Oma nurkka

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
jtbo
Jäsen
Jäsen

Re: Oma nurkka

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Huvilan emäntä kirjoitti:Kuvien määrän suhteen ei kyllä kannata tuntea mitään alemmuudentunteita. Ammattikuvaajankin pakassa on melkoisesti niitä roskiin meneviä ottoja. Sarjatuli on ihan toimiva taktiikka action-tilanteisiin, toki siinä kamerassa on rajallinen käyttöikä, mutta digitaalinen filmi on halpaa. Itse otan yleensä yhtä helppoa blogin still-life otosta varten 5-30 ruutua pienesti hienosäätäen, enemmänkin, jos päädyn kokeilemaan asetelman muutoksia, siirtelen tavaroita eri paikkaan tms. Juhlissa tai livetilanteissa kamera rouskuttaa 150-400 kertaa (yhdessä päivän mittaisessa tapahtumassa tuli ennätys: 1400 ruutua). Tuollaisesta 150 pakasta löytyy helpohkosti 10-40 käyttökelpoista otosta, vähän olosuhteiden vaikeudesta ja henkilöiden määrästä riippuen.

Still-life kuvaus on kiitollista puuhaa sommittelutaitojen hiomiseen.
Kun aktiivisesti harjoittelee 10 000 tuntia, siis ihan tietoista harjoittelua, ei vain kuvien räpsimistä, niin kuulemma pääsee sellaiselle vakaalle tasolle kuvauksessa, en tiedä riittääkö mun ikä siihen :D

Ammattilaisilla kuulemma osumaprosentti on siellä 30% nurkilla, eli 7 kuvaa kymmenestä on roskiin menevää ja ammattilaisilla on se 10 000 tuntia aktiivista harjoittelua ja jopa enemmän takanaan.

Sen olen huomannut, että nykyään paljon vähemmän tarvitsee koneella rajata, ellen sitten halua jotain vanhanaikaista osasuurennosta.

Kohina/rakeisuus tosiaan voi toimia tehokeinonakin, ei ole kauaa, kun siitä lueskelin ja nolottaa oikein kun en osannut aiemmin nähdä asiaa siten tai kuinka kokoruudun kuva sopivasti otettuna ja pienennettynä on ihan kelvollinen nettikäytössä hurjan suurella iso-arvolla, joka tekee kuvasta 1:1 tarkasteltuna pelkkää mössöä.

Eli juuri tuota kuvan taiteellisen puolen näkemistä teknisen sijaan olenkin harjoitellut viimeajat, siinä on aika paljon työtä vielä jäljellä, että alkaa oikeasti saamaan niitä kuvia mitä tahtoo, eikä niitä joita sattuu tulemaan, tosin se 10 000 tuntia liittyy myös tuohon.

Sen verran tekniikkaa toki on hyvä olla hallussa, että ei jää kuvat ottamatta.

Aloittelijaksi minä itseni näen, mutta eihän mulla taida olla tietoista harjoittelua tuhattakaan tuntia takana, sitä pitää siis harjoitella vaan enemmän :D

Mun katit kun on noita liian vanhana ihmiseen totutettuja villejä, hyljättyjä pelastettuja jne. ne ei ole kaikkein säyseimpiä tai luottavaisimpia, tänään kokeilin kuvaamista 18-55mm ja eihän siinä pituus riitä, pitää mennä niin lähelle, että sitä leikit jää kesken ja siirrytään peräkärryn, pensaan tai rakennuksen alle tarkkailemaan, että mitähän se meinaa.

Käytännössä pitää sitten ottaa kuvat kaukaa ja Tamronin AF ei tykkää toimia, näkö ei riitä enää käsin tarkentamaan, joten valoisampia päiviä pitää odotella.

Sisällä pääsee toki lähemmäs, mutta valoa ei senkään vertaa tähän vuodenaikaan.

Toisaalta tähän vuodenaikaan ja näissä keleissä on mainio mahdollisuus saada sitä kissojen vauhtia kuvattua, siinähän on yksi harjoitus, kun yrittää pitää mahdollisimman tiukan rajauksen poukkoilevaan kissaan, onpa muuten helppo seurata vaikkapa autoa sen jälkeen, kun tuota treenaa. Kissan hännästä näkee muuten mihin se kääntyy seuraavaksi :-D

Mike Brownen youtube videoissa on mielestäni hyvin kerrottu kuinka harjoitella esim. valon näkemistä, jos sellaista joku kaipaa. Se on kumminkin tärkeämpää kuin absoluuttisen oikea aukko ja valotus, niitä voi kumminkin jossain määrin paikkailla jälkikäteenkin, mutta jos valo tulee ei optimaalisesti, niin sille ei paljoa voi, sama tietty tarkennuksen kanssa, jos se tuhnua, niin siitä ei terävää oikein taio, mutta terävän voi aina tehdä tuhnuksi jälkikäteen :mrgreen:

pvalila, olet aloittelija, sun prossu on ylikuormitettu, koska käytännössä prosessoit liian montaa täysin uutta asiaa kerralla. En muista kuka ammattikuvaaja se oli, kun sanoi, että kun joku katsoo sitä kuvaa, ei ne tiedä oletko ottanut kuvan automaatilla vai manuaalilla tai jotain siltä väliltä, mutta jos liian monta uutta asiaa on kuvaa ottaessa mielenpäällä, niin voi olla ettei niitä oikeasti tärkeitä juttuja kerkeä prosessoimaan. Tietenkin tekniikan lapsena sen muistaminen on aina hirmuisen vaikeaa, sitä tahtoo itse olla säätämässä kaikkea, että saa kaiken oikein, vaikkei niillä kovin suurta merkitystä ole.

A ja S moodeja taitavat monet ihan hyvät kuvaajat käyttää, toki onhan niissä ongelmansa, en minäkään ole käyttänyt kuin täysmanuaalista moodia, liian pimeää ja joko aukko on täysin auki tai suljinaika liian pitkä, Tamronilla jos ottaa aukko selällään kuvia, niitä ei pelasta kyllä mikään, käytännössä se on f/5.6-11 putki, mikä on jo aika hidas.
Sellaista olen kaivannut usein, että olisi mahdollista asettaa rajat suljinajalle aperture priority moodissa, turkainen sentään kun usein käy niin, että automaattinen ISO on tapissa ja suljinaika venähtää, mutta nopeassa tilanteessa ei kerkeä muuttamaan EV kompensointia, kun olisi helpompi ottaa se alivalottunut kuva ja sitä sitten korjailla.
P-moodissa saattoi olla jotain sellaista, mutten ole vielä niin pitkällä, että sitä olisin opiskellut, toistaiseksi mun taidoilla P-moodi tekee kaikkea muuta paitsi sitä mitä tahdon.

Hirveän vähän D3100:lla on tullut kuvattua, jotain 8000 kuvaa ja useampi vuosi mennyt, nyt vasta alkaa olla jotenkin sinut sen kanssa kuinka sillä pitää kuvata, että kuvista saa selvää. Kova pettymys se oli kun, suoraan paketista se teki sellaista tuhnua puuroa, kun vertasi D40 kameraan, mutta siinä pitää vaan muistaa, ettei JPEG muodossa kuvaa ja vähän säätää picture controlista asetuksia. Enemmän tulee nyt sitten otettua kuvia, kun saa ulos enemmän mitä haluaa. Kevättalveen pitää valmentautua, on kuitenkin niitä mainiompia kuvauskelejä silloin.
Huvilan emäntä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Huvilan emäntä »

Joo, niinhän sitä sanotaan, että kymppitonni tunteja tarvitaan melkein monimutkaisemman taidon kuin taidon hallintaan. Mutta asia ei ole ihan niin yksioikoinen kumminkaan, taidot risteävät toisiaan ja apuja saa usein yllättävistäkin paikoista. Piirtämisen harrastajalle valon ja varjon hahmottaminen käy luontevasti, samoin sommitteluun on perusteet. Hyvä autokuski tai tietokonepelien pelaaja omaksuu todennäköisesti kamerankin kontrollit helposti. Sommittelutaitoja oppii monessa muussakin yhteydessä. Ampujalla on vakaa käsi ja taito käyttää oman kehon liikettä hyväksi työskentelyssä. Hyvä ihmistuntija aavistaa ennalta hyviä kuvaustilanteita, viihdyttäjä saa hymyn kuvattavien huulille. Ja niin edelleen.

Kissojen kuvaaminen on kyllä haastavaa, siinä tulee valon vähäisyys äkkiä vastaan! Ja sarjatulella on todellakin käyttöä... Ei auta edes meidän kotona se, että ihmisiin on totuttu. Kun ikää on kymmenen kuukautta, niin vauhtia riittää :roll: . Jostain syystä kuvia nukkuvista kissoista on aika paljon :wink: .

Ja totta kai puoliautomaattitiloille on käyttökohteensa! Nopeita asioita kuvatessa suljinaika kiinni (testaus ensiksi jos on tarpeen) ja 100% keskittyminen tilanteeseen. Joskus hämärässäkin käytän, ihan vaan estämään sitä, ettei 99,9% ole tärähtäneitä - tosin hämärää valotan usein käsin ihan vaan siksi, että haluan kuvassakin hämäryyden näkyvän. Aukkoa kyllä kiinnitän itse harvoin (jos koskaan), niissä käyttötilanteissa ehtii pelata manuaalisäädöilläkin ihan hyvin, näin siis ihan omaan makuun.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Suunnilleen 1977 meikä pohti kovasti, kumpi automaatti on parempi: aukon esivalinta vai ajan esivalinta. Huvilan emännän tavoin ajattelin, että nopeissa tilanteissa on fiksua lyödä pisin aiheen mahdollistama aika kiinni ja antaa kameran säätää aukko.

Tuohon aikaan aika-automaatteja olivat lähinnä Canonin AE-1, Konican T3 ja saman merkin TC. Noihin eivät mun rahani riittäneet, ja niin mulle tuli Ricohin XR-2.

Siinä runko sääti aikaa ja käytännössä huomasin, että tuo oli todellisessa elämässä parempi vaihtoehto: himmenninrengas oli ergonomisesti niin hyvässä paikassa tuon ajan kameroissa, että sitä oli ihan helppo vähän vääntää jos aika uhkasi mennä liian pitkäksi.

Nykyisin aukkoa säädetään rungossa olevalla rullalla eikä se ole yhtä täsmällistä ja nopeaa kuin mitä vanha systeemi oli: meikä ei ole osannut kuitenkaan siirtyä aika-automaattiin vaikka sellainen mahdollisuus kaikissa nykykameroissa tietenkin on.

Hyvää on kuitenkin se, että mulla on verissä tarkkailla koko ajan sekä aikaa että aukkoa: tiedostan ne koko ajan. Isonkin minä tiedostan, vaikka sitä vanhaan aikaan ei ollutkaan näytössä näkyvissä.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Hienoa että tänne on tullut lisää näkökulmaa Huvilan emännän puolelta!

Minä tässä vaan taka-alalla kuikuilen ja opiskelen siinä sivussa teiltä kaikilta.

Se oli kiva kuulla että taiteellinen näkemys on myös osa valokuvausta!
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Huvilan emäntä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Huvilan emäntä »

Ooh :oops: , olenko taas ollut nenäkäs? Emmää aina tajuu. Tai koskaan.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Huvilan emäntä kirjoitti:Ooh :oops: , olenko taas ollut nenäkäs? Emmää aina tajuu. Tai koskaan.
Hmmm. Et minun mielestäni. Ihan asiaa, vai olenko minä ollut nenäkäs? Olen monasti :-D
pvalila
Jäsen
Jäsen

Huvilan emäntä kirjoitti:Ooh :oops: , olenko taas ollut nenäkäs? Emmää aina tajuu. Tai koskaan.
Jos tarkoitit tätä lausahdusta
tuuma kirjoitti:
Se oli kiva kuulla että taiteellinen näkemys on myös osa valokuvausta!
niin se on kyllä sarkasmia täynnä mutta se sarkasmi kohdistuu kyllä meihin tekniikan miehiin, jotka välillä unohdamme kuvat kokonaan kun innostumme laitteista.

Miesten ja poikien ero on lelujen hinta, se pätee erittäin hyvin tämän ketjun ukkeleihin.

Tosin ei meillä pelimerkit riitä kaikkeen kiiltävään, mitä mieli tekisi...

Joulupukki vei ilmeisesti vahingossa Minoltan vanhan 80-200 APO 2.8 G:n jonnekin muualle, vaikka minä sen tilasin.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Huvilan emäntä kirjoitti:Joo, niinhän sitä sanotaan, että kymppitonni tunteja tarvitaan melkein monimutkaisemman taidon kuin taidon hallintaan. Mutta asia ei ole ihan niin yksioikoinen kumminkaan, taidot risteävät toisiaan ja apuja saa usein yllättävistäkin paikoista. Piirtämisen harrastajalle valon ja varjon hahmottaminen käy luontevasti, samoin sommitteluun on perusteet. Hyvä autokuski tai tietokonepelien pelaaja omaksuu todennäköisesti kamerankin kontrollit helposti. Sommittelutaitoja oppii monessa muussakin yhteydessä. Ampujalla on vakaa käsi ja taito käyttää oman kehon liikettä hyväksi työskentelyssä. Hyvä ihmistuntija aavistaa ennalta hyviä kuvaustilanteita, viihdyttäjä saa hymyn kuvattavien huulille. Ja niin edelleen.

Kissojen kuvaaminen on kyllä haastavaa, siinä tulee valon vähäisyys äkkiä vastaan! Ja sarjatulella on todellakin käyttöä... Ei auta edes meidän kotona se, että ihmisiin on totuttu. Kun ikää on kymmenen kuukautta, niin vauhtia riittää :roll: . Jostain syystä kuvia nukkuvista kissoista on aika paljon :wink: .

Ja totta kai puoliautomaattitiloille on käyttökohteensa! Nopeita asioita kuvatessa suljinaika kiinni (testaus ensiksi jos on tarpeen) ja 100% keskittyminen tilanteeseen. Joskus hämärässäkin käytän, ihan vaan estämään sitä, ettei 99,9% ole tärähtäneitä - tosin hämärää valotan usein käsin ihan vaan siksi, että haluan kuvassakin hämäryyden näkyvän. Aukkoa kyllä kiinnitän itse harvoin (jos koskaan), niissä käyttötilanteissa ehtii pelata manuaalisäädöilläkin ihan hyvin, näin siis ihan omaan makuun.
Perhosia kun kuvaa, niin niissä aukko on kiva saada johonkin tiettyyn, mutta sitten kun haluaa oikein terävää kuvaa, niin käytännössä pitää jättää käyttämättä ne suurimmat aukot, tuo tietty korostuu halvalla surkealla lasilla enemmän, kuten mun 70-300mm Tamronilla, on hurja ero jos kuvaa aukko täysin auki tai pari stoppia kuristettuna.

Alle 2 vuoden ikäiset kissat on kyllä aika energisiä, mitä nuorempi niin sitä vähemmän kestää paikoillaan ja ennakoiminen todella vaikeaa.

Kuvia kun katselin, niin nuorimmat mulla on yli 2 vuoden jo, kovin paljoa osalla ei ole rauhoittumista kylläkään tapahtunut, ei edes vanhemmilla yksilöillä, mutta sentään eivät nyt juokse sisällä niin lujaa.

Kissojen kuvauksessakin tietty se auttaa, jos pystyy lukemaan kissaa, nekin on yksilöitä ja niillä on omia mieltymyksiä, jolloin voi arvella vähän sen pohjalta mitä valintoja se kissa tekee, mutta vaikka tietäisi etukäteen mitä tulee tapahtumaan, sitä ei voi tietää, että milloin.

55-200 Nikkori vaikuttaa kyllä entistä enemmän mun seuraavalta kamerainvestoinnilta, sitten joskus, hinta ei ole ollenkaan paha etenkään käytettynä (uutenakin alle 350 ekua), jos siinä saisi luotettavasti toimivan automaattitarkennuksen. Sitä ei vaan tiedä milloin moiseen pelimerkit riittää.

Luin kyllä myös 50-500mm putkesta, mutta käytettynäkin helposti tonnin ja kyllä epäilen kovasti, että olisi kovin hyvä mitä monessa paikassa kehutaan noin pitkä skaala kun on ja tuolla kuvissa näkee kyllä aikamoista pehmeyttäkin, en ehkä tonnia moisesta maksaisi, joku muu pitkän matkan putki ehkä tarjoaa enemmän rahalle vastinetta, mutta toki ei sitä joustavuutta:
http://www.bobatkins.com/photography/re ... eview.html

Jotkut sanoo, että 200mm ei riitä, mutta käytännössä mun Tamron 70-300 on 70-200mm, koska se viimeinen 100mm on käyttökelpoinen vain oikein kirkkaina kevätalven keskipäivinä, f/11 pitää käyttää ja silläkin on aika pehmeä.

18.12 viimeksi oli noin 10min auringon hehkua näkyvissä, sen jälkeen ei mitään muuta kuin pilvisyyttä ja sama taitaa jatkua, maanantaille iltapäiväksi tosin on ennusteissa puolipilvisestä toiveita, mutta ei 10 päivän ennusteet lupaa sen parempaa ja tuo maanantaikin on 'melko pilvistä', rajoittaa kovasti sitä kuvaamisen valinnanvapautta, kun aukko, suljinaika ja ISO on melkeinpä oltava ne tietyt, että kuvissa jotain näkyy, ei pysty ISO-arvolla avaamaan mahdollisuuksia, kun se on jo maksimissaan, mitä järkevästi voi käyttää, 6400 ja 12800 toki löytyisi vielä, mutta vaikka yhdessä arvostelussa kehuttiin 12800 käyttökelpoiseksi, niin enpä tiedä mitä sieniä ovat nauttineet, pahasti siinä on sinistä pistettä kuvassa, sekä ylimääräistä purppuraa. Pitääpä joskus laittaa esimerkkikuva moisesta, niin pvalila voi verrata niihin omiin vahingossa korkealla isolla otettuihin.

Olen tässä pohtinut, että 18-55 ja 55-200 olisi aika kiva setti tasokkaisiin kuviin, 18-200 olisi kiva yleislasi tilannekuvaukseen, joku 300-400mm yltävä olisi myös hyvä olla ja kalansilmä, makro, pari primeä, etenkin 50mm. Ei 10 vuotta riitä kaiken keräämiseen :lol: 10 vuodessa kun ei ole 18-55 ja kehno 70-300 setistä pisemmälle päässyt kehittymään, tai no, D40 kameran taisin hankkia 2005 vai 2004, joskus silloin se oli, yhden kittilinssin siihen jouduin ostamaan, kun hajosi se yksi yksilö pudottuaan 50cm joustavalle printterin paperikaukalolle, eikä ollut paria viikkoa vanhempi, joskus 2006 taisi olla kun hankin sitten Tamronin ja olikohan 2010, kun D3100 tuli hankittua, D40 kun hajosi joskus 2009, tarkkaan ei jaksa muistaa, mutta mämmikouraisuudella on hyvinkin hukkunut rahaa se 55-200mm hinta ja ylikin, olen ollut siis Nikonille hyvä asiakas :lol:

Jos tavoittelisi seuraavaksi talvikaudeksi tuota 55-200 lasia, ei välttämättä toteudu, mutta luulen sillä olevan enemmän mulle etua kuin mistään muusta muutoksesta. Lievästi nimittäin tökkii tuon Tamronin automaattitarkennuksen kehnous.

Aijjuu, lasien päivitys pitää myös tehdä, tosin vasta 3-4 vuotta on pitänyt, mutta kun kädessä melkein se mitta on riittänyt...
tuuma
Jäsen
Jäsen

Mä en oikein ymmärrä zoomien perään. Mikä estäisi jotain Nikkor:in 50mm ostamasta? Raha toki mutta kyllä se siinä keulilla pysyisi nämä hämärät ajat varmuudella: Nikkor AF-S 50mm f/1.8G SE -objektiivi, itse en ainakaan sijoittaisi mihinkään muuhun jos sijoitettavaa sulla olisi. Makuasioita toki.

Tarvitaan valovoimaa täällä pimeydessä ja sitten taasen kun valoa on niin ihan sama mikä linssi. Maalikon turinoita :-D

Niin, ei juuri tuo mutta joku kiinteä 40 tai 50mm. Jos minä tykkään niin kaikkien muidenkin on tykättävä :lol: :lol: :lol:
jtbo
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:Mä en oikein ymmärrä zoomien perään. Mikä estäisi jotain Nikkor:in 50mm ostamasta? Raha toki mutta kyllä se siinä keulilla pysyisi nämä hämärät ajat varmuudella: Nikkor AF-S 50mm f/1.8G SE -objektiivi, itse en ainakaan sijoittaisi mihinkään muuhun jos sijoitettavaa sulla olisi. Makuasioita toki.

Tarvitaan valovoimaa täällä pimeydessä ja sitten taasen kun valoa on niin ihan sama mikä linssi. Maalikon turinoita :-D

Niin, ei juuri tuo mutta joku kiinteä 40 tai 50mm. Jos minä tykkään niin kaikkien muidenkin on tykättävä :lol: :lol: :lol:
No kun, mun kuvauskohteet juoksee yli 40km/h karkuun, ei niitä niin likelle pääse, että 50mm riittäisi, tai tuleehan siihen sellainen pieni otus melkoisen keskelle kuvaa ja sitten kun vaihtelevat suuntaa, niin zoomilla on kätevämpää rajata kuin juoksemalla edestakaisin kuvattavien mukana :lol:

Toki voin myös kittilinssin laittaa nokalle ja säätää 50mm, valovoima sekä kuvanlaatu toki heikompi kuin Primessä, mutta muutoin samanlainen ja olen huomannut, että mun kuvauskohteissa on vähemmän niitä, missä sellainen toimisi, toki on niitä, mutta vähemmän käyttöä itse moiselle näen.

Kittilinsillä kun kuvaan, niin se yleensä aika tiiviisti on 55mm asennossa, paitsi kun maisemakuvan nappaan. 70mm Tamronissa taas tosi harvoin tuntuu liian pitkältä ja ne harvat kerrat on yleensä mahdollista siirtyä kauemmas.

Toki myös 50mm lasilla voi sitten ottaa vaikka useamman kuvan ja niputtaa ne yhteen, että saa laajemman kuvakulman aikaan, tämän taisin tehdä 18mm kuitenkin:
http://pan0.net/w/up-695

Noissa primekin toimisi hyvin, jopa paremmin, koska kuvanlaatu olisi parempi. Tosi vähän on kuitenkin tullut tehtyä panoraamoja.
tuuma
Jäsen
Jäsen

En haluaisi kuvauksissa neuvoa, varsinkaan teitä. Valovoima on kuitenkin kummallinen voima. Kattikuvauksista en tiedä, meitin vain syö ja nukkuu tai sitten saa hepulit ja menee nanosekunneissa ylä- alakertaan. Ei sillekään mitään voi, ainakaan kameralla :-D 50mm on silti hyvä :wink: Alanko jo olla ärsyttävä? 50mm loppuu vaan se valitus etteikö ole valovoimaa ja tarkkuutta, niissä toteutuu ne molemmat. Kai?

En minä tiedä mutta tykkään laukaista oli pimeää tai ei ja aina onnistuu.

Miksi pitäisi niputtaa? Huomaatkos, olen noviisi ja kyseenalaistan kaiken. Sitten kun muutun politiikoksi niin kaikki on toisin :-D
jtbo
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:En haluaisi kuvauksissa neuvoa, varsinkaan teitä. Valovoima on kuitenkin kummallinen voima. Kattikuvauksista en tiedä, meitin vain syö ja nukkuu tai sitten saa hepulit ja menee nanosekunneissa ylä- alakertaan. Ei sillekään mitään voi, ainakaan kameralla :-D 50mm on silti hyvä :wink: Alanko jo olla ärsyttävä? 50mm loppuu vaan se valitus etteikö ole valovoimaa ja tarkkuutta, niissä toteutuu ne molemmat. Kai?

En minä tiedä mutta tykkään laukaista oli pimeää tai ei ja aina onnistuu.

Miksi pitäisi niputtaa? Huomaatkos, olen noviisi ja kyseenalaistan kaiken. Sitten kun muutun politiikoksi niin kaikki on toisin :-D
No tokihan voi hommata sitten sen 2.8 valovoimaisen zoomin, jos moinen huolettaa :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

No juu, ehkei näillä pelimerkeillä. Valovoima on toki hyvä, mutta ei se yksin riitä, vaikka terävyys ja valotus olisi hyvät, niin jos ei pääse tarpeeksi lähelle, ei sillä 50mm lasillakaan saa sitä kuvaa, mutta toki hyvinkin hämärässä kuvat onnistuu helpommin.

Toki voihan 300mm primen ottaa kaveriksi, ja 200 ja 100 :lol:

Sitä en tiedä kuinka paljon ISO arvo vaikuttaa suhteessa aukkoihin, mutta jos mun rungolla saa jonkinlaista kuvaa 3200 isolla, niin eikös se kuitenkin tee putkesta tavallaan nopeamman, jos vertaa vanhaan runkoon, jolla 800 isolla se kuva kohisi about saman noin käytännöllisellä tasolla tarkasteltuna? :-D

1.4 lasilla tietty 3200 isolla kuvaa jo aika hämärässä, ei sitä käy kiistäminen.

pvalilan perustelu zoomille taisi olla laiskat jalat, kyllä sekin tavallaan osuu, miksi kävellä, kun voi kääntää millejä enemmän pysyen paikoillaan, se kai on zoomissa yksi hyvä puoli, bokeh myös, sekä rajausmahdollisuudet ja että ei ole vaihtamassa lasia tai siirtymässä parempaan paikkaan, kun tulee se tilanne, josta tahtoo kuvan.

Puolensa kaikessa on, pitää osata valita työkalu käytön mukaan, se kai se tärkein juttu on.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Mun mielestäni te molemmat olette oikeassa: kyllä siitä valovoimaisesta viiskytmillisestä olisi jtbo:lle paljonkin iloa mutta kyllähän sillä kuvaaminen aika rajoittunutta on, jos sitä vertaa siihen, mitä riittävän valon aikaan jtbo Tamronilla voi tehdä.

Ihan ilmainen vaihtoehto olisi parin pimeimmän kuukauden ajan keskittyä salamakuvauksen kehittämiseen. Ilmainen suunta meille kaikille, ei pelkästään jtbo:lle: mulla on aavistus, että salama on kovasti aliarvostettu juttu harrastajien keskuudessa.

- Ei niinkään ammattilaisten, hehän ovat studiossa kasvaneita ja siellä välkkyjä riittää.
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:No tokihan voi hommata sitten sen 2.8 valovoimaisen zoomin, jos moinen huolettaa
Niin :-D :( 1,8 tai 1,4 valovoimainen on silti eri asia... :-D

Onhan muuttuvalla polttovälillä toki puolensa.

Mulle vaan on helpompi tässä harrastuksen alkuvaiheessa että on yksi muuttuja vähemmän ja kai yritän luulla että muutkin ovat samalla viivalla, ymmärtänette :wink:
pvalila kirjoitti:Mun mielestäni te molemmat olette oikeassa: kyllä siitä valovoimaisesta viiskytmillisestä olisi jtbo:lle paljonkin iloa mutta kyllähän sillä kuvaaminen aika rajoittunutta on, jos sitä vertaa siihen, mitä riittävän valon aikaan jtbo Tamronilla voi tehdä.

Ihan ilmainen vaihtoehto olisi parin pimeimmän kuukauden ajan keskittyä salamakuvauksen kehittämiseen. Ilmainen suunta meille kaikille, ei pelkästään jtbo:lle: mulla on aavistus, että salama on kovasti aliarvostettu juttu harrastajien keskuudessa.

- Ei niinkään ammattilaisten, hehän ovat studiossa kasvaneita ja siellä välkkyjä riittää.
Juu, tuota salamakuvauksen ihmeellistä maailmaa tässä on vähän jo opiskeltu, liian vähän tosin mutta kuten jo tuo Jtbo:n kuva Tamronistaan osoitti saa siten ihan mukaviakin kuvia. Katti kuvauksessa salama(t)/täytevalo on kyllä vaikea piilottaa siten että kuvista tulisi edes jotenkin autenttisia tai ettei naukut saisi pysyviä traumoja?
jtbo
Jäsen
Jäsen

Tuo painaa melkein 3kg, eikä se ole kuin 200mm, ei mikään zoomi, mutta se on f/2, jota käytännössä voi käyttää f/4 aukolla.
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... afs200f2vr
HIntaa sitten niin, että hirvittää :lol:

50mm on sellainen, että sitäkään ei täysin auki voi käyttää, tai voi, mutta reunat jää epäteräväksi, joskus se ehkä on toivottavaakin, osassa lisäksi tulee niitä reunahehkuja, mutta mitä tutkin niin kalleimmissakin käytännössä tahtoo olla f/5.6 se paras kuvanlaatu, toisissa jopa f/8, f/4 toimii kohtalaisen hyvin joissain ja joku oli jossa f/2.8 on ihan hyvä, tosin roimasti paranee kun aukkoa pienentää.

Tosin zeissin laseissa on sellaisia, jotka toimii täysin aukikin erinomaisesti eikä ole juuri eroa reunojen tai keskustan välillä.
Canonistille tuossa on ainoa käytettynä myynnissä oleva Zeiss planar 50mm, ei tietoa mikä on zoomin osuutta hinnasta:
http://www.tori.fi/uusimaa/Canon_17_40_ ... w=3&last=1

Katteja jos kuvaa, niin 50mm lasilla se pitäisi tehdä noin 3m päästä, hyönteisiä jos kuvaa niin alle metriin taitaa joutua, ongelmaksi tahtoo tulla, että perhoset varsinkin säikkyvät moista tunkeilijaa, 2-3m tahtoo olla se matka miltä olen parhaiten niissä onnistunut, paitsi joissain poikkeustapauksissa päässyt paljonkin lähemmäs, mutta noihin se 50mm ei oikein sovellu.

Mutta mihin se soveltuu hyvin on sellaisien lähikuvien ottamiseen, vähän tämäntapaisessa luulen, että se olisi aivan erinomainen:
Kuva

Ehdottomasti sellaisella on käyttönsä, mutta mulle toimiva zoomi olisi paljon enemmän hyödyllisempi, koska yli 90% kuvista tulee sillä zoomilla otettua, mitä kuvia nyt järkkärillä otan.

Tuo avainkuva on melkeinpä ainoa noin 50mm kuva minkä olen ottanut, eniten käytän tälläisiä näköjään, 18-30mm 70mm, 85-145mm, 180-220mm, 30-70mm on oikeastaan väli jota en käytä lainkaan noiden kuvien perusteella mitä loppukesästä tähän päivään olen ottanut, tuo avainkuva ainoa joka osuu lähelle.
Tuon perusteella mielestäni jos Primeä meinaisi, niin 135mm taitaisi osua lähimmäs eniten käytettyyn haarukkaan.

Näinollen kiinnostavin prime olisi ehkä tuo, mutta se ei automaattitarkennu mun rungossa ja sekin on helposti tonnin lasi, eikä noita montaa ole käytettyjen markkinoilla:
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... est-report

En tiedä kuinka paljon nuo AF-S primet sitten maksaa, mutta luulen, että aika paljon :D
Vastaa Viestiin