50-luvun keittiökaapit
50-luvun keittiökaapit
Hei! Ostin mieheni ja lasteni kanssa rintamamiestalon tyyliin rakennetun puutalon. Alkuosa talosta on rakennettu -30 luvulla ja on hirsipohjainen. Loppu on rakennettu 50-luvulla. Talosta tulee varmasti paljon kysymyksiä, kun remontoimme tätä pikku hiljaa. Paljon asioita on jo selvinnyt tämän keskustelupalstan ansiosta. Nyt tulossa on keittiöremppa. Haluamme laittaa vaihtaa perinteiset 90-luvun keittiökaapit talon alkuperäisiin eli täysipuisiin 50-luvun kaappeihin. Kysymys kuuluukin paljonko tuollaisista kaapeista tänä päivänä pyydetään? Sain muutaman tarjouksen kaappeihin liittyen. Yhdeltä saan alakaappeja ilmaiseksi tai maksu omantunnon mukaan. Yksi pyytää kahdesta yläkaapista ja yhdestä alakaapista 350e joka mielestäni on paljon. Yksi kysyy mitä minä maksaisin ja hinnoittelu on vaikeaa. Onko muita, jotka ovat vaihtaneet vanhat kaapit uudehkojen tilalle?
Re: 50-luvun keittiökaapit
Yläkaappeihin samoin kuin muuhunkin vanhaan tavaraan pätee se, ettei ohjehintaa ole olemassa, vaan hinta on aina tapauskohtainen ja syntyy myyjän ja ostajan päätyessä tavaran arvossa samaan summaan. Kaappeja saa kyllä edullisestikin, jos on valmis odottamaan tilaisuutta ja hakemaan omaa maakuntaa kauempaa. Olen syrjäsilmällä huvikseni katsellut ilmoituksia ja arvioisin, että vuoden tai puolentoista odottelulla saatte varmasti kaapit muutamalla kympillä, jos olette valmiit hakemaan ne kauempaa ja ehkä myös purkamaan ne itse.
Hienoa, että joku muukin arvostaa vanhaa 
Itse juuri aloittelemassa keittiöremppaa ja paraillaan kunnostelen vanhoja keittiökaappeja ja teen niitä vähän lisää samaan tyyliin.
Riippuu tietysti kaapeista ja kunnosta, mutta kolme kaappia 350 euroa ei välttämättä ole paljon, tai sitten on, miten asian ajattelee. Nyt kun noita olen kunnostellut ja tehnyt kokonaan "uutta vanhaa", niin en pitäisi hintaa pahana. Materiaali maksaa paljon ja työtä, työtä ja työtä.
Kuten A13 kirjoitti, kaappeja voi saada edullisestikkin, jopa ilmaiseksi kun ei pidä kiirettä ja jaksaa etsiä. On varmasti sellaisiakin ihmisiä, joille tuollaisilla vanhoilla kaapeilla ei ole mitään arvoa, ovat vain hyvillään kun joku vie pois. Jotkut toiset taas ymmärtävät niiden arvon ja pyytävät sen viimeisen hinnan.
Itse juuri aloittelemassa keittiöremppaa ja paraillaan kunnostelen vanhoja keittiökaappeja ja teen niitä vähän lisää samaan tyyliin.
Riippuu tietysti kaapeista ja kunnosta, mutta kolme kaappia 350 euroa ei välttämättä ole paljon, tai sitten on, miten asian ajattelee. Nyt kun noita olen kunnostellut ja tehnyt kokonaan "uutta vanhaa", niin en pitäisi hintaa pahana. Materiaali maksaa paljon ja työtä, työtä ja työtä.
Kuten A13 kirjoitti, kaappeja voi saada edullisestikkin, jopa ilmaiseksi kun ei pidä kiirettä ja jaksaa etsiä. On varmasti sellaisiakin ihmisiä, joille tuollaisilla vanhoilla kaapeilla ei ole mitään arvoa, ovat vain hyvillään kun joku vie pois. Jotkut toiset taas ymmärtävät niiden arvon ja pyytävät sen viimeisen hinnan.
"Miksi ostaa vanha talo ja pilata se yrittämällä tehdä siitä uusi talo."
Täydennettiin edellisten asukkien laittamaa keittiötä yhdellä (1) samanlaisella Puustellin lastulevykaapilla kuin keittiössämme oli ennestään. Yläkaappi, leveys puolisen metriä. Hinta 275 euroa.
Että siihen verrattuna nuo hinnat on aika inhimillisiä...
Olisi vanhat keittiökaapit täälläkin haaveissa, mutta käytetään nyt ensin nämä lastulevyhärvelit loppuun rintamamiestalon hengessä, että uutta ei osteta kuin pakon edessä. Kun eivät ole vielä kymmentäkään vuotta vanhoja, vaikka ovat jo nyt huonommassa kunnossa kuin edellisen kämpän vuoden 1952 Kunnon Keittiökaapit koskaan olivat. Älkää kukaan ikinä luopuko sellaisista, jos niitä omistatte!
Olisi vanhat keittiökaapit täälläkin haaveissa, mutta käytetään nyt ensin nämä lastulevyhärvelit loppuun rintamamiestalon hengessä, että uutta ei osteta kuin pakon edessä. Kun eivät ole vielä kymmentäkään vuotta vanhoja, vaikka ovat jo nyt huonommassa kunnossa kuin edellisen kämpän vuoden 1952 Kunnon Keittiökaapit koskaan olivat. Älkää kukaan ikinä luopuko sellaisista, jos niitä omistatte!
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Mää yritin vuosi sitten myydä edullisesti eli sikahalvalla tarvitsevalle kahta pienehköä 50-luvun keittiökaapistoa - vieläkin ne on Jämsässä odottamassa talovainaassa. Väritys on hirvee, joten maalinpoiston ja uudelleenmaalauksen ne tarttis..
Tein simulaatiota rouvalleni mahdollisesta maalivalinnasta, mutta ei kelvanna kun pittää olla isommat ja peiliovet. Eli kaksi tuollaista kaapistoa olis:

P.S. Nyt kaapit on Heja Sverige -väreissä eli siniset ovet ja keltaiset kahvat.
Tein simulaatiota rouvalleni mahdollisesta maalivalinnasta, mutta ei kelvanna kun pittää olla isommat ja peiliovet. Eli kaksi tuollaista kaapistoa olis:

P.S. Nyt kaapit on Heja Sverige -väreissä eli siniset ovet ja keltaiset kahvat.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Hyväkuntoisista kannattaa jotain maksaakin. Remontissa on tekemistä joka tapauksessa, joten kannattaa hieman sijoittaa valmiiksi hyvään. Tai mikä nyt kelläkin on preferenssinä. Kovin koville tuntipalkoille ei ainakaan kehnokuntoisen kaapiston kunnostamisessa tule pääsemään.
Miehet sytyttää alta
Ei liity suoraan itse asiaan mutta sain käsityksen, että olette vasta hiljan talonne ostaneet. Oletko kuullut neuvoa vanhan talon ostajille, että kannattaa rauhassa asua vuosi tai pari ennen suurempia remontteja? Itse ostin taloni viisi vuotta sitten ja näin tuon neuvon myös täällä.
Ensimmäisen vuoden aikana tehtiin suunnitelma keittiöremontista. Onneksi ei tullut kiirehdittyä aloittamisen kanssa, nyt harmittaisi. Seuraavassa suunnitelmassa pähkäiltiin jo keittiön ja eteisen välisen oven umpeen laittoa, jotta pieneen keittiöön saisi lisää tilaa. Sekin nyt kaduttaisi. Nyt viiden vuoden pähkäilyn jälkeen tuntuu, että kaikki palikat on kohdillaan ja voi lähteä toteuttamaan.
Pieni harkinta-aika jättäisi myös aikaa löytää edullisesti niitä vanhoja kaappeja.
Ensimmäisen vuoden aikana tehtiin suunnitelma keittiöremontista. Onneksi ei tullut kiirehdittyä aloittamisen kanssa, nyt harmittaisi. Seuraavassa suunnitelmassa pähkäiltiin jo keittiön ja eteisen välisen oven umpeen laittoa, jotta pieneen keittiöön saisi lisää tilaa. Sekin nyt kaduttaisi. Nyt viiden vuoden pähkäilyn jälkeen tuntuu, että kaikki palikat on kohdillaan ja voi lähteä toteuttamaan.
Pieni harkinta-aika jättäisi myös aikaa löytää edullisesti niitä vanhoja kaappeja.
"Miksi ostaa vanha talo ja pilata se yrittämällä tehdä siitä uusi talo."
Me ollaan kyllä tässä jo asuttu kolmisen vuotta. Alkuun revittiin muovimatot ja levyt lattioista ja otettiin kuluneet mutta ihanat lankkulattiat esiin. Vaihdettiin myös ruokahuoneen seinistä vääntyneet pinkopahvit pois ja keittiönseinät otettiin hirrelle...tosin keittiönseinä sormipaneloitiin myöhemmin. Nyt pikku hiljaa aletaan kaivamaan keittiön lattiaa esiin ja tarkistetaan olisiko lattialankut sellaisessa kunnossa, että ne voisi jättää esiin. Keittiökaappien välitilassa on neljä kerrosta kaakelia ja kovasti kiinnostaisi nähdä mitä "vahinkoa" kaappien taakse on muodostunut. Toivottavasti ei mitään:) Ymmärtääksemme keittiökaappien takana jossakin on piilossa hirsiseinä. Sen haluaisin nähdä myös:)
Meillä on alakerrassa ihan alkuperäinen vessa/suihku. Se vaatisi myös pikaista remppaa. Tehdään kuitenkin kaikki ilman uutta lainaa ja vähän peukalo keskellä kämmentä joten hitaasti kaikki edistyy jos edistyy. Neljän lapsen ja neljän kissan sekä yhden koiran perheessä on vaikea kovin kauaa remonttisotkussa elää. Tuo keittiö täytyisi siis suunnitella puoliksi valmiiksi kun sitä aletaan tekemään.
Me muutettiin tähän paljn nykyaikaisemmasta talosta ja moni on ihmetellyt tätä vanhan ylistystä
MEillä ei ole saunaa sisällä ollenkaan ja alakerran suihkuakaan ei viitsitä käyttää vessan iän vuoksi ettei tule vesivahinkoa. Ulkorakennuksen suihku/saunatila on talvisin kylmä joten sen lämmittäminenkään ei ole ihan iisi biisi-juttu:) Sisällä on aina mukavan "raitis" ilma etenkin kun haluttiin tiiviiksi tilkitty lankkulattia kaivaa esiin. Villasukat on ihan ehdoton juttu talvisin
Se että haluamme vanhat keittiökaapit on kyllä aiheuttanut monessa silmienpyöritystä.
Meillä on alakerrassa ihan alkuperäinen vessa/suihku. Se vaatisi myös pikaista remppaa. Tehdään kuitenkin kaikki ilman uutta lainaa ja vähän peukalo keskellä kämmentä joten hitaasti kaikki edistyy jos edistyy. Neljän lapsen ja neljän kissan sekä yhden koiran perheessä on vaikea kovin kauaa remonttisotkussa elää. Tuo keittiö täytyisi siis suunnitella puoliksi valmiiksi kun sitä aletaan tekemään.
Me muutettiin tähän paljn nykyaikaisemmasta talosta ja moni on ihmetellyt tätä vanhan ylistystä
Se että haluamme vanhat keittiökaapit on kyllä aiheuttanut monessa silmienpyöritystä.
Petteri Kivimäki. Meille nuo kaapit kelpaisivat. Ovat justiinsa sitä mitä etsitään....tuo puinen vedin on ihana 
Riippuu varmasti kalusteiden kunnosta. Tuon hintaisten pitäisi olla sen kuntoisia, että ovat suoraan käyttöön otettavissa. Itse en tuohon hintaan ostaisi...
Itse maksoin 4 yläkaapista ja 3 alakaapista/laatikostosta yhteensä n. 120 €. Ne piti käydä kunnolla läpi; poistaa maalit, hioa, pakkeloida, hioa, pohjamaalata, hioa ja pintamaalata. Osaan piti tehdä myös pohjalevyjä.
Kun kaappeja alkaa haalia, kannattaa huomioida kaappien mitat eli korkeus ja syvyys sekä ovien korkeus ja tyyli eli että ovat samaa sarjaa, jotta ne sopivat yhteen. Eri tekijöillä ja aikakaudella kun on ollut erilaiset mitat.
Itse maksoin 4 yläkaapista ja 3 alakaapista/laatikostosta yhteensä n. 120 €. Ne piti käydä kunnolla läpi; poistaa maalit, hioa, pakkeloida, hioa, pohjamaalata, hioa ja pintamaalata. Osaan piti tehdä myös pohjalevyjä.
Kun kaappeja alkaa haalia, kannattaa huomioida kaappien mitat eli korkeus ja syvyys sekä ovien korkeus ja tyyli eli että ovat samaa sarjaa, jotta ne sopivat yhteen. Eri tekijöillä ja aikakaudella kun on ollut erilaiset mitat.
Kurjuuden maksimointi --> uudesta omakotitalosta täysrempattavaan rintamamiestaloon --> Mutta: omakotitaloalueen helvetistä haja-alueen autuuteen
Rosanna67 kirjoitti:Riippuu varmasti kalusteiden kunnosta. Tuon hintaisten pitäisi olla sen kuntoisia, että ovat suoraan käyttöön otettavissa. Itse en tuohon hintaan ostaisi...
Onko teillä siis jossakin nuo uusitut kaapit käytössä? Onko kuvaa?
Jos vaan rahassa säästetään niin voidaan tehdä kovakin homma kaappien kanssa. Minä tykkään hioa ja maalata. se on hyvää terapiaa. Ystäväpiiristä löytyy onneksi yksi avulias puualan ammattilainen joka on ollut monessa hommassa auttamassa. Hän varmasti auttaa silloin, kun oma äly ei riitä..... ja eihän se riitä.
Ajattelin tehdä/teettää alakaappien alle jalat. Nuo vanhat kaapit taitaa olla kovin matalia nykyisiin verrattuna ja ergonomisesti hunoja. Lisäksi jalat antaa pikkasen sitä modernia vivahdetta kaapeille. Vielä ei jalkojen ulkonäkö ole oikein tiedossa. En tiedä kuinka haasteellista kaappeihin on jalat saada alle.
-
Labyrint64
- Jäsen

Usein se menee nin että vastakohta kiehtoo. Jos on lapsuutensa kärsinyt epäergonomisesta keittiöstä jossa laatikot ei meinaa aueta ja lopulta kun aukeaa, tippuu lattialle. Ja jossa alakaapin perälle kertyy kaikki kippowaren kulhot kun ei niitä jaksa ikinä kaivaa hyllyn perikoilta kun pitäisi kyykistellä ja purkaa ensin kaikki edessä olevat kipot lattialle. Silloin haluaa omalta keittiöltään toimivuutta. Kompromissi voisi olla 50-luvun näköinen mutta 2010-luvun tekniikalla toteutettu keittiö. Vielä en ole sellaista nähnyt.mitu80 kirjoitti:Me muutettiin tähän paljn nykyaikaisemmasta talosta ja moni on ihmetellyt tätä vanhan ylistystäMEillä ei ole saunaa sisällä ollenkaan ja alakerran suihkuakaan ei viitsitä käyttää vessan iän vuoksi ettei tule vesivahinkoa. Ulkorakennuksen suihku/saunatila on talvisin kylmä joten sen lämmittäminenkään ei ole ihan iisi biisi-juttu:) Sisällä on aina mukavan "raitis" ilma etenkin kun haluttiin tiiviiksi tilkitty lankkulattia kaivaa esiin. Villasukat on ihan ehdoton juttu talvisin
![]()
- PetteriKivimäki
- Jäsen

^ no, Huhdan Pekalla on 20-luvun näköinen nykykeittiö, jota minä apinoin paraikaa:
http://www.sihistin.fi/fi/talo/keittio/kaapit.html
http://www.sihistin.fi/fi/talo/keittio/kaapit.html
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
-
Labyrint64
- Jäsen

Nyt näyttää hyvälle.
Kuvia keittiöstä on blogissa, http://kurjuudenmaksimointia.vuodatus.net, jonne saa salasanan yksityisviestillä.
Me ei laitettu alakaappien alle jalkoja, vaan sokkelilla korotettiin 5 cm eli 85 cm:iin, joka ei siis ole se nykyinen standardikorkeus (90 cm), mutta tuohon korkeuteen saa vielä lattiamallinhellan säädettyä ja astianpesukoneen tason alle.
Se "lisäsokkeli" peittyi sitten lattialistalla. Eiköhän jalat ole ihan helppo kiinnittää noihin kalusteisiin, luulen mä.
Meillä ainakin keittiö toimii omiin tarpeisiimme ihan hyvin, vaikka onkin 50-lukulainen. En kaipaa yhtään mitään moderneja kaappeja tai laatikostoja. Pikkuisen laitoin kynttilää sen ainoan vetolaatikoiden kiskoihin ja ihan hyvin liikkuu. Itse en siedä laatikoissa hidastimia, ärsyttää kun ei saa laittaa laatikkoa kunnolla heti kiinni.
Ja meillä kun vielä toistaiseksi on ulkosauna, on todella mukavaa kävellä pihan läpi saunalle ja pois. Todettiinkin tuossa eräällä saunareissulla, että sitten taas kun meillä on sisäsauna, tulee varmasti kaipaamaan taas sitä saunapolulla kulkemista.
PS: Tuolla projektit-osiossa taitaa löytyä useammassakin kuvia 50-luvun keittiöstä. Ja täällä yksi malli kaappien jaloista: http://riuttalaoldschool.blogspot.fi/se ... itti%C3%B6
Me ei laitettu alakaappien alle jalkoja, vaan sokkelilla korotettiin 5 cm eli 85 cm:iin, joka ei siis ole se nykyinen standardikorkeus (90 cm), mutta tuohon korkeuteen saa vielä lattiamallinhellan säädettyä ja astianpesukoneen tason alle.
Se "lisäsokkeli" peittyi sitten lattialistalla. Eiköhän jalat ole ihan helppo kiinnittää noihin kalusteisiin, luulen mä.
Meillä ainakin keittiö toimii omiin tarpeisiimme ihan hyvin, vaikka onkin 50-lukulainen. En kaipaa yhtään mitään moderneja kaappeja tai laatikostoja. Pikkuisen laitoin kynttilää sen ainoan vetolaatikoiden kiskoihin ja ihan hyvin liikkuu. Itse en siedä laatikoissa hidastimia, ärsyttää kun ei saa laittaa laatikkoa kunnolla heti kiinni.
Ja meillä kun vielä toistaiseksi on ulkosauna, on todella mukavaa kävellä pihan läpi saunalle ja pois. Todettiinkin tuossa eräällä saunareissulla, että sitten taas kun meillä on sisäsauna, tulee varmasti kaipaamaan taas sitä saunapolulla kulkemista.
PS: Tuolla projektit-osiossa taitaa löytyä useammassakin kuvia 50-luvun keittiöstä. Ja täällä yksi malli kaappien jaloista: http://riuttalaoldschool.blogspot.fi/se ... itti%C3%B6
Kurjuuden maksimointi --> uudesta omakotitalosta täysrempattavaan rintamamiestaloon --> Mutta: omakotitaloalueen helvetistä haja-alueen autuuteen