevan kunnossa. Lohkomista ei näet voi tehdä ennen kuin kiinnitysasia on selvä.
T. Voi minua onnetonta hyväuskoista hölmöä
Re: Voiko olla totta ?
Moi.
Tässä ei oikein osaa muuta kuin ottaa osaa tuskaan.
En oikein tunne tuollaista määräalan kauppaa mutta eikö kaupanvahvistaja kysellyt panttikirjojen perään?
Kun omaa kiinteistöä ostettiin niin sekä pankki, että kaupanvahvistaja halusivat, että panttikirjat tuodaan kaupantekotilaisuuteen ja luovutetaan ostajalle kaupan yhteydessä.
Eroaako tuo määräalan kauppa jotenkin kiinteistökaupasta?
Eihän tuo valitettavasti oikein hyvältä näytä jos myyjä ei pysty hoitamaan velkojaan ja kiiteistö on panttina.
Tässä ei oikein osaa muuta kuin ottaa osaa tuskaan.
En oikein tunne tuollaista määräalan kauppaa mutta eikö kaupanvahvistaja kysellyt panttikirjojen perään?
Kun omaa kiinteistöä ostettiin niin sekä pankki, että kaupanvahvistaja halusivat, että panttikirjat tuodaan kaupantekotilaisuuteen ja luovutetaan ostajalle kaupan yhteydessä.
Eroaako tuo määräalan kauppa jotenkin kiinteistökaupasta?
Eihän tuo valitettavasti oikein hyvältä näytä jos myyjä ei pysty hoitamaan velkojaan ja kiiteistö on panttina.
Aika pahalta kuulostaa, toivottavasti saat asiat kuntoon lakimiehen avustuksella.
Jos siellä on kiinnityksiä niin ne ei kyllä mihinkään katoa. Ilmeisesti sinulla oli joku toinen vakuus pankille kun kerran kiinnitysasia ei ollut kaupan este? Pahimmillaan tuo myyjä jättää ne velkansa maksamatta ja kiinnityksen kohde menee pantin haltijalle eli velkojalle.
Tuo myyjä jää tietty sinulle takuuvarmasti sitten velalliseksi mutta käräjien kautta niitä rahoja saat pyydellä ja jos kaveri on varaton niin...
Jos siellä on kiinnityksiä niin ne ei kyllä mihinkään katoa. Ilmeisesti sinulla oli joku toinen vakuus pankille kun kerran kiinnitysasia ei ollut kaupan este? Pahimmillaan tuo myyjä jättää ne velkansa maksamatta ja kiinnityksen kohde menee pantin haltijalle eli velkojalle.
Tuo myyjä jää tietty sinulle takuuvarmasti sitten velalliseksi mutta käräjien kautta niitä rahoja saat pyydellä ja jos kaveri on varaton niin...
Tänään olin yhteydessä lakimieheen, ja katsotaan kuinka pitkälle asian kanssa mennään. Vaikka minulla on tosi vilkas mielikuvitus, niin sekään ei kyllä näitä koukeroita olisi pystynyt keksimään. Pahimmillaan "saan" ostaa paikan toiseen kertaan myyjän pankilta. Onneksi katosta lähti pala huopaa, jospa vaikka hinta laskisi, kun katto vuotaa !
Oikeasti äimistynyt
Oikeasti äimistynyt
-
tessu
KAIKKI on mahdollista maa/asuntokaupoissakin!
Aikoinaan tästä paikasta annettiin mun veljelle yksiala,ihan noin suullisesti vain,no isovanhemmat sen anto ja heidän kuoleman jälkeen siitä paperit tehtiin ja se osa siirtyi veljelleni ja tämä tila isälleni.
No veli sitten vuosien päästä halusi maaastaan eroon ja kävikin ilmi että mun isä ei ollut koskaan lainhuudattanut tätäpaikkaa itselleen!!
No se onnistui kun maksoi isäukko oli viel hengissä MUTTA selvisi myös sekin että meillä ja naapurilla oli ollut SAMA tontin numero joillain papereilla KYMMENIÄ vuosia!! eikä siinäkään vielä kaikki,meidän tontti kun piti rajottua jokeen niin jonkui kartan mukaan se raja meniskin joen TOISELLA puolella!! HEH
Aika erikoista on ollu ja varmasti tulee vieläkin olemaan kun kokopaikka halutaan sitte joskus hävittää,muttaaika ihmeellinen oli tarina aloittajallakin,toivotaan että asia selviää nopeasti eikä rahaa pala kauheesti?
Aikoinaan tästä paikasta annettiin mun veljelle yksiala,ihan noin suullisesti vain,no isovanhemmat sen anto ja heidän kuoleman jälkeen siitä paperit tehtiin ja se osa siirtyi veljelleni ja tämä tila isälleni.
No veli sitten vuosien päästä halusi maaastaan eroon ja kävikin ilmi että mun isä ei ollut koskaan lainhuudattanut tätäpaikkaa itselleen!!
No se onnistui kun maksoi isäukko oli viel hengissä MUTTA selvisi myös sekin että meillä ja naapurilla oli ollut SAMA tontin numero joillain papereilla KYMMENIÄ vuosia!! eikä siinäkään vielä kaikki,meidän tontti kun piti rajottua jokeen niin jonkui kartan mukaan se raja meniskin joen TOISELLA puolella!! HEH
Aika erikoista on ollu ja varmasti tulee vieläkin olemaan kun kokopaikka halutaan sitte joskus hävittää,muttaaika ihmeellinen oli tarina aloittajallakin,toivotaan että asia selviää nopeasti eikä rahaa pala kauheesti?
Ihmettelen kanssa, ettei kaupanvahvistaja ole ottanut mitään kantaa kiinnityksiin. Käsittääkseni siitä se vahvistusmaksu menee, että vahvistaja tarkistaa kaupan oikeellisuuden.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Kyllähän kiinnitetyn kiinteistön voi ostaa, eikös vahvistaja vain tarkista että myyjä saa myydä ja ostaja ostaa. Kiinnitysten arvo olisi vain pitänyt huomioida kauppahinnassa alaspäin.Ves_ku kirjoitti:Ihmettelen kanssa, ettei kaupanvahvistaja ole ottanut mitään kantaa kiinnityksiin. Käsittääkseni siitä se vahvistusmaksu menee, että vahvistaja tarkistaa kaupan oikeellisuuden.
^Mutta mitäs tämä "lohkomattoman määräalan" kauppa nyt oikein käytännössä tarkoittaa?
Kiinteistön panttikirja on myyjän ottaman lainan panttina.
Nyt tästä kiinteistöstä myydään pala joka pitäisi saada irti myös pantista.... ???
Luulisi, että kaupanvahvistajalla olisi edes eettinen velvollisuus vähintäin selittää asia ostajalla vaikkei se lain mukaan kaupan esteenä olisikaan.
Kuka kokematon Matti/Maija Meikäläinen näitä omin päin hoksaa ajatella saati olla varma, että on ymmärtänyt oikein.
Nyt tästä kiinteistöstä myydään pala joka pitäisi saada irti myös pantista.... ???
Luulisi, että kaupanvahvistajalla olisi edes eettinen velvollisuus vähintäin selittää asia ostajalla vaikkei se lain mukaan kaupan esteenä olisikaan.
Kuka kokematon Matti/Maija Meikäläinen näitä omin päin hoksaa ajatella saati olla varma, että on ymmärtänyt oikein.
-
ramirez
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/
Jälkiviisaus paras viisaus. Mellä oli hieman samanlainen jutttu kun ostettiin tämä maapaikka, oli lohkomaton määräala rakennuksineen ja kovasti kiinnityksiä/pantteja sekä vanhan maatilalainan jämiä. Kiinnitykset yms. hoidettiin samantien pois kaupanteon yhteydessä että ei jää roikkumaan. Tästä oli ehto kaupppakirjassa.
Myyjälle jäin käytänössä kauppakirjasta oma paperi ja jokunen tonni rahaa.
Toivottavasti saat asiat järjestykseen epärehellisen kauppakumppanin osalta.
Myyjälle jäin käytänössä kauppakirjasta oma paperi ja jokunen tonni rahaa.
Toivottavasti saat asiat järjestykseen epärehellisen kauppakumppanin osalta.
Tässähän kaiketi nuo kiinnitykset siis rasittavat tilaa, josta tuo sinun ostamasi osa on nyt tarkoitus lohkota? Joka tapauksessa kiinnitys on siellä velan vakuutena eikä siitä pääse eroon ilman velkojan suostumusta.
Vaikka itsekin aika usein olen kommentoimassa, ettei kiinteistövälittäjällä mitään virkaa ole niin tässä nyt tuli esimerkki sille, ettei kannata ostaa jos ei tiedä miten se homma menee. Kaupanteon yhteydessä nuo olisi pitänyt hoitaa kuntoon.Juha_P kirjoitti:^Mutta mitäs tämä "lohkomattoman määräalan" kauppa nyt oikein käytännössä tarkoittaa?
En kyllä itse luottaisi k-välittäjän taitoon tai intresseihin tällaisissa monimutkaisemmissa tapauksissa. Usein paras selustatuki on pankki, silloin kun tuo ostettava kohde on tulossa oman lainan pantiksi. Silloin pankilla on intressi varmistaa oman etunsa nimissä ettei kiinnityksiä jää kuleksimaan.
Vitsinä tässä on se, että maallikkona luulee joko kaupanvahvistajan tai edes oman pankin olevan jonkin sorttisia asiantuntijoita. Pankki vielä myönti lainaa, ja panttikirjat kohdistuvat tähän määräalaan. Eli jonkin sortin soppahan tässä on !
Ok, nyt ei pankkikaan ole ihan hereillä ollut. Jokseenkin jopa koomista, jos vaikka sattuisi olemaan sama pankki myyjällä ja ostajalla.Kesäkoti kirjoitti:Vitsinä tässä on se, että maallikkona luulee joko kaupanvahvistajan tai edes oman pankin olevan jonkin sorttisia asiantuntijoita. Pankki vielä myönti lainaa, ja panttikirjat kohdistuvat tähän määräalaan. Eli jonkin sortin soppahan tässä on !
Yllättävää, tästä on tainnut vastuuhenkilö saada hieman palautetta. Kannattaa lakimiehen kanssa keskustella onko pankin huolimattomuudella vaikutusta sinun vastuihisi.Kesäkoti kirjoitti:Pankki vielä myönti lainaa, ja panttikirjat kohdistuvat tähän määräalaan. Eli jonkin sortin soppahan tässä on !